Транспортът яхва процъфтяващия сектор на природния газ
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Транспортът яхва процъфтяващия сектор на природния газ

Все повече компании развиват мрежи от станции за зареждане със синьо гориво

Транспортът яхва процъфтяващия сектор на природния газ

Оформи се търсене на по-чиста алтернатива на петрола

6164 прочитания

Все повече компании развиват мрежи от станции за зареждане със синьо гориво

© Reuters


 Природният газ започна да заплашва петрола като основно транспортно гориво, тъй като много компании вече строят движещи се на газ кораби и инсталират мрежи от станции за зареждане по суша и вода, пише Reuters. Очакванията за по-евтин газ и по-строги екологични регулации създадоха търсене на по-чиста алтернатива на петролните горива, които до този момент доминираха транспортния сектор.

Eвропейските и азиатските цени на втечнения природен газ (LNG) в момента са високи и той се търгува за почти 20 долара на млн. British thermal unit (BTU е международна мерна единица за топлина) в Азия и за около 10 долара на млн. BTU в Европа заради огромното търсене. Но анализатори очакват цените да спаднат значително през това десетилетие, когато новото производство се покачи.

Германия, Сингапур и Холандия са сред страните, които инвестират в транспортни центрове с природен газ, а компании като Royal Dutch Shell, Total и "Газпром" развиват инфраструктура за LNG. Германия прави първи стъпки в използването на втечнен природен газ за транспорт, след като през януари Bomin Linde LNG подписа договор за доставки с фериботната компания AG EMS. Компанията строи два LNG терминала за зареждане в Хамбург и Бремерхавен, които трябва да започнат работа през 2015 г. "Снабдяването на техните фериботи с втечнен природен газ прави AG EMS пионер в Германия и изпраща ясен сигнал, че тази система с ниски емисии вече е факт", казва пред Reuters Рубен Бендърс, административен директор на Bomin Linde LNG.

Инициативи за стимулиране на потреблението

В пристанището в Антверпен, което е второто по големина в Европа, местните власти твърдят, че има "всякакви видове инициативи", чрез които се окуражава употребата на LNG като гориво за корабите. В Ротердам, където е най-голямото европейско пристанище, втечненият природен газ също играе все по-голяма роля в транспорта с доставки към локални речни плавателни съдове и към Балтийско море. 

Същевременно Сингапур инвестира в станции за зареждане с LNG в очакване на покачване на търсенето от страна на големи кораби. Мотивацията му за навлизане в сектора на газа за транспортни нужди е движена от прогнозите за голямо нарастване на нуждите в Китай, който все още е малък потребител на синьо гориво, но очакванията са, че новите регулации ще изместят фокуса от широката употреба на въглища и петрол към природен газ. 

Според енергийната консултантска компания Wood Mackenzie глобалното търсене на газ в транспортния сектор може да се покачи от под 5 млрд. куб. м през 2012 г. до над 160 млрд. куб. м до 2030 г., което би било еквивалент на около 3 млн. барела петрол. "Газът традиционно играеше нишова роля в глобалния транспорт, но сега привлича все повече внимание. Разликите в неговата цена и тази на петрола, както и увеличените екологични рестрикции върху вредните емисии правят така, че да си заслужава инвестирането в газова инфраструктура", обяснява пред Reuters Ноел Томни от Wood Mackenzie. Думите му намират потвърждение в новите регулации върху серните емисии в корабния сектор, които ще влязат в сила за по-голямата част от Северно и Балтийско море, както и за САЩ и Канада през 2015 г. А това повишава интереса към алтернативни горива.

Железниците и камионите са следващите

В Северна Америка LNG също печели популярност, тъй като бумът в шистовия газ там доведе до спад от 50% в цените на синьото гориво от 2008 г. насам, което го направи конкурентен на петрола в транспортния сектор. Компании като Shell и TravelCenters of America развиват мрежи от станции за зареждане с LNG за камиони. "Газът е по-чист и по-евтин, поне засега. Виждаме, че на газа се отделя голямо внимание в САЩ. Железниците малко изостават, но са също така заинтересовани", твърди Брус Карлтън, президент и главен изпълнителен директор на американската търговска асоциация National Industrial Transportation League. 

Тъкър Гилиъм от американската транспортна и логистична група Crowley Liner Services, поръчала два задвижвани с LNG плавателни съда, които да оперират между САЩ и Пуерто Рико, казва, че втечненият природен газ ще печели още поддръжници в сферата на транспорта. "Тъй като все повече се инвестира в инфраструктура, която да произвежда и доставя горивото, ще има и по-големи възможности за по-мащабна употреба", смята Гилиъм. Той допълва, че за Crowley Liner Services стимул са "значителните екологични ползи".

ЕС още пише санкции срещу "Газпром"

"Газпром" още не се е отървал от вероятността да бъде наказан от Европейската комисия заради непрозрачния начин, по който формира цените си в чужбина, съобщи Financial Times. Изданието цитира еврокомисаря по въпросите на конкуренцията Хоакин Алмуня, според когото в Брюксел продължават да подготвят санкции срещу руската държавна корпорация, ако тя не отговори на запитванията защо има толкова големи разлики между по-ниските цени, на които продава газ в Западна Европа, и по-високите за съседните си държави. Според FT това изглежда като злоупотреба с доминираща позиция с цел изолиране на достъпа до алтернативни източници.

Европейската комисия е получила задоволителен отговор по два от трите спорни въпроса - за забраната за реекспорт на руски газ и за клаузи в договорите, които не допускат конкуренти. Според Алмуня няма проблем с начина, по който "Газпром" обвързва дългосрочните си договори с цената на петрола. "Проблемът е с механизма на това индексиране, създаващ цени за злоупотреба без връзка с икономическите основания", допълва еврокомисарят.

 Природният газ започна да заплашва петрола като основно транспортно гориво, тъй като много компании вече строят движещи се на газ кораби и инсталират мрежи от станции за зареждане по суша и вода, пише Reuters. Очакванията за по-евтин газ и по-строги екологични регулации създадоха търсене на по-чиста алтернатива на петролните горива, които до този момент доминираха транспортния сектор.

Eвропейските и азиатските цени на втечнения природен газ (LNG) в момента са високи и той се търгува за почти 20 долара на млн. British thermal unit (BTU е международна мерна единица за топлина) в Азия и за около 10 долара на млн. BTU в Европа заради огромното търсене. Но анализатори очакват цените да спаднат значително през това десетилетие, когато новото производство се покачи.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

9 коментара
  • 1
    dreamboxer avatar :-|
    hypercube

    А нашите местни идиоти се готвят да забият с висок акциз метана, за да го направят практически неизползваем като автомобилно гориво. Идеята е взаимствана от евро идиотите и безумните им идеи за безразборни акцизни ставки.

  • 2
    today avatar :-|
    today

    Хората имат евтин газ заради шистака, а тука сме крепостни селяни на Лукойл и Газпром, никога няма да ни оставят да си търсим газ, винаги ще купуваме от руснаците на дебела цена.

  • 3
    alehandro77 avatar :-|
    alehandro77

    Отдавна дойде времето на газа, браво че големите започнаха най-накрая!

  • 4
    abadobata avatar :-?
    Distributed

    До коментар [#2] от "today":


    [quote#2:"today"]Хората имат евтин газ заради шистака, а тука сме крепостни селяни на Лукойл и Газпром, никога няма да ни оставят да си търсим газ, винаги ще купуваме от руснаците на дебела цена.[/quote]

    и на вас, колега, ДВОЙКА по пазарна икономика.

    Добре де, хора, може ли така да се излагате грам да не я вдявате тази пазарна икономика.

    Единствената причина в САЩ газа да е ТОЛКОВА по-евтин от колкото в Азия и ЕС е, че:

    НЕ МОГАТ ДА ГО ИЗНЕСАТ ДО АЗИЯ И ЕВРОПА

    Втечняването и преноса от САЩ до Азия/ЕС струва горе долу 1-2 долара на BTU, а разликата между цените в САЩ и Азия е над 15 долара/BTU.

    Хайде сега въпрос с МНОГО ПОВИШЕНА ТРУДНОСТ:

    Защо цените на петрола в САЩ не са паднали до рекордно ниски нива, аналогично на газа, като в САЩ освен шистов газ се добиват и колосални количества шистов петрол?

    Отг. ЗАЩОТО СА МНОГО ДОБРЕ СВЪРЗАНИ СЪС СВЕТОВНИЯ ПАЗАР, за разлика от газа.

    Ей, много мъчна тая пазарна икономика бре. Много трудно се проумява какво става при разлики между търсенето и предлагането и обратно.

  • 5
    today avatar :-|
    today

    Кой говори за износ? Добиват шистов газ, поевтиня газа до степен да закриват атомни централи, защото не са конкурентни на газовите, какво да коментираме повече? Пазарна икономика, нали така?
    Тука няма конкуренция, няма и пазарна икономика. Газпром викат Л.Овч. в Москва, той подписва един прекрасен договор, и цената скача от 83 на над 500 долара. На който не му харесва да отива при конкурентите, нали? Ми то няма такива - е няма, няма и да има скоро.

  • 6
    abadobata avatar :-|
    Distributed

    До коментар [#5] от "today":


    [quote#5:"today"]Кой говори за износ?[/quote]

    Шистовата индустрия в САЩ говори за износ и то в колосални размери - 2016/2017 почват, а към 2018 (ако не гръмне целия шистов балон) ще си разгърнат целия потенциал:

    http://www.ferc.gov/industries/gas/indus-act/lng/lng-proposed-potential.pdf


    [quote#5:"today"]Тука няма конкуренция, няма и пазарна икономика. Газпром викат Л.Овч. в Москва, той подписва един прекрасен договор, и цената скача от 83 на над 500 долара. На който не му харесва да отива при конкурентите, нали? Ми то няма такива - е няма, няма и да има скоро.[/quote]

    Еми ето - не е проблемът, че няма добив на шистов газ, а

    регулирания липсващ "пазар" и лисващите двупосочни връзки със съседите, през които - койото иска - да внасмяе на каквито цени има.

    Едната тръба и то от руснаците плюс регулациите от ДКЕВР са ни проблемът, а не мораториума върху добива и проучвнанията за шистов газ.

  • 7
    abadobata avatar :-|
    Distributed

    До коментар [#5] от "today":

    Прочетете това:

    http://www.theenergyreport.com/pub/na/15804

    Пича анализира официалната информация, която може да си я вземем от тук:

    http://www.eia.gov/naturalgas/weekly/

    До 2 години ще видим края на шистовата "революция"

  • 8
    today avatar :-|
    today

    Има и друг проблем, това първо е неистовото желание на Газпром да се съобрази с третия енергиен пакет, и второ са договорите с клаузата "Take or pay". България е заявила някакви количества, и ако не ги вземе трябва да ги плати на 70-80%, т.е. дори и някой да ни предложи газ на половин цена, ако трябва да платим на Газпром още 80% пак няма смисъл.

  • 9
    abadobata avatar :-P
    Distributed

    До коментар [#8] от "today":

    Еми :) стигнахме до очевидното - Русофилистиците са проблемът


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK