Екоавтосалон: Малкият гений позеленя
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Екоавтосалон: Малкият гений позеленя

Промените в предната част имат и практична функция - да намалят въздушното съпротивление<br>

Екоавтосалон: Малкият гений позеленя

Yaris HSD e най-малкият и достъпен хибрид на Toyota

Георги Пауновски
3133 прочитания

Промените в предната част имат и практична функция - да намалят въздушното съпротивление<br>

© Toyota


"Малкият гений" - това име си извоюва Toyota Yaris още с появата си през 1999 година. Тринадесет години по-късно на пазара е третата генерация на модела, в която за първи път ще има и хибридна версия. Така Yaris ще стане първият автомобил в В сегмента, който може да се поръча с бензинов, дизелов мотор и като пълен хибрид. Версията на мъника с електромотор в добавка на бензиновия 1.5-литров двигател предлага нисък разход на гориво, по-атрактивен дизайн, добра динамика и функционалност, която по-нищо не отстъпва на стандартните версии.

За целта никел-метал хидридната батерия е с намален размер и тегло, което позволява да се помести под задната седалка. Така багажният обем на Yaris хибрид остава минимум 275 литра. При сходна динамка на моделите с бензинов и дизелов мотор хибридната версия на колата предлага разход на гориво в смесен цикъл от 3.5 л/100 км. Това е с минимум половин литър по-добро постижение от най-икономичната версия с традиционен двигател. В същото време динамиката е почти същата въпреки по-високото тегло (+50 килограма спрямо дизеловата модификация).

Първите впечатления

Заради дъжда, който съпътства първия ден от теста на новия модел, бързам максимално бързо да се шмугна в купето на Yaris хибрид. Оттам започвам да откривам и разликите спрямо другите версии. Прави ми впечатление доминацията на синия цвят, който присъства в шевовете на облечените в кожа волан и скоростен лост. Синьото е и осветлението на приборното табло. В същия цвят е издържана и дръжката на селектора на автоматичната трансмисия. На мястото на оборотомера присъства скала, която показва как когато автомобилът се движи в икономичен режим, използва цялата си мощност или зарежда батерията.

Пред мен забелязвам Yaris от групата с тестови автомобили и откривам първата разлика във външния вид - стоповете са със светодиоди вместо традиционните крушки и цветово са решени по различен начин. По-късно забелязвам и другите различия във визията на хибрида - дневните LED светлини, оформеното като капка гнездо на фаровете за мъгла, които са с хромирани пръстени, присъствието на спойлер в задната част, синия фон на логото и джантите с различен дизайн. Ако трябва да обобщя - тази модификация е най-красивата в гамата.

Спестовност без компромиси

По отношение на пътното поведение Yaris HSD не отстъпва по-нищо на бензиновите и дизеловите си събратя - комфортна возия, приятно директен волан, отлична маневреност и т.н. Плюсът е, че в много по-голяма част от времето в сравнение с другите хибриди на Toyota на приборното табло светва индикаторът EV, който показва, че колата се задвижва само от електромотора. Това става при плавно потегляне, при движение с равномерна скорост и при пускане по инерция. В градски условия Yaris хибрид може да измине около 2 километра само на електричество, ако галите педала на газта и се движите с до 50 км/ч. При положение че автомобилът е в покой, бензиновият мотор спира да работи, но климатикът, аудиото и всички останали включени системи продължават да вършат своята работа.

При поддържане на постоянна скорост бензиновият двигател и електромоторът работят заедно или поотделно, така че да гарантират минимален разход на гориво. И резултатът е налице. В първия ден от теста консумацията е 4.1 л/100 км в участък с междуградски пътища и доста градски преходи и 4.6 л/100 км след движение и по магистрала. През втория ден в маршрута няма аутобан и разходът пада до 3.9 л/100 км при каране в рамките на ограничителните режими.

В стихията си Yaris е в града, където често се придвижва безшумно и икономично като електромобил. Режимът B на автоматичната трансмисия пък е своеобразна моторна спирачка. Това, което малко разваля цялостното добро впечатление, е твърде шумната работа на бензиновия мотор при рязко подаване на газ и стремеж към бързо ускорение. При тези условия общата мощност е 100 конски сили, а максималният въртящ момент 177 Нм. Веднъж достигнал 120 км/ч, автомобилът отново става тих и дори работи в икономичен режим според показанията на уреда на приборното табло.

С калкулатор в ръка

Хибридният Yaris предлага базово оборудване, съпоставимо с най-високите нива на изпълнение на версиите с традиционен мотор. При това положение цената от 34 500 лв. с ДДС не е чак толкова стряскаща, като е с около 2500 лева повече от модификацията с дизелов двигател и сходна екипировка. В същото време освен от гориво хибридът пести пари от обслужване - липсват съединител и стартер, спирачните дискове и накладки се износват по-малко, защото и електромоторът се използва за спирачка. В "белите държави" хибридите ползват и данъчни стимули, но у нас този коз липсва. Въпреки това Yaris Hybrid остава една добра алтернатива на моделите в сегмента с традиционни двигатели, особено ако претендирате, че сте "зелен".

Гирляндите от светодиоди в стоповете променят коренно излъчването на задницата
Фотограф: Toyota
В салона властва синият цвят, който при Toyota се асоциира с хибридните модели
Фотограф: Toyota

"Малкият гений" - това име си извоюва Toyota Yaris още с появата си през 1999 година. Тринадесет години по-късно на пазара е третата генерация на модела, в която за първи път ще има и хибридна версия. Така Yaris ще стане първият автомобил в В сегмента, който може да се поръча с бензинов, дизелов мотор и като пълен хибрид. Версията на мъника с електромотор в добавка на бензиновия 1.5-литров двигател предлага нисък разход на гориво, по-атрактивен дизайн, добра динамика и функционалност, която по-нищо не отстъпва на стандартните версии.

За целта никел-метал хидридната батерия е с намален размер и тегло, което позволява да се помести под задната седалка. Така багажният обем на Yaris хибрид остава минимум 275 литра. При сходна динамка на моделите с бензинов и дизелов мотор хибридната версия на колата предлага разход на гориво в смесен цикъл от 3.5 л/100 км. Това е с минимум половин литър по-добро постижение от най-икономичната версия с традиционен двигател. В същото време динамиката е почти същата въпреки по-високото тегло (+50 килограма спрямо дизеловата модификация).


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    paxah avatar :-|
    paxah

    34 500 лв. за Ярис не е стряскаща?
    За кого?

    А конкретно цифрите от разхода не са нещо умопомрачително, което да те накара да инвестираш близо 35 000 лв. в "зелен" автомобил. Особено в България.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK