С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
23 юни 2013, 16:07, 5951 прочитания

Пратеници на растежа

Куриерският бранш продължава да дърпа нагоре целия пощенски сектор

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Скромен, но пък стабилен и ежегодно растящ - секторът на пощенски услуги в България за пореден път през 2012 г. е един от тези, които остават устойчиви и явно имат истински двигател. Това става ясно от доклада на Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) за състоянието на пощенския пазар през миналата година, одобрен от регулатора и вече публикуван на сайта му. Най-динамичната ниша в сектора остават куриерските услуги, показват данните в анализа. Приходите на целия пощенски пазар нарастват през 2012 г. спрямо 2011 г. с 6% до 245 млн. лв., а увеличението се дължи най-вече на т.нар. неуниверсална услуга, и по-специално на куриерския бизнес, спадащ в тази категория.

В основата на ръста и тази година стои електронната търговия, която става все по-популярна в България. Едновременно с това на пазара на пощенски услуги се забелязва намаляване на броя на пратките с 6% - или тенденцията от началото на кризата клиентите да окрупняват пратките си, за да икономисват средства, се запазва. Валидна остава и друга особеност - фирми, превозващи пътници, да подават уведомления в КРС и да се регистрират като оператори на куриерски услуги заради засиления контрол върху автобусните превози и сравнително по-слабо регулирания транспорт на пратки. Продължава и постепенната загуба на пазарен дял на държавните за сметка на частните им конкуренти в различните сегменти.


Анатомия на пратките

Структурата на приходите от пощенски услуги остава като през предходните години. Най-голям дял държат куриерските услуги – 65%. За второто и третото място се състезават пощенските пратки за страната и чужбина (15%) и хибридната поща (14%). Паричните преводи имат 3%, колетните - 2%, а пряката пощенска реклама – 1%. Въпреки че няма силни размествания, тенденцията през последните три години е да се увеличава делът на куриерските услуги, а този на пощенските пратки - да спада.

Съотношението между универсалната услуга (предимно пощенски пратки) и неуниверсалната такава през 2012 г. се променя с един процентен пункт в полза на неуниверсалната (или вече е 83% към 17%).
Неуниверсалните пощенски услуги, към които освен куриерските спадат още хибридната поща (сметките за комунални услуги например), както и пряката пощенска реклама, формират 196 млн. лв. Като бройка пратки около 80% се дължат на хибридната поща.



Като приходи обаче 82%, или 161 млн. лв., идват от куриерските услуги. Или при тях за едногодишния изминал период има увеличение от 10%. Пет компании пък държат 67% от пазара на неуниверсалните услуги. Това са "Ди Ейч Ел България", "Еконт експрес", "Ин тайм" (българският представител на UPS), "МиБМ експрес" и "Спиди". Най-голям дял при международните пратки има "Ди Ейч Ел България". От компанията коментираха, че очакват през 2013 г. отново да има ръст на пазара.

Куриери от всички страни

Профилът на клиентите на куриерските услуги остава същият. Сред най-устойчивите са текстилният бизнес, високите технологии, фармацевтиката, банковите и финансовите услуги. Основният източник на пратки пък е Китай, чиито стоки запазват ниските си цени, като едновременно с това подобряват и качество си. Ръстът на международния и на вътрешния пазар идва основно от електронната търговия, като по данни на представители на бранша лидер е "Еконт експрес".

При международните доставки, продукт на електронна търговия, логично нарастват главно входящите към България, които са най-често дрехи и обувки. През 2012 г, се вдига и делът на бизнес клиентите при куриерските услуги от 86 на 95%. Това се дължи основно на нарастването на онлайн търговията. "Увеличените приходи, съпоставени с намалените обеми, могат да се обяснят с нарасналото потребление на куриерски услуги за чужбина (15%) и с популяризирането у нас на интернет пазаруването. Според проучване към ноември 52% от потребителите, пазарували онлайн, са използвали наложения платеж като начин на разплащане", се казва в доклада на КРС.

"Хората пращат по-рядко, като окрупняват пратките. Всичко, което може да почака, се отлага. Най-високите цени са при началните килограми. С нарастването на килограмите падат цените", обяснява Снежина Казакова, управител на "Ди Ейч Ел България". Компанията все пак е отчела и ръст на пратките си, но това не е довело до голямо увеличение на приходите, тъй като глобалните конкуренти на DHL - UPS и TNT, се предприели политика на намаляване на цените.

През март миналата година най-голямата и стара американска куриерска компания United Parcel Service (UPS) предложи да купи втората по големина куриерска компания в Европа TNT за 5.2 млрд. евро, за да може да стане по-конкурентна на европейския лидер DHL. Освен това UPS искаше да получи достъп до мрежата на холандците в бързо развиващите се азиатски и латиноамерикански пазари. В крайна сметка обаче UPS съобщи, че се отказва от сделката, тъй като според Европейската комисия това щеше да доведе до свръхконцентрация на дялове. Сега представители на бранша коментираха, че има индикации, че цените на двете компании отново ще вървят нагоре.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 31 август

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Nielsen: Ръстът в покупките на храни и напитки в България се забавя до 6% Nielsen: Ръстът в покупките на храни и напитки в България се забавя до 6%

Потребителите са все по-сигурни във финансите си, но не са готови да харчат свободно, сочат проучвания на компанията

12 юни 2019, 2767 прочитания

Месопреработвателният сектор се готви за интелигентни фабрики Месопреработвателният сектор се готви за интелигентни фабрики

Компаниите залагат все повече на безопасността и ефективното изпозлване на ресурсите

31 яну 2019, 2773 прочитания

24 часа 7 дни

23 авг 2019, 5580 прочитания

23 авг 2019, 4409 прочитания

23 авг 2019, 3023 прочитания

23 авг 2019, 2541 прочитания

23 авг 2019, 1947 прочитания

Всички новини

Кариерен клуб: Финанси »

Кой спечели конкурса за стипендии на ARC Academy

Петимата финалисти ще получат 50% от стипендията за магистърската програма "Реклама и бранд мениджмънт"

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Стоки и продажби" Затваряне
Важни истини за медицинската апаратура

Съвременна техника позволява на лекарите да поставят най-точната диагноза

Плащай, за да живееш

Пациентите с масови заболявания доплащат 300 млн. лв., за да получат лекарства от здравната каса

Пробуждането на къмпингите

Четири нови къмпинга се изграждат в Южна България

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Ново място: Клуб за естетическо възпитание на артиста (К.Е.В.А.)

Втори живот за знаковото място до НАТФИЗ

20 въпроса: Теодора Димова

Новият роман "Поразените" ни връща към събитията от 1944 г. и вече е в книжарниците