Производството на мляко и сирене спада

Пазарът остава труден, директните продажби от малки производители се повишават

В прогнозата си за сектора, публикувана през октомври миналата година, от МЗХ очакват намаление на броя крави, което да е основно за сметка на част от малките стопанства
В прогнозата си за сектора, публикувана през октомври миналата година, от МЗХ очакват намаление на броя крави, което да е основно за сметка на част от малките стопанства    ©  ГЕОРГИ КОЖУХАРОВ
В прогнозата си за сектора, публикувана през октомври миналата година, от МЗХ очакват намаление на броя крави, което да е основно за сметка на част от малките стопанства
В прогнозата си за сектора, публикувана през октомври миналата година, от МЗХ очакват намаление на броя крави, което да е основно за сметка на част от малките стопанства    ©  ГЕОРГИ КОЖУХАРОВ
"Големите български млекопреработватели имат високи изисквания към суровото мляко и при динамичен пазар на местната суровина с девиации в качеството и на моменти спекулативно ценообразуване се прибягва до внос от ЕС на сурово краве мляко."

Йолита Ботева, маркетинг директор на "Обединена млечна компания"
"Всичко е безконтролно – на етикета пише краве сирене, а струва 3.5 лв. за килограм. На нас само млякото в 1 килограм ни струва 5 лв."

Миглена Грънчарова, управител на мандра "Милкком" - Луковит
"Забелязва се лека тенденция за увеличение на експорта на продукти от козе и овче мляко."

Диляна Славова, Национална асоциация на млекопреработвателите

Производството на традиционни млечни продукти като сирене, масло, кисело и прясно мляко е намаляло леко през миналата година, това на кашкавал и пушени сирена се е увеличило, а компаниите от сектора са продължили да разнообразяват продукцията си. Количеството на преработеното мляко е намаляло в сравнение с предходната година на фона на ръст в общо произведеното. За сметка на спадащата преработка са продължили да нарастват директните продажби на мляко и използваното за собствена консумация от производителите. Това са основните тенденции на млекопреработвателния сектор през миналата година, показват официалните данни на Министерството на земеделието и храните (МЗХ).

Най-големите по оборот изостават при продажбите на сирене и кашкавал

Интересна тенденция е, че от първите три млекопреработвателя по оборот нито един не е силен в сегмента на сирената и кашкавала. "Данон Сердика" залага основно на кисело мляко, плодови десерти на неговата основа и по-малко прясно. От компанията обясниха, че нямат широки наблюдения за трайните млечни продукти и не биха могли да коментират данните за тях. В този сегмент "Данон" присъства само с марката "На баба", която обаче има доста значителен пазарен дял. Вторият по големина - "Обединена млечна компания" (ОМК), също е силен в прясното и киселото мляко, а най-известната им марка е "Верея". Сливенската "Тирбул", която прави продуктите с марка "Олимпус", работи основно за износ и продава много малки количества в България.

По данни на Nielsen към края на ноември миналата година с най-голям дял по обем при пакетирания кашкавал са BMK, "Димитър Маджаров", "Динеа", "Маноле" и "На баба" ("Данон"). По стойност на първи позиции са "Димитър Маджаров", "Булгареа", "Домлян", "Мероне" и отново "На баба".

Вносно и сухо мляко

От данните на земеделското министерство може да се направи изводът, че много често като суровина в млечните продукти се използват или вносно мляко, или сухо, различни заместители, както и комбинация от трите. Общо преработеното мляко през миналата година е било малко над два пъти повече спрямо обема на произведената продукция. По технология за производство на килограм изцяло млечен продукт се използват от 6 до над 20 литра прясно мляко в зависимост от вида. Това означава, че или има огромен сив сектор, или се разчита на внос.

Йолита Ботева, маркетинг директор на "Обединена млечна компания" (ОМК), каза пред "Капитал Daily", че при кравето мляко все още има практика да се купува вносно. "Големите български млекопреработватели имат високи изисквания към суровото мляко и при динамичен пазар на местната суровина с девиации в качеството и на моменти спекулативно ценообразуване се прибягва до внос от ЕС на сурово краве мляко", коментира Ботева. Тя даде като пример случая с повишени афлатоксини в млякото на някои ферми преди две години и половина – тогава ОМК е купувала допълнително суровина от чужбина, макар и по-скъпа, за да е сигурно, че е безопасна.

В прогнозата си за сектора, публикувана през октомври миналата година, от МЗХ очакват намаление на броя крави, което да е основно за сметка на част от малките стопанства. Причините са европейски изисквания, които много от тях не могат да покрият, се казва в доклада. Това означава и спад в произведеното мляко – прогноза, която поне за миналата година не се е сбъднала. Последните данни на агростатистиката за внос на мляко са за 2012 г. - тогава България е доставила от чужбина 93 тона, с 6.6% спад на годишна база. На фона на общо използвани от мандрите около 530 хил. тона годишно вносът не е чак толкова голям и пак не дава обяснение защо количествата официално преработено мляко са много по-малко, отколкото предполага произведената продукция. Сивият сектор е само една от възможните причини.

<#text>

Проблемът с качеството на суровината

"От години и статистиката на GFK показва сериозен дял на директните продажби на мляко, включително и в София, където то е около 21% от цялото потребление на мляко в домакинствата (при проникване в 35% от тях)", коментира Йолита Ботева. Тя добави, че има много продажби на мляко от съвсем малки стопанства, с по 1-2 крави, често без продуктът да минава и ветеринарен контрол. "За много хора млякото от малък фермер означава нещо естествено, но в същото време не си дават сметка за рисковете, които поемат, купувайки непроверено мляко", коментира Ботева. Най-малкото, каза още тя, не се знае какви са били хигиенните условия, при които е издоено, какво е здравословното състояние на животното, дали са му давани препарати, включително антибиотици, а когато се развали бързо, което при лоша хигиена на съхранение става бързо, се смята за по-истинско.

Липсата на контрол върху качеството на млечните продукти е сериозен проблем според Миглена Грънчарова, управител на мандра "Милкком" - Луковит. "Всичко е безконтролно – на етикета пише краве сирене, а струва 3.5 лв. за килограм. На нас само млякото в 1 килограм ни струва 5 лв.", каза Грънчарова. Тя обясни, че напоследък тенденцията е да се внася доста мляко, а контролът върху него е много лош. Според нея причината не са политическите сътресения, а липсата на желание у контролните органи. По думите й при предишното правителство контролът е бил малко по-добър, дори и само защото бившият министър Мирослав Найденов е искал да си направи ПР по този начин.

Йолита Ботева смята, че когато отпаднат млечните квоти, може да се окаже, че някои от българските производители на суровина съвсем не са конкурентни спрямо тези от други европейски държави от гледна точка на качествени показатели.

От Националната асоциация на млекопреработвателите не очакват сериозни сътресения в сектора след отпадането на квотите. "Няма някаква тревожна тенденция в държавите - членки на ЕС, но вероятно това ще създаде известен дискомфорт в началото", каза Диляна Славова от асоциацията. По думите й дискомфортът ще продължи за кратко време. Ограниченията в производството на краве мляко ще отпаднат през 2015 г. и след това всяка страна в евросъюза ще може да произвежда неограничени количества.

Търсене на по-качествени продукти

В произведените млечни продукти на пръв поглед има тенденция да се търсят по-качествените – прозведеното краве сирене с растителни мазнини е намаляло сериозно, за сметка на това без примеси, поне по официалните данни. Според Грънчарова това е било само в първите месеци на годината, после търсенето на евтина продукция е надделяло. Проблем е обаче липсата на последващ контрол върху готови продукти – дали написаното на етикетите отговаря на съдържанието, смята Грънчарова. "Виждам какво търсят хората. Най-големият проблем са фалшивите продукти и това, че те изкривиха вкуса на българина. Некачествената храна се отразява върху здравето дори и след десетилетия", коментира тя.

Наблюденията на "Милкком" се потвърждават донякъде и от статистиката на Nielsen – към края на ноември продажбите в обем на "деликатеси", които съдържат сухо мляко или млечни протеини, са 30% от всички при 26% за 2012 г. Възможно е обаче методиката на МЗХ при измерването да се различава и просто да включва в традиционните сирена и тези със сухо мляко, но без растителни примеси.

<#text>

Как растат директните продажби

Официалните данни показват, че на фона на по-малкото количество преработено мляко продължават да се увеличават директните продажби на мляко и използваното за собствена консумация от производителите. Според представители на сектора обаче има разминаване с реалната ситуация и не е възможно директните продажби да надвишават използваното мляко за млечни продукти. Вярно е, че тази тенденция съществува от години, но през миналата се е задълбочила. В данните на агроминистерството директните продажби са 737 млн. литра при 530 млн. литра преработени.

Миглена Грънчарова от "Милкком" - Луковит, смята, че не е възможно количеството мляко при директни продажби да е повече от преработеното.

На фона на сравнително малкия брой регистрирани стопанства по линия на наредбата за директни продажби от фермите тези данни изглеждат нереални. Обяснението може да е високата собствена консумация на фермите, но най-вероятно просто става въпрос за сив сектор. Официално никоя от компаниите, с които разговаряхме, не пожела да я цитираме с мнение за сенчестата страна на млекопреработването.

По-голямо разнообразие на продукцията

Данните показват също, че се е увеличило производството на кашкавал, основно на такъв от краве мляко. Намаляла е обаче продукцията от овче мляко, ръст има и при други видове млека като козе и биволско, но те имат много малък дял. Според данните на агроминистерството продължава тенденцията за по-голямо разнообразие в продукцията на млекопреработвателите. При преработеното биволско мляко ръстът е 10%, както и на козето.

"Забелязва се лека тенденция за увеличение на експорта на продукти от козе и овче мляко", коментира Диляна Славова. По думите й преработвателите се опитват да разнообразят продукцията си. Храните, различни от традиционното бяло сирене и кашкавал, обаче не се радват на много висок интерес – те може и да са търсени, но заемат много малък дял от продукцията на мандрите. "Българинът е консервативен. Всяка стъпка встрани от познатото не се приема веднага. Ние сме опитали различни видове – кашкавал с маслини, с подправки, но продажбите са съвсем символични на фона на общите", обясни Миглена Грънчарова.

Продуктите по стандарт БДС, широко лансирани преди години, имат малък дял, но сравнително стабилни клиенти, показва запитване сред преработватели.

"Киселото мляко по БДС има добри продажби, но на останалите продукти те са в пъти по-големи", обясни Йолита Ботева. По думите й целева група са майките с малки деца, които често го купуват. Много хора обаче не го приемат добре, защото вкусът му традиционно е по-кисел, добавиха от ОМК. От "Данон" обясниха, че от гледна точка на вкусовите предпочитания в България те са 50 на 50 – за мляко с по-изразен кисел вкус и другото, което е по-меко. При останалите видове млека няма някаква изразена промяна в предпочитанията.

Тенденции

- Спад на производството на мляко и сирене, увеличение при кашкавала и пушените сирена

- Ръст на произведеното и спад на преработеното мляко

- По-големи директни продажби на мляко и използване за собствена консумация

- Увеличава се търсенето на по-качествените продукти

По темата работи и Деница Ватева

Close
Бюлетин
Бюлетин

Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща


24 коментара
  • 1
    offshore avatar :-|
    Offshore Banking

    Има тренд на внасяне от Пирот на сирена, на ниво физически потребители, макар и незаконно - поне е истинско.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 2
    naffoo avatar :-|
    naffoo

    Нито сиренето е сирене, нито кашкавалът е истински! Маслото е пълен боклук! Как човек да си купи български стоки?!!
    Остават само хората с по-ниски доходи, които не могат да си позволят нещо по-качествено /небългарско/.
    Не че нямаме качествени суровини, но търговците ни са мошеници и искат огромна печалба! Това е най-тъжното!

  • 4
    x3m avatar :-|
    x3m

    До коментар [#2] от "naffoo":

    Ти сам си го каза - в търговците е проблема. Като ходиш да купуваш от дискаунтъри сам си си виновен. Щом искаш да си купуваш качествена храна ходиш във фирмените магазини на местните фирми или се обаждаш в търговския им отдел и питаш за обекти от търговската им мрежа. Ако няма магазин в твоя град/квартал, питаш за дистрибутори, които обслужват тази територия. Обаждаш се на дистрибутора и питаш кои магазини зарежда. Иска се малко желание само и левчета да можеш да си го позволиш. Относно млечни продукти съм много доволен от "Елена", особено сиренето им в мини тенекии. Няма какво повече да желаеш от сирене. Струва 9-10лв./кг., в зависимост от магазина.

  • 5
    aussie avatar :-P
    aussie

    Това девиации от deviations ли идва??? И какво и е лошота на българската дума?

  • 6
    realismisthename avatar :-|
    realismisthename

    Вчера си купих прясно пастьоризирано мляко внос от Полша.
    Количеството беше с 10% повече от това на българското (1.1л), а цената му беше с 5% надолу от тази на българското. 1.65 вместо 1.75.

    Интересен също е факта, че живея на 5 километра от фабриката на една от големите компании в иконографиката по-горе. Също така, на 15 километра от дома ми изкупуват прясното краве мляко за 45-55 стотинки на литър.


    До коментар [#3] от "daniel_donov":

    С оглед на написаното от мен по-горе, мисля че колегата от номер 2 хич не е идиот. Честно казано найстина

    [quote#2:"naffoo"]търговците ни са мошеници и искат огромна печалба[/quote]

  • 7
    wacky avatar :-|
    wacky

    "Много хора обаче не го приемат добре (млякото по БДС), защото вкусът му традиционно е по-кисел, добавиха от ОМК."

    Аз си купувам само мляко по БДС (и все пак винаги се съмнявам доколко това е гаранция за качеството му), но е вярно, че всички боклуци, с които тъпчат храните са увредили вкусовите ни възприятия. Киселото мляко е "кисело", домашното пиле "не е вкусно" като това на грил...

  • 8
    tsvetko_51 avatar :-|
    tsvetko_51

    Аз нямам впечатление, че ситуацията с млечните продукти се е влошила и честно казано дори не я намирам за лоша, като естествено има място и за подобрение.
    Имам предвид най-вече, стоките да имат гарантирани качества, за своята марка и производител. За съжаление, това не е само при млечните продукти, нещо стартира с добро качество и след това същия продукт, на същата цена е с други качества. Това е основна слабост.
    Аз малко не разбрах смисъла на статията, ту се говори за големите производители ( Данон например) ту за по-дребните местни и накрая и за физиеските лица-производители, като леко ни наплашват с липсата на хигиена.
    Аз мисля, че има място за всичките и че може би най-важни са дребните производители. Те осигуряват работни места на много и далеч не най-удобните и предпочитани краища на страната, от тях и техните продукти се получава едно доста приятно разнообразие и освен всичко подпират и конкурират по-едрите производители.
    От това мисля че всички печелим и остава само едно, държавата да контролира дати, срокове и някаква хигиена, ама не с рекетьорски намерения, а с известен феър плей.

  • 9
    rosiraycheva50._ avatar :-|
    Роси

    Дори и скъпите сирена/над 12 лв./ и кашкавали/над 16 лв/ не е сигурно че са от 100% мляко.

  • 10
    gimi avatar :-|
    Мавродинов

    За мен проблемите са в мандрите. Купуват от фермите млякото на ниски цени-около 50 ст./литър. Всъщност мандрите въобще не уважават принципите за облагане с ДДС. Дали фермата е регистрирана или не, те плащат тотално примерно по 0,50 лв. на литър на всички, а формално фактурират на 0,45 без ДДС/0,54 с ДДС, но не плащат разликата от 0,04 лв./литър на фермата. Така пък фермите увисват с ДДС за внасяне, което пък не са получили. От своя страна пък мандрите не продават всичката продукция с фактури, купили са суровина с ДДС и едва ли не имат ДДС за възстановяване.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал