С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
10 16 апр 2012, 20:34, 4028 прочитания

Читателите печелят

Електронните книги може да поевтинеят след обвинение за картел

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Някой в американското министерство на правосъдието явно има талант на писател, ако съдим по един документ от 50 страници. Обвинението срещу технологичния гигант Аpple и някои от най-големите американски издателски къщи в организирането на картел за цените на електронните книги се чете на един дъх и има качествата да стане истински бестселър. В него са замесени влиятелни фигури като покойния Стив Джобс и главния прокурор Ерик Холдър, както и компании като Penguin, НarperCollins, Macmillan и Simon & Schuster. Говори се за тайни срещи в ресторанти и за ощетени потребители с "десетки милиони долари".  

Малко предистория


През ноември 2007 онлайн книжарницата Amazon пуска първия си електронен четец Kindle и започва да продава е-книги, включително и нови бестселъри, за 9.99 долара, което е значително по-евтино от коричната им цена. Компанията работи на загуба, тъй като получава книгите от издателите за 13 долара, само и само да стимулира продажбите на Kindle. Постепенно към този модел се присъединява и вeригата Walmart, която сваля цените на хартиените книги през сайта си, само и само да привлече повече клиенти онлайн. Никой от тях не загуби, а потребителите дори спечелиха.

Губещите бяха големите и малките книжарници, а маржовете на издателите падаха. Тогава изпълнителният директор на къщата Hachette Дейвид Йънг казва пред сп. New Yorker: "Най-голямото ни притеснение е цената от 9.99 долара. Ако в съзнанието на потребителя остане мисълта, че една книга струва 10 долара, то с нашия бизнес е свършено." Спасителят се явява в лицето на Стив Джобс. Когато Apple пуска таблета си iPad в началото на 2010 г., издателите го определят за спасител. Джобс не иска да се конкурира директно с с Аmazon, тъй като не се нуждае от евтини книги, за да привлече потребителите. 

Новият модел



Вместо това Apple убеждава пет от шестте най-големи компании (Penguin, Simon and Schuster, HarperCollins, Macmillan, Hachette) да създадат нов модел за продажби: те да определят каквато цена искат, а Apple да получи комисиона от 30%. Джобс дори казва на издателите: "Вие определяте цените, ние получаваме 30% и, да, клиентите ще плащат малко повече, но вие така или иначе искате това". Издателите се съгласяват и дори поставят условие на Amazon да се присъедини към тази схема или ще спрат да му продават продуктите си. Първоначално онлайн гигантът отказва, но впоследствие се съгласява. По този начин цените на бестселърите онлайн стават минимум 12.99 долара и книжарниците са доволни. 

И тук идва проблемът

Според правосъдното министерство договарянето на цени е подсъдимо. Държавата повдигна обвинения срещу петте издателя и Apple. След споразумението цените на книгите са скочили навсякъде, което е довело до десетки милиони загуби за потребителите, се казва в документа. "Ако се докаже вина, значи имаме лидер, който организира договаряне на цените между група хоризонтални компании. Само да кажа, че един мой приятел лежа две години в затвора за нещо подобно", заяви пред сайта Daily Beast Ф. М. Шерер, преподавател в Харвард. HarperCollins, Hachette и Simon & Schuster се споразумяха с правосъдното министерство и обвиненията срещу тях отпаднаха. Но Penguin, Macmillan и Apple обявиха, че ще обжалват.

Безспорно най-облагодетелстваната компания е Amazon, която вече има картбланш да намалява цените. Което е добра новина за потребителите. Въпросът, който вълнува издателите, а и авторите, е колко евтина може да е една книга, за да може компанията да оцелее. "Издателските къщи са в този бизнес, за да правят пари. Те ще направят всичко необходимо, за да останат на печалба", казва Пол Левинсън, преподавател по комуникации и медии в университета "Фордъм". Според него компаниите ще намалят разходите си, като печатат по-малко физически книги, свалят хонорарите на писателите и дори съкратят персонал. Що се отнася до Apple, гигантът от Купертино може да си позволи дори да не продава книги, което няма да се отрази на продажбите на таблети и телефони. А може да продава и евтини книги като Amazon. Поне читателите ще са доволни...
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Един е-румънец в София Един е-румънец в София

Андрей Попеску, директор на "eMAG България"

24 яну 2020, 556 прочитания

Свинското: скъпо и дефицитно 2 Свинското: скъпо и дефицитно

Чумата по свинете в Азия вдигна световните цени, създаде дефицит и проблемите заразиха и България

24 яну 2020, 545 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Ритейл"

Седмичен бюлетин с най-важното от ритейл сектора

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Ритейл" Затваряне
Петролът поскъпна, но остана под 120 долара

Добри данни за икономиките на САЩ и Германия подкрепиха цените

Още от Капитал
18-ият кръг на електронния ад

Изискванията в данъчната наредба Н-18 ще променят начина, по който работят българските онлайн магазини и ще ги направят по-неконкурентни

Ryanair става Buzz в София

Нискотарифната компания планира реорганизация и ребрандиране на част от поделенията си под марката Buzz. Сред тях е това в Полша, което ще поеме управлението на София

Реклама за слушане

Чрез подкаст рекламите компаниите могат да достигнат до нишова аудитория, фокусирана върху съдържанието.

Защо си отиват експертите

Отстраняването на неудобните и неадекватните партийни назначения подменя функцията на държавната администрация

Цветан Тодоров - човекът на чужда земя

Две нови издания хвърлят светлина върху личността и идеите на родения в България философ

Кино: "18% сиво"

През Европа към себе си със стил и чувство

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10