Весела Коледа за търговците в големите икономики
19 Нови
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Весела Коледа за търговците в големите икономики

Коледата тази година ще е по-весела. Но не навсякъде

Весела Коледа за търговците в големите икономики

Шопинг манията се завръща в САЩ, Великобритания и Германия и постепенно намалява в източна и южна посока

7282 прочитания

Коледата тази година ще е по-весела. Но не навсякъде

© Reuters


За пръв път от три години коледният сезон изглежда по-обещаващо както за магазините, така и за клиентите им. Има много долари за харчене, магазините се опитват да привлекат окъснелите клиенти с премерени отстъпки и други трикове като възможност за пазаруване цяла нощ и предлагане на повече подаръци за купуване в последния момент. Това се случва в САЩ. Колкото по на изток се отива, толкова повече коледният ентусиазъм спада. САЩ, Великобритания и Германия са страните, където търговците усещат подем и завръщане на шопинг манията.

Весели американски звънчета

По правило коледното пазаруване е най-активно 10 дни преди Коледа. Миналата година в този период е направен 34% от празничния шопинг, през 2006 г. този процент е бил 31, посочва изследователската компания ShopperTrak. Потребителите сега са по-готови да харчат в сравнение с преди две години.

Прогнозите за коледното пазаруване започват да доближават нивото преди рецесията.

Купувачите в САЩ са похарчили повече от очакваното през ноември, подпомогнати от рано предложените коледни отстъпки. Затова и запасите в магазините са достатъчно големи и ще се изчерпят значително по-трудно от миналата година, когато търговците, притеснени да не се озоват с непродадена стока, бяха заредили малки количества и някои артикули свършиха още в началото на декември.

Националната федерация на търговците на дребно в САЩ повиши прогнозата си за увеличаване на коледния шопинг през 2010 г. спрямо 2009 г. с 3.3%, спрямо преди предвижданите 2.3%. Това означава, че в парично изражение покупките за празниците ще са за 451.5 млрд. долара, близо до сумата им за предкризисната 2007 г., когато беше 451.8 млрд. долара и доста над отчетените за 2006 г. 444.7 млрд. долара.

Магазините за луксозни стоки и моловете ще бъдат най-печеливши от ръста на продажбите по Коледа в САЩ. Според Националната федерация на търговците на дребно потребителите все още се оглеждат какви са цените, но вече по-скоро ги свързват с качеството и нивото на услугата, отколкото само с цената, както през 2008 и 2009 г.

Американски прелести

Все още не е ясно докъде ще стигнат търговците с отстъпките. Засега не се очакват много големи или т. нар. пожарни отстъпки, по-скоро те ще са умерени. Някои анализатори, цитирани от агенция АП, смятат обаче, че е възможно магазините да прибегнат към това оръжие в последните 2-3 дни преди Коледа, ако видят, че изпълняват планираните продажби. Търговците са убедени, че това няма да се случи.

Компанията за играчки Toys R Us ще остави магазините си отворени от 6 ч сутринта във вторник, 21 декември, до 22 ч на 24 декември. Търговската верига Macy's увеличи броя на магазините си, които работят цяла нощ, до 14 от 12 миналата година, няколко от останалите ще работят до 2 ч през нощта до Коледа. Има и ценови изкушения - американската верига за електроника Best Buy ще предлага лаптопи на цена под 400 долара.

Назад към традициите

Британските търговци на дребно се готвят за изобилни коледни продажби, като най-голямата група от сектора прогнозира най-добрия си празничен сезон в исторически план. Това напълно се вписва в традиционализма на потребителското поведение на Острова. Според британския в. "Дейли експрес" продажбите по време на коледния шопинг ще достигнат 85.2 млрд. британски лири, което е повече отколкото през 2007 г. преди рецесията, но вестникът не уточнява с колко. През уикенда 11-12 декември са били похарчени 2.5 млрд. лири, а за 18-19 декември се очаква сумата да надхвърли 4 млрд. лири. Най-търсените стоки са iPad, iPhone 4, парфюми и парти облекло.

Всеки се старае да привлича клиенти както може. Търговските вериги се стараят да си осигурят повече клиенти в навечерието на повишаването на ДДС от досегашните 17.5% на 20%, считано от 4 януари 2011. Tesco например е отделила 5% повече пространство за продажба на сезонни покупки от изкуствени елхи до детски костюми на Дева Мария в магазините си Extra, на които се падат 50% от британските приходи.

След Коледа обаче продажбите пак традиционно ще отбележат спад. "Ако погледнем към Нова година, ръстът на продажбите на дребно може да загуби отчасти инерцията си, тъй като след Коледа потребителите затягат разходите", смята Йън Маккафърти, главен икономически консултант на Конфедерацията на британските индустриалци.

В Германия през изминалата седмица търговец номер две в Европа - Metro, отчете повишаване на цените на акциите си на базата на очаквания за сериозно нарастване на коледните продажби.

Германската асоциация на търговците на дребно HDE съобщи, че първият уикенд на предколедното пазаруване (27-28 ноември) е минал много по-добре в сравнение с 2009 г. От HDE очакват коледните продажби да се увеличат през 2010 г. с 2.5% спрямо 2009 г. Експертите на асоциацията изчисляват, че от ноември до декември се реализират една пета от годишните им продажби в Германия.

"Нарастването на заетостта и изразходването на спестяванията са двигателите на потреблението през последните две тримесечия", коментира Карстен Бржечки от ING Financial Markets. "Изглежда, германските потребители най-сетне намериха пътя за напускане на рецесията."

На хляб и вино

Горе-долу това е обобщението за италианските коледни празници. Panettone, традиционен италиански хляб и искрящи вина, iPod и iPad ще спасят донякъде търговците в Италия на Коледа на 2010 г., показват данните на местната търговска асоциация Confcommercio. Безработицата и намалената покупателна способност ще са причина за намаляване на потребителските разходи с 11% в сравнение със същия период на миналата година, твърди потребителската организация Federconsumatori. Според нея тази година средният бюджет за коледни покупки на италианските семейства е 1337 евро, или 170 евро по-малко в сравнение с 2009 г.

Приблизително същият като италианския ще са испанският, португалският и гръцкият коледен шопинг с оглед на незавидното състояние на икономиките на тези страни. Със затегнати колани са и потребителите в Източна Европа с изключение на Полша. Надеждата е, че догодина Югът и Изтокът на Европа ще повтори успеха на Запада.

Мобилен шопинг

Две трети (67%) от европейците възнамеряват да използват мобилните си телефони за коледен шопинг и организиране на празненства, показва проучване на Асоциацията за мобилен маркетинг във Франция, Германия и Великобритания. Една четвърт от потребителите ще използват тази година своите мобилни телефони по-активно, отколкото миналата година в коледния шопинг.

Пак една четвърт от потребителите ще използват мобилните си телефони за търсене на идеи за подаръци. Повече от 1 от 10 потребители ще плащат или ще купуват чрез устройствата си. Десет процента ще пазаруват или разглеждат подаръци, докато са на опашките по летищата.

Весела Коледа, ама друг път

Ако чуете някой търговец да казва, че тази Коледа очаква да има увеличение на оборота спрямо миналогодишната празнична кампания, най-вероятно не ви заблуждава. Бихте си помислили, че положителните новини от западните страни за излизане от кризата са стигнали и до България и потреблението и тук започва да расте. Но не е точно така. Още е твърде рано за оптимизъм и дори обратното - веригите за облекла, храни, подаръци и козметика се готвят за реален спад.

През изминалата година много от търговците увеличиха броя на обектите си покрай това, че в страната заработиха много нови молове. Три големи в София и още няколко в другите градове. Само в София се появиха 500 нови магазина. Това обяснява и защо някои търговци отчитат повече продажби през декември 2010 г. спрямо същия месец на 2009 г. Или ако преди са продавали в пет, сега продават в седем, осем или девет магазина. Което е и нормално да се отрази на продажбите.

Сравнено обаче на равна база с миналата година (ако извадим броя на новите магазини), търговците отчитат същите обеми и дори спад. Общата тенденция е, че веригите сега очакват обороти като миналата Коледа. А тя никак не беше лека. Това загася светлината на позитивизма и я оставя най-рано за следващата година.

"Твърде е рано за позитивизъм. Коледната кампания сега ще бъде не по-различна от миналата година. А тогава за първи път видяхме какво е да се работи в тежки времена. Потреблението е свито и клиентите придобиха нови маниери на пазаруване. Това не е от своеволие, клиентите действително са притеснени", каза представителят на Esprit и Marco Polo за България Диана Муратева.

Мариан Колев от "Хиполенд" каза, че като се сравняват ден по ден, магазин по магазин, оборотите тази година са между 20 и 25% надолу спрямо 2009 г. В резултат компаниите е трябвало да намалят маржовете си на печалба и ако преди нормално са работили на 35% между цената, на която купуват, и тази, на която продават, сега маржът е със 7-8% надолу. "Като се извадят разходите, крайният резултат е около нулата", каза Колев.

Другата тенденция, отчетена при търговците, е, че тази година пазаруването действително е в последния момент. Миналата година продажбите започнаха да растат още от края на ноември. Сега, в декември, в работните дни оборотите са изключително слаби. Коледното пазаруване ще е в последните дни преди празниците", обясни Николай Китов от "К и К електроникс", един от собствениците на веригата за техника "Техномаркет".

И все пак декември е по-силен от ноември, тази тенденция е естествена и не подлежи на анализ. Много от търговците разчитат на последния месец от годината, за да компенсират спадовете и слабия бизнес от предишните. От това какви ще са продажбите, ще зависи каква ще е ценовата политика на търговците през януари и февруари. Ако рафтовете им са пълни, а касите - празни, ще се наложи да обявят големи намаления, за да продадат стоката си. От коледната кампания ще зависи и бъдещият диалог между търговците и техните наемодатели - моловете. Ако кампанията е силна, претенциите за намаляване на наемите няма да са с тежки аргументи. И обратното - ако е слаба, магазините ще имат основание да искат корекция на наемите. В тази игра всички имат интерес да привлекат и бездруго притеснените клиенти...

2 коментара
  • 1
    mirohero avatar :-|
    mirohero

    Хмм, поне в САЩ, наемодателите обикновено са склонни да намаляват наеми едва след като наемателите им фалират, което логично води до верижни фалити. Вярно, не звучи добра стратегия, просто все така се получава, особено при публично търгувани компании. Мениджмънта си максимизира заплатата, което не става с намаление на приходите, и после си бие камшика за още по-добра заплата другаде. Няма значение дали старата фирма ще потъне.

  • 2
    kamendc avatar :-|
    Камен

    В САЩ шопингът е въпрос на национална гордост, защото наистина дърпа икономиката напред. Вярно, че повечето продукти са китайски, но китаецът само ги произвежда за жълти стотинки надница, а печалбата прибира американецът. Това важи в който и сектор да вземете, особено тези, които са популярни за подаръци по Коледа:
    - играчки: Фишер-Прайс и Мател са най-големите фирми, американски са
    - джаджи и компютри: Епъл, Хюлет-Пакард, Дел...
    - дрехи: Ралф-Лорен, Геп, Абъркромби...

    Така че братята хамериканци са си направили сметката, че от Коледен шопинг има файда и печалба за цялата икономика и БНП-то. А при нас печалбата отива наполовина в чужбина (тъй като всички продавани брандове са вносни) и наполовина в местните им дистрибутори, които после я "инвестират" в БМВ-та и пак отива в чужбина.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK