Поръчките на храна от вкъщи са се удвоили за година
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Поръчките на храна от вкъщи са се удвоили за година

Владимир Давчев

Поръчките на храна от вкъщи са се удвоили за година

София държи близо 70% от пазара на този тип услуга

Радостина Маркова
8353 прочитания

Владимир Давчев

© ЮЛИЯ ЛАЗАРОВА


Поръчките за доставка на храна за дома и офиса са нараснали двойно през 2014 г. Това показва пазарно проучване на сайта BG Menu, сочен за лидер в сегмента.

Данните от него показват, че най-много поръчки на храна - между 60 и 70% от всички, се правят на софийския пазар. Интересът расте и в други градове, но размерът на средната поръчка в тях остава значително по-нисък спрямо този в столицата. В София например през отминаващата година той е бил 34 лв., като през декември е достигнал 36-37 лв. заради коледните партита. В страната остава средно 14.5 лв. Разликата се обяснява  с това, че освен "бърза храна" софиянци имат афинитет към по-висок клас ресторанти, коментираха от BG Menu.

Гурме бургер

Най-масовите поръчки на храна за вкъщи в България са на пица и китайска кухня. Бърза храна се поръчва средно четири пъти на месец и е категорията с най-сериозен ръст, докато по-висок клас храна се поръчва средно два пъти месечно, показват данни от системата на BG Menu. Платформата дава избор между повече от 550 ресторанта при средно време за доставка 45 - 50 минути.

"Пазарът се развива много бързо и интересът на потребителите е все по-голям. Основните причини за това са свързани с динамичния начин на живот в големите градове – хората са заети и нямат много свободно време, обикновено всички членове на семейството работят. Освен това търсят разнообразие", обясни Владимир Давчев, основател на BG Menu.

От платформата не разполагат с официални данни за обема на пазара за доставка на храна, но по неофициална информация той се изчислява на около 20 млн. лв. годишно. Това включва както директните доставки от заведения, така и през специализирани платформи като BG Menu и Foodpanda. За момента съотношението между двата типа поръчки е четири към едно, но делът на сайтовете за поръчка на храна расте, тъй като предлагат избор между много заведения и различни видове кухня.

Като отчетлива тенденция през годината се очертават нарастващите поръчки на храна за вечеря. Променят се и предпочитанията на потребителите към определен тип кухня. Ако допреди две години сушито беше хитът в премиум сегмента, сега то е изместено от гурме бургерите, отбеляза Владимир Давчев. По думите му за месец през онлайн платформата за доставка на храна се поръчват между 8000 и 9000 от тях, като 70% от поръчките са от мъже.

С все повече фенове се сдобиват и индийската и турската кухня, които държат съответно около 5% и 4% от всички поръчки