Полет на кредит
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Полет на кредит

Полет на кредит

Туристическите агенции ще изпитат финансови затруднения, защото приходите им идват със закъснение, а сроковете за разплащане с авиопревозвачите се скъсяват

Деница Ватева
6767 прочитания

Когато държавата или пък някоя голяма компания си избира туристическа агенция, която да се грижи за превоза и настаняването на служителите й при командировки, обикновено поставя изискване. А то е ползваните билети да са на разсрочено плащане. Обикновено между един и два месеца. Този начин на работа е традиционен и се прилага от години, а договорите, които туроператорите сключват със своите корпоративни клиенти са дългосрочни.

Дали заради кризата, или заради правилата на работа в отделните компании обаче, все повече фирми, включително и държавните учреждения искат отложено плащане на ползваните от тях билети.

Същевременно сроковете за плащане от страна на туристическите агенции към авиопревозвачите се скъсяват и се очаква от следващата година да станат седем дни. Това поставя туроператорите в незавидната ситуация да блокират оборотни средства или да търсят външно финансиране, за да изпълнят задълженията си към контрагентите. Макар още да е рано за прогнози, новите, по-кратки срокове, се очаква да създадат напрежение в туристическия бранш.

За скъсените срокове

Заради повишената междуфирмена задлъжнялост в последните години, организацията на авиопревозвачите IATA въведе нови правила за плащане на самолетните билети от страна на пътническите агенции, акредитирани от нея. В момента това трябва да стане в 14-дневен срок, но само след няколко седмици- от 1 ноември, той вече ще бъде 10 дни. От  1 януари следващата година пък туристическите фирми ще трябва да превеждат сумите на всеки седем дни или четири пъти месечно. Тези нови правила ще важат за над 160 български компании, които са акредитирани към IATA.

И за удължените срокове...

Решенията за скъсяване на сроковете идват на фона на все повечето искания от фирми - клиенти на туристическите агенции, за отложено плащане на ползваните от тях билети. Тази практика съществува от години като масово големите корпоративни клиенти погасяват сметката за поръчаните от тях билети накуп в края на месеца, а понякога и след два. Според представители на бизнеса през последните години отложено плащане започват да искат и по-малки фирми, както и държавни институции, които директно го поставят като условие в обществените си поръчки. Туристически агенции казват, че наскоро е поставен своеобразен "рекорд" от голям корпоративен клиент. Той е търсил агенция, която може да си позволи да сключи договор, по силата на който поръчаните от него самолетни билети да могат да се осребряват три пъти годишно.

"Определено отложените плащания много ще натоварят колегите след 1 ноември", коментира управителят на "Александър тур" Ирина Найденова. По думите й част от договорите за обслужване на големи клиенти, които са сключени преди време, все още не са променени. "По-кратките срокове, въведени от IATA, ще се отразят на бранша", прогнозира и управителят на "Юзит калърс България" Росица Панчева. По думите й много от корпоративните клиенти са свикнали от години с отложените плащания като не във всички случаи това е отражение на кризата.

"Има големи клиенти, които нямат финансови проблеми, но са въвели определени механизми на работа и срокове", каза още тя.

Задлъжнялост по веригата

Новите, по-кратки срокове за плащане на дължимото към авиопревозвачите, поставят туристическите агенции в неприятната ситуация да покриват със собствени средства или кредити разликата във времето. "В момент, в който банките са рестриктивни за заеми, ние като фирми трябва да осигурим наш ресурс да кредитирираме големите корпоративни клиенти", коментира Росица Панчева. Тя допълва, че това се случва на фона на ниските такси за обслужване от агенциите при резервациите на самолетни билети, които са около 5% от цената.

"Тук въпросът е за стабилността на сектора", коментира и Ирина Найденова. По думите й са водени разговори с държавните институции за скъсяване на сроковете за разплащане, но все още срещат неразбиране.

Колко е висок риска за сериозни проблеми

По данни от бранша от началото на годината работа са прекратили шест пътнически агенции. Числото е ниско на фона общо 160, които продават билети, но според тях е най-високото от години насам. Например в периода 2009 - 2011 г. са затваряли по 1-2 агенции.

Според застрахователите евентуални проблеми при пътническите агенции няма да имат ефект върху бранша. "За да продават такива полици, застрахователите трябва да докажат, че са стабилни финансово, имат резерви и презастрахователна програма", коментира изпълнителният директор на "Армеец" Цветанка Крумова. По думите й фирмите знаят от началото на годината за промяната в сроковете, заради което "и не може някой да е изненадан в момента".

Според председателят на Асоциацията на българските застрахователи и изп. директор на "Виктория" Данчо Данчев евентуални проблеми при пътническите агенции не могат да дестабилизират никой застраховател или да се отразят сериозно върху финансовото му състояние. "Не може да става дума за сериозни суми", коментира още той.

Няма точна оценка колко е пазара на продажби на билети в страната. Някой от големите фирми декларират, че приходите им от тази дейност са между 1 и 3 млн. лв. Преди години финансовото министерство бе обявило обща поръчка за самолетни билети на държавната администрация, чиято прогнозна стойност бе 25 млн. лв за две години.

По темата работи и Весела Николаева

Фотограф: Надежда Чипева

Когато държавата или пък някоя голяма компания си избира туристическа агенция, която да се грижи за превоза и настаняването на служителите й при командировки, обикновено поставя изискване. А то е ползваните билети да са на разсрочено плащане. Обикновено между един и два месеца. Този начин на работа е традиционен и се прилага от години, а договорите, които туроператорите сключват със своите корпоративни клиенти са дългосрочни.

Дали заради кризата, или заради правилата на работа в отделните компании обаче, все повече фирми, включително и държавните учреждения искат отложено плащане на ползваните от тях билети.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

7 коментара
  • 1
    gost22 avatar :-P
    gost22

    Ами нормално е да го отнасят, като са наредили на пазара 160 сергии за билети. Ако има окрупняване, то и сроковете за плащане няма да са в техен ущърб (поне разликата няма да е над месец и половина).

  • 2
    kak_taka avatar :-|
    kak_taka

    Нещо е пропуснато в този материал. Запознат съм с политиките по пътуване на няколко мултинационални компании и при всички тях плащания за полет и хотел се извършват единствено чрез кредитна карта.
    И вълка (клиентът) сит - защото погасява задълженията си към банката с отложено плащане 1-2 месеца
    И агнето (агенцията) цяло - получават си парите в рамикте на 3-7 дни.
    Изобщо не виждам толкова голям проблем....

  • 3
    jonson avatar :-|
    jonson

    Е, то не става да работиш само с "парите на другите". Щом правиш бизнес, редно е да имаш собствен капитал. Във всеки производствен и търговски процес влагаш свои средства и после чакаш да ти се върнат - кога с печалба, кога не.

  • 4
    vassilun avatar :-|
    vassilun

    Аз съм редовен "пътешественик" - 4 пъти годишно до София (около $1800 за билет) и си плащам много преди да се кача на самолета. Не разбирам какъв е проблема! Има кредитни карти с поне 45 дни гратис от издаващата банка. Днес си купих билета за 19 декември - $1711.50. Щастие, защото предишният (юни 2012) ми струваше $3340, но бизнес класа в едната посока (до София). И повярвайте - от Париж до София бях единственият пътник в бизнес класата на Air France. Че кой лети 2.5 часа в бизнес класа? Не си струва разликата в цената! Но презокеанския полет си е кеф - спиш си като момченце! Air France са добри - препоръчвам ги, ако ми направят отстъпка! :)

  • 5
    e_mil avatar :-|
    tamada

    [quote#4:"vassilun"]"Аз съм редовен "пътешественик"... Не разбирам какъв е проблема!"[/quote]

    И аз не разбрах, какво общо имат твоите 4 пътувания годишно с договорите между големите корпоративни клиенти и туроператорите. :)

  • 6
    thermobee avatar :-|
    Thermobee

    Бизнес класата вероятно :)

    Публикувано през m.capital.bg

  • 7
    mitkopom avatar :-|
    mitkopom

    Човека иска да се похвали че лети в бизнес класа, толкова ли не ви стана ясно :)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK