Малко алкохол, малко сок и много ръст
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Малко алкохол, малко сок и много ръст

Малко алкохол, малко сок и много ръст

Пазарът на сайдер в България бележи завидно увеличение и дава всички признаци да продължи нагоре

Мара Георгиева
18706 прочитания

© shutterstock


Слабо алкохолна и слабо газирана, но пък силно растяща като продажби. Такава е напитката сайдер на българския пазар. В годините на стагнация сравнително новият за страната продукт е сред малкото, които могат да се похвалят с двуцифрени и даже трицифрени ръстове на продадените количества. За краткото време откакто присъства като асортимент в магазините и заведенията в страната сайдерът се доказва като артикул с потенциал. А очакванията на участниците на този пазар са възходящата тенденция да продължи.

Пионер и лидер на пазара на сайдер е Somersby на "Карлсберг България". От средата на юни обаче "Лорд Somersby" вече има сериозен конкурент в България, след като "Каменица" обяви, че започва да предлага Carling British Cider Cherry - производство на британско подразделение на компанията майка Molson Coors Company.

Шампионът лека категория

Сайдерът е ниско алкохолна (4.5%), слабо газирана напитка, която традиционно се прави от ферментирал ябълков сок. Продажбите й в България се оценяват на 1.3 млн. литра през 2013 г., казва Бранимир Братанов, маркетинг директор на "Карлсберг България". За сравнение - през миналата година българите са изпили 511.6 млн. литра бира, сочат данните на браншовия съюз. От двата основни участника на пазара на сайдер не дадоха данни за продажбите в стойност. По най-груби изчисления обаче, като се има предвид, че опаковка от 330 милилитра струва в магазините между 1.60 и 2 лв., излиза, че в България за сайдер от крайни клиенти са платени минимум 6.3 млн. лв. (ако направим сметка по възможно най-ниската цена на дребно). Сумата със сигурност е по-голяма, защото част от количеството е реализирано на по-висока цена - и в магазинната мрежа, и в заведенията.

По данни на "Карлсберг България" продажбите на Somersby в страната са се увеличили двойно през 2013 г. спрямо предходната година, след като през 2012 са нараснали със 160% спрямо 2011 г. "Според AC Nielsen само за периода януари – май 2014 г. пазарът на сайдер в България се е увеличил с 47% спрямо същия период на 2013 г.", каза Ясен Любенов, директор "Маркетинг" в "Каменица". По думите му това е единствената алкохолна напитка, чиито продажби имат постоянен растеж и задминават всички останали категории на глобалния пазар. "Именно поради тази причина "Каменица" взе решение да навлезе в категорията и съвсем не случайно се спря на Carling", обясни Любенов, посочвайки, че "през последните 30 години Carling е най-продаваният бирен бранд във Великобритания".

Профил на купувача

Somersby беше представен на българския пазар през юни 2011 г. в две разновидности - ябълка и круша. Преди пускането на продукта на пазара  "Карлсберг България" направила предварително проучване с дегустация, което показало, че 65% от българите харесват ниско алкохолната напитка, а твърдата "аудитория" на плодовото вино е близо 30%. Миналата година беше добавен и трети вкус Somersby – къпина. И трите разновидности се произвеждат в пивоварната на "Карлсберг България" в Благоевград, уточняват от фирмата.

Преди да вземе решението на внос на Carling British Cider Cherry, "Каменица" също е направила продуктови проучвания, които според компанията са показали, че плътният черешов вкус и аромат допадат много на българските потребители.

По данни на дружествата най-големите почитатели на сайдера в България са млади хора между 18- и 34-годишна възраст, които обичат да експериментират, търсят предизвикателства и забавления. "През последните няколко години сайдерът се утвърди като унисекс напитка, която еднакво допада и на женската, и на мъжката аудитория", коментира Ясен Любенов. Бранимир Братанов също обобщава, че консуматорите са по-млади хора, но отбелязва, че жените консумират сайдер сравнително повече от мъжете. По думите му продажбите са основно в големите градове и по крайбрежието.

Студено на топлия пазар

Пазарът е силно сезонен, като сайдер се купува най-вече в месеците от май до август, твърди Братанов. Ясен Любенов също отчита, че има своеобразен пик от май до септември, но смята, че напитката се харесва и консумира целогодишно.

По-голямата част от продажбите се извършва през супермаркети, малки и средни магазини (т.нар. топъл пазар) и консумацията е основно вкъщи, отбелязва Бранимир Братанов. Ясен Любенов също подчертава надмощието на топлия пазар, където са реализирани над 70% от продажбите на сайдер през 2013 г. Той обаче е убеден, че напитката е подходяща и за клубни забавления и вечери на открито. Затова акцент при дистрибуцията на Carling British Cider Cherry ще бъде т.нар. студен пазар, или хорека каналът (хотели, ресторанти, кафетерии), казва Любенов.

Англия и всички останали

Страната на сайдера – Великобритания, е отговорна за над 60% от световната консумация на напитката, обясни Ясен Любенов. По думите му във Великобритания се произвеждат годишно 600 млн. литра от напитката, а всяко дванадесето питие, сервирано в Англия, е сайдер. Общата стойност на категорията във Великобритания пък се оценява на 3.7 млрд. евро. В световен мащаб за последното десетилетие всяка година продажбите на сайдер са се увеличавали средно с 4.8%, посочват от "Карлсберг България".

Според прогнозите на сектора до 2017 година търсенето на напитката ще продължи да расте с приблизително 7% средногодишно. В България и Източна Европа категорията все още е млада, но пък се развива със завидна скорост.

Бирени амбиции

Българските пивовари отчетоха 57 млн. лв. инвестиции и лек спад в продажбите през 2013 г. Лидер на пазара е "Загорка" със 144 млн. лв. приходи за миналата година, следвана от "Каменица" (141.5 млн. лв.). "Карлсберг България" отчита 98.8 млн. лв. приходи за 2013 г.

"Каменица" инвестира 30.914 млн. лв. за този период за разширяване и оптимизиране на производството, за нови технологии, за търговски операции, човешки капитал и иновативни продукти, съобщиха от компанията. "По данни на ACNielsen "Каменица" има най-висок пазарен дял от 35.6% за първото тримесечие на 2014 г. Нашите очаквания са да запазим първата си позиция и да продължим да увеличаваме пазарното си присъствие", коментира Антон Карлов, директор "Правни и корпоративни въпроси".

"Загорка" държи близо 60% от печалбата на целия пазар на бира в България, съобщиха от компанията. През 2013 приключи и "зеленият" проект на дружеството за над 1 млн. евро с изграждането на "зелен склад" за готова продукция.

"Карлсберг България" инвестира почти 6.8 млн. лв. през миналата година в двете си пивоварни в страната. Сумата включва нова охладителна система, която намалява консумацията на енергия, ремонтни дейности, осветление и развитие на инфраструктурата в пивоварната в Благоевград. В общия обем инвестиции влиза и реновирането и модификацията на кег-линията в пивоварната в Шумен, уточниха от фирмата.

Слабо алкохолна и слабо газирана, но пък силно растяща като продажби. Такава е напитката сайдер на българския пазар. В годините на стагнация сравнително новият за страната продукт е сред малкото, които могат да се похвалят с двуцифрени и даже трицифрени ръстове на продадените количества. За краткото време откакто присъства като асортимент в магазините и заведенията в страната сайдерът се доказва като артикул с потенциал. А очакванията на участниците на този пазар са възходящата тенденция да продължи.

Пионер и лидер на пазара на сайдер е Somersby на "Карлсберг България". От средата на юни обаче "Лорд Somersby" вече има сериозен конкурент в България, след като "Каменица" обяви, че започва да предлага Carling British Cider Cherry - производство на британско подразделение на компанията майка Molson Coors Company.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

8 коментара
  • 1
    tublerone avatar :-|
    tublerone

    Прочетете внимателно съставките на една бутилка български сайдер и ще разберете...интересно дали и английският е такъв...

  • 2
    idrazil avatar :-|
    dinko

    По скоро радлерите са химия

  • 3
    mi6ail1234 avatar :-|
    mi6ail1234

    До коментар [#1] от "tublerone":

    Точно това ме отблъсна от идеята изобщо да опитам някога "Самърсби".
    Истината е,че не се купуват и заради това толкова често пускат реклами.Иначе рекламата е атрактивна.

  • 4
    sha16312238 avatar :-|
    sha16312238

    Пълен боклук!!!
    Хора четете състава преди да консумирате!

  • 5
    venimus avatar :-|
    д-р Тошков

    Carling ми харесва доста повече от Сомърсби и няколкото други марки, които съм пробвал. А няма какво да четем състава, ако си мислите, че това което пиете е бира, много се лъжете. За да стане бира тя трябва да мине целия техонологичен процес, което отнема време и средства. Минималната цена на истинска макро бира (масовка) е около 3 лв. литъра, а българските нямат и половината от тази цена. Според вас как излиза сметката? Двама работили в български пивоварни ми казват, че е по-добре да не пием нашенска бира. Не, че е отровна, просто е пълен боклук и няма нищо общо с бирите.

  • 6
    nin100 avatar :-|
    nin100

    Ако искате да направите интересен коктейл с радлер или сайдер:
    http://lordsofthedrinks.com/2014/05/30/the-deter-gin-cocktail/

  • 7
    szw46319158 avatar :-|
    Zhelyo Tonev

    А аз пия страхотен сайдер от Нормандия, без всичките тези гадости, които ги има ж другите брандирани сайдери. Нормандския сайдер се продава в Карфур, има едни който е по-евтин-3.46 лв за 750 мл, с коркова тапа и подобна на шампанско телена запушалка и друг, който е био и струва с едно левче повече, но сайдера е превъзходен. Пробвайте го! Продават го на щандовете за вино.

  • Клавдий

    Хора, не се лъжете да купувате продукти произведени в България. В тях просто слагат САМО боклуци.
    Вносна бира има навсякъде,също има вина и други сайдери.
    По-добре изпий едно питие, но качествено отколкото да се наливаш с химия без доказан произход.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK