С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
4 8 апр 2013, 8:15, 9741 прочитания

Горчиво, но със захар

Покупките на кафе се увеличават в стойност през 2012 г., но намаляват в обем

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


17
хил. тона кафе годишно се изпиват средно в България
260 млн. лв.
приблизително е стойността на общите покупки на кафе в страната за година
2.2
кг кафе годишно се консумират средно на човек в България
Поредицата "Кафе" е част от специално издание на "Капитал". Всяка сутрин от 8 до 11 април ще можете да прочетете по няколко нови статии от нея. Всички тях ще намeрите на capital.bg/kafe.
 
Добро настроение, енергия, най-добрата доза оптимизъм още с първата глътка рано сутрин, огън, удоволствие, мантра, синоним на щастие и на безметежна радост от общуването и живота. Символите на най-популярната напитка – кафето, са безкрайно много. "Тежестта" му обаче може да се измери: ако за сваряването на една чаша са необходими 7 г кафе, всеки ден българите изпиват средно 35 тона.

Все още голяма част от това количество са част от събуждането или ранния следобед, докато в останалите европейски държави кафе се пие като завършек на обяда или вечерята и тази тенденция става все по-популярна и в България.


Миналата година обаче беше удар за заведенията и хотелите заради забраната за тютюнопушене и въпреки това консумацията на кафе като цяло не е намаляла драстично – просто се е пренесла у дома. "По данни на АСNielsen категорията кафе расте през 2012 с 1.9% в стойност, но губи в обем 1.8% спрямо предходната година. Ако погледнем обаче панела, който измерва консумацията на кафе в домакинствата, ще видим един значително по-голям ръст на кафето от 15% в стойност и 10% в обем спрямо 2011 г. Това до голяма степен се дължи на тенденцията да се пие повече кафе вкъщи, отколкото в заведенията", коментира Юлиана Борисова, маркетинг мениджър "Кафе" в "Крафт фуудс България". Тя допълва, че покупките за вкъщи са се увеличили значително в сравнение с 2007 г. по данни на проучване на консуматорските нагласи и потребление, направено от SEERC за "Крафт фуудс Бълагария" и достига до 58% от всички кафе напитки. За сравнение, този дял през 2007 е едва 50%.

По данни на Евромонитор българите пият средно по 2.2 кг кафе на година на глава от населението, което е едно от последните места по консумация в Централна и Източна Европа. В съседна Сърбия например пият по 5 кг на човек, а в Словения - по 5.9 кг. Основните причини за по-ниската консумация са две - финансови и здравословни. Често да "излезеш на кафе" изисква определен финансов ресурс, който понякога се оказва препятствие. Решението в тези случаи е да се лишиш от кафето или да го изпиеш вкъщи. Другият аргумент е здравословният – кафето може да увеличи кръвното налягане или да предизвика проблеми със сърцето. В повечето случаи това са предубеждения и...непознаване на блендовете кафе. Повечето от сортовете арабика са с ниска доза кофеин, според проучванията 4 до 6 кафета дневно не могат да навредят на здравето и освен това съществува безкофеиновото кафе.
 
Страната на Nova Brasilia и Lavazza


В България най-популярната марка кафе е Nova Brasilia и тя си остава такава от далечната 1991 г., когато навлиза на пазара. Всяка втора чаша кафе, изпита у дома, е от тази марка. Тя става най-търсената марка, заради което 10 години по-късно фабриката и марката купува световният концерн Kraft.



"Масовият вкус в България е в сегмента, който се асоциира с Nova Brasilia - по-агресивно, горчиво и силно кафе, с доста по-сериозно съдържание на кофеин, съпоставяйки го с по-деликатните и висок клас кафета. Идеята, че късото кафе е по-силно, е широко разпространена, но това е вярно само по отношение концентрацията на кофеин в единица течност. Когато пием по-голямо количество кафе, т.е. по-дълго кафе, в крайна сметка приемаме значително по-голямо количество кофеин", коментира Стойко Петков, управител на "Енко вендинг", собственик на кафе Baristo.

"В България все още се пие кафе робуста или комбинация между робуста и арабика. По принцип обаче робустата е с по-лоши вкусови качества, което прави и цената й по-ниска. Ние обаче сме свикнали с това кафе и все още не е изкоренено разбирането, че робустата е с по-ниско качество", коментира Юри Пенев, бранд мениджър на "Балкам", собственик на кафе Spetema.

Като контраст обаче специалистите посочват един простичък факт – робустата дава по-плътен каймак. Освен това едва около 25% от всички потребители харесват леко киселия вкус на кафетата от сортовете арабика.

"Робустата осигурява тяло (плътност) и по-голям каймак на еспресото. Наред с по-разпространените и непретенциозни робуста сортове има и такива с високо качество. Най-добрите еспресо решения са комбинация от 70 до 90% висококачествени сортове арабики и 10 до 30% добре подбрани 1 или 2 робусти", смята Стойко Петков.

Всъщност и у дома, и в заведенията надписът 100% арабика продава, но това не е масовият вкус. Продава и италианското звучене на името, дори когато блендът не е непременно италиански. "Клиентите все още предпочитат еспресото да бъде с добро тяло, плътен и тъмен каймак, да бъде силно и горчиво. А това означава, че блендовете с арабика и робуста продължават да са предпочитаният избор. Това, което нас ни радва, е, че налаганите от нас кафета с доминиращо съдържание на арабика намират все повече и повече привърженици при избора на работно кафе в заведенията", отбелязва Георги Бундев, мениджър "Топли напитки" в SofStok, вносител на Lavazza. Всъщност точно това е най-популярната марка в заведенията. Ако вкъщи 60% от потребителите пият Nova Brasilia, 80% от изпитото в заведенията кафе е с бранд Lavazza.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

31 октомври 2019
София Ивент Център

Конференция HR & Leadership Forum 2019


Кои са ключовите тенденции, които ще трансформират работата на бъдещето?
Включете се във форума на Капитал, за да разберете повече за възможностите от използването на новите технологии на работното място и начините хората да останат ценни в технологичната ера. Ще проследим какви качества ще трябва да притежават на лидерите от бъдещето и кои ще са търсените умения при наемане на служители.

Сред лекторите на събитието ще бъдат:


  • Даниел Съскинд, Balliol College, University of Oxford
  • Джои Прайс, Jumpstart
  • Судир Сасийдаран, LEGO Workplace Design

Конференция HR & Leadership Forum 2019 Запазете билет

Прочетете и това

Nielsen: Ръстът в покупките на храни и напитки в България се забавя до 6% Nielsen: Ръстът в покупките на храни и напитки в България се забавя до 6%

Потребителите са все по-сигурни във финансите си, но не са готови да харчат свободно, сочат проучвания на компанията

12 юни 2019, 2989 прочитания

Месопреработвателният сектор се готви за интелигентни фабрики Месопреработвателният сектор се готви за интелигентни фабрики

Компаниите залагат все повече на безопасността и ефективното изпозлване на ресурсите

31 яну 2019, 2812 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Стоки и продажби" Затваряне
Хилядагодишна мания

Кафето е най-популярната напитка в света с 400 млрд. изпити чаши годишно

Португалският инвеститор в българско стъкло

До пет години новият собственик на фабриките за бутилки и буркани в Пловдив и София - BA Glass, планира да вложи 400 млн. лв.

ПИК-ът на отровената среда

Очернянето на годеницата на кандидат-кмет на София от кафявия сайт "ПИК" за първи път породи консенсус сред политици, журналисти и PR-и за това какво НЕ е журналистиката

Сметка за 600 милиона: обществените поръчки в края на мандата на Фандъкова

Дългосрочните поръчки за сметосъбиране, поддръжка и RDF бяха раздадени преди изборите и оставят следващия кмет с вързани ръце

Ковачки цапа, всички му плащат

Горенето на отпадъци става с разрешението на държавните институции въпреки съмненията за спазване на еконормите

Софийската Индиана Джоунс

Какво остана под паважите: за Магдалина Станчева (1924–2014) и археологията на София през социализма

Книга: Иън Макюън - "Машини като мен"

Най-новият роман на популярния британски писател