С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
10 16 апр 2012, 20:34, 3992 прочитания

Читателите печелят

Електронните книги може да поевтинеят след обвинение за картел

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Някой в американското министерство на правосъдието явно има талант на писател, ако съдим по един документ от 50 страници. Обвинението срещу технологичния гигант Аpple и някои от най-големите американски издателски къщи в организирането на картел за цените на електронните книги се чете на един дъх и има качествата да стане истински бестселър. В него са замесени влиятелни фигури като покойния Стив Джобс и главния прокурор Ерик Холдър, както и компании като Penguin, НarperCollins, Macmillan и Simon & Schuster. Говори се за тайни срещи в ресторанти и за ощетени потребители с "десетки милиони долари".  

Малко предистория


През ноември 2007 онлайн книжарницата Amazon пуска първия си електронен четец Kindle и започва да продава е-книги, включително и нови бестселъри, за 9.99 долара, което е значително по-евтино от коричната им цена. Компанията работи на загуба, тъй като получава книгите от издателите за 13 долара, само и само да стимулира продажбите на Kindle. Постепенно към този модел се присъединява и вeригата Walmart, която сваля цените на хартиените книги през сайта си, само и само да привлече повече клиенти онлайн. Никой от тях не загуби, а потребителите дори спечелиха.

Губещите бяха големите и малките книжарници, а маржовете на издателите падаха. Тогава изпълнителният директор на къщата Hachette Дейвид Йънг казва пред сп. New Yorker: "Най-голямото ни притеснение е цената от 9.99 долара. Ако в съзнанието на потребителя остане мисълта, че една книга струва 10 долара, то с нашия бизнес е свършено." Спасителят се явява в лицето на Стив Джобс. Когато Apple пуска таблета си iPad в началото на 2010 г., издателите го определят за спасител. Джобс не иска да се конкурира директно с с Аmazon, тъй като не се нуждае от евтини книги, за да привлече потребителите. 

Новият модел



Вместо това Apple убеждава пет от шестте най-големи компании (Penguin, Simon and Schuster, HarperCollins, Macmillan, Hachette) да създадат нов модел за продажби: те да определят каквато цена искат, а Apple да получи комисиона от 30%. Джобс дори казва на издателите: "Вие определяте цените, ние получаваме 30% и, да, клиентите ще плащат малко повече, но вие така или иначе искате това". Издателите се съгласяват и дори поставят условие на Amazon да се присъедини към тази схема или ще спрат да му продават продуктите си. Първоначално онлайн гигантът отказва, но впоследствие се съгласява. По този начин цените на бестселърите онлайн стават минимум 12.99 долара и книжарниците са доволни. 

И тук идва проблемът

Според правосъдното министерство договарянето на цени е подсъдимо. Държавата повдигна обвинения срещу петте издателя и Apple. След споразумението цените на книгите са скочили навсякъде, което е довело до десетки милиони загуби за потребителите, се казва в документа. "Ако се докаже вина, значи имаме лидер, който организира договаряне на цените между група хоризонтални компании. Само да кажа, че един мой приятел лежа две години в затвора за нещо подобно", заяви пред сайта Daily Beast Ф. М. Шерер, преподавател в Харвард. HarperCollins, Hachette и Simon & Schuster се споразумяха с правосъдното министерство и обвиненията срещу тях отпаднаха. Но Penguin, Macmillan и Apple обявиха, че ще обжалват.

Безспорно най-облагодетелстваната компания е Amazon, която вече има картбланш да намалява цените. Което е добра новина за потребителите. Въпросът, който вълнува издателите, а и авторите, е колко евтина може да е една книга, за да може компанията да оцелее. "Издателските къщи са в този бизнес, за да правят пари. Те ще направят всичко необходимо, за да останат на печалба", казва Пол Левинсън, преподавател по комуникации и медии в университета "Фордъм". Според него компаниите ще намалят разходите си, като печатат по-малко физически книги, свалят хонорарите на писателите и дори съкратят персонал. Що се отнася до Apple, гигантът от Купертино може да си позволи дори да не продава книги, което няма да се отрази на продажбите на таблети и телефони. А може да продава и евтини книги като Amazon. Поне читателите ще са доволни...
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Калин Пенчев: Ударът върху сиренарската индустрия ще бъде голям Калин Пенчев: Ударът върху сиренарската индустрия ще бъде голям

Създателят и собственик на сайта malincho.com за ефекта от решението на САЩ да въведе мита върху някои европейски стоки

15 окт 2019, 1854 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Ритейл" Затваряне
Петролът поскъпна, но остана под 120 долара

Добри данни за икономиките на САЩ и Германия подкрепиха цените

Още от Капитал
Новите инженери на "Бош"

Германската група направи инженеринг център в София, който разработва технологии за автомобилната индустрия

Истерията за Стратегия за детето: С нами и Бог, и руската пропаганда

Интересите на ултраконсервативни "християнски" организации, руски хибридчици, "патриоти" и политически опортюнисти са прикрити зад огромния шум в социалните мрежи

Лесният паник бутон на гетата

В ромската "Надежда" в Сливен почти всички са във фейсбук, а евангелски църкви заместват държавата срещу 10% "плосък данък"

Турската офанзива в Сирия: Раздвижване на смъртоносните пясъци

Военната операция на Анкара повишава риска от нова вълна бежанци и терористични атаки в Европа

20 въпроса: Даниела Костова

Тя претворява различни житейски ситуации в работата си като художник, а най-амбициозният й проект беше реализиран това лято във Виена

Кино: "Близнакът"

Анг Лий опитва екшън трилър от ново поколение

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10