Триумфът на лекарствата
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Триумфът на лекарствата

Shutterstock

Триумфът на лекарствата

Продажбите на медикаменти постигнаха двуцифрен ръст и надвишиха 2 млрд. лв.

Десислава Николова
9766 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


Няма друг такъв сектор - всяка година той расте и почти винаги надминава очакванията и няма криза, която да го зарази. Вече десет години продажбите на фармацевтичния пазар се увеличават. И, познахте, през 2011 г. те отново са по-високи. Има и друг рекорд - за първи път е прескочена психологическата граница от 2 млрд. лв.

Какъв отскок

Ако през 2010 г. ръстът беше 9%, а очакванията на анализаторите бяха за леко забавяне, продажбите, и то само на лекарства, през миналата година са изненадващо добри - с 11.8% повече в стойност спрямо 2010 г.,  по данни на анализаторската компания за сектора IMS Health. Отделно от това с двуцифрени числа растат купените детски, лечебни и диетични храни, медицинската козметика и т.нар. луксозна стока в аптеките – хранителните добавки. Именно те са лакмус за състоянието на сектора – миналата година са с 20% повече, или клиентите на фармацевтите за продукти, които не са лекарства, са дали около 160 млн. лв. Това потребление е истинският признак за липса на криза във фармацията.

Независимо от финансовите възможности лекарствата са продукти от първа необходимост и техните покупки са въпрос на здравно състояние. За разлика от тях обаче останалите разходи в аптеките са въпрос на желание на клиентите и са по-скоро за профилактика, за грижа за здравето и за самочувствие – козметиката, ароматите, продуктите за грижа за тяло и диетичните храни.

Внушителен е ръстът не само на покупките от аптеките, но и на рекламните бюджети на фармацевтичните компании, които са сред традиционните най-големи рекламодатели. През 2011 г. те са дали с 42% повече за популяризиране на медикаментите си чрез телевизия, които възлизат на близо 89 млн. лв. по данни на Be Media Consultant.

И какви спънки

Проблемите на фармацевтичния пазар обаче продължават да съществуват, независимо от добрите новини около продажбите, конкуренцията е жестока. България продължава да е държавата с най-ниски цени на ниво производител в ЕС, което насърчава реекспорта на медикаменти и данните все още не могат да отчетат каква част от увеличените обеми всъщност са препродажба на западните пазари. Освен това обществените фондове продължават да плащат едва една трета от необходимите медикаменти, което означава, че по-голямата част от лекарствата се плаща в брой от пациентите, независимо че са здравноосигурени.

Съществува и още една тенденция, която говори зле за състоянието на здравеопазването. Докато в останалите европейски страни покупките на лекарства за приложение в болницата са около 40-50% от цялото потребление, в България става въпрос за 273 млн. лв. спрямо 1.8 млрд., платени през аптеките. По думите на д-р Кунчо Трифонов, регионален мениджър на IMS Health, това на практика означава, че в болниците се ползват много малко лекарства или че пациентите си купуват част от тях сами.

Вкусът на пациентите

Миналата година двигателят на пазара се казва "грип". От него в лека или тежка форма боледуваха над 2 млн. българи. За първи път от години традиционните покупки на болкоуспокояващи лекарства без рецепта отстъпват по стойност на продукти срещу настинка. Изминалата година беше изключително добра за всички производители на средства, които облекчават температурата и кашлицата, включително и за хранителните добавки, които рекламират помощ за тези болести. Само за тях пациентите на аптеки са платили над 13 млн. лв. Впечатляващ ръст от над 40% имат предназначените за грижата за кожата продукти, сред които вероятно се отчита и медицинската козметика. Желанието за отслабване също бележи ръст и само през аптеките са купени предназначени за това добавки за близо 10 млн. лв.

Леки размествания при големите

Традиционен лидер по продажби си остава генеричната компания Actavis (произвежда точни копия на медикаменти след изтичането на патента им), която има много широко портфолио от продукти във всички терапевтични групи и логично бележи ръст, близък до пазарния. През миналата година третият през 2010 г. – швейцарският концерн Novartis, се придвижва на второ място. Принос към ръста на компанията имат продажбите на аптечен пазар, които растат с 32.6%, благодарение на генеричната дивизия в групата. Увеличение на оборота идва и от новите скъпоструващи медикаменти, които обществените фондове плащат.

От шесто на трето място през годината се изкачва англо-американската GlaxoSmithKline, която е и компанията с най-висок ръст – 30% увеличение на продажбите в стойност спрямо 2010 г., което според анализа на IMS се дължи на това, че GSK e абсолютен шампион с най-голям процент от обществените поръчки за ваксини през миналата година, когато бяха въведени две нови ваксини за деца.

"Работим дългосрочно по посока превенция на заболяванията и намаляване разходите в болничната помощ посредством осигуряване на адекватна профилактика и лечение в доболничната и това е причина за постиженията ни и през 2011 г.", коментира Илиана Паунова, генерален директор на GSK за България. По думите й ръстът се дължи на изключително широкото портфолио на компанията от 400 регистрации - не само лекарства и ваксини, но и от продукти без рецепта.

От своя страна вторите през миналата година Roche падат на четвърто място по продажби. Генералният мениджър на "Рош България" Методия Чадиковски отбелязва, че при продуктите с рецепта, каквито са всички лекарства на компанията, за поредна година са абсолютен лидер с 8.6% пазарен дял в левове. "Това се дължи на по-високите продажби, въпреки че цените на лекарствата ни продължават да намаляват поради регулацията. Медикаментите ни обаче се използват за лечение на социално значими заболявания и нуждата от тях е налице", коментира той.

Българската фармацевтична компания "Софарма" отново е пета по приходи от продадени лекарства. В топ 10 на най-големите по традиция няма нови участници, само част от компаниите са сменили пазарните си позиции.

По думите на Деян Денев, директор на Асоциацията на научноизследователските компании, ръстът на пазара се дължи на това, че администрацията и здравните власти са решили много от проблемите с достъпа до медикаменти, като са прехвърлили от здравното министерство в НЗОК онкологичните лекарства. "Това доведе до ръст в разходите, но като цяло проблеми с лечението на пациентите вече няма", коментира той.

Сблъсъкът с държавата

Средствата, които плаща най-големият обществен фонд – Националната здравноосигурителна каса (НЗОК), са разпределени неравномерно – при най-масовите заболявания процентът на покритие е нищожен, а скъпоструващите медикаменти заемат голяма част от бюджета.

Освен че изисква от фирмите да продават на най-ниската цена в ЕС, държавата предвижда и възможност НЗОК да договаря с тях допълнителни отстъпки. Но сега има идея нормативната уредба да превърне това договаряне в задължително.

"Договарянето не може да компенсира целия ръст на пазара. Индустрията би играла роля на партньор, но трябва да се има предвид, че компаниите вече работят на най-ниската цена и възможностите са изключително ограничени. Затова процесът трябва да остане доброволен", коментира Денев. Той допълва, че производителите би трябвало да получат и гаранции, че договорените в България отстъпки няма да станат известни и съответно да трябва да се прилагат в останалите европейски държави (на принципа на референтните цени), тъй като това би застрашило други пазари.

Миналата година беше белязана от поредния сблъсък между генерични и оригинални компании, тъй като държавната лекарствена политика не предвижда ясна стратегия какви медикаменти купуват обществените фондове по време на криза.

"С развитието на кризата, все по-осезаемо се чувства тенденцията за нарастване на заболеваемостта, съответно нуждите от медикаменти, а в същото време средствата в обществените фондове се запазват или намаляват. Това "разтваряне на ножицата" предизвика още по-силна конкуренция и борба за по-голям пазарен дял на фармацевтичния пазар", коментира Илия Пашов, изпълнителен директор на пазарния лидер "Актавис България". Той допълва, че лидерството на компанията е провокирало много нелоялни бизнес практики, и посочва окато пример кампанията срещу генеричните лекарства за трансплантирани болни.

"В резултат на тази неетична кампания, която бе осъществена не без помощта на пациентски организации и определени лекари, в новата наредба беше приет ограничителен текст за доказване на нова, допълнителна биоеквивалентност при всички имуносупресори (потискащи отхвърлянето на органи). На практика се получи така, че почти всички генерични медикаменти не могат да се прилагат за лечение и автоматично мястото им беше заето от оригиналните. Подобно ограничение е въведено само в една държава в ЕС - Дания", припомня Пашов.

Председателят на съвета на директорите на "Софарма" Огнян Донев смята, че конкуренцията оригинални - генерични компании е проблем. "Не се разбира огромната роля на генеричната индустрия и това, че производителите чрез търговците на едро сме основният кредитор на аптеките и болниците по време на кризата. В същото време в дебата за състоянието на здравеопазването и фармацевтичната индустрия през миналата година се включиха гласове на напълно некомпетентни хора, които се опитват да рушат доверието на пациентите и партньорите към фирмите", отбелязва той. През 2010 г. заради инвестицията му в покупката на медии, Донев и компаниите, в които е акционер, бяха обект на чести нападки в конкурентни издания.

"Въпреки поредната добра година на българския пазар ние продължаваме да отчитаме, че явно никой не е пророк в собственото си село, и затова се преориентираме все повече към разширяване на износа ни. За нас бяха събития покупките ни зад граница и откриването на втория ни завод в Сърбия, както и световното признание за лекарството ни за отказване от тютюнопушенето", отбелязва Донев.

Погледнато напред, фармацевтичният сектор отново очаква силна година. Но прогнозите като начало са по-умерени - за едноцифрен ръст. Основната част от него ще дойде от прехвърлянето на последната втора доза скъпоструващи медикаменти за рак за заплащане от здравната каса.

Автор: Капитал

Няма друг такъв сектор - всяка година той расте и почти винаги надминава очакванията и няма криза, която да го зарази. Вече десет години продажбите на фармацевтичния пазар се увеличават. И, познахте, през 2011 г. те отново са по-високи. Има и друг рекорд - за първи път е прескочена психологическата граница от 2 млрд. лв.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

12 коментара
  • 1
    dess avatar :-|
    dess

    Лекарствата триумфират, но по-здрави не станахме.

  • 2
    andro_s avatar :-|
    andro_s

    Така ще е като пускат изкуствено създадени вируси! Само се чудят как да ни разболеят, че да ни вземат парите!

  • desi_li

    Как няма да триумфират като фармацевтичните компании у нас създават все по-кьопави лекарства, които не могат да те излекуват напълно и трябва с едното да пиеш още три! Безсрамници!

  • 4
    kristianb avatar :-|
    kristianb

    Капитал, не си ли четет колегите?
    Статията е от преди година, а пазарът на лекарства в момента гони 3 милиарда.

    http://www.dnevnik.bg/biznes/2011/02/03/1036936_pazarut_na_lekarstva_nadhvurli_2_miliarda_leva/

  • 5
    desin avatar :-|
    desin

    Здравейте, кристианб, бих искала да уточня, че данните от дневник са за целия аптечен пазар, с включени добавки и храни, а в случая говорим само за лекарства, чийто пазар надхвърли 2 млрд. лв. през 2011 г.

  • 6
    kristianb avatar :-?
    kristianb

    До коментар [#5] от "desin":
    Да ви попитам тогава каква е сумата от пазара на лекарства и пазара на добавки?


  • 7
    desin avatar :-|
    desin

    За покупките на лекарства има точни данни, данните, които четете вляво горе са за покупките на добавки и други продукти без рецепта в аптеките, като имаме предвид, че те не са пълни. Естествено не включват всички продадени добавки, защото те не са регулиран продукт и доколкото зная не всички аптеки ги отчитат, нито пък се следят продажбите он-лайн, във фитнес-салоните, хипермаркетите, от врата на врата. Предположенията са, че пазарът им доближава и надвишава този на лекарствата. Което, лично за мен, е притеснително, само беглият поглед в топ-10 на добавките, купени в аптеките, показва, че се търси продукт, който според старата си листовка подпомагаше при косопад, настинка, рак, висок холестерол, нисък имунитет и освен с това с него можеше да се хигиенизира домът :)

  • 8
    edin131 avatar :-|
    edin drugii

    ами как няма да има увеличение на сумите за лекарства ,цените тук са в голяма степен от 2 до 10 пъти по скъпи от същите продукти в румъния или гърция ,апропо и цените на същите лекарства в Дубай миналата година бяха в пъти по ниски при минимална заплата от 1000 долара ,е затова населението тук се топи ,ако реално всеки нуждаещ се купуваше на реални цени ,броя на болните щеше да е в пъти по малък ,аптечната мафия тук е мощна и все още от тези най малко 3милиарда лева легален оборот ,поне 1 милиард са и чистата печалба ,за разлика от останалите елементи на здравната система ,като лекарите например ,до които достигат реално след данъци не повече от 5% до 6%от тези 3 милиарда за здравеопазването ,което практически значи от 200 до 250 милиона достигащи до всеки един работещ лекар в България на фона на 1 милиард за 7 пъти по малко аптекари ,или практически доходите от така изградената здравна система е 30 за аптекарите към 1 за лекарите и около 0.3 за останалия среден персонал в сферата на здравеопазването ,разбира се помията отнасят лекарите ,които били мародери ,алчни ,супер платени и некъдърни ,,затова моето мнение е ,че здравеопазването на страната е обречено в следващите 2-3 години на пълен 100% крах ,с изнасяне на целия персонал от болници и клиники с малки изключения от страната ,а тука всичко свързано със здравни услуги ще достигне до баснословни и невероятни цени ,независимо от желанията на населението и журналистите ,като опция за населението ще е Ани цолова да е министър на здравеопазването ,а журналистите от екшън медиите ще са по линейките ,за да спасяват и едновременно да създават и продават шоуто си с участието на невинните пациенти ,които те ще спасяват ,нали !!!!

  • 9
    ss avatar :-|
    SS

    Докато продължават да рекламират хаповете като бонбони и чипсове ,а бонбоните и чипсовете като здравословна храна населението ще боледува все повече и ще си мисли ,че пенкилерите ще му донесат здраве !

  • 10
    arimancer avatar :-|

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK