Голям, набит и със задница като катафалка – миниванът Town & Country на Chrysler едва ли би спечелил много награди за красота. Той обаче е безспорният победител в доста по-доходоносно състезание – за привличането на парите на по-възрастните американци, пише Financial Times.
Според Американската автомобилна асоциация (AAA) скромният миниван се представя най-добре в посрещането на потребностите на по-възрастните шофьори, като се оказва лидер на разрастващото се бойно поле, на което технологията е с по-голямо значение от въртящия момент, а функционалността побеждава лъскавия външен вид.
Пренастройването на пазара
Представителите на поколението на т.нар. бейби бумъри, които сега навлизат в пенсионната възраст, живеят по-дълго, водят по-активен живот и - което е съществено - имат много повече средства за харчене от родителите си. Маркетолозите и търговците на дребно ги наричат "Сребърното поколение", а автомобилните производители съвсем не са единствените, които гледат към този пазар, на който демографските особености, покупателната способности и благосъстоянието повишават възрастовата граница. Индустриални компании, технологични групи и строителни предприемачи също адаптират продуктовата си гама и приспособяват работните си практики, за да обслужват този сегмент от пазара.
Хората на възраст над 50 години контролират 70% от общия разполагаем доход в САЩ, а тези на възраст над 55 години притежават 56% от нетното богатство в еврозоната, сочат данни на Lombard Odier, инвестиционен мениджър, управляващ фонд, който специално инвестира в дружества, насочени към сегмента. Според анализаторската група Oxford Economics, индустриалните компании откриват неочаквани ползи от обслужването на тези по-възрастни и по-заможни клиенти. В своя "Доклад за дълголетието" (Longevity report) групата цитира като пример производителя на кухненско оборудване Oxo, чиито продукти първоначално са предназначени за по-възрастните клиенти, които имат артрит на ръцете, но се оказват хит сред потребителите от всички възрастови групи.
Автомобилната индустрия също адаптира модела си към поколение, което е склонно да прекарва повече време в колите си. "Очарователно е да видим как автомобилната индустрия подобно на други стигна до осъзнаването на огромния потенциален пазар сред над 65-годишните", коментира Алисън Сандер от Boston Consulting Group.
По прогноза на Euromonitor хората на възраст над 65 години ще генерират над една четвърт от продажбите на автомобили в САЩ към 2020 г., което ще е с около 50% повече спрямо 2010 г.
Новите рекламни послания
Една от най-скандалните рекламни кампании за автомобили е "Това не е Oldsmobile-а на баща ти", излъчвана през 80-те години на миналия век от Oldsmobile – легендарното подразделение на General Motors, което беше закрито през 2004 г. Играта на думи – Oldsmobile може да се преведе както като "стария автомобил", така и като "автомобила за старци" – отблъсква по-възрастните клиенти, като така и не успява да привлече младежите. Брандът така и не успява да се възстанови от последвалия рязък спад в продажбите си, припомня FT.
Днес обаче автомобилните брандове активно обръщат посланието и продават модерни, младежки изглеждащи коли на по-възрастни шофьори, които предпочитат да не приемат напредналата си възраст. Рекламата на модела i20 на Hyundai във Великобритания например подчертава системите за сигурност, икономичността и дългия живот на колата – три аспекта, които според проучванията на AAA по-възрастните шофьори ценят високо. В клипа обаче е показана жена на около 35 години, която води активен живот, докато средната възраст на купувачите на i20 в страната е около 58 години.
Колите се произвеждат с по-ниски подове, които да позволят по-лесния достъп. Вграждането на електрически моторчета в предните седалки прави нагласянето на позицията им по-лесно за хората с намалена сръчност. Вратите, които се отварят и затварят автоматично, облекчават напрежението за по-слабите крайници.
"Някои се движат по-бързо и по-ефективно от други, но в цялата индустрия компаниите се настройват към нуждите им. За тях е необходимо да направят продуктите си адекватни", казва Сандер. "Ключът е в това да накарат новите технологии да работят за тях", допълва той.
Ролята на автономните автомобили
"По-възрастните хора заемат все по-голям пазарен дял от продажбите и тази тенденция ще се ускорява в бъдеще", казва говорител на автомобилния производител, цитиран от изданието. "Ще включим потребностите на тази група в бъдещото си планиране", допълва той.
Голям, набит и със задница като катафалка – миниванът Town & Country на Chrysler едва ли би спечелил много награди за красота. Той обаче е безспорният победител в доста по-доходоносно състезание – за привличането на парите на по-възрастните американци, пише Financial Times.
4 коментара
Населението застарява ... платежоспособното още повече.
Разбира се,в нормалния свят хубавите коли като "Мерцедес",БМВ,Ауди и т.н. се карат от хора с посребрени коси,а не от пичлемета и кифли на 18-20 години,както е в БГ-то.Защото са го заслужили след десителетия труд,просперитет,платени данъци и натрупано благосъстояние!
Ако си сополанко няма как да оцениш този ван, ако обаче имаш две хлапета си е назаменима кола, защото побира всичко.
На автомобилните производители им е голяма мъка, че младите вече не искат да купуват коли.