С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
9 9 фев 2014, 17:54, 5965 прочитания

Транспортът яхва процъфтяващия сектор на природния газ

Оформи се търсене на по-чиста алтернатива на петрола

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
 Природният газ започна да заплашва петрола като основно транспортно гориво, тъй като много компании вече строят движещи се на газ кораби и инсталират мрежи от станции за зареждане по суша и вода, пише Reuters. Очакванията за по-евтин газ и по-строги екологични регулации създадоха търсене на по-чиста алтернатива на петролните горива, които до този момент доминираха транспортния сектор.
 
Eвропейските и азиатските цени на втечнения природен газ (LNG) в момента са високи и той се търгува за почти 20 долара на млн. British thermal unit (BTU е международна мерна единица за топлина) в Азия и за около 10 долара на млн. BTU в Европа заради огромното търсене. Но анализатори очакват цените да спаднат значително през това десетилетие, когато новото производство се покачи.
 
Германия, Сингапур и Холандия са сред страните, които инвестират в транспортни центрове с природен газ, а компании като Royal Dutch Shell, Total и "Газпром" развиват инфраструктура за LNG. Германия прави първи стъпки в използването на втечнен природен газ за транспорт, след като през януари Bomin Linde LNG подписа договор за доставки с фериботната компания AG EMS. Компанията строи два LNG терминала за зареждане в Хамбург и Бремерхавен, които трябва да започнат работа през 2015 г. "Снабдяването на техните фериботи с втечнен природен газ прави AG EMS пионер в Германия и изпраща ясен сигнал, че тази система с ниски емисии вече е факт", казва пред Reuters Рубен Бендърс, административен директор на Bomin Linde LNG.
 
Инициативи за стимулиране на потреблението
 
В пристанището в Антверпен, което е второто по големина в Европа, местните власти твърдят, че има "всякакви видове инициативи", чрез които се окуражава употребата на LNG като гориво за корабите. В Ротердам, където е най-голямото европейско пристанище, втечненият природен газ също играе все по-голяма роля в транспорта с доставки към локални речни плавателни съдове и към Балтийско море. 
 
Същевременно Сингапур инвестира в станции за зареждане с LNG в очакване на покачване на търсенето от страна на големи кораби. Мотивацията му за навлизане в сектора на газа за транспортни нужди е движена от прогнозите за голямо нарастване на нуждите в Китай, който все още е малък потребител на синьо гориво, но очакванията са, че новите регулации ще изместят фокуса от широката употреба на въглища и петрол към природен газ. 
 
Според енергийната консултантска компания Wood Mackenzie глобалното търсене на газ в транспортния сектор може да се покачи от под 5 млрд. куб. м през 2012 г. до над 160 млрд. куб. м до 2030 г., което би било еквивалент на около 3 млн. барела петрол. "Газът традиционно играеше нишова роля в глобалния транспорт, но сега привлича все повече внимание. Разликите в неговата цена и тази на петрола, както и увеличените екологични рестрикции върху вредните емисии правят така, че да си заслужава инвестирането в газова инфраструктура", обяснява пред Reuters Ноел Томни от Wood Mackenzie. Думите му намират потвърждение в новите регулации върху серните емисии в корабния сектор, които ще влязат в сила за по-голямата част от Северно и Балтийско море, както и за САЩ и Канада през 2015 г. А това повишава интереса към алтернативни горива.
 
Железниците и камионите са следващите
 
В Северна Америка LNG също печели популярност, тъй като бумът в шистовия газ там доведе до спад от 50% в цените на синьото гориво от 2008 г. насам, което го направи конкурентен на петрола в транспортния сектор. Компании като Shell и TravelCenters of America развиват мрежи от станции за зареждане с LNG за камиони. "Газът е по-чист и по-евтин, поне засега. Виждаме, че на газа се отделя голямо внимание в САЩ. Железниците малко изостават, но са също така заинтересовани", твърди Брус Карлтън, президент и главен изпълнителен директор на американската търговска асоциация National Industrial Transportation League. 
 
Тъкър Гилиъм от американската транспортна и логистична група Crowley Liner Services, поръчала два задвижвани с LNG плавателни съда, които да оперират между САЩ и Пуерто Рико, казва, че втечненият природен газ ще печели още поддръжници в сферата на транспорта. "Тъй като все повече се инвестира в инфраструктура, която да произвежда и доставя горивото, ще има и по-големи възможности за по-мащабна употреба", смята Гилиъм. Той допълва, че за Crowley Liner Services стимул са "значителните екологични ползи".

ЕС още пише санкции срещу "Газпром"
"Газпром" още не се е отървал от вероятността да бъде наказан от Европейската комисия заради непрозрачния начин, по който формира цените си в чужбина, съобщи Financial Times. Изданието цитира еврокомисаря по въпросите на конкуренцията Хоакин Алмуня, според когото в Брюксел продължават да подготвят санкции срещу руската държавна корпорация, ако тя не отговори на запитванията защо има толкова големи разлики между по-ниските цени, на които продава газ в Западна Европа, и по-високите за съседните си държави. Според FT това изглежда като злоупотреба с доминираща позиция с цел изолиране на достъпа до алтернативни източници.
Европейската комисия е получила задоволителен отговор по два от трите спорни въпроса - за забраната за реекспорт на руски газ и за клаузи в договорите, които не допускат конкуренти. Според Алмуня няма проблем с начина, по който "Газпром" обвързва дългосрочните си договори с цената на петрола. "Проблемът е с механизма на това индексиране, създаващ цени за злоупотреба без връзка с икономическите основания", допълва еврокомисарят.



  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Стремежът за природосъобразен живот стигна и до CSR инициативите Стремежът за природосъобразен живот стигна и до CSR инициативите

Грижи за здравето, природата и общността изместват традиционната благотворителност от кампаниите на веригите за бързооборотни стоки

20 ное 2019, 2024 прочитания

Иван Чернев: Намалението на печалбата ни е планирано 4 Иван Чернев: Намалението на печалбата ни е планирано

Оптимизираме продуктовия микс, развиваме асортимента си и сме в процес на експанзия, казва главният изпълнителен директор на "Кауфланд България"

19 ное 2019, 1745 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Ритейл" Затваряне
Две нови рекламни кампании на туризма предстоят през есента

България ще се представя във Франция и Великобритания с финансиране от националния бюджет

Още от Капитал
Искам ново и по-хубаво жилище

Преориентирането на търсенето към по-качествени имоти в София води до лек ръст в средните цени

Пресъхналият Перник

Приблизително 60 хил. души ще бъдат засегнати от бъдещия воден режим в област Перник

Новата дългова криза на здравната каса

Институцията плаща със здравни вноски наказателни лихви и адвокатски хонорари

Европа и светът според Макрон

Френският президент е прав за проблемите на ЕС. Но не успява да намери партньори за решаването им

20 въпроса: Силвия Великова

Казва, че не знае какво е рутина. И това личи от факта, че толкова години тя не е загубила хъса да задава въпроси

Приемно село

"Резиденция Баба" изпраща на село млади хора, които в продължение на три седмици опознават местните и техните традиции

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10