Втората ръка печели
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Втората ръка печели

Продажбите на нови автомобили се върнаха на нивата си отпреди седем години

Втората ръка печели

Новорегистрираните употребявани автомобили през 2011 г. са десет пъти повече от новите

Константин Николов
5174 прочитания

Продажбите на нови автомобили се върнаха на нивата си отпреди седем години

© Надежда Чипева


Как ви звучи констатацията, че България е на четвърто място в Европа по ръст на продажбите на нови автомобили? Някак си изглежда нереална, особено във време на криза и липса на банков кредит, нали? Но подобни са данните на Асоциацията на производителите на автомобили в Европа (АСЕА), които бяха разпространени през тази седмица и показват, че в страната ни са купени 19 136 нови леки коли (без лекотоварни), което е ръст от 22.3% спрямо 2010 г. Всъщност изнесената статистика не може да бъде съпоставена с тази на Асоциацията на производителите на автомобили в България и техните оторизирани представители (ААП), тъй като тя спря да дава данни за продажбите на нови коли у нас от 20 октомври м.г., докато измисли по-точна методология. НСИ също не дава разбивка по производители. Може би далеч по-точна статистика за автомобилния пазар в България са данните от КАТ за новорегистрираните коли през 2011 г., с които "Капитал" разполага (виж инфографиката).  

Но какво показват тези данни? Според КАТ новорегистрираните през последната година нови леки коли в България са 14 104 (спрямо 19 136 според АСЕА), а лекотоварните (от категория N) са 8454. Данните са по-високи от същите на КАТ за 2010 г., когато общите регистрирани нови леки и лекотоварни автомобили бяха 19 154 в сравнение с 22 558 сега. Тоест растежът отново е двуцифрен, но по нисък - към 17.8%. На очи се набива разликата от около 5000 леки автомобила между данните на АСЕА и тези от КАТ. Никой не може да каже откъде идва тя. Последната информация от ААП преди наложеното вето беше за деветмесечието и показваше продадени 16 000 автомобила, докато тогавашните данни от КАТ за същия период сочеха, че новорегистрираните моторни превозни средства са с 6000 по-малко. Причината се крие в тъй наречения реекспорт на автомобили, който изкривява пазара и не показва действителните продажби у нас. Именно заради това явление браншовата организация спря да дава официална статистика. Естествено данните от КАТ също може да не са изчерпателни, тъй като някои отчетени автомобили може впоследствие също да са дерегистрирани и да са изнесени в други страни.

Лидерите

Сегашната статистика от КАТ показва, че лидер е Volkswagen, следван плътно от Ford и Toyota. От "Порше БГ", официален вносител на Volkswagen и Audi, заявиха, че годината е била успешна за компанията. "Спечелихме пазарен дял и при трите марки - Volkswagen леки, лекотоварни и Audi, независимо кои статистически данни се прилагат", заяви пред "Капитал" Томас Рушицка, изпълнителен директор на "Порше БГ". Според него въпреки ръста спрямо 2010 г. българският пазар има все още голям потенциал за развитие. "Много купувачи все още се въздържат, а и общественият сектор все още инвестира малко в автопарка", казва Рушицка.  

Александър Костадинов, директор маркетинг и продажби в "Мото-Пфое", която внася Ford, Volvo, Jaguar и Land Rover, казва, че пазарът на нови автомобили е своеобразен индикатор за икономическата ситуация в страната и се нуждае от последователна политика от страна на държавата. Като пример той посочва Хърватия, където пазарното проникване на глава от населението е по-голямо от това в България.

Най-силно впечатление

от данните на КАТ правят новорегистрираните леки и лекотоварни автомобили втора ръка, които са почти 200 000. Те все още са далеч под рекордните в златните за автосектора години от над 300 000 бройки, но тогава продажбите бяха шест пъти повече от новите, докато сега са десетократно повече. "В България съотношението на употребявани към нови автомобили винаги е било едно от най-високите в сравнение с други европейски държави. Така че данните от изминалата година не са изключение", казва Рушицка. Според него е нужно да се въведе данъчно облагане на вредните емисии или премия за рециклиране, така че да се стимулира смяната на стари коли с нови модели, които щадят околната среда. На подобно мнение е и Александър Костадинов, който смята, че сред нужните мерки от страна на държавата са екологичните ограничения за собствениците на най-замърсяващите коли, например тези с евро 1 и 2, които да плащат по-високи такси. В същото време според него може да има данъчни облекчения при покупка на коли за корпоративни нужди до определена цена, примерно 10 000 евро. "Да, така бюджетът ще се лиши от определени приходи от ДДС, но пък ще се стимулира бизнесът", уточнява Костадинов.  

Статистиката на КАТ показва и високи продажби на лекотоварни автомобили от някои марки. Тук най-търсени са колите от категория N1, които в по-голямата си част де факто са пътнически автомобили, но според специален оригинален заводски сертификат се водят товарни и досега подлежаха на данъчен кредит както при покупката, така и при последвалите разходи за гориво, поддръжка и ремонти. Но през последните месеци бяха направени редица промени и разяснения на данъчното законодателство, като очакванията са те силно да ограничат продажбите на коли от N1. Въпреки това статистиката на КАТ за изминалата година показва скок в товарния сегмент от над 50%. Така че ще е интересно какви ще са промените през 2012 г.

Прогнозите за тази година са пазарът да запази нивата си от 2011 г. "Очаквам

Трудни първи шест месеца

и, дай боже, отпушване през втората половина на годината", казва Александър Костадинов от "Мото-Пфое". Той посочва, че на ниските цени от последните години е сложен край и това е добро за пазара, тъй като много от компаниите са работили буквално на загуба. Тогава някои вносители предлагаха отстъпки до 30% за многото си автомобили на склад. "Складовите наличности вече са изчистени и се движат спрямо сегашните пазарни условия", допълва мениджърът, като уточнява, че клиентите ще бъдат привличани не толкова от намаления, а от фактори като качествено сервизно обслужване и т.н. Изпълнителният директор на "Порше БГ" Томас Рушицка също смята, че цените се движат спрямо търсенето. "Цените на много от моделите ни бяха напаснати към пазара, така че имаме атрактивни предложения за българските клиенти. Наблюдаваме лека положителна промяна по отношение на предлагането на отстъпки в сравнение с годините на криза 2009 и 2010", казва Рушицка. Независимо коя статистика гледаме, данните показват растеж през 2011 г. При тази икономическа несигурност от сектора се надяват и настоящата година да е поне малко нагоре.

Но дори и при невероятен, голям скок през 2012 г., новите автомобили скоро няма как да настигнат продажбите на колите втора ръка. А по този показател сме номер едно в Европа. 

Трудна година

Изминалата година беше противоречива за автомобилната индустрия. От една страна, бяха изненадващо добрите продажби в САЩ, а от друга - трудностите в страните от еврозоната. През 2011 г. американският пазар надмина предварителните прогнози за ръст от 7% с отчетените продажби от 6.17 млн. автомобила или почти 9% повече спрямо предишната година. Скокът се дължеше на подобрения достъп до банкови кредити, ниските разходи и спадът на безработицата, както и от рекордната за последните 15 години средна възраст на автопарка от 11 години, коментират от Business Monitor International. Разочароващи бяха продажбите в Западна Европа, която за цялата година отчете спад от над 2.5%. Единственият положителен полъх идваше от растежа на продажбите в Германия. Забавянето се отрази и на Източна Европа, която е твърде зависима от търговските си партньори на Запад. Регионът отчете спад на продажбите на нови автомобили от 5%, показват данните на BMI. Отличникът в Европа без съмнение беше Русия, която отчете скок на продажбите от над 40% до 2.6 млн. автомобила. BMI прогнозира, че 2012 г. ще е още по-трудна за Европа, докато САЩ ще продължат да отчитат растеж от над 4%. Досегашните звезди от нововъзникващите пазари като Китай и Бразилия също са изправени пред забавяне на растежа. За Източна Европа очакванията са за микроскопично повишение в рамките на статистическата грешка - около 0.3%.

При производителите също има катаклизми. Автомобилният сектор има нов глобален лидер. Само две години след като излезе от процедура на фалит, General Motors отново е номер едно по продажби. Американският гигант обяви, че през 2011 г. глобалните му продажби са нараснали със 7.6% до 9 млн. автомобила, като повече от половината - 4.8 млн., идват от основната марка Chevrolet. Volkswagen Group е на второ място, след като продажбите на германската компания се покачиха с над 14% до 8.2 млн. автомобила. Toyota Motor все още не  е обявила официалните си продажби за 2011 г., но по всичко изглежда, че японският колос ще е на трето място. Компанията преди време съобщи, че е пласирала около 7.9 млн. коли през миналата година, с 6% по-малко от 2010 г.

Автор: Капитал

Как ви звучи констатацията, че България е на четвърто място в Европа по ръст на продажбите на нови автомобили? Някак си изглежда нереална, особено във време на криза и липса на банков кредит, нали? Но подобни са данните на Асоциацията на производителите на автомобили в Европа (АСЕА), които бяха разпространени през тази седмица и показват, че в страната ни са купени 19 136 нови леки коли (без лекотоварни), което е ръст от 22.3% спрямо 2010 г. Всъщност изнесената статистика не може да бъде съпоставена с тази на Асоциацията на производителите на автомобили в България и техните оторизирани представители (ААП), тъй като тя спря да дава данни за продажбите на нови коли у нас от 20 октомври м.г., докато измисли по-точна методология. НСИ също не дава разбивка по производители. Може би далеч по-точна статистика за автомобилния пазар в България са данните от КАТ за новорегистрираните коли през 2011 г., с които "Капитал" разполага (виж инфографиката).  

Но какво показват тези данни? Според КАТ новорегистрираните през последната година нови леки коли в България са 14 104 (спрямо 19 136 според АСЕА), а лекотоварните (от категория N) са 8454. Данните са по-високи от същите на КАТ за 2010 г., когато общите регистрирани нови леки и лекотоварни автомобили бяха 19 154 в сравнение с 22 558 сега. Тоест растежът отново е двуцифрен, но по нисък - към 17.8%. На очи се набива разликата от около 5000 леки автомобила между данните на АСЕА и тези от КАТ. Никой не може да каже откъде идва тя. Последната информация от ААП преди наложеното вето беше за деветмесечието и показваше продадени 16 000 автомобила, докато тогавашните данни от КАТ за същия период сочеха, че новорегистрираните моторни превозни средства са с 6000 по-малко. Причината се крие в тъй наречения реекспорт на автомобили, който изкривява пазара и не показва действителните продажби у нас. Именно заради това явление браншовата организация спря да дава официална статистика. Естествено данните от КАТ също може да не са изчерпателни, тъй като някои отчетени автомобили може впоследствие също да са дерегистрирани и да са изнесени в други страни.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    philipeto avatar :-|
    philipeto

    Сложете илюстрацията в по-голям вариант, че да може да се чете, плийз :)

  • 2
    sandman avatar :-|
    sandman

    "На подобно мнение е и Александър Костадинов, който смята, че сред нужните мерки от страна на държавата са екологичните ограничения за собствениците на най-замърсяващите коли, например тези с евро 1 и 2, които да плащат по-високи такси."

    Костадинов и Рушицка естествено,че нямат право да налагат мнение за това кой автомобил е по-вреден.Те са страна в спора и то доста заинтересована страна!
    Никой до сега не е направил изследване,производството на нов автомобил как натоварва планетата.
    Добив на руди и обогатяването им/както знаем все екологично чисти процеси/
    Леене на метали и обработката им
    Производство на пластмаси и текстил
    Още много материали и ресурси/бои,лакове,силикон и т.н./
    Ако има такова проучване,то резултатите удобно премълчавани.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK