Износът на български велосипеди расте
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Износът на български велосипеди расте

България запазва позициите си на пета сила в производството на велосипеди в Европа след Италия, Франция, Германия и Холандия

Износът на български велосипеди расте

Компаниите очакват 5% повече продажби през годината, основно за региона

Гергана Михайлова
23945 прочитания

България запазва позициите си на пета сила в производството на велосипеди в Европа след Италия, Франция, Германия и Холандия

© Надежда Чипева


Външните пазари поддържат производството на велосипеди в България стабилно, докато дъждовната година се е отразила негативно на продажбите в страната. Затова и износът се оказва основният стимул за местните производители, които продължават да инвестират в ново оборудване, а някои дори строят нови мощности зад граница.

През последните години се наблюдава и друга тенденция - компаниите, които произвеждат във всички ценови сегменти, се представят по-добре от тези, които са само във високия. И понеже в България се търсят по-евтини модели - чуждите пазари са още един стимул за производителите. В същото време проблем се оказва евтиният и некачествен внос от Изток, който подбива местния пазар.

За тази година производители очакват около 5% ръст и се подготвят за следващия сезон, който започва през пролетта, и вече работят по поръчки за него. Производители са категорични, че въпреки трудностите качеството на българските велосипеди остава на високо ниво и се конкурира с тези от лидерите Италия, Франция, Германия и Холандия. Доказателство за това е, че наши марки се използват от все повече тимове в престижни състезания.

Разнопосочни резултати

През последните години общият оборот на най-големите производители в България надхвърля 200 млн. лв. (виж таблицата). Средно се произвеждат над 800 хил. велосипеда, а около 80% от тях отиват за износ, като най-силни са регионалните пазари и някои от бившите съветски републики.

Продажбите в България средногодишно са около 100 хил. машини, като една част от тях идва от внос.

Точни данни за представянето от началото на годината до сега няма, но очакванията на представители от бранша са, че числата няма да са по-различни от миналогодишните въпреки проблемите на вътрешния пазар.

Резултатите от дейността на най-големите фирми показват, че 2013-а не е била лесна. Някои успяват да постигнат двуцифрени ръстове на приходите в проценти, но има и фирми, които завършват годината със загуба.

Лидер по приходи остава "Крос", който през миналата година отчита 11% спад на продажбите до 70.6 млн. лв. и печалба от дейността в размер на 7.6 млн. лв. След него в челната тройка са "Макском", при резултатите на който трябва да се отчетат вътрешногруповите преструктурирания. Свързани с дружеството са "Макстек" и "Велотек".  Сред големите производители с чувствителен ръст на печалбата е и "Лидер 96".

По-големи продажби и печалба през 2013 г. спрямо предходната отчита "Веломания", която произвежда велосипедите с марката DRAG. През настоящата година компанията отвори два нови магазина в София и Варна, с което вече има осем такива обекта в страната. През миналата година дружеството отвори свой магазин и в румънската столица Букурещ, а вече работи и по съвместна инвестиция за изграждане на завод в Азербейджан.   

Производителят на планинските велосипеди RAM "Уан" е приключил годината на загуба, показва поглед към отчета му. През миналата година имаше промяна в ръководството на фирмата и от нея се оттегли основателя й Николай Титев. Новият мениджър Георги Топузов коментира, че това е била най-трудната година за компанията.

"За тази година нямаме спад на продажбите, даже имаме малък растеж. Износът ни се движи в същите обеми, като растеж отчитаме на пазара в Гърция", каза Топузов. Силно се понижават резултатите на "Вивело", който произвежда велосипеди от висок клас - спадът обаче се дължи по-скоро на еднократен ефект от 2012 г., който силно вдига базата за сравнение.

Максим Митков, собственик на "Макском", коментира, че България става все по-значима страна в производство на велосипеди за Европейския съюз. "Водещ износител сме и все по-големи фирми, които имат известни марки, се обръщат към нас. Интересът е толкова голям, че нашият капацитет за следващата година вече сме го изпълнили и в момента работим за 2016 година." Митков също обръща внимание, че българският пазар остава притиснат заради кризата. "Тук търсенето е на по-ниския клас велосипеди. За недобрите продажби допринася и нелегалният внос, най-вече от Китай", коментира той.

Специалист от фирма, ориентирана във високия ценови сегмент велосипеди, отбелязва, че в момента средната цена за покупка на велосипед в България се движи около 120 евро. За сравнение - в Испания потребителите търсят най-много колела до 220 евро, а в Холандия - за 800 евро. Това е причината, поради която местните производители са ориентирани основно за износ.

Според представител на индустрията негативните резултати във финансовите отчети на някои компании не бива да създават грешни впечатления за непреодолими трудности пред производителите. Сред тях има такива, които са стартирали през последните 3-4 години и тепърва разработват пазарите и нишите, в които да пробият.

"Компаниите се държат стабилно и бизнесът тепърва ще се развива. Имаме все повече запитвания за качествени велосипеди, които да сглобяват в България по спецификации на клиентите. В страната също се появява търсене на специални велосипеди, което показва, че има хора, които искат да купят нещо за дълготрайно ползване."

Инвестициите продължават

До голяма степен влияние върху резултатите на производителите през следващия сезон, който стартира през пролетта, ще окаже приключилото преди седмица и половина голямо изложение на велосипеди в Германия "Евробайк". Местните фирми са традиционни участници там и обикновено се връщат с големи договори.

По думите на Драгомир Кузов, собственик на "Веломания", България запазва позиции сред петте най-реномирани производителя на велосипеди в Европа и това е привлякло интереса на инвеститори по време на тазгодишното издание на панаира. Кузов съобщи, че компанията му е влязла в партньорство за строителството на нов завод в Азербайджан, чийто капацитет ще бъде 60 хил. велосипеда годишно.

Другите български фирми също инвестират в развитието си. "През миналата година инвестирахме в разширение на складово производствените си площи с 12 хил. кв. метра, инвестирахме в ново оборудване за електростатично и прахово боядисване, имаме и боядисване на карбонови рамки висок клас", каза Максим Митков от "Макском". В бранша има неофициална информация, че предстои в България да бъде възобновено заваряването на велосипедни рамки.  Това би била втората такава инсталация в Европа, тъй като в момента почти всички рамки се заваряват в Китай и Тайланд.

Външните пазари поддържат производството на велосипеди в България стабилно, докато дъждовната година се е отразила негативно на продажбите в страната. Затова и износът се оказва основният стимул за местните производители, които продължават да инвестират в ново оборудване, а някои дори строят нови мощности зад граница.

През последните години се наблюдава и друга тенденция - компаниите, които произвеждат във всички ценови сегменти, се представят по-добре от тези, които са само във високия. И понеже в България се търсят по-евтини модели - чуждите пазари са още един стимул за производителите. В същото време проблем се оказва евтиният и некачествен внос от Изток, който подбива местния пазар.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

21 коментара
  • 1
    mitevjoro avatar :-|
    mitevjoro

    "Веломания" ... вече работи и по съвместна инвестиция за изграждане на завод в Азербейджан. -> а защо не в България?

  • 2
    kireto avatar :-|
    Кирето

    До коментар [#1] от "mitevjoro":

    Прочети тази статия, там е даден отговор :

    http://www.capital.bg/biznes/kompanii/2014/09/15/2381354_dragomir_kuzov_investirame_v_zavod_v_azerbaidjan/

  • 4
    uap36309701 avatar :-|
    uap36309701

    браво аз също избрах родно производство велосипед и макар и нисък клас сам доволен и радостен че можем нещо на световно ниво

  • 5
    kykyyy avatar :-|
    kykyyy

    Брей! Нямах представа, че имаме толкова много производители.

  • 6
    rosiraycheva50._ avatar :-|
    Роси

    Е,поне едно нещо да бележи ръст и да е качествено.

  • 7
    berillo avatar :-P
    berillo

    До коментар [#3] от "transcendence014
    Could you, please, take yours drugs on time?
    There is another forum.
    Kindest wishes .

  • 8
    geordgeo avatar :-P
    geordgeo

    Евала, трябва да се произвежда (нещо качествено), в това е тайната на успеха.

  • 10
    opt_02 avatar :-P
    opt_02

    Е, не само роми изнасяме... Дано да няма рекламации като при тях!!!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK