Алтернативната почивка
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Алтернативната почивка

Алтернативната почивка

Големите зимни курорти инвестират във все повече занимания през лятото, но заетостта остава ниска

Деница Ватева
3932 прочитания

© Анелия Николова


Спортни занимания, екологични и хоби почивки, културно-исторически обиколки, музикални събития. Такива са възможностите, които предлагат големите ски курорти през лятото. Въпреки че заетостта на хотелите през този сезон е сравнително ниска, в последните години все повече от тях разработват нови продукти, за да привличат клиенти. Резултатите от това са противоречиви, но желанието на всички е да осигурят целогодишна заетост на базите си.

Инвестиции в спортове и култура

Ако през зимата основният фокус е върху ски спортовете, през лятото има много повече възможности за алтернативни занимания. През последните години в големите курорти все повече се предлагат пешеходни, екоразходки и велотурове, а в района на Банско и голф. "Обикновено такива екскурзии се практикуват в малки групи - по няколко семейства или приятели", разказва Михаил Лечев, който е водач в Родопите. По думите му интересът се повишава, но той е почти изцяло от българи, тъй като все още планините не са популярни сред чужденци през лятото.

През последните години големите курорти започнаха да предлагат и паркове за велосипедни и моторни спортове. От "Пампорово" АД съобщиха, че през тази година отвори врати парк за планинско колоездене, който разполага с трасета с различни нива на трудност. Такъв парк работи и в Боровец от 2010 г., като по информация на дружеството "Бороспорт" вече е изградено и ново фамилно трасе с дължина 14 км. Освен за индивидуални и групови почивки двата парка приемат и състезания.

На малко по-различна стратегия през лятото залага Банско. Градът е традиционен организатор на културни събития, най-известното от което е летният джаз фестивал. В последните две години там се организира и фестивал на театралното изкуство, който продължава около седмица. Местните сдружения на хотелиерите в града пък съобщават, че заедно с общината имат амбициите да увеличат календара със събития, чрез които да привличат туристи.

Комбинирани почивки и пакети по интереси

Освен чрез спортни и други възможности хотелиерите в планините предлагат и различни възможности за занимания през лятото. Така например в Банско се продават пакети за СПА почивки, "здравословни ваканции", включващи диетично меню и леки занимания, и др.

Друга сравнително разпространена възможност е купуване на комбинирани пакети за почивка на море и планина. Те навлязоха на пазара през последните 4-5 години основно чрез хотелските вериги, имащи обекти в различни видове курорти. На пазара обаче не липсват и партньорства между отделни фирми, като например "Пампорово" и "Албена".

Все още ниска заетост

Въпреки опитите за раздвижване на почивките през лятото все още заетостта на хотелите в големите зимни курорти е ниска. По данни на сдружението на хотелиерите в Банско средната заетост на базите е до 20 на сто с изключение на дните около фестивалите, заради което и част от базите затварят врати. По-големи групи има единствено около спортни лагери или събития, като сватби например, но през последните години те са по-скоро изключения. Друга особеност на почивките през лятото е, че те са сравнително кратки - обикновено само през уикенда.

"Има възможност да бъдат привличани туристи покрай обиколните турове в страната, но това все още не е факт напълно", казват от местното сдружение. След 2009 г. има и спад на друг вид мероприятия - семинари и конференция, за които е имало интерес през септември преди кризата.

Липса на реклама

Едно от обясненията за все още ниския интерес към почивки в големите ски курорти през лятото е липсата на цялостна реклама. Факт е, че през последните години големите компании от сектора инвестират в популяризирането на продукта, но от бранша са убедени, че няма единна политика как да се промотират възможностите за отдих. България е още по-малко популярна и с планините си през лятото в чужбина с изключение на Гърция, откъдето има туристи и през летния сезон. Според местния бизнес в Банско обаче това са предимно лоялни туристи, които посещават курорта заради възможностите за СПА туризъм.

Спортни занимания, екологични и хоби почивки, културно-исторически обиколки, музикални събития. Такива са възможностите, които предлагат големите ски курорти през лятото. Въпреки че заетостта на хотелите през този сезон е сравнително ниска, в последните години все повече от тях разработват нови продукти, за да привличат клиенти. Резултатите от това са противоречиви, но желанието на всички е да осигурят целогодишна заетост на базите си.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK