Стара реклама в IKEA донесе глоба от 350 хил. лв.

Три билборда на паркинга на софийския магазин и присъствие на етажерката в каталог, отпечатан преди година, може да струва на компанията 0.5% от оборота й

Стара реклама в IKEA донесе глоба от 350 хил. лв.

КЗК санкционира компанията "Хаус маркет България" за кратко нарушение с една етажерка

6730 прочитания

Три билборда на паркинга на софийския магазин и присъствие на етажерката в каталог, отпечатан преди година, може да струва на компанията 0.5% от оборота й

© Георги Кожухаров


Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) глоби "Хаус маркет България", гръцкия франчайзьор на шведската верига за мебели IKEA, с 348 хил. лв. Това не е рекордна санкция в историята на антимонополното ведомство. Любопитното в случая е, че става въпрос за изключително дребно нарушение - един продукт от хилядите предлагани артикули за кратко е продължил да се рекламира на по-ниска цена, а не е бил наличен. Така три билборда на паркинга на софийския магазин и присъствие в каталог, отпечатан преди година, може да струва на компанията 0.5% от оборота й. Освен ако глобата не бъде оспорвана в съда и не падне.

Златната етажерка

През август КЗК получава сигнал от потребител, че бяла етажерка BILLY се рекламира на цена 79 лв., а в магазина струва 100 лв. От обясненията на търговската верига става ясно, че наистина такъв продукт се е предлагал за 79 лв. в периода от септември 2011 г. до 19 юни тази година. После в IKEA започва да се продава стока със същото име, но с различни технически характеристики - тегло и материал, и цената е вдигната заради новата доставна цена и най-вече заради промяна в ценовата и маркетинговата политика относно етажерките BILLY, обясняват от компанията пред КЗК.

Въпросните билбордове, за които е сигналът, са поставени на паркинга на магазина още през лятото на 2013 г. и са били махнати на 27 юли, т.е. малко над месец след като етажерката от стария вид е била изчерпана. Причината според компанията е това е недоглеждане, защото през лятото много от служителите са в отпуск. "Пропускът е изключително минимален и допуснат напълно несъзнателно. Билбордовете са на паркинга на IKEA и са видими единствено от конкретни вече пристигнали и паркиращи близо до тях клиенти, затова пропускът не е от такова естество, че да привлича нови клиенти за сметка на конкуренти", казват в становището си пред КЗК от "Хаус маркет България".

Комисията обаче открива, че въпросната етажерка фигурира с ниската цена е и в каталога, действал за сезон 2013/2014, т.е. до края на този август. Там е записано, че цените могат да стават само по-ниски до 15 август. Затова регулаторът решава, че нарушението не е само за месеца с рекламата на билбордовете, а е за периода 19 юни - 31 август.

Размерът на глобата

Основанието на КЗК за санкцията е, че законът предвижда санкция за заблуждаваща реклама. Идеята е, че подвеждащи послания могат да имат негативен ефект върху конкуренти, защото въздействат върху икономическото поведение на потребителите. В конкретния случай в решението регулаторът не е измерил и описал вреда за другите компании в сектора.

В мотивите си дори и регулаторът констатира, че нарушението е леко и кратко. Комисията отбелязва, че рекламата не е била мащабна. И нарушението е прекратено веднага след сигнала. Заради незначителния размер на причинените в резултат на нарушението вреди КЗК определя санкцията на 0.5% от годишните приходи от продажбата, които са 69.5 млн. лв., се казва в решението. Така се стига до сумата от почти 350 хил. лв. Или глобата за миниатюрно нарушение е гигантска само защото оборотът на дружеството е голям. А логиката би трябвало да е санкцията да е обвързана с конкретния продукт и това доколко е изкривил пазара.

Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) глоби "Хаус маркет България", гръцкия франчайзьор на шведската верига за мебели IKEA, с 348 хил. лв. Това не е рекордна санкция в историята на антимонополното ведомство. Любопитното в случая е, че става въпрос за изключително дребно нарушение - един продукт от хилядите предлагани артикули за кратко е продължил да се рекламира на по-ниска цена, а не е бил наличен. Така три билборда на паркинга на софийския магазин и присъствие в каталог, отпечатан преди година, може да струва на компанията 0.5% от оборота й. Освен ако глобата не бъде оспорвана в съда и не падне.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща


14 коментара
  • 1
    bobibonchev avatar :-?
    Bobby

    трябва да се внимава, че определено е доста дразнещо да има разминаване в промоциите, особено когато става дума за цената.

  • 2
    antipa avatar :-|
    D-r D

    КЗК се заяжда за дреболии и помпа мускули, за да регистрира присъствие.

    Защо не се загрижи за цената на горивата, които в разните вериги бензиностанции се различават с 0,01 лв? Или да вземе да се поинтересува от методиката, по която ЕРП-тата изчисляват цената на киловат?

    Що се отнася до етажерката за 79 лв. (!) на ИКЕА - едва ли ще се намери съдия, който да не отмени глобата от 348 000 лв.
    Друг е въпросът, че бюджетът на КЗК ще плати и съдебните разноски...

  • 3
    killcore avatar :-|
    killcore

    Така явно КЗК ( правителството ) " стимулират" бизнеса. ; )
    Гнусен начин да се пълни хазната : )

    Публикувано през m.capital.bg

  • 4
    vaskeh avatar :-|
    vaskeh

    Комисията си върши работата и защитава правата на потребителя. Щом на клиента е обявена една цена, значи ще закупи стоката на нея. Търговците иначе винаги ще шмекеруват, а сега пак ще го правят, но по внимателно.

  • 5
    alexander5000dm avatar :-|
    Arexander

    Въобще не сте разбрали логиката. 0.5% е адски ниска глоба. Сумата се получава заради огромният оборот - да ги заболи. Защото компания с 60 млн. оборот не може да се оправдава с отпуски и други такива тъпотии, това е идеята. Щото като ги глобите 1000 лв. няма да усетят нищо и утре пак ще заблуждавар

    Публикувано през m.capital.bg

  • 6
    carmello avatar :-|
    carmello

    КЗК кога ще види сайта на техномаркет, където половината неща са
    "в ограничено количество" и не ясно можеш ли да си го купиш или не (разбира се ако има някаква промоция или отстъпка винаги даденият продукт е в ограничено количество)..

  • 7
    Slick avatar :-|
    Slick

    А онлайн търговците? Които ти взимат пари, после се мотаят да ти ги върнат, щото стоката не била в наличност? Безлихвени заеми по месец? ИКЕА да ви е проблема. А бензиностанциите кога?

  • 8
    bpk1418645955385529 avatar :-|
    Petko Petkov

    комисия за защита на наш'те хора от конкуренцията

  • 9
    red.mary avatar :-P
    red.mary

    Е, чак пък "изключително дребно нарушение", чак "миниатюрно нарушение"...

  • 10
    ivob avatar :-?
    ivob

    Е добре де - кой е този маркетинг директор, който загуби на компанията си за една година почти един милион лева заради остарели реклами и все още е на работа!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход