България се включва с три отбора в европейското за икономични автомобили
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

България се включва с три отбора в европейското за икономични автомобили

Автомобилите на техническите университети в София (вляво) и Варна, с който те ще участват в надпреварата<br>

България се включва с три отбора в европейското за икономични автомобили

За първи път страната ни е представена в "Шел екомаратон" и от ученици

Георги Пауновски
3214 прочитания

Автомобилите на техническите университети в София (вляво) и Варна, с който те ще участват в надпреварата<br>

© Георги Пауновски


България ще участва с три отбора в своеобразното европейско първенство за икономични автомобили "Шел екомаратон", което ще се проведе от 15 до 19 май в Ротердам, Холандия. За пръв път страната ни има толкова много представители в надпреварата, като в същото време за пръв път сред тях има и ученици. Ролята ни пионери се пада на възпитаниците на Професионалната гимназия по селско, горско стопанство и туризъм "Никола Вапцаров" в град Чепеларе.

Колата на учениците се казва "Сторм" и черпи енергия от зареждащи се от контакта батерии и соларен панел на покрива. При дължина 2.50 метра екологичното превозно средство тежи 40 килограма и според създателите му може да имине 400 км. с 1 кВтч електричество. Носещата конструкция на "Сторм" е изработена от алуминий и стомана, а купето от фибростъкло, като са използвани и доста части от велосипеди. Амбициозният автомобил на чепеларци развива скорост до 52 км/ч.

Тази година е знаменателна за българското участие в "Шел екомаратон" и заради факта, че за пръв път сред колите има чист електромобил, зареждащ се от електрическата мрежа. Той е разработен от студентите от Техническия университет във Варна и с него те ще се състезават в категорията "Градски тип". Автомобилът, кръстен "Квази", има рама от алуминий, купе от вералит и тежи 95 килограма. Колата е дълга 2.22 м и развива скорост до 60 км/ ч. Очакванията са "Квази" да измине поне 190 км с 1 кВтч електроенергия.

Ветераните в състезанието за икономични автомобили от Техническия университет в София участват за шести пореден път, като тази година залагат на "Еко 2". Колата тежи 90 кг, дълга е 3 м, задвижва се от водородна горивна клетка и развива скорост до 40 км/ ч. Шасито на автомобила е изработено от дуралуминий, а купето е от стъклопласт. Отборът на ТУ - София, който миналата година зае второ място в категорията си, отива в Холандия с амбициите тази година да е пръв.

В тазгодишното издание на "Шел екомаратон" ще участват 224 отбора от 24 страни. Автомобилите в състезанието са разделени в две категории - автомобили от градски тип и прототипи. Във всяка от тях победител е отборът, който измине най-голямо разстояние с 1 кВтч електричество или 1 литър гориво.

Олимпийската шампионка по биатлон Екатерина Дафовска е ментор на тима на съгражданите си от Чепеларе
Фотограф: Георги Пауновски

България ще участва с три отбора в своеобразното европейско първенство за икономични автомобили "Шел екомаратон", което ще се проведе от 15 до 19 май в Ротердам, Холандия. За пръв път страната ни има толкова много представители в надпреварата, като в същото време за пръв път сред тях има и ученици. Ролята ни пионери се пада на възпитаниците на Професионалната гимназия по селско, горско стопанство и туризъм "Никола Вапцаров" в град Чепеларе.

Колата на учениците се казва "Сторм" и черпи енергия от зареждащи се от контакта батерии и соларен панел на покрива. При дължина 2.50 метра екологичното превозно средство тежи 40 килограма и според създателите му може да имине 400 км. с 1 кВтч електричество. Носещата конструкция на "Сторм" е изработена от алуминий и стомана, а купето от фибростъкло, като са използвани и доста части от велосипеди. Амбициозният автомобил на чепеларци развива скорост до 52 км/ч.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    2.5 avatar :-P
    2.5

    LUKOIL няма ли да се "бръкнат" - Shell е ясно че подкрепят тази инициатива?
    :-)

  • 2
    epoc avatar :-|
    epoc

    Поправете ме ако греша, но мисля, че ученици и друг път са се включвали в подобни състезания, или поне кола, правена от ученици.

  • 3
    nefertiti_egipt avatar :-|
    Нефертити

    Успех на нашите студенти! Дано да спечелят!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK