27 Нови
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Нова година, нова опаковка

Европейският съюз прие правила за по-подробни етикети на хранителните стоки

Силвия Радославова
6876 прочитания

© Надежда Чипева


Информацията е много и навсякъде, но пак остава търсена стока. А когато говорим за храни, дефицитът й е сериозен. Дори етикетът да съдържа описание за съдържанието им, вероятността потребителят да се ориентира между всички Е-та, номера и латински наименования е нищожна. А според правилата именно той  като последен играч в търговската верига е най-отговорен за избора, който прави.

Клиентът вече ще има малко повече информация, поне за количествата мазнини, сол и захар, които в големи количества могат да доведат до негативни последствия за здравето. Това е възможно, след като Европейският съюз прие нови правила за етикетирането на стоки, които ще разкриват количествата на тези съставки във всеки продукт. Информацията трябва да бъде поставена отпред или на гърба на продукта, а промяната вече е одобрена от всички европейски здравни министри.

Какво ще се промени

Новите европейски правила за етикетиране ще влязат в сила в средата на 2011 г. България не трябва да приема наредба за въвеждането им, тъй като регламентът е задължителен и ще се прилага незабавно във всички държави членки.

"Върху етикетите трябва задължително да са посочени енергийната стойност и основните хранителни компоненти (протеини, въглехидрати, мазнини, наситени мазнини, захари и сол). Енергийната стойност и количествата на тези компоненти следва да се отнасят към 100 грама или милилитра", според информация на дирекция "Здравеопазване и безопасност на храните" към Министерството на земеделието и храните. Досега етикетите съдържаха само списък на съставките, а производителите сами решаваха дали да включат тяхната хранителна стойност и количества. В новия регламент са предвидени изключения от тези изисквания за някои алкохолни напитки като вино, бира и други. Така изискванията практически ще се прилагат за всички храни за крайния потребител, включително доставяните от кетъринговите компании.

Задължението за посочване на страната на произход за свинското, агнешкото и пилешкото месо също ще важи от средата на следващата година, като досега тя се отнасяше само за телешкото и говеждо месо. След влизането в сила на регламента, ще се обсъжда възможността за прилагане на това изискване и към други продукти и съставките, представляващи повече от 50% от храната.

Свобода на формата

Изискванията за етикетиране бяха посрещнати с известни резерви от хранителната индустрия, но потребителските организации настояваха за тяхното въвеждане. Предложеният регламент ще се прилага за всички фирми и на всички етапи от хранителната верига. Все още не е ясно колко ще струва това на българските производители на храни, но е сигурно, че е предвиден достатъчно дълъг преходен период, така че да бъдат плавно изпълнени всички изисквания. Производителите ще имат свобода да разработят собствен дизайн на етикета, стига той да отговаря на изискванията, например големината на шрифта не трябва да е по-малка от 3 мм, а цветът на буквите да е черен. Всяка европейска държава ще може да предложи на хранителните компании да използват различна форма на етикетиране, но само след като са предупредили Европейската комисия за това.

Вероятно, ако бъде създадена през 2011 г., Агенцията по храните ще отговаря и за изпълнението на регламента. Засега отговорността все още е разпръсната между три министерства - на земеделието и храните, на здравеопазването и на икономиката. И понеже принципно размитата отговорност е нулева отговорност, топката е в полето на потребители и бизнес. Първите ще трябва да четата повече, а вторите да разберат, че информацията е търсена стока, от продажбата на която също се печели.

 

2 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK