Let it snow, let it snow, let it snow*

Все пак има малки снегорини в София

Let it snow, let it snow, let it snow*

Дълбокият сняг повиши интереса към малките снегорини и удвои продажбите им

Калина Горанова
5008 прочитания

Все пак има малки снегорини в София

© Надежда Чипева


На малка междублокова улица в столичния квартал "Гоце Делчев" миналата сряда настъпва оживление. В центъра на всичко е багер, пристигнал с бойната задача да изрине снега. Операцията продължава цял ден, обитателите на близките блокове засвидетелстват подкрепата си с местене на автомобили за по-голяма ефективност. Привечер съседи се събират около машината с по чаша вино в ръка. Истински празник.

Не всички обаче чакат благоволението на общината, като зимната самоинициатива отваря успешни пазарни ниши. Няма да ви разказваме за класическите лопати, въпреки че продавачите им най-вероятно има с какво да се похвалят. Убедителният и упорит снеговалеж от последните седмици изкара на преден план по-високотехнологичните пособия за борба със снегонавяването - малките снегоринчета.

"Продажбите на снегорини са нараснали 8 пъти в сравнение със същия период на миналата година", коментират от германската верига Praktiker. Данните на един от големите вносители - Husqvarna, пък показват двоен ръст в сравнение с 2010 г. Оттам обясняват, че количествата им са изчерпани, като могат евентуално да намерят 2-3 бройки от най-малкия модел из мрежата от техни дистрибутори из страната. Цветан Цветков, собственик и управител на пловдивската Gradina,  разказва, че тази зима е продал половината от наличните машини.

В търсене на снегорините

Mалките снегорини могат да бъдат открити в дворове на къщи в периферията на градовете или докато почистват площта пред някоя бензиностанция, хотел и т.н. Купувачите на този тип техника не са само физическите лица и фирми, които трябва да се грижат за определени площи. Ползватели са също университети, училища, градини, други обществени учреждения или фирмите по чистота, ако имат за задача да чистят спирки или площади. Там по-големите машини, с които се почистват (доколкото това се случва, разбира се) малките улици, не са подходящи, тъй като са тежки и широки и могат да повредят настилката. През този зимен сезон купувач е станала дори морската община Созопол.

Пазарът на по-малки снегорини е концентриран основно в столицата и в по-малка степен в някои по-големи градове. През 2010 г. по данни на вносители той е бил около 300 – 350 броя. През тази зима продажбите са се увеличили двойно. Цените варират при по-високия клас марки от 1000 до 4000 хил. лв., а китайските, които навлизат на българския пазар през последните 2-3 години, могат да бъдат намерени на цени и под 1000 лв. От март компаниите трябва да направят разчетите си за следващия зимен сезон. Прогнозите са за нарастване. "Ще увеличим поръчката с около 20-30 бройки", коментират от Husqvarna, които доставят  техниката си от САЩ. Компанията предлага няколко марки, предназначени за веригите, както и по-висок клас, който разпространява чрез собствена дистрибуторска мрежа. Другият основен вносител на българския пазар е MTD, a представител на японските машини на Honda е "Киров".

Обикновено сезонът на продажбите започва през октомври. Не и тази зима. "Пазарът на снегорини беше последните 10 дни", коментират от MTD. "Преди кризата се купуваше по-регулярно от октомври до Нова година. В последните няколко години се чака да се случи нещо, за да се предприеме покупка. Сега се видя, че снегът не се топи и това активизира продажбите", продължава търговският представител на фирмата. "Определено покупката нe се дължи на желанието да се инвестира, а нуждата е водеща при покупката на такава машина поради неочаквано силния и траен снеговалеж през този сезон", обясняват и от Praktiker.

4 такта, 10 метра

Все пак отношението към снегопочистването еволюира с годините. Преди време едно от възможните решения е да купиш приставка, която се прикрепя към градинската косачка и тя става снегорин. С времето обаче клиентите осъзнават, че това е по-скъп вариант, като допълнителното приспособление струва колкото една цяла машина за риене на сняг, разказват търговци.

Основните параметри, на които обръщат внимание клиентите при избора на снегорин, са неговата мощност и широчина на действието. Стандартно широчината на ивицата, която те почистват, е между 53 и 76 см. При по-големите модели греблото може да достигне и 114 см. Повечето от предлаганите модели са бензинови с четиритактов двигател. Моделите могат да бъдат едностепенни и двустепенни, като при втория вид снегът се изхвърля на по-голямо разстояние или на около 10 метра. Животът на по-известните марки е между 3 и 5 хил. часа работа. 

"Интересът е към по-големи моторни машини поради по-големите им възможности, но продажбите все още са в полза на по-малките електрически с по-ниска цена. Поради ограничения период на употреба, клиентите не са склонни да инвестират много в такава техника и съответно марката и страната  производител не са от първостепенна важност", смятат от Praktiker. Все пак за някои клиенти по-добрите параметри на машината остават водещи. Като по-лесното управление, блокирането на машината, ако тя бъде изпусната, или допълнителните екстри като светлини за чистене по тъмно. 

За съжаление малките снегоринчета все още са рядко срещана гледка в града. Те обаче са едно добро решение, ако дадена община реши да понамали укрепващото организма класическо риене с лопата на нейна територия. 

* от английски - Нека вали

На малка междублокова улица в столичния квартал "Гоце Делчев" миналата сряда настъпва оживление. В центъра на всичко е багер, пристигнал с бойната задача да изрине снега. Операцията продължава цял ден, обитателите на близките блокове засвидетелстват подкрепата си с местене на автомобили за по-голяма ефективност. Привечер съседи се събират около машината с по чаша вино в ръка. Истински празник.

Не всички обаче чакат благоволението на общината, като зимната самоинициатива отваря успешни пазарни ниши. Няма да ви разказваме за класическите лопати, въпреки че продавачите им най-вероятно има с какво да се похвалят. Убедителният и упорит снеговалеж от последните седмици изкара на преден план по-високотехнологичните пособия за борба със снегонавяването - малките снегоринчета.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща


2 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Save Our Sales*

Save Our Sales*