С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
4 8 апр 2013, 8:15, 9770 прочитания

Горчиво, но със захар

Покупките на кафе се увеличават в стойност през 2012 г., но намаляват в обем

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Много захар и по-малко джезвета

 
Докато начинът за приготвяне на кафе се е променил драстично през последните няколко години. Преди 10 години около 70% от кафето се е варяло в джезве, сега делът му е около 28%. За сметка на това най-голям дял – 44-45%, заемат домашните еспресо машини. На заден план остават и т.нар. кубински кафеварки – те участват в приготвянето на около 17% от кафето у дома.

И докато "класиците" сред баристите и специалистите по кафето смятат, че истинското кафе се пие чисто, вкусът на българина е доста встрани от разбирането им и така губят част от усещането. 75% от българите пият кафето със захар, подсладител и дори мед, 67% слагат захар в капучиното, но според проучването на SEERC 14% от потребителите добавят още захар в готовите кафе-миксове 3в1, които съдържат захар, а 17% - в разтворимото капучино.
 
Ударът върху кафенетата
 
"Нереално е да говорим, че тютюнопушенето не оказа сериозно влияние върху бранша. Дори напротив, доказателство за това е спадът с 20% до 30% в дневния оборот на заведенията през зимния сезон. Искам също да отбележа, че този спад се дължи не само на забраната, но и на комплекс от социално-икономически фактори", коментира Георги Бундев. Той допълва, че забраната на тютюнопушенето донякъде променя навиците на българите по отношение на консумацията на еспресо – увеличил се е броят на любителите на нормалното късо еспресо, което се консумира по-бързо в заведенията за сметка на "дългото кафе".
Горчиво, но със захар

Фотограф: Капитал

"Според мен кризата се отразява не толкова в количеството на консумация, колкото в качеството на кафето, което се пие. Качеството пада, за да се търси по-ниска цена. Консумацията няма как да се понижи силно, тъй като хората, които пият кафе няма да спрат, а просто ще прибегнат към по-евтини блендове", смята Юри Пенев.


Напоследък според Стойко Петков е доста разпространена една твърде порочна практика - доставчикът на кафе да дава пари в брой на заведение, за да подпише договор за доставка. "Това води до последствия като усещане на доставчика за несменяемост и липса на фокус в качеството, изчерпан финансов ресурс, който е можело да бъде насочен в обучение на персонала за приготвяне на кафе, в качествено кафе-оборудване и необходимата за него грижа (профилактики) и до състояние на безизходица на собствениците на заведения по отношение замяна на доставчика и кафе-продукта до изтичане срока на договора", отбелязва Петков.

Българските шампиони

Пазарът в България, макар и доминиран от чуждестранните концерни - Kraft, Nestle, Lavazza, има и български фирми, които успешно се конкурират с големите компании и успяват.



Такава е "Бианчи кафе", която започва да работи през 2004 г. в София. Собствениците рискуват, създават своя кафеена фабрика в България, собствена марка и започват да внасят кафе от 17 страни за своите блендове. Освен това основават и собствени магазини за кафе от типа coffee shop. Едно наистина скъпо упражнение, тъй като големите чуждестранни производители постигат икономия от мащаба при покупката на големи количества кафе за своите пазари.

Въпреки това обаче "Бианчи" успява – създава своите марки, които са в средния и високия ценови сегмент и атакува първо хорека канала с продуктите си и с много добри условия за машини, покупка на количество кафе, обзавеждане на заведенията. "Ние предоставяме много добри условия за покупка на кафе, машини и сервиз и необходимите рекламни материали и индивидуални решения към заведенията. Клиентите много харесват вкуса на марката", коментира Алекси Панайотов, бранд мениджър на "Бианчи кафе".  Така само за няколко години за марката започнали да работят 80 души и тя вече има центрове и представители във всички големи и по-малки градове.

Следващият фокус на "Бианчи" от 2010 г. бил да се заложи на т.нар. модерна търговия и кафето им да присъства в  големите търговски вериги. Марката вече е наложена в Kaufland, Carefour, "Фантастико", "Пикадили", "Хит", "Т-маркет", "Промаркет", "Европа", СБА, "Коме".

"Смятам, че присъствието в хипермаркетите е изключително важно за всяка българска марка. Специално при нас тази стратегия допринася за непрекъснат ръст през последните години – през първите два месеца на тази година продажбите на кафе само във веригите са се увеличи с 47.11% през януари и с 48.06% през февруари", коментира Алекси Панайотов. Той допълва, че освен брандовете Bianchi компанията е приела да пече и смесва блендове за собствените марки на търговските вериги по тяхна поръчка, а освен това вече активно изнася своята продукция и в региона.
"Енко вендинг" е друга успешна голяма българска фирма. Компанията тръгва като един от първите най-големи вносители на вендинг автомати през 2001 г. Тогава автоматите за кафе били нещо съвсем ново и една много голяма стъпка за пазара, на който по това време бяха разпространени практики като кафе "втора цедка", по-малък грамаж в дозата кафе и какви ли не дребни хитрини, случващи се от ръката на бармана, обучена по социалистическо време.

"Тогава вендинг машините бяха революция за пазара – кафето се смила на момента, дозира го машина и няма субективизъм при определянето на количеството, с което се приготвя", спомня си Стойко Петков, управител на "Енко вендинг". Намираме го в шоурума пред професионалните кафе-машини, съсредоточен върху настройките им и върху чаша кафе. "Гледам как ще се промени каймакът и за колко време", обяснява той и запалено се впуска да посочи разликите в работата между машините.

През 2003-2004 г. компанията му създава своя бранд кафе Baristo, който се произвежда по поръчка в Италия в две фабрики за кафе със 110-годишна традиция. Там се селектират едни от най-добрите реколти специално за марката, твърди Петков. Благодарение на националното си покритие фирмата обслужва бензиностанции "Лукойл", "Петрол" и "Ромпетрол". Клиентите харесвали кафето на бензиностанциите обаче не можели да го намерят никъде другаде, докато "Енко вендинг" не решили да направят селекции мляно кафе Baristo и да влязат в ритейл канала, разказва Петков. В момента брандът е в средния и високия ценови сегмент и се конкурират директно с Lavazza на рафтовете на супермаркетите. В допълнение компанията е разработила разтворимо кафе, кафе на капсули и дози и продължава бизнеса си с внос и сервиз на кафе-машини, ексклузивно дистрибутира професионално, офис и вендинг кафе оборудване на Philips Saeco и има собствен бранд кафе специално за вендинг сегмента.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Да пазиш традицията "Под Балкана" Да пазиш традицията "Под Балкана"

Животновъдната ферма на семейство Кулови край Карлово е затворила целия цикъл на производство

6 дек 2019, 385 прочитания

LVMH тества границите на лукса LVMH тества границите на лукса

Може ли шик конгломератът да се разрасне още

5 дек 2019, 1050 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Ритейл"

Седмичен бюлетин с най-важното от ритейл сектора

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Ритейл" Затваряне
Хилядагодишна мания

Кафето е най-популярната напитка в света с 400 млрд. изпити чаши годишно

Още от Капитал
За кого е модерната MBA диплома

MBA отдавна вече не е просто образование по мениджмънт, като фокусът се е изместил към обучение в лидерство

Кой кой е при дигиталните портфейли в България

Седем компании вече предлагат безконтактни плащания и операции с телефон в страната, но използването остава слабо

Криворазбраната категоризация на AirBnB

Валери Симеонов и Менда Стоянова предложиха първо категоризация, а после само регистрация на апартаментите в платформите

"Санкциите" за заменките: Възмездие или втори подарък

Сумата, която държавата търси от фирмите, участвали в заменки на гори, изглежда трудносъбираема

20 въпроса: Красимир Георгиев

Често предизвиква себе си, а с това мотивира и други хора към промяна

Камион желание

Отново за мобилните кухни, уличната храна и къде да я опитаме този месец

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10