С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
4 8 апр 2013, 8:15, 9762 прочитания

Горчиво, но със захар

Покупките на кафе се увеличават в стойност през 2012 г., но намаляват в обем

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


17
хил. тона кафе годишно се изпиват средно в България
260 млн. лв.
приблизително е стойността на общите покупки на кафе в страната за година
2.2
кг кафе годишно се консумират средно на човек в България
Поредицата "Кафе" е част от специално издание на "Капитал". Всяка сутрин от 8 до 11 април ще можете да прочетете по няколко нови статии от нея. Всички тях ще намeрите на capital.bg/kafe.
 
Добро настроение, енергия, най-добрата доза оптимизъм още с първата глътка рано сутрин, огън, удоволствие, мантра, синоним на щастие и на безметежна радост от общуването и живота. Символите на най-популярната напитка – кафето, са безкрайно много. "Тежестта" му обаче може да се измери: ако за сваряването на една чаша са необходими 7 г кафе, всеки ден българите изпиват средно 35 тона.

Все още голяма част от това количество са част от събуждането или ранния следобед, докато в останалите европейски държави кафе се пие като завършек на обяда или вечерята и тази тенденция става все по-популярна и в България.


Миналата година обаче беше удар за заведенията и хотелите заради забраната за тютюнопушене и въпреки това консумацията на кафе като цяло не е намаляла драстично – просто се е пренесла у дома. "По данни на АСNielsen категорията кафе расте през 2012 с 1.9% в стойност, но губи в обем 1.8% спрямо предходната година. Ако погледнем обаче панела, който измерва консумацията на кафе в домакинствата, ще видим един значително по-голям ръст на кафето от 15% в стойност и 10% в обем спрямо 2011 г. Това до голяма степен се дължи на тенденцията да се пие повече кафе вкъщи, отколкото в заведенията", коментира Юлиана Борисова, маркетинг мениджър "Кафе" в "Крафт фуудс България". Тя допълва, че покупките за вкъщи са се увеличили значително в сравнение с 2007 г. по данни на проучване на консуматорските нагласи и потребление, направено от SEERC за "Крафт фуудс Бълагария" и достига до 58% от всички кафе напитки. За сравнение, този дял през 2007 е едва 50%.

По данни на Евромонитор българите пият средно по 2.2 кг кафе на година на глава от населението, което е едно от последните места по консумация в Централна и Източна Европа. В съседна Сърбия например пият по 5 кг на човек, а в Словения - по 5.9 кг. Основните причини за по-ниската консумация са две - финансови и здравословни. Често да "излезеш на кафе" изисква определен финансов ресурс, който понякога се оказва препятствие. Решението в тези случаи е да се лишиш от кафето или да го изпиеш вкъщи. Другият аргумент е здравословният – кафето може да увеличи кръвното налягане или да предизвика проблеми със сърцето. В повечето случаи това са предубеждения и...непознаване на блендовете кафе. Повечето от сортовете арабика са с ниска доза кофеин, според проучванията 4 до 6 кафета дневно не могат да навредят на здравето и освен това съществува безкофеиновото кафе.
 
Страната на Nova Brasilia и Lavazza


В България най-популярната марка кафе е Nova Brasilia и тя си остава такава от далечната 1991 г., когато навлиза на пазара. Всяка втора чаша кафе, изпита у дома, е от тази марка. Тя става най-търсената марка, заради което 10 години по-късно фабриката и марката купува световният концерн Kraft.



"Масовият вкус в България е в сегмента, който се асоциира с Nova Brasilia - по-агресивно, горчиво и силно кафе, с доста по-сериозно съдържание на кофеин, съпоставяйки го с по-деликатните и висок клас кафета. Идеята, че късото кафе е по-силно, е широко разпространена, но това е вярно само по отношение концентрацията на кофеин в единица течност. Когато пием по-голямо количество кафе, т.е. по-дълго кафе, в крайна сметка приемаме значително по-голямо количество кофеин", коментира Стойко Петков, управител на "Енко вендинг", собственик на кафе Baristo.

"В България все още се пие кафе робуста или комбинация между робуста и арабика. По принцип обаче робустата е с по-лоши вкусови качества, което прави и цената й по-ниска. Ние обаче сме свикнали с това кафе и все още не е изкоренено разбирането, че робустата е с по-ниско качество", коментира Юри Пенев, бранд мениджър на "Балкам", собственик на кафе Spetema.

Като контраст обаче специалистите посочват един простичък факт – робустата дава по-плътен каймак. Освен това едва около 25% от всички потребители харесват леко киселия вкус на кафетата от сортовете арабика.

"Робустата осигурява тяло (плътност) и по-голям каймак на еспресото. Наред с по-разпространените и непретенциозни робуста сортове има и такива с високо качество. Най-добрите еспресо решения са комбинация от 70 до 90% висококачествени сортове арабики и 10 до 30% добре подбрани 1 или 2 робусти", смята Стойко Петков.

Всъщност и у дома, и в заведенията надписът 100% арабика продава, но това не е масовият вкус. Продава и италианското звучене на името, дори когато блендът не е непременно италиански. "Клиентите все още предпочитат еспресото да бъде с добро тяло, плътен и тъмен каймак, да бъде силно и горчиво. А това означава, че блендовете с арабика и робуста продължават да са предпочитаният избор. Това, което нас ни радва, е, че налаганите от нас кафета с доминиращо съдържание на арабика намират все повече и повече привърженици при избора на работно кафе в заведенията", отбелязва Георги Бундев, мениджър "Топли напитки" в SofStok, вносител на Lavazza. Всъщност точно това е най-популярната марка в заведенията. Ако вкъщи 60% от потребителите пият Nova Brasilia, 80% от изпитото в заведенията кафе е с бранд Lavazza.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Веригите за храни: Най-силен е ръстът при регионалните магазини 1 Веригите за храни: Най-силен е ръстът при регионалните магазини

Силна конкуренция в София, потенциал в Северна България, насищане в Южна и слаби приходи по морето, показва анализът на топ 30

12 ное 2019, 2250 прочитания

Билки и подправки Kotanyi Билки и подправки Kotanyi

Продуктите са познати и обичани в над 25 страни от Централна и Източна Европа, Русия, Китай, Америка

12 ное 2019, 1268 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Ритейл" Затваряне
Хилядагодишна мания

Кафето е най-популярната напитка в света с 400 млрд. изпити чаши годишно

Още от Капитал
Хранителна добавка към лекарствения бизнес

Германският генеричен гигант Stada купи чешкия производител на хранителни добавки Walmark в показателна за дефектите на свръхрегулирания лекарствен пазар сделка

Да копаеш дъното за Доган

Държавата изненадващо отпусна 220 млн. лв. за драгиране на плавателния канал в пристанище Варна. Съмненията са, че пристанището на Ахмед Доган ще е основният печеливш, а държавните терминали ще трябва да го догонват

30 години след 10-и: Каква я мислехме, каква стана

Българите са по-богати от всякога, но и все по-тревожни, че демокрацията, в която живеят, е имитация

Мавродиев, който назначи Мавродиев, който вдигна заплатата на Мавродиев

В явен конфликт на интереси директорът на ББР се е избрал да управлява дъщерни дружества и е увеличил възнаграждението си

20 въпроса: Христо Христозов

"Практиката показва, че бързите решения имат висока цена и рядко са устойчиви"

Календар и домашно кино

По-интересните събития от уикенда и седмицата

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10