Еко, евтино и електронно
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Еко, евтино и електронно

Позабравени покрай кризата, луксозните стоки отново си връщат интереса на потребителите

Еко, евтино и електронно

Кои ще са основните тенденции в поведението на потребителите през 2011 г.

Мария Иванова
5703 прочитания

Позабравени покрай кризата, луксозните стоки отново си връщат интереса на потребителите

© Надежда Чипева


"Искам да си купя *** и смятам да попитам във Фейса, може пък някой да ми препоръча магазин или цена."

На мястото на звездичките в горния цитат може да има много неща - някоя джаджа (колкото по-зелена, толкова по-добре), пакет за почивка, дори и някое модерно приложение за смартфон. Репликата всъщност до голяма степен обхваща нагласите сред потребителите и описва основните тенденции, които ще движат поведението им през 2011.

"Ефектите от световната икономическа криза имат дълготрайни последици, които засягат не само потребителското поведение в краткосрочен план", коментира Александра Смит, анализатор от компанията за пазарни проучвания Mintel International Group. В свое проучване дружеството откроява девет ключови потребителски тенденции за 2011 г. "Тези тенденции набират скорост и са на път да повлияят потребителския начин на мислене в световен мащаб за дълъг период напред", допълва Смит.

Така в условията след кризата съвсем не е изненадващо, че една от главните тенденции, посочвани от анализаторите на потребителското поведение, е голямата склонност към спестовност и търсене на оптимална цена. Така например според проучването на Mintel 43% от потребителите във Великобритания посочват, че увеличаването на спестяванията за непредвидени ситуации е сред приоритетите им за 2011 г. За сравнение - преди година делът им е бил едва 15%.

"За потребителите в цял свят по-спестовният начин на живот и добре обмисленото пазаруване, дори и при покупката на луксозни стоки, сега са норма, подпомагана от денонощния "помощник", наречен онлайн проверка на цената, коментират и анализаторите от агенцията за пазарни проучвания Euromonitor International. Те изтъкват, че именно тази склонност оказва ефект върху целия спектър на потреблението от груповото пазаруване до пазарите на фалшификати.

Именно груповото пазаруване, основно по интернет, е друга тенденция, за която се очаква да е сред водещите през 2011 г. Моделът се появи преди около две години и вече се разраства мълниеносно в цял свят. За успеха му сериозно допринася и бурното развитие на социалните мрежи като Facebook и Twitter.

"Все повече потребители са постоянно във връзка един с друг и когато научат за нови сделки онлайн, могат бързо и лесно да разпространят тази информация чрез социалните си мрежи", обясняват анализаторите от Trendwatching.com, друга от водещите компании за наблюдение на тенденциите при потреблението.

Освен че все по-често ще наблюдаваме подобни групови инициативи, все по-голяма част от пазаруването ще се случва и по интернет. Доказателство е например фактът, че през 2010 г. продажбите на онлайн търговеца eBay, реализирани през приложението му за мобилни телефони, достигнаха 2 млрд. долара.

Така, в условията на все по-сериозна конкуренция от страна на продажбите в интернет, традиционните офлайн търговци ще трябва да потърсят нови начини за запазване и увеличаване на вниманието на потребителите. "Предлагането на отстъпки е загубена битка срещу интернета", изтъкват от Mintel. Според анализаторите на компанията през 2011 г. търговците ще трябва да станат още по-изобретателни, за да привлекат клиентите в магазините, като им предложат специално място, а не просто търговски обект. "Услугите могат да се обогатят с предлагане на съвети и демонстрации. Същевременно ексклузивността и обстановката също могат да бъдат ключови аспекти за ангажиране на потребителите с реално, а не виртуално пазаруване", смятат от Mintel.

"Потребителите на 2011 г. търсят ново измерение на преживяванията в потреблението. А това е свързано със заинтересоваността им към добри преживявания при пазаруването, което означава добро обслужване на клиентите – нещо, което за много потребители е част от оценката на стойността [на даден продукт или услуга]", обясняват и анализаторите от Euromonitor International.

Междувременно онлайн търговците също предприемат и допълнителни стъпки за развиване на бизнеса си, като предлагат на потребителите нови възможности чрез различни приложения за мобилни телефони. "Amazon пуснаха приложение за iPhone, което позволява на потребителите да сравняват цени чрез сканиране на баркода на отделни продукти или просто като ги снимат или произнесат името им", посочват като пример от Trendwatching.com.

Възможностите на мобилните телефони обаче са още по-широки. Един от акцентите на проведения в средата на февруари Световен мобилен конгрес в Барселона беше тенденцията за навлизането им и в сфери като здравеопазването например. По време на форума стана ясно, че все повече расте интересът към приложения, които помагат на потребителите да следят здравословното си състояние. По данни на компанията за мобилни проучвания Research2Guidance, цитирани от Trendwatching.com, към ноември 2010 г. на пазара е имало над 17 хил. приложения за мобилни телефони, насочени към здравеопазването, като 57% от тях са били предназначени за обикновените потребители, а не за здравни специалисти. Очакванията са към 2015 г. около 500 млн. души по света да използват подобни приложения.

Грижата за собственото здраве е и друга от водещите потребителски тенденции за 2011 г. "Правителствата в световен мащаб подкрепят по-здравословния начин на живот и борбата със затлъстяването", коментират от Euromonitor International. Междувременно колегите им от Mintel изтъкват, че над 30% от децата във Великобритания са с наднормено тегло, докато 34% от хората на възраст над 20 години в САЩ страдат от затлъстяване. "Следователно през 2011 г. вероятно ще станем свидетели на по-широк спектър от продукти, насочени към затлъстяващ пазар – от контрол върху хранителните порции и повече информация върху опаковките до по-евтини здравословни храни и продукти за стягане на увиснала кожа", прогнозират от Mintel.

Сред оформящите се тенденции за 2011 г. е и постепенното възраждане на интереса на потребителите към сегмента на луксозните стоки. "Много от потребителите в развитите икономики са по-склонни към закупуване на продукти и услуги от висок клас", посочват от Euromonitor International. От компанията допълват, че интересът е особено изразен по отношение на занаятчийски произведения и т.нар. зелени стоки. Според наблюденията им на някои от развитите пазари вече отново процъфтява склонността към потреблението като израз на богатство.

"Самолетите с индивидуални стаи, спалните бизнес класа и дори 22-каратовите колички за сервиране по време на полетите са доказателство, че въпреки свития пазар угаждащите си потребители все още копнеят за лукс", обясняват от компанията за наблюдение на потребителските тенденции Trendhunter.com. "Финансовата криза накара много компании да свият разходите си, но други поемат риска и реализират печалби от съществуващите потребителски нужди на висшата класа", допълват анализаторите от компанията.

"Искам да си купя *** и смятам да попитам във Фейса, може пък някой да ми препоръча магазин или цена."

На мястото на звездичките в горния цитат може да има много неща - някоя джаджа (колкото по-зелена, толкова по-добре), пакет за почивка, дори и някое модерно приложение за смартфон. Репликата всъщност до голяма степен обхваща нагласите сред потребителите и описва основните тенденции, които ще движат поведението им през 2011.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    korpusito avatar :-P
    korpusito

    Кое му е луксозното на GAP ?

  • 2
    gost22 avatar :-P
    gost22

    Нищо ново под слънцето, освен участниците. Преди бяха масово движение, а сега са електронно стадо. Очаквайте скоро @глутници.

  • 3
    dimhristov avatar :-|
    dreamer

    Не мога да определя дали е луксозна, но е предпочитана от мен марка.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK