Лека индустрия: В очакване на повече поръчки

През миналата година производителите на мебели са започнали да изнасят и за Русия, а надеждите им са през настоящата да успеят да пробият на арабския пазар
През миналата година производителите на мебели са започнали да изнасят и за Русия, а надеждите им са през настоящата да успеят да пробият на арабския пазар    ©  Георги Кожухаров
През миналата година производителите на мебели са започнали да изнасят и за Русия, а надеждите им са през настоящата да успеят да пробият на арабския пазар
През миналата година производителите на мебели са започнали да изнасят и за Русия, а надеждите им са през настоящата да успеят да пробият на арабския пазар    ©  Георги Кожухаров

Покачването на цените на електроенергията, горивата и непрекъснатото поскъпване на суровините притискаха компаниите от леката индустрия и през 2012 г. Наред с това фирмите от сектора са в клещите на търговците, които често се опитват да диктуват цените на продукцията, и на възложителите, които свалят цените за изпълнение на поръчките. Въпреки това обаче компаниите от индустрията - от шивашката до мебелната промишленост, са оптимистично настроени в очакванията си за настоящата година.

По предварителни данни производителите на

облекло и текстил

отчитат добра 2012 година. Според Българската асоциация на производителите и износителите на облекло и текстил 98% от продукцията на бранша са за износ. Затова и тенденциите в Европа имат пряко отражение върху финансовите показатели на сектора.

През 2011 г. основните опасения на компаниите от сектора бяха до голяма степен фокусирани върху високите разходи за консумативи. През 2012 г. страховете на бранша се насочиха към ниското потребление, което се наблюдава навсякъде в Европейския съюз. "Въпреки това обемите на поръчките и реализацията на произведените стоки са като през 2011 г. Износът на текстилна промишленост за 2012 е за 1.5 млрд. евро, което доближава сектора до най-добрата му година – 2005", посочва Валерия Жекова, председател на браншовия съюз.

Проблем за фирмите, работещи по поръчка, са цените, които възложителите плащат за изпълнение. "Цените паднаха с 20-30%. Няма работа, затова всеки възложител сваля цени и ние сме готови да приемем каквото и да ни предложат", описва ситуацията Димитър Мицов, собственик на фирма "Мода актуал" - Кресна, която произвежда дамска и мъжка конфекция.

Същата констатация прави и Хасан Хюсеин, собственик на разградската компания "Туна". Тя шие по поръчка дамска конфекция за Холандия, Англия, Франция. "Удариха ни с цените. Преди, когато и осигурителните прагове бяха по-ниски, шиехме по-скъпо. Сега заплатите са по-високи, а заплащането от възложителите – по-ниско", обобщава Хюсеин. Според него наред с това някои от шивачките не могат да изработят дори за минималния осигурителен праг. "Очаквам поръчките през 2013 да се увеличат, но цените няма да мръднат. А с тези цени няма как да обновим машините си", допълва той.

"Работата пада, криза е и хората нямат пари. Но производството ни е голямо, затова разчитаме на количества, а не на цена", обяснява Величко Сидеров, председател на борда на директорите на "Евротекс" – Златоград. Компанията работи само за българския пазар, като произвежда текстилни изделия от памук с марката "Белотекс". За да намали разходите, "Евротекс" е предприела редица енергоспестяващи мерки, включително и замяната на мазут и нафта с твърдо гориво "Това ни спасява от фалит", обобщава Сидеров. Той се надява, че 2013 ще бъде поне като 2012 и няма да има намаление на произведеното. Разчита на добрите цени, които предлага компанията, но се плаши от междуфирмената задлъжнялост и евентуалното поредно покачване на цените на памука, електроенергията и горивата.

Страховете му се споделят и от много фирми в

обувния бранш

"Ситуацията при производителите на обувки е разнопосочна. Част от компаниите, които работят на ишлеме, са добре, но други са зле. Причината е, че някои големи италиански възложители се оттеглиха, българските им партньори останаха без работа и бяха принудени да затворят". Това е обобщението за ситуацията през 2012 г. на Иван Колев, собственик на фирмата - производител на детски обувки, "Колев и Колев". Специално неговата компания приключва годината с 10% ръст на продажбите и с откриването на 16-и собствен магазин – този път в мол "България". "Помага ни това, че инвестирахме в нови машини и технологии, които веднага започнаха да ни се отблагодаряват", казва Колев. През миналата година фирмата е инвестирала 1 млн. лв. за обновяване на производството, от които половината са безвъзмездни по линия на програма "Конкурентоспособност". "Няма причини 2013 да е по-лоша. Очакваме, че ще е по-успешна, защото посоката е нагоре - и на вътрешния, и на външния пазар", допълва Колев.

