С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
23 юни 2013, 16:07, 6062 прочитания

Пратеници на растежа

Куриерският бранш продължава да дърпа нагоре целия пощенски сектор

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Скромен, но пък стабилен и ежегодно растящ - секторът на пощенски услуги в България за пореден път през 2012 г. е един от тези, които остават устойчиви и явно имат истински двигател. Това става ясно от доклада на Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) за състоянието на пощенския пазар през миналата година, одобрен от регулатора и вече публикуван на сайта му. Най-динамичната ниша в сектора остават куриерските услуги, показват данните в анализа. Приходите на целия пощенски пазар нарастват през 2012 г. спрямо 2011 г. с 6% до 245 млн. лв., а увеличението се дължи най-вече на т.нар. неуниверсална услуга, и по-специално на куриерския бизнес, спадащ в тази категория.

В основата на ръста и тази година стои електронната търговия, която става все по-популярна в България. Едновременно с това на пазара на пощенски услуги се забелязва намаляване на броя на пратките с 6% - или тенденцията от началото на кризата клиентите да окрупняват пратките си, за да икономисват средства, се запазва. Валидна остава и друга особеност - фирми, превозващи пътници, да подават уведомления в КРС и да се регистрират като оператори на куриерски услуги заради засиления контрол върху автобусните превози и сравнително по-слабо регулирания транспорт на пратки. Продължава и постепенната загуба на пазарен дял на държавните за сметка на частните им конкуренти в различните сегменти.


Анатомия на пратките

Структурата на приходите от пощенски услуги остава като през предходните години. Най-голям дял държат куриерските услуги – 65%. За второто и третото място се състезават пощенските пратки за страната и чужбина (15%) и хибридната поща (14%). Паричните преводи имат 3%, колетните - 2%, а пряката пощенска реклама – 1%. Въпреки че няма силни размествания, тенденцията през последните три години е да се увеличава делът на куриерските услуги, а този на пощенските пратки - да спада.

Съотношението между универсалната услуга (предимно пощенски пратки) и неуниверсалната такава през 2012 г. се променя с един процентен пункт в полза на неуниверсалната (или вече е 83% към 17%).
Неуниверсалните пощенски услуги, към които освен куриерските спадат още хибридната поща (сметките за комунални услуги например), както и пряката пощенска реклама, формират 196 млн. лв. Като бройка пратки около 80% се дължат на хибридната поща.



Като приходи обаче 82%, или 161 млн. лв., идват от куриерските услуги. Или при тях за едногодишния изминал период има увеличение от 10%. Пет компании пък държат 67% от пазара на неуниверсалните услуги. Това са "Ди Ейч Ел България", "Еконт експрес", "Ин тайм" (българският представител на UPS), "МиБМ експрес" и "Спиди". Най-голям дял при международните пратки има "Ди Ейч Ел България". От компанията коментираха, че очакват през 2013 г. отново да има ръст на пазара.

Куриери от всички страни

Профилът на клиентите на куриерските услуги остава същият. Сред най-устойчивите са текстилният бизнес, високите технологии, фармацевтиката, банковите и финансовите услуги. Основният източник на пратки пък е Китай, чиито стоки запазват ниските си цени, като едновременно с това подобряват и качество си. Ръстът на международния и на вътрешния пазар идва основно от електронната търговия, като по данни на представители на бранша лидер е "Еконт експрес".

При международните доставки, продукт на електронна търговия, логично нарастват главно входящите към България, които са най-често дрехи и обувки. През 2012 г, се вдига и делът на бизнес клиентите при куриерските услуги от 86 на 95%. Това се дължи основно на нарастването на онлайн търговията. "Увеличените приходи, съпоставени с намалените обеми, могат да се обяснят с нарасналото потребление на куриерски услуги за чужбина (15%) и с популяризирането у нас на интернет пазаруването. Според проучване към ноември 52% от потребителите, пазарували онлайн, са използвали наложения платеж като начин на разплащане", се казва в доклада на КРС.

"Хората пращат по-рядко, като окрупняват пратките. Всичко, което може да почака, се отлага. Най-високите цени са при началните килограми. С нарастването на килограмите падат цените", обяснява Снежина Казакова, управител на "Ди Ейч Ел България". Компанията все пак е отчела и ръст на пратките си, но това не е довело до голямо увеличение на приходите, тъй като глобалните конкуренти на DHL - UPS и TNT, се предприели политика на намаляване на цените.

През март миналата година най-голямата и стара американска куриерска компания United Parcel Service (UPS) предложи да купи втората по големина куриерска компания в Европа TNT за 5.2 млрд. евро, за да може да стане по-конкурентна на европейския лидер DHL. Освен това UPS искаше да получи достъп до мрежата на холандците в бързо развиващите се азиатски и латиноамерикански пазари. В крайна сметка обаче UPS съобщи, че се отказва от сделката, тъй като според Европейската комисия това щеше да доведе до свръхконцентрация на дялове. Сега представители на бранша коментираха, че има индикации, че цените на двете компании отново ще вървят нагоре.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Приходите на софийските молове "Сердика" и "Парадайз" са нараснали с над 8% 1 Приходите на софийските молове "Сердика" и "Парадайз" са нараснали с над 8%

В отчета на собственика им - южноафриканския NEPI Rockcastle, е записано, че търговският център в Пловдив ще е готов следващата есен

24 фев 2020, 2435 прочитания

През 2020 г. са предвидени 40 млн. лв. за биопроизводителите През 2020 г. са предвидени 40 млн. лв. за биопроизводителите

Очаква се нов прием по мярката за "Биологично земеделие" от Програмата за развитие на селските райони

24 фев 2020, 1060 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Ритейл"

Седмичен бюлетин с най-важното от ритейл сектора

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Ритейл" Затваряне
Важни истини за медицинската апаратура

Съвременна техника позволява на лекарите да поставят най-точната диагноза

Още от Капитал
10 мита за еврото

Не, цените няма да се вдигат, курсът на лева няма да се променя и още няколко отговора на най-популярните заблуди за влизането в еврозоната

Да се учиш да можеш да се отучиш

Главният изпълнителен директор на "А1 България" Александър Димитров пред "Капитал"

Могат ли БНТ и БНР да останат без реклама

Това е едно от ключовите предложения за промени в Законът за радиото и телевизията, които сектора обсъжда

Автогол с еврозоната, мачът продължава

Изборът сега е между по-добро икономическо бъдеще и статуквото

Имало едно време в "Червената къща"

Какво се случи в "Червената къща" и какво е бъдещето на сградата с дълга история на "Любен Каравелов" 15

Нова книга: "Математика на живот и смърт" от Кит Йейтс

Истории за ключовата роля на математиката от съдебната зала до медицината и изборите ни в живота

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10