Два хляба, сиренце и... клик
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Два хляба, сиренце и... клик

Кутиите на Amazon скоро ще доставят и храни

Два хляба, сиренце и... клик

Онлайн гигантът Amazon планира да навлезе в търговията с храни, което може да постави начало на революция на пазара

Зорница Маркова
9569 прочитания

Кутиите на Amazon скоро ще доставят и храни

© Reuters


Звъни се на вратата, усмихнат младеж с униформа и накривена шапка подава жълта кутия, докато разписвате омачкано листче. Няма нищо нетрадиционно в тази картина до момента, в който не се види съдържанието на картона. Вместо подарък, блуза, книга, камера или обувки в пощенския пакет са подредени два салама, сирене, парче хляб, грозде, бутилка вино. Добре дошли в новата онлайн реалност.Ако ви звучи далечно, само се замислете, че преди десет години със същото недоверие сте гледали на това да си поръчате дрехи или техника. А също така се замислете и че онлайн гигантът Amazon планира да разработи тази ниша и стъпи на пазара не само с САЩ, но и в Европа. Ако бизнес моделът проработи, това ще подейства окуражаващо на останалите представители на търговията с храни.

Бързооборотен нет

През последните години вестниците (или по-скоро по-живите им роднини - сайтовете) са пълни с истории за доскорошни пазарни лидери, страдащи, че са изпуснали онлайн вълната, за което бързо са наказани от клиентите и инвеститорите си. Бърз пример от последните месеци – германската компания за техника Media Saturn има опасност да потопи цялата Metro група затова, че не се наложи навреме и като онлайн търговец.

Вериги за облекла все по-често обявяват паднали обороти. Потенциалните купувачи само минават през офлайн магазините, използват ги като пробни, за да видят и пипнат стоката, а след това поръчват същия артикул, но през компютър с намаление от 10%, 20% и дори и на половин цена. Вече е много по-адекватно да си купиш поредната електронна джаджа онлайн, отколкото да си я вземеш от магазин.

Това не се отнасяше обаче за пазаруването на храни или на професионален език казано – бързооборотни стоки. Този онлайн сегмент е все още съвсем слабо развит  на фона на останалата търговия. Много малко вериги се осмеляват да експериментират с продажбата на хляб и мляко през компютър, а историята познава не един и два провала на подобни инициативи. Дори и в най-развитите пазари, какъвто е британският, продажбите на храни през компютър се очаква да достигнат едва 5% (около 10 млрд. паунда) от общия пазар до 2015 г. В други европейски държави не може да се говори за повече от 1-2%.

Това е на път да се промени, но трансформацията едва ли ще е светкавична.

Amazon и неговият фреш

От няколко години един от най-големите и важни представители на онлайн търговията – Amazon, тества търговията с храни. Досега обаче този пробен проект се случваше само на една ограничена територия в американския град Сиатъл и беше толкова малка на фона на останалата му дейност, че мнозина не й обръщаха внимание. Преди седмици от компанията обявиха, че разширяват бизнеса с храни, известен с името си Amazon Fresh, в Лос Анджелис. По-значимата информация е, че плановете на компанията са да стъпи в много други градове в САЩ и в Европа. Според американски и европейски издания още през следващата година храните на Amazon ще се продават на поне 20 нови пазара, от които повечето на Стария континент. Анализаторът от Sun Trust Robinson Humphrey Робърт Пек, цитиран от Business Insider, казва, че от следващата година онлайн храните на Amazon ще достигнат Ню Йорк. Германското издание Handelsblatt цитира източник, запознат с плановете на гиганта, който твърди, че Европа също е сред плановете на интернет търговеца. От Amazon засега отказват официален коментар.

Amazon Fresh е услуга за абонатите на Amazon Prime, които ползват редица отстъпки и преимущества, но плащат годишна такса. До тях доставките на храна се случват в същия ден, включително рано сутринта. На разположение са над 500 хил. артикула, а поръчката трябва да е за над 35 долара.

Според анализаторите на пазара компанията планира да обособи една част от логистичните си центрове, за да развие търговията с храни. Тя ще използва синергията с другите си дейности, за да държи ниски маржове и висока конкурентност.

"Да не забравяме, че Amazon е гигант в интернет търговията, който се е доказал със своята добре разработена схема за търговия с нехранителни стоки и би могъл да убеди клиентите да приемат и търговията с храни", написа в свой коментар специализираното издание Just.food.

Да пипна, преди да купя

За разлика от продажбите на всички други видове стоки, електронната търговия с храни досега не се е развила същински на нито един пазар. Причините са разновидни. От една страна, това е изключително сложната логистика, която е необходима за разваляеми стоки. За разлика от техниката, дрехите или обувките, при храните срокът за доставка е съкратен, а планирането трябва да е на висота. И най-малката грешка може да коства на компаниите големи загуби. Голям е рискът и от накърняване на имиджа на търговеца, ако той достави развалено месо или изгнили ябълки. Затова мнозина или въобще не се захващат с онлайн търговията, или я тестват в незабележимо малки формати. Други проблеми са необходимостта от човешки ресурс и допълнителни инвестиции в технология, която да управлява процеса. Не на последно място е поведението на клиентите, които предпочитат да видят стоката и да се уверят с очите си в нейното качество, преди да я купят - ако чифт обувки може да бъде върнат на търговеца, с яйцата е малко по-сложно.

В анализ на консултантската компания ATKearney за развитието на онлайн търговията с храни се казва, че световният пазар като цяло е малък, расте неравномерно по страни, но е с потенциал за развитие. То ще дойде оттам, че клиентите все повече ще свикват с модела да си поръчват някои от хранителните продукти от дистанция, главно заради забързаното ежедневие и липсата на достатъчно време.

Някои компании, които от години се опитват да се наложат като иноватори и да разработят успешен модел в онлайн търговията. В Европа бизнесът е най-силно развит, докато в САЩ електронните продажби на храни са в съвсем начална фаза. Там има и немалко случаи на провали, какъвто например е прословутият Webvan. Компанията доставяше храни до близо 30 американски града в рамките на половин час след поръчката. През 2001 г. бизнесът фалира, а случаят беше наречен от CNET най-големият дотком провал в историята.

В Европа най-активен играч в онлайн търговията с храни е британската Tesco. Компанията от години развива тази дейност и вече я налага в близо десет различни страни. На британския пазар Tesco има ръст на онлайн продажбите през изминалата година от над 10%. Международният електронен бизнес на компанията е пораснал с почти 50 на сто. "За първи път групата генерира продажби от електронната търговия в размер на 3 млрд. паунда", се казва в годишния отчет на търговската компания. Това е малко над 4 на сто от общите приходи.

Tesco вече е разработила различни формати за обслужване на клиентите – чрез доставка по домовете в предварително запазени слотове, чрез получаване на поръчката в конкретно посочен от клиента магазин и др.

Същевременно дори и на консервативния германски пазар, където лидери са дискаунтърите, се появяват модели, които подсказват за бъдещия ръст на онлайн търговията. Последният такъв е намерението на германските пощи да разработят услугата за доставки на храни и напитки до германските домакинства. Засега пилотно в Кьолн, проектът е в търсене на нови услуги, с които замиращата пощенска дейност да се освежи и стане привлекателна за клиента. Идеята е до 2015 г. компанията да създаде мрежа от партньори търговци и да извършва доставната дейност в повечето големи градове на страната. По този начин ще се заеме нишата, при която работещите хора нямат време да пазаруват на място в магазина, обясняват представитли на компанията пред германските медии.

На фона на големите пазари България е по-скоро в групата на тези, които едва сега прохождат. Опити за онлайн продажби на храни се правят от няколко години, но те са с незабележимо малък процент пазарен дял. Освен валидните за целия бизнес пречки като сложна логистика и нужда от сериозни инвестиции, в България все още търсенето не е на нивата, които да направят този бизнес масов. Представител на една от големите търговски вериги например сподели, че от дълго време обмислят да задвижат онлайн проект, но засега най-вероятно ще започнат само с варианта за поръчване през интернет и получаване на храните на място в магазина. "Трябва много добре да се прецени кои стоки могат да бъдат включени в онлайн асортимента, как да бъде организиран персоналът, за да не се засегне основната офлайн дейност на търговеца", споделя той.

Звъни се на вратата, усмихнат младеж с униформа и накривена шапка подава жълта кутия, докато разписвате омачкано листче. Няма нищо нетрадиционно в тази картина до момента, в който не се види съдържанието на картона. Вместо подарък, блуза, книга, камера или обувки в пощенския пакет са подредени два салама, сирене, парче хляб, грозде, бутилка вино. Добре дошли в новата онлайн реалност.Ако ви звучи далечно, само се замислете, че преди десет години със същото недоверие сте гледали на това да си поръчате дрехи или техника. А също така се замислете и че онлайн гигантът Amazon планира да разработи тази ниша и стъпи на пазара не само с САЩ, но и в Европа. Ако бизнес моделът проработи, това ще подейства окуражаващо на останалите представители на търговията с храни.

Бързооборотен нет


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

9 коментара
  • 1
    mirohero avatar :-|
    mirohero

    Уолмарт доставя храни през интернет до домашни адреси поне от година и половина, Сейфуей има тази услуга поне от година и половина също. Таргет разработват в момента...Да изброя големите имена. Амазон нито ще са първи, нито ще са "революционни", даже изостават. Просто бяха заети с инвестиции и изграждане на медийно присъствие с Киндъл и Прайм, където са втори след Епълския аитюнс пазар в момента...

    Храните в САЩ не се продават на малки открити градски пазарчета както в Европа, даже и свежи още от производителите са пакетирани в стандартизирани форми за автоматизирана логистика /т.е. здрави кашони със стандартни обозначения, размери и т.н./, така че всъщност е по-логично и лесно да се пазаруват онлайн, отколкото купувачът да си губи по един час през ден и $10 за бензин /поне/ да отскочи в кварталния магазин за да зареди храни, които ги купува едни и същи вече 20 години. Другият момент е, че като си купиш краставички на фирма "ХХХ" , те са си съвсем същото стандартно добро качество като краставичките преди 6 месеца, така че няма кой знае каква нужда да ги "виждаш и избираш".

    Амазон просто мислят къде да експандват, за да си подобрят марджините, които не изглеждаха така добри края на предходното тримесечие. Пазарът на дребно в САЩ е вече 6 тримесечия надолу, хората купуват къщи/ или плащат наем/, коли /ходят с тях на работа/ и бензин и храна - тоест само стоки от първа необходимост, щот пари за повече няма. Тези стоки разбира се не влизат в официалната статистика за инфлация, и федералните разправят как като се оправи безработицата и всичко живо ще се юрне да потребява, като удобно пропускат 200%ната инфлация на стоките от първа необходимост при ръст на дохода 0 :):):). Иначе казано, Амазон мислят за оцеляване, а не за "революция".

  • 2
    rage_against avatar :-P
    Rage Against

    До коментар [#1] от "mirohero":

    нещата за Амазон ще станат черни, когато Сейфуей и Уолмарт пуснат е-книги, музика и четци :)

  • 3
    mirohero avatar :-|
    mirohero

    До коментар [#2] от "Rage Against":

    И да, и не съвсем. Уолмарт и Сейфуей нямат организационната структура и ноу хау на Амазон да управляват такава сложна интернет логистика, особено в мащаб като Амазон. Даже усещането ми е, че продължават да изостават като софтуер и организация.

    От друга страна, Амазон никога не са се занимавали със гигантски складове-хладилници, собствени камиони, връзки с агро-производители и т.н., което може да им отнеме едно 20-30 години да го научат :):):)

    Общо взето, една корпорация като започне да става много голяма и разнородна, и се оплескват работите.

  • 4
    rage_against avatar :-P
    Rage Against

    До коментар [#3] от "mirohero":

    моето презокеанско наблюдение е, че Амазон подхождат "научно" спрямо новите си бизнес начинания. те наистина разполагат с много напредничав софтуер и хардуер за управление на логистиката си в щатите.

    виж, доколко наистина имат шанс за успех да "доставят прясно мляко и телешки котлети" на всяка врата рано сутрин... нямам идея...

  • 5
    mirohero avatar :-|
    mirohero

    До коментар [#4] от "Rage Against":

    Преди 2 седмици преместиха бак офиса си от една сграда в Индия в друга. И те са си типична корпорация отвсякъде, всичко е аутсорснато. Имат повече опит в интернет търговията, и добра капитализация на борсата.

  • 6
    rage_against avatar :-P
    Rage Against

    До коментар [#5] от "mirohero":

    както казват сърбите:
    "аутсорсинго нема умре!"

  • 7
    kefcho avatar :-|
    kefcho

    И тук опитваха със супермаркета Най-Най и се провалиха. Най-вече с надценките си...

  • 8
    e_mil avatar :-P
    tamada

    "Ако ви звучи далечно, само се замислете, че преди десет години със същото недоверие сте гледали на това да си поръчате дрехи или техника."

    А вие само се замислете за българските домове преди 40 години, когато беше въпрос на чест да имаш дебел Некерман в хола.
    Така де - каталожната търговия се появява 200 години преди Интернет, а до края на XIX век вече е доста развита. Не всичко на този свят се е появило с компютрите... освен някои журналисти. :)

  • 9
    aeroccino avatar :-?
    Картина

    Съмнявам се да има голям успех, защото друго е да видиш, пипнеш и помиришеш.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.