С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
21 15 сеп 2014, 19:02, 22768 прочитания

Износът на български велосипеди расте

Компаниите очакват 5% повече продажби през годината, основно за региона

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Външните пазари поддържат производството на велосипеди в България стабилно, докато дъждовната година се е отразила негативно на продажбите в страната. Затова и износът се оказва основният стимул за местните производители, които продължават да инвестират в ново оборудване, а някои дори строят нови мощности зад граница.

През последните години се наблюдава и друга тенденция - компаниите, които произвеждат във всички ценови сегменти, се представят по-добре от тези, които са само във високия. И понеже в България се търсят по-евтини модели - чуждите пазари са още един стимул за производителите. В същото време проблем се оказва евтиният и некачествен внос от Изток, който подбива местния пазар.


За тази година производители очакват около 5% ръст и се подготвят за следващия сезон, който започва през пролетта, и вече работят по поръчки за него. Производители са категорични, че въпреки трудностите качеството на българските велосипеди остава на високо ниво и се конкурира с тези от лидерите Италия, Франция, Германия и Холандия. Доказателство за това е, че наши марки се използват от все повече тимове в престижни състезания.

Разнопосочни резултати

През последните години общият оборот на най-големите производители в България надхвърля 200 млн. лв. (виж таблицата). Средно се произвеждат над 800 хил. велосипеда, а около 80% от тях отиват за износ, като най-силни са регионалните пазари и някои от бившите съветски републики.



Продажбите в България средногодишно са около 100 хил. машини, като една част от тях идва от внос.
Точни данни за представянето от началото на годината до сега няма, но очакванията на представители от бранша са, че числата няма да са по-различни от миналогодишните въпреки проблемите на вътрешния пазар.

Резултатите от дейността на най-големите фирми показват, че 2013-а не е била лесна. Някои успяват да постигнат двуцифрени ръстове на приходите в проценти, но има и фирми, които завършват годината със загуба.

Лидер по приходи остава "Крос", който през миналата година отчита 11% спад на продажбите до 70.6 млн. лв. и печалба от дейността в размер на 7.6 млн. лв. След него в челната тройка са "Макском", при резултатите на който трябва да се отчетат вътрешногруповите преструктурирания. Свързани с дружеството са "Макстек" и "Велотек".  Сред големите производители с чувствителен ръст на печалбата е и "Лидер 96".

По-големи продажби и печалба през 2013 г. спрямо предходната отчита "Веломания", която произвежда велосипедите с марката DRAG. През настоящата година компанията отвори два нови магазина в София и Варна, с което вече има осем такива обекта в страната. През миналата година дружеството отвори свой магазин и в румънската столица Букурещ, а вече работи и по съвместна инвестиция за изграждане на завод в Азербейджан.   

Производителят на планинските велосипеди RAM "Уан" е приключил годината на загуба, показва поглед към отчета му. През миналата година имаше промяна в ръководството на фирмата и от нея се оттегли основателя й Николай Титев. Новият мениджър Георги Топузов коментира, че това е била най-трудната година за компанията.

"За тази година нямаме спад на продажбите, даже имаме малък растеж. Износът ни се движи в същите обеми, като растеж отчитаме на пазара в Гърция", каза Топузов. Силно се понижават резултатите на "Вивело", който произвежда велосипеди от висок клас - спадът обаче се дължи по-скоро на еднократен ефект от 2012 г., който силно вдига базата за сравнение.

Максим Митков, собственик на "Макском", коментира, че България става все по-значима страна в производство на велосипеди за Европейския съюз. "Водещ износител сме и все по-големи фирми, които имат известни марки, се обръщат към нас. Интересът е толкова голям, че нашият капацитет за следващата година вече сме го изпълнили и в момента работим за 2016 година." Митков също обръща внимание, че българският пазар остава притиснат заради кризата. "Тук търсенето е на по-ниския клас велосипеди. За недобрите продажби допринася и нелегалният внос, най-вече от Китай", коментира той.

Специалист от фирма, ориентирана във високия ценови сегмент велосипеди, отбелязва, че в момента средната цена за покупка на велосипед в България се движи около 120 евро. За сравнение - в Испания потребителите търсят най-много колела до 220 евро, а в Холандия - за 800 евро. Това е причината, поради която местните производители са ориентирани основно за износ.

Според представител на индустрията негативните резултати във финансовите отчети на някои компании не бива да създават грешни впечатления за непреодолими трудности пред производителите. Сред тях има такива, които са стартирали през последните 3-4 години и тепърва разработват пазарите и нишите, в които да пробият.

"Компаниите се държат стабилно и бизнесът тепърва ще се развива. Имаме все повече запитвания за качествени велосипеди, които да сглобяват в България по спецификации на клиентите. В страната също се появява търсене на специални велосипеди, което показва, че има хора, които искат да купят нещо за дълготрайно ползване."

Инвестициите продължават

До голяма степен влияние върху резултатите на производителите през следващия сезон, който стартира през пролетта, ще окаже приключилото преди седмица и половина голямо изложение на велосипеди в Германия "Евробайк". Местните фирми са традиционни участници там и обикновено се връщат с големи договори.

По думите на Драгомир Кузов, собственик на "Веломания", България запазва позиции сред петте най-реномирани производителя на велосипеди в Европа и това е привлякло интереса на инвеститори по време на тазгодишното издание на панаира. Кузов съобщи, че компанията му е влязла в партньорство за строителството на нов завод в Азербайджан, чийто капацитет ще бъде 60 хил. велосипеда годишно.

Другите български фирми също инвестират в развитието си. "През миналата година инвестирахме в разширение на складово производствените си площи с 12 хил. кв. метра, инвестирахме в ново оборудване за електростатично и прахово боядисване, имаме и боядисване на карбонови рамки висок клас", каза Максим Митков от "Макском". В бранша има неофициална информация, че предстои в България да бъде възобновено заваряването на велосипедни рамки.  Това би била втората такава инсталация в Европа, тъй като в момента почти всички рамки се заваряват в Китай и Тайланд.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Халите 2020: Ресторанти, барове и фермерски храни 2 Халите 2020: Ресторанти, барове и фермерски храни

Motto и Spaghetti Kitchen, Manzo, Forno Cipollini, La Bottega, Mediterraneo, 33 Гастронавти, By The Way, Memento и др. са сред обектите, с които собствениците на сегашния пазар преговарят

13 дек 2019, 2789 прочитания

Любимата пица на София 1 Любимата пица на София

Успехът на малката пицария Franco’s в центъра на града се крие в качествените продукти, добрата цена и бързото обслужване

13 дек 2019, 10933 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Ритейл"

Седмичен бюлетин с най-важното от ритейл сектора

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Ритейл" Затваряне
Infiniti Q70 дебютира в Европа

Още от Капитал
Инвестбанк планира да излезе на борсата

Банката смята да покрие недостига след проверката на ЕЦБ със свеж капитал и конвертиране на дълг в акции

Новите владетели на "Булсатком"

Водещият тв доставчик има нова акционерна структура, в която присъства един от големите инвестиционни фондове - BlackRock

Походът на електробусите

През 2020 г. се очаква доставката на близо 300 превозни средства на ток за градския транспорт в големите градове

Дигиталният фронт на търговската война: Шампанско и данъци

Франция е първата, но не единствената държава, която планира данък върху тех компаниите въпреки заплахите на САЩ от ответни мерки

Кино: "Славни времена"

Романс по френски с пътуване в човешкото време

20 въпроса: Даниел Ненчев

Телевизионният водещ издаде "Идеи без граници", първата си книга

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10