Kindle* Post
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Kindle* Post

През първото полугодие тиражът на Washington Post се е свил със седем процента

Kindle* Post

Може ли основателят на Amazon да се превърне в спасител на вестникарската индустрия

Константин Николов
5773 прочитания

През първото полугодие тиражът на Washington Post се е свил със седем процента

© reuters


Открийте разликите: "Трябва да приемеш факта, че ако изобретяваш, ще разваляш статуквото" и "Трябва да изобретяваме, което означава, че ще трябва да експериментираме."

Тези два почти идентични цитати са на един и същ човек. Разликата между тях е две години и касае коренно различни индустрии. Но много точно представя кредото на Джеф Безос, създателя на онлайн търговеца Amazon и най-успешния електронен четец Kindle. Който е... новият собственик на един от легендарните вестници в САЩ, считан без преувеличение за институция - Washington Post. Първият цитат се отнася за основния му бизнес като интернет предприемач, а вторият - за навлизането му в "традиционните" медии.

Трофеи или нещо повече

Безос е поредният милиардер, който купува печатни издания през последните седмици. Само дни по-рано инвеститорът Джон Хенри (собственик на английския футболен отбор "Ливърпул" и бейзболния "Бостън ред сокс") придоби Boston Globe от групата New York Times за 70 млн. долара. Засега и двамата изостават значително от Уорън Бъфет, който през миналата година купи 28 предимно локални всекидневници за 344 млн. долара. Приликите при всички сделки е, че платената цена е многократно по-ниска от сумите, които предишните собственици са хвърлили за печатните медии.

За никого не е новина, че с много малко изключения вестниците в цял свят са губещи предприятия. За по-скептичните наблюдатели тези сделки са просто придобиване на трофейни активи от разглезени милиардери. Други ги наричат "филантропичен акт". "Всички тези медийни придобивания нямат финансов смисъл", заяви пред New York Times Кен Доктор, анализатор в консултантската фирма Outsell. Според него платената от Безос цена е "акт на добра воля". Всъщност милиардерът купи вестника с лични пари, а не придоби вестника през Amazon (сумата е едва 1% от състоянието му, оценявано от Forbes на 25 млрд. долара). И отстрани наистина прилича на филантропия: Washington Post загуби 50 млн. долара през първата половина на годината (от тях 40 млн. долара са за социални осигуровки) при приходи от 138 млн. долара. За същия период тиражът на вестника е паднал със 7%.

Надежда и страх

За разлика от другите инвестиции в печатни медии обаче тази на Безос се гледа по различен начин - като шанс индустрията да преоткрие бизнес модела си и да се впише в XXI в. Точно това е и причината всички да следят с интерес (и надежда) първите действия именно на основателя на Amazon като горд собственик на вестник. Журналистите в Washington Post, някои от които са многократни носители на наградата "Пулицър", реагираха на новината със смесица от притеснение и черно чувство за хумор. Повечето от тях написаха в Twitter, че "много обичат Amazon" и от години използват продукти и услуги на онлайн търговеца. Целият екип е изключително лоялен към досегашния собственик на изданието - фамилията Греъм, която го купува през 1933 г.

Самият Безос засега не показва какви са идеите му като вестникар. "Не искам да кажа, че имам някакъв конкретен план", заяви бизнесменът в писмо до журналистите. Макар никога да не е бил собственик на печатно издание преди, досегашният успех на Безос като предприемач и мениджър дава някакви сигнали за бъдещето. Дори може да се окаже, че от гледна точка на журналистите е идеалният собственик, тъй като в Amazon никога не е търсил печалбата на първо място. Което за губещо предприятие като Washington Post е добра новина. В първите години на Amazon Безос си навлече гнева на инвеститори и акционери, които искаха компанията да излезе на печалба далеч по-бързо. Но заради сериозните инвестиции в складове и нови бизнеси първият положителен резултат идва едва на деветата година от началото на операциите и на седмата от излизането на борсата. Друга разпознаваема черта на Amazon като компания е, че Безос винаги поставя потребителското изживяване на първо място. Точно разбирането от какво имат нужда клиентите направи Amazon от стартъп с 300 хил. долара капитал до глобален гигант с над 60 млрд. долара приходи. Точно за това говори Безос и в писмото си до екипа на вестника: "Основната ни цел са читателите."

Ясно е, че Безос няма да спре да експериментира, тъй като това винаги е правил в Amazon. Тъй като ненавижда всяка нещо, което възпрепятства клиентите, е много вероятно да премахне платената стена на сайта Washington Post, която предлага няколко безплатни новини, след което читателите трябва да плащат за съдържание. Това може да намали и без това спадащите приходи, но Безос едва ли ще се трогне. Преди време бизнесменът заяви, че очаква печатните вестници да изчезнат до две десетилетия. Така че основната му цел е да създаде стабилен дигитален медиен модел.

А ако има човек, който разбира интернет, това е именно Безос. Нищо чудно е да използва опита си от електронните четци Kindle, които промениха начина, по който хората купуват и четат книги. Много читатели не само в САЩ, но и в цял свят не обичат да дават пари за "платени стени" и онлайн статии. Но нямат проблеми с платени екосистеми на мобилните си телефони, таблети и устройства като Kindle. Защо Post да не се предлага през брандиран таблет с едногодишен абонамент?

Разбира се, засега всичко това са само предположения. Вестниците все още могат да носят печалба, но функциите и значението им са тотално променени спрямо, да кажем, 1972 г., когато разследването на Washington Post разкрива скандала "Уотъргейт", описано и в знаменития филм "Цялото президентско войнство" (един от любимите на Безос). Но пък не пречи навлизането на основателя на Amazon във вестникарския бизнес да не вкара цялата концепция за медиите като четвърта власт наистина в XXI в. А Безос без съмнение е сред малкото, които могат да бъдат двигател на тази промяна.

*Kindle е електронният четец на Amazon

Открийте разликите: "Трябва да приемеш факта, че ако изобретяваш, ще разваляш статуквото" и "Трябва да изобретяваме, което означава, че ще трябва да експериментираме."

Тези два почти идентични цитати са на един и същ човек. Разликата между тях е две години и касае коренно различни индустрии. Но много точно представя кредото на Джеф Безос, създателя на онлайн търговеца Amazon и най-успешния електронен четец Kindle. Който е... новият собственик на един от легендарните вестници в САЩ, считан без преувеличение за институция - Washington Post. Първият цитат се отнася за основния му бизнес като интернет предприемач, а вторият - за навлизането му в "традиционните" медии.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.