С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
9 3 дек 2010, 14:02, 17072 прочитания

Подаръкът излиза скъпо

Тълкувателно решение на КЗК ограничава промоциите тип "купуваш едно, получаваш друго безплатно"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Купуваш яхта, получаваш Porsche Cayenne. С тази апетитна оферта преди две години братята от Свети Влас – Диневи, се опитаха да привлекат клиенти към един от основните си бизнеси тогава – продажбата на яхти. Кризата точно беше започнала да се усеща и пазарът на яхти беше тръгнал надолу.

Едва ли са знаели обаче, че с тази си промоция нарушават Закона за защита на конкуренцията и можеха да си отнесат глоба, която да им струва скъпо – няколкостотин хиляди лева.


Наскоро Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) пусна свое решение за тълкуване на една от алинеите в ресорния й закон, която засяга промоциите, продажбите от вносители към дистрибутори или от търговци към крайни клиенти. Въобще всички продажби, които се случват на пазара.

Според тълкуванието на КЗК продажбите не бива да се стимулират, като се предлага за подарък нещо, което е различно от продаваната стока или услуга. Ограничението се вижда и в следния пример: "Ако един производител на хляб иска да стимулира продажбите си, той може да реши, че ако дистрибутор купи от него 1000 хляба, ще даде 100 допълнително. Това се смята за отбив от цената и не е нарушение. Ако за 1000 хляба подари мобилен телефон, това ще е нарушение на закона", обясни директорът на "Нелоялна конкуренция" в комисията Венета Господинова.

Смут преди Коледа



Ограничението за промоциите не е ново, а е от 2008 г., когато беше приет законът за конкуренцията в сегашния му вид. Сега обаче от КЗК направиха тълкувание на конкретната алинея. Дали защото не са се сблъсквали преди с подобни казуси, или защото сега регулаторът повдигна темата, но ограничението с промоциите притесни много производители, вносители и търговци. И не без причина. Защото много от тях някога в работа си (или дори в момента) са правили промоция, която би била наказуема.

Притесненията сред търговците и производителите растат още повече сега, когато идват поредни коледни кампании. През този период от години компаниите се впускат в какви ли не комбинации в предлагането, за да привлекат клиенти.

"Има много неясноти, които ни създават проблеми. Спрели сме всички промоции с пакети, в които има различни продукти, докато нашите юристи не изяснят кое е нарушение и кое е позволено", коментира генералният мениджър на една от търговските вериги в България.

Обяснението на КЗК

Потърсихме специалистите от комисията, за да внесат малко повече яснота.

"Законът ясно казва, че се забранява предлагането на безплатни стоки и услуги като добавка към направената покупка", обясни Господинова. Тя посочи, че има три изключения: когато добавката е рекламен предмет с минимална стойност; когато е предмет, прилежащ към купения продукт; или когато търговецът прави отбив от цената и дава по-голямо количество от същия продукт или услуга (казусът с хляба).

За рекламен предмет се смятат тези артикули, които носят логото на компанията или продукта и са до 10% от неговата стойност. Предмет, прилежащ към дадена покупка например е дистанционното към купения телевизор. А отбивът в цената може да се прави само със същата стока или услуга: продаваш моркови, даваш моркови допълнително.

Практиката

До момента КЗК има интересни казуси. "Форест груп 2007" е компания за продажба на дърва за огрев от Омуртаг. От пролетта на тази година фирмата е пуснала промоция: На всеки, който купи тон дърва за огрев, компанията ще подари бутилка олио и килограм захар.

"Тъй като дърва за огрев се закупуват предимно от социално слабата прослойка на обществото, целта е била насочена към подпомагане на същите макар и минимално, като вместо отбив от цената на дървата в размер на 5 лв., да им се направи този малък подарък, с който лицата да бъдат облекчени", е обяснението на компанията. Мениджърите й гледат на тази тактика като социална дейност.
От комисията тълкуват промоцията така: Олиото и захарта не са рекламни материали, не са съпътстващи продукти към дървата за огрев и очевидно не са дърва за огрев. Затова казусът не може да се причисли към едно от трите допустими изключения. Въпреки това решението на комисията е, че няма нарушение, защото олиото и захарта представляват незначителна стойност в сравнение с цената на дървата.

"Добавката под формата на бутилка олио и килограм захар е малозначителна по своята същност и реално не би могла да осигури постигането на целта "нелоялно привличане на клиенти", се казва в решението на комисията.

И наказаните...

Има друг казсус обаче, в който КЗК намира нарушение на закона. Вносителят на Mitsubishi "Балкан стар мотърс" е имал промоция през март: "Взривоопасно предложение от Mitsubishi: с всяко Pajero - подарък новия Colt.". От компанията са се аргументирали с обяснението, че при така структурирана промоция клиентите купуват двата автомобила с отстъпка, а не плащат цената за единия и да получат другия като безплатна добавка. От КЗК не се съгласяват с аргументите: "Доколкото размерът на отстъпката от първия автомобил покрива почти изцяло цената на втория автомобил, последният на практика се предоставя безплатно (или на очевидно привидна цена) или още по-точно се дава като отбив от цената. Тази хипотеза обаче не може да намери приложение в случая, тъй като не става въпрос за продажба в големи количества", е решението на комисията. Компанията е отнесла глоба.

Всъщност няма еднозначно тълкувание на казусите, коментираха адвокати пред "Капитал". Зависи от конкретните случаи, големината на продажбите, видовете стока. Това позволява дори да има нотка на субективизъм при крайните решения.

"Например количеството е нещо, което създава възможност за субективна преценка. За различните стоки големината има различна обосновка", посочи адвокат Милена Табакова от "Табаков, Табакова и съдружници".

"Не можем да кажем на търговеца какво е голямо количество. Той сам трябва да реши", коментираха и от антимонополната комисия.  

Всъщност поставено в този си вид, законодателството изглежда доста консервативно. Обяснението обаче е, че се следва европейската практика. "В повечето европейски страни практиката клони към това отбивът да е от същия вид стока. Логиката е изборът да се прави според характеристиката на стоката, а не според това какво може да се получи безвъзмездно." Тоест, ако си търговец на плодове и зеленчуци и трябва да избираш между различни производители, да вземеш стоката, която ти подхожда по цена и качество, а не тази, която върви с екскурзия до Анталия. Или ако продаваш яхти, не би било законно да подаряваш автомобили.

Един-два примера

По Коледа веригите комбинират какви ли не пакети и промоции. Ако продават уиски в комплект с безалкохолно, цената трябва да включва стойността на двата продукта. Ако клиентът плаща само уискито, а безалкохолната му напитка е бонус, магазинът може да си отнесе сериозна глоба.
Ако вземем пак уискито и го комбинираме с чаша, тълкуванието може да е двузначно. Чашата може да се приеме за рекламен материал, може и да не се смята за такъв. Ако е рекламен, трябва да носи логото на продукта и да не е по-скъпа от 10% от самата напитка.
КЗК може сама да се сезира или по сигнал. Практиката до момента показва, че има много компании, които съобщават за нередности на конкурентите си.
Глобата е по общия ред на Закона за защита на конкуренцията. Най-високите наказания са до 10% от целия оборот на санкционираната компания. Това обаче са казусите с монопол и господстващо положение. При случаите с промоциите глобата обикновено е 2-3% от годишните продажби на компанията.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Тонка Трайкова: Направили сме инвестиции за повече от 22 млн. евро 2 Тонка Трайкова: Направили сме инвестиции за повече от 22 млн. евро

Управляващият съдружник на благоевградската месопреработвателна компания КФМ пред "Капитал Градове"

16 яну 2020, 1802 прочитания

Сделките на 2019: Малко, малки, местни 3 Сделките на 2019: Малко, малки, местни

Само три са големите продажби - на БТК, bTV и "Нова тв". Типичната сделка е за хотел, а купувачите са все местни

16 яну 2020, 2761 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Ритейл"

Седмичен бюлетин с най-важното от ритейл сектора

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Ритейл" Затваряне
Сръбската верига Тempo откри първия си магазин в България

Още от Капитал
Каратисти в текстилна фабрика

"Албена" продаде бившия завод за памучни прежди "България 29". Купувачът "РС Билд" ползва за целта 9.5 млн. евро кредит от ЦКБ

Критична година за медиите

Предстои промяна на собствеността на eдна от двете най-гледани телевизии - bTV, промяна на медийния закон и избор на нов генерален директор за общественото радио

По Scala-та на добрия вкус

Как домашните рецепти за сладки и соленки на Калина Иванова се превърнаха в продукти за масовия пазар

Поредното шоу на Ревизоро

Кариерата на новия министър на околната среда и водите в различните управления се движи между бутафория и лобистки поправки

Ново място: Sweet and Lemon

От сурови торти до сaндвичи с омлети и specialty кафе

Всичко се връща, Руши също

Рушен Видинлиев за новите си роли и преоткритата страст към музиката

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10