Читателите печелят
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Читателите печелят

За да стимулира продажбите на електронния си четец Kindle, онлайн книжарницата Amazon започна да продава е-книги на загуба

Читателите печелят

Електронните книги може да поевтинеят след обвинение за картел

Константин Николов
4155 прочитания

За да стимулира продажбите на електронния си четец Kindle, онлайн книжарницата Amazon започна да продава е-книги на загуба

© Reuters


Някой в американското министерство на правосъдието явно има талант на писател, ако съдим по един документ от 50 страници. Обвинението срещу технологичния гигант Аpple и някои от най-големите американски издателски къщи в организирането на картел за цените на електронните книги се чете на един дъх и има качествата да стане истински бестселър. В него са замесени влиятелни фигури като покойния Стив Джобс и главния прокурор Ерик Холдър, както и компании като Penguin, НarperCollins, Macmillan и Simon & Schuster. Говори се за тайни срещи в ресторанти и за ощетени потребители с "десетки милиони долари".  

Малко предистория

През ноември 2007 онлайн книжарницата Amazon пуска първия си електронен четец Kindle и започва да продава е-книги, включително и нови бестселъри, за 9.99 долара, което е значително по-евтино от коричната им цена. Компанията работи на загуба, тъй като получава книгите от издателите за 13 долара, само и само да стимулира продажбите на Kindle. Постепенно към този модел се присъединява и вeригата Walmart, която сваля цените на хартиените книги през сайта си, само и само да привлече повече клиенти онлайн. Никой от тях не загуби, а потребителите дори спечелиха.

Губещите бяха големите и малките книжарници, а маржовете на издателите падаха. Тогава изпълнителният директор на къщата Hachette Дейвид Йънг казва пред сп. New Yorker: "Най-голямото ни притеснение е цената от 9.99 долара. Ако в съзнанието на потребителя остане мисълта, че една книга струва 10 долара, то с нашия бизнес е свършено." Спасителят се явява в лицето на Стив Джобс. Когато Apple пуска таблета си iPad в началото на 2010 г., издателите го определят за спасител. Джобс не иска да се конкурира директно с с Аmazon, тъй като не се нуждае от евтини книги, за да привлече потребителите. 

Новият модел

Вместо това Apple убеждава пет от шестте най-големи компании (Penguin, Simon and Schuster, HarperCollins, Macmillan, Hachette) да създадат нов модел за продажби: те да определят каквато цена искат, а Apple да получи комисиона от 30%. Джобс дори казва на издателите: "Вие определяте цените, ние получаваме 30% и, да, клиентите ще плащат малко повече, но вие така или иначе искате това". Издателите се съгласяват и дори поставят условие на Amazon да се присъедини към тази схема или ще спрат да му продават продуктите си. Първоначално онлайн гигантът отказва, но впоследствие се съгласява. По този начин цените на бестселърите онлайн стават минимум 12.99 долара и книжарниците са доволни. 

И тук идва проблемът

Според правосъдното министерство договарянето на цени е подсъдимо. Държавата повдигна обвинения срещу петте издателя и Apple. След споразумението цените на книгите са скочили навсякъде, което е довело до десетки милиони загуби за потребителите, се казва в документа. "Ако се докаже вина, значи имаме лидер, който организира договаряне на цените между група хоризонтални компании. Само да кажа, че един мой приятел лежа две години в затвора за нещо подобно", заяви пред сайта Daily Beast Ф. М. Шерер, преподавател в Харвард. HarperCollins, Hachette и Simon & Schuster се споразумяха с правосъдното министерство и обвиненията срещу тях отпаднаха. Но Penguin, Macmillan и Apple обявиха, че ще обжалват.

Безспорно най-облагодетелстваната компания е Amazon, която вече има картбланш да намалява цените. Което е добра новина за потребителите. Въпросът, който вълнува издателите, а и авторите, е колко евтина може да е една книга, за да може компанията да оцелее. "Издателските къщи са в този бизнес, за да правят пари. Те ще направят всичко необходимо, за да останат на печалба", казва Пол Левинсън, преподавател по комуникации и медии в университета "Фордъм". Според него компаниите ще намалят разходите си, като печатат по-малко физически книги, свалят хонорарите на писателите и дори съкратят персонал. Що се отнася до Apple, гигантът от Купертино може да си позволи дори да не продава книги, което няма да се отрази на продажбите на таблети и телефони. А може да продава и евтини книги като Amazon. Поне читателите ще са доволни...

Някой в американското министерство на правосъдието явно има талант на писател, ако съдим по един документ от 50 страници. Обвинението срещу технологичния гигант Аpple и някои от най-големите американски издателски къщи в организирането на картел за цените на електронните книги се чете на един дъх и има качествата да стане истински бестселър. В него са замесени влиятелни фигури като покойния Стив Джобс и главния прокурор Ерик Холдър, както и компании като Penguin, НarperCollins, Macmillan и Simon & Schuster. Говори се за тайни срещи в ресторанти и за ощетени потребители с "десетки милиони долари".  


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

10 коментара
  • 1
    gost22 avatar :-?
    gost22

    " ...четец Kindle и започва да продава е-книги, включително и нови бестселъри, за 9.99 долара, което е значително по-евтино от коричната им цена. Компанията работи на загуба, тъй като получава книгите от издателите за 13 долара, само и само да стимулира продажбите на Kindle."

    Това не беше ли дъмпинг, който също е незаконен и води до монопол?

  • 2
    0888571682 avatar :-|
    0888571682

    В България Мобилтел са монополисти! Това е така, защото в техният водафон портал изборът е голям и са с 10-тина години пред всички останали. Недостатък имат с Прима картите - когато потребител е отказал дадена услуга, после е трудно повторното и активиране (например "web-пакет).

    Публикувано през m.capital.bg

  • 3
    0888571682 avatar :-|
    0888571682

    В България Мобилтел са монополисти! Това е така, защото в техният водафон портал изборът е голям и са с 10-тина години пред всички останали. Недостатък имат с Прима картите - когато потребител е отказал дадена услуга, после е трудно повторното и активиране (например "web-пакет).

    Публикувано през m.capital.bg

  • 4
    didakov avatar :-P
    didakov

    Кои пак ти чете книги, ай че си испуснах сериала !!!

  • 5
    triple_v avatar :-|
    triple_v

    Нямам нито една прочетена електронна книга, защото съм old school и за мен нищо не може да се замени с мириса на хартия от чисто нова отворена книга. Всяко електронно издание води до роботизиране. Може да звучи тъпо, ама ме кефи да ви наричам роботи. Ай ще спирам, че ми пада батерията на i-phone.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 6
    ngyurov avatar :-P
    Никола

    До коментар [#1] от "gost22":

    Това не е вярно, Amazon продава Kindle на загуба, за да може да продава повече електронно съдържание, а не обратното.

    Капитал - проверявайте си информацията!

  • 7
    mahito avatar :-?
    mahito

    Ами то проблемът с електронните книги е, че много лесно се качват онлайн и това причинява нуждата от по-ниски цени. Веднъж купиш ли онлайн четец може и да не купиш книга (освен ако много не искаш да спонсорираш книгата и си много доволен), но по-скоро ако книгата ти харесва толкова много ще си я купиш на хартия, за да си я имаш за на пред. Така че според мен е нормално да ги продават на по-ниски цени, понеже иначе ще стане като с филмите, които са свободно достъпни в нета и се ходи на кино или се купува на ДВД, само когато ти се иска да имаш филма :).

  • 8
    bonethugs avatar :-|
    martin pavlov

    До коментар [#7] от "mahito":

    А какво пречи да си купиш онлайн книга и "да си я имаш за на пред"? Със сигурност няма да и избелее мастилото, или да и се разпаднат страниците.

  • 9
    mahito avatar :-?
    mahito

    До коментар [#8] от "bonethugs":

    Същата логика е като с купуването на онлайн музика и онлайн филми - като можеш да си ги свалиш, правиш ли разлика между купуване и сваляне :)

  • 10
    bonethugs avatar :-|
    martin pavlov

    До коментар [#9] от "mahito":

    Съжалявам, не виждам това какво общо има със запазването на файловете за в бъдеще.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK