Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
13 11 дек 2011, 21:42, 10160 прочитания

Книжният пазар в България се е свил с около 20%

Издателствата пускат 6000 заглавия годишно, читателите купуват средно по половин книга

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Близо 130 от общо 3000 регистрирани издателства у нас участваха в 30-ия Софийски международен панаир на книгата, който приключи вчера. Въпреки хилядите посетители нито в началото, нито в края му издателите можеха да кажат на какъв оборот се надяват и дали очакванията им са се оправдали.

Според международното изследване PISA, проведено през 2009 г. в 68 държави, европеецът купува средно 11-12 книги годишно, а българинът 0.56. За този купувач на половин книга се борят издателствата, които пускат около 6 хил. заглавия годишно.


Спасението е в новите заглавия

Въпреки кризата браншът не е намалил продукцията си през последните години. Издателите са установили, че с нови заглавия, дори и в нисък тираж, може да бъде задържано колебливото внимание на читателя.

"Всяка седмица имаме задължително по 5 нови книги", каза Иво Георгиев, търговски директор на издателство "Хермес". Според него оплакванията от кризата се използват само от онези издатели, които не работят здраво.



"В България, независимо дали има криза или не, излизат към 6 хил. книги годишно, ние издаваме около 200-250 заглавия, което прави средно между 15 и 25 нови книги на месец", посочи и Светлозар Желев, директор "Книгоиздаване" в "Сиела".

Две слаби години

В бранша обаче са единодушни, че последните две години са слаби за този пазар. От  "Колибри" казаха, че оборотът им е спаднал с 20%.

По думите на Веселин Тодоров, председател на Асоциация "Българска книга", може да се говори за 10-15% спад на продажбите. Той уточни, че този процент е по оценките само на големите книжарски вериги.

Според Манол Пейков, управител на издателство "Жанет-45", кризата в книгоиздаването се е почувствала още през 2009 г., защото 2008 е годината, когато държавата е осигурила за последно субсидия от 2 млн. лв. за регионалните библиотеки. Прекратяването на тази субсидия е лишило издателите от сериозен клиент в тяхно лице.

През септември министерството на културата съобщи, че е осигурило над 191 хил. лв. по програма "Помощ за книгата" за нови заглавия, а за подпомагане на читалищата са одобрени проекти за близо 1.590 млн. лв. – повечето за попълване на фондовете на библиотеките.

Е-книгите – 0% дял

Според данни на Британската асоциация на издателите от средата на годината продажбите на е-книги показват най-силен растеж в книгоиздаването през 2010 г. -  318% на общите онлайн продажби на е-книги, изтегляния и аудиокниги. В САЩ също отчитат голяма популярност на електронните книги, които са и по-евтини от традиционните.

У нас обаче все още не е така. "Ние продаваме всичките си книги и в електронен вид и никой не ги купува. Не се продават дори 10 копия от едно заглавие", обяснява Жаклин Вагенщайн от "Колибри".  По думите й засега продажбата на е-книги е с нулев дял и "просто ги пускаме експериментално за рахат на тези, които искат да ги видят в електронен вид".

Изгубената кауза "по-нисък ДДС"

Българските издатели от години настояват за намаляване на ДДС върху книгите, който в момента е 20%, докато в повечето европейски страни не надвишава 7%. Единствено изключение е Дания, където ставката също е като у нас. Протестите и петициите не доведоха до резултат и повечето издатели смятат тази кауза за изгубена. 

Мнения

Светлозар Желев, "Сиела"
Когато държавата спря помощите за библиотеките, това се усети, защото беше изваден от пазара важен клиент. Тази година не сме намалили драстично броя на издаваните книги, нито сме намалили тиражите. Но правим много по-внимателен подбор на авторите и подхождаме по-предпазливо с тиражите на нови и непознати имена. Освен това инвестираме в маркетинг и реклама.

Манол Пейков, "Жанет-45"
Издателството не е печеливша дейност, основният ни бизнес е полиграфията, където наистина има спад в сравнение с миналата година. В книгоиздаването големият спад беше през 2009 г. Но нашите книги не са бестселъри, тиражите им обикновено са 1000 броя. Разликата е, че ако предишни години поезията се издаваше в тираж 500 броя, сега и 300 трудно могат да се продадат.

Жаклин Вагенщайн, "Колибри"
Не може да се говори за някакъв голям спад в книгоиздаването или че 2011 г. е тежка в икономическо отношение. Наистина има спад с около 20%, но всичко започна още през 2010 г., сега положението е същото. Ние сме разредили малко заглавията си. Не сме намалили тиражите, то при тези тиражи къде повече да намаляваш. В добрия случай средният тираж е 1000 броя.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Андрей Петров, "dm България": Целта е до края на годината магазините ни да станат поне 90 1 Андрей Петров, "dm България": Целта е до края на годината магазините ни да станат поне 90

Преди дни стартира партньорството ни с foodpanda за онлайн поръчки, казва управителят на компанията пред "Капитал"

23 май 2020, 2989 прочитания

Парите ваши, схемите наши 12 Парите ваши, схемите наши

Държавата нахлува на пазара на горива с верига бензиностанции и бази. Зад идеята прозират амбиции на политици, а проектът може да разбие пазара

22 май 2020, 12964 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Ритейл"

Седмичен бюлетин с най-важното от ритейл сектора

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Ритейл" Затваряне
ОПЕК няма да преразглежда квотите за добив на петрол

Петролният картел ще обсъди нов таван на добива от 30 млн. барела дневно

Още от Капитал
Рекламна спортна пауза

Как ще се отрази на рекламните инвестиции отменянето на големите спортни събития през годината

Чиновници в излишък

Държавната служба е желана заради сигурността по време на криза и гарантираната заплата

Дефектните мерки

След края на извънредното положение бизнесът оцелява много повече на мускули и в по-малка степен заради подкрепа от държавата

Растеж с едно наум

Българската икономика расте през първото тримесечие, но пораженията от COVID-19 през април-юни ще са по-тежки

Шоуто трябва да продължи, но как

Пандемията промени значението и начина на работа на вечерните шоута, независимо дали говорим за Джон Оливър или Николаос Цитиридис

Чуваме ли се? А разбираме ли се?

Онлайн общуването срещу срещите на живо

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10