Растящото търсене ще продължи да вдига цената на гумата
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Растящото търсене ще продължи да вдига цената на гумата

Reuters

Растящото търсене ще продължи да вдига цената на гумата

Рекордните продажби на автомобили оскъпяват суровината, след като котировките й достигнаха тригодишно дъно през август

3589 прочитания

Reuters

© Reuters


Намаляването на доставките на гума и рекордните продажби на автомобили, изглежда, ще поддържат тенденцията на оскъпяване на суровината от последните месеци, пише Bloomberg. Според прогнозите на сингапурската International Rubber Study Group (IRSG) излишъкът на пазара на гума ще намалее с 61% през 2013 г., тъй като търсенето в световен мащаб ще достигне рекордни нива. Очаква се фючърсите да се увеличат с 11% до 350 йени за килограм (3849 долара за тон) на токийската борса спрямо сегашната цена от 314.5 йени.

Тайланд, Индонезия и Малайзия, които отговарят за 67% от световния пазар, започнаха да намаляват производството, за да повишат цените, които спаднаха до тригодишно дъно от 205.6 йени през август, поради започналото в последните месеци на миналата година поскъпване на фона на възстановяването на някои от големите икономики и повишеното търсене на автомобили. Гумите за превозни средства представляват около 70% от потреблението на суровината.

Устойчиво поскъпване

От началото на тази година гумата е поскъпнала с 4% на Токийската стокова борса, увеличавайки ръста от 53%, постигнат в края на 2012 г. след достигнатото през август дъно. В края на миналата година запасите на гума в световен мащаб достигнаха 2 млн. тона, което е достатъчно да покрие търсенето в Северна Америка за около две години. В резултат трите най-големи производителя решиха да изсекат 247 хил. акра от плантациите си, както и да намалят износа с 300 хил. тона за шестте месеца до март.

Въпреки това единствено вторият най-голям производител Индонезия прогнозира спад на производството с 8.9% през 2013 г., което ще е първият спад от 2009 г. насам. Същевременно най-големият производител Тайланд очаква ръст на производството от 3.4%, а за Малайзия се очаква увеличение с 6.5%. IRSG, която координира понижаването на производството, ще проведе среща този месец, за да реши дали е необходимо допълнително намаление на плантациите.

Според изчисленията на групата растящото търсене ще намали излишъците от гума до 179 хил. тона през тази година и 153 хил. през 2014 г. спрямо 460 хил. тона през 2012 г. Китай, който поглъща 34% от световното производство, ще увеличи търсенето си със 7.2% тази година след увеличението от 4.5% за миналата.

Автомобилен пазар

Въпреки че в еврозоната пазарът на автомобили достигна най-ниското си ниво от близо 20 години заради кризата, в САЩ и Азия продажбите достигнаха рекордни нива. Очаква се през тази година продажбите в световен мащаб да нараснат с още 2.4% до 82.7 млн. бройки, като китайският пазар може да надхвърли 20 млн. броя. Поскъпването на естествената гума вероятно ще увеличи разходите на големи производители на автомобилни гуми като Bridgestone, Michelin и Goodyear, чието производство също достигна рекордни нива през 2012 г.

Намаляването на доставките на гума и рекордните продажби на автомобили, изглежда, ще поддържат тенденцията на оскъпяване на суровината от последните месеци, пише Bloomberg. Според прогнозите на сингапурската International Rubber Study Group (IRSG) излишъкът на пазара на гума ще намалее с 61% през 2013 г., тъй като търсенето в световен мащаб ще достигне рекордни нива. Очаква се фючърсите да се увеличат с 11% до 350 йени за килограм (3849 долара за тон) на токийската борса спрямо сегашната цена от 314.5 йени.

Тайланд, Индонезия и Малайзия, които отговарят за 67% от световния пазар, започнаха да намаляват производството, за да повишат цените, които спаднаха до тригодишно дъно от 205.6 йени през август, поради започналото в последните месеци на миналата година поскъпване на фона на възстановяването на някои от големите икономики и повишеното търсене на автомобили. Гумите за превозни средства представляват около 70% от потреблението на суровината.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    todortrifonov avatar :-|
    todortrifonov

    световна криза пък растящо купуване на нови автомобили, малко несъвместими на пръв поглед неща:)))


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Сладка зона

Сладка зона

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK