Софийската "Сердика" става американска

Danone продава българските си производствени активи на Schreiber Foods

"Данон Сердика" е най-голямото млекопреработвателно предприятие в България
"Данон Сердика" е най-голямото млекопреработвателно предприятие в България    ©  Анелия Николова
"Данон Сердика" е най-голямото млекопреработвателно предприятие в България
"Данон Сердика" е най-голямото млекопреработвателно предприятие в България    ©  Анелия Николова
Сделката е част от по-голяма стратегия на Danone за намаляване на разходите. Американският купувач пък търси разрастване в Европа.

Продуктите на френската група Danone в България, Чехия и Португалия скоро ще се произвеждат от американската компания Schreiber Foods, стана ясно от съобщение на българската "Данон Сердика". Това ще стане, след като производствените мощности на "Данон Сердика" и на предприятията на групата в другите две държави бъдат прехвърлени на Schreiber Foods. Сделката е обяснена със стратегията на Danone "за оптимизиране на производствените капацитети и разходи заради спада на пазарите в Европа".

Навлизането на американската компания в България е сред малкото сделки през последните години, при които купувач е чужд инвеститор, а не местен играч. Едно от обясненията на консултанти за интереса е, че трансферът е за пакет от активи в три държави.

Друг производител, същата марка

Сделката не е продажба на дружеството, а само прехвърляне на мощности и производството на продукти с марка "Данон", като приходите от продажбата им ще продължат да отиват към групата, обясниха от българското поделение пред "Капитал". От "Данон Сердика" и от Schreiber Foods не съобщиха стойността на сделката.

Според последния отчет на "Данон Сердика" имотите, машините и съоръженията са оценени на 16.1 млн. лв. Вероятно те ще станат американска собственост, а френската компания ще плаща наем. В имотния регистър няма вписана смяна на собствеността на активите, така че сделката явно още не е окончателно приключила.

Новият собственик на мощностите Schreiber Foods (виж карето) е американска компания, производител на млечни продукти, която според съобщението е специализирана в производство на собствени марки. Това са private labels на търговските вериги, които се правят по тяхна поръчка, с тяхна марка и се разпространяват само в техни магазини.

Смисълът на сделката

Моделът един да е собственик на производствените мощности, а друг - на марките, не е нов за хранително-вкусовия сектор. Преди две години например подобна схема приложи и Unilever, която купи сладоледените марки на "Дарко" и производствените линии, но сградата остана в стария собственик - инвестиционния фонд Balkan Accession Fund. Чуждата компания плаща наем за тях по силата на дългосрочен договор. Така оптимизира инвестицията си, но присъства на пазара. Вероятно сходна е и логиката на Danone - получава свеж кеш, остава на пазара, като се разделя с активи в държави със сравнително малки обеми, т.е. не ключови.

За американския инвеститор пък това е по-дълбоко навлизане в Европа. От създаването й компанията е концентрирана основно на американския пазар и последните години търси начини да диверсифицира географски пазарите, от които зависи.

"Това придобиване ще ни позволи да разширим присъствието си в Европа и на пазара на кисело мляко - категория, в която показваме успех на пазарите извън Европа", коментираха от Schreiber Foods пред "Капитал Daily". От компанията посочиха, че присъстват на Стария континент от 21 години с работата си в Австрия и Германия и се радват, че ще могат да комбинират познанията за производството на кисело мляко заедно със своя опит при собствените марки. "Вярваме, че тази комбинация ще ни доведе до успех и ще помогне на целта ни да бъдем световен лидер в производството на кисело мляко от типа private label, добавиха от американския производител.

От Schreiber Foods посочиха, че след дългогодишното си партньорство с Danone са видели предимство в нея и за двете страни. От страна на американската компания стъпването в трите европейски държави е възможност за разширяване на пазарното присъствие, става ясно от отговорите. Цел на придобиването е повишение на капацитета при производство на кисело мляко и разширение в глобален мащаб, като от Schreiber Foods посочват, че освен продуктите с бранда на Danone ще развиват и такива под собствени марки на свои клиенти.

Плавна промяна

След прехвърлянето на мощностите работните места в "Данон Сердика" ще бъдат запазени, а производството ще продължи, увериха от компанията. В следващите дни мениджърите ще обсъждат преминаването на производството към американската компания. От "Данон Сердика" обясниха, че договорите и доставките на мляко от фермерите ще се запазят, като постепенно ще има прехвърляне към новия производител Schreiber Foods.

Годишно българският производител на млечни продукти изкупува около 30 хил. тона мляко, а за ден в предприятието се приемат от 60 до 100 тона суровина. Дружеството продава продукти под различни марки, най-известните от които са "Данон", "На баба", ДЗП, "Активия", "Фантазия", "Данонино". Компанията доставя суровината си от около 30 български ферми, като в някои от тях тя прави и инвестиции за оборудване и технологии.

 

Американският купувач

Американската компания Schreiber Foods е основана през 1945 г. и според класацията на Forbes е 111-та по големина сред частните компании в САЩ. Централният й офис се намира в Грийн бей, Уисконсин. За нея работят около 7 хил. души в поделения по целия свят. В Европа компанията има производствени мощности в Австрия и Германия. За последната пълна финансова година, която приключва на 28 септември 2012 г., от Schreiber Foods имат 3.68 млрд. долара продажби, с 5% ръст на годишна база, според данни от Forbes.

Френският лидер

Френската компания Danone е основана през 1899 г. и сред най-големите компании в света в производството на собствени млечни и здравословни продукти, вода и др.  Годишните й приходи надвишават 27 млрд. долара, а служителите й са над 100 хил. Марките, които компанията произвежда, са сред най-разпознаваемите в света, а географски присъства на всеки континент. През 1994 г. френската компания придобива българското държавно предприятие "Сердика" - София, с което става една от първите големи чужди компании, приватизирали държавни активи. Производството започва през следващата година, като постепенно гамата се разраства с плодови млека, напитки, детски млечни продукти, десерти на базата на мляко. 

 

Финансови данни на "Данон Сердика" (в хил. лв.)
Показател20122011Промяна
Продажби87 53683 8094.45%
Общи приходи89 84987 8062.33%
Печалба164768-78.65%
Активи27 79527 2372.05%
Общо задължения13 81412 6239.44%
Източник: "Капитал 100"

 

Финансови данни на Danone Group (в млн. евро)
Показател2012 г.2011 г.
Продажби20 86919 318
- от тях Европа10 84810 809
- Азия3 5842 862
- други6 4375 647
Печалба1 7871 855
Задължения6 2926 633
Източник: Danone