Габровската фирма "Кристиян шууз" произвежда обувки само за страната. Собственикът й - Йордан Марчев, определя вътрешния пазар като "стабилен дори по време на криза". "Поръчките растат, хората се върнаха към старата добре позната българска кожена обувка. Работим с ниски надценки. Пренатоварени сме, даже нямаме капацитет да удовлетворим поръчките, които рязко скочиха през последните две години", твърди Марчев. И обяснява, че основният конкурент доскоро са били турските обувки, но заради инфлацията там те станали скъпи и търговците се преориентирали към български производители. И Марчев е оптимистично настроен за 2013 г. и се надява цените на основните за бранша суровини - кожите, да спрат да растат.

Както обикновено, без сътресения изпращат 2012 г. производителите на

козметика и парфюмерия

Според Николина Узунова, изпълнителен директор на Българската национална асоциация за етерични масла, парфюмерия и козметика, през 2012 г. браншът традиционно продължил да изнася паста за зъби и бои за коса за Русия, както и бяла козметика, която се продава в евросъюза, както и в САЩ.

Новата 2013 година обаче ще предложи поредно предизвикателство пред сектора. На 11 юли влиза в сила специален регламент на ЕС (1223/ 2009) за козметичните продукти. В него се въвеждат нови определения (например за дистрибутор, нежелан ефект, сериозен нежелан ефект), както и ново изискване към нотифицирането и при етикетирането на козметичните продукти. Завишени са изискванията към отговорното лице, към дистрибуторите, търговците, контролните органи. "Значителни промени има в изискванията към документацията, която оформя досието на козметичните продукти", обясни Узунова.

Според нея фирмите няма да изпитат затруднения с прилагането на регламента. "Изискванията не са страшни и не са непознати за българските производители", допълва тя. Браншовата организация участва в 18-месечен съвместен проект с италианската козметична асоциация UNIPRO за трансфер на знания и добри практики във връзка с прилагането на регламента. Проектът се финансира по оперативна програма "Развитие на човешките ресурси" и цели да разясни ключовите моменти на регламента пред българските производители.

"За производителите от

мебелната индустрия

2012 г. измина под диктата на търговците и големите мебелни вериги", обобщава Стоян Стоянов, председател на Браншовата камара на дървообработващата и мебелната промишленост и собственик на фирма "Тедива" - Добрич. Според него безспорен факт е, че повечето производители зависят изцяло от търговците. "Тези, които се опитват да стоят със собствени марки на пазара, са твърде малко и нямат средства за реклама и популяризиране на продуктите си", обяснява Стоянов. Така производителите все повече съобразяват мебелите си с изискванията на веригите, които продават на ниски цени. "Това сваля качеството на мебелите и то става съпоставимо с това на китайските продукти. Резултатът е нарастване на рекламациите", твърди Стоянов. В същото време фирмите, които са успели да организират добре производството си, продават в Англия, Франция, Германия, работят и за IKEA.

"2012 завършва на нивото на 2010, което е връщане назад за компаниите в сектора. Защото през 2011 бе отчетено известно оживление", заяви Калин Симеонов, собственик на "Екотех продукт". Фирмата продава машини за дървообработващия и мебелния бранш и има наблюдения за инвестиционната политика на компаниите. Симеонов очаква, че статистиката ще отбележи спад от 25-30% в продажбите на сектора през миналата година.

Добрата новина е, че производители от бранша са започнали да изнасят мебели и за Русия. "Опитваме се да си възстановим този пазар, както и да навлезем на арабския", посочва Стоян Стоянов. Предстои участие на български компании в мебелно изложение в Дубай. "Навлизаме и на английския пазар. Спечелихме проект съвместно с английската мебелна асоциация, предстои обмен на специалисти и добри практики. Заедно с други асоциации ще се борим за популяризиране на българския продукт зад граница", обобщи очакванията за 2013 г. Стоян Стоянов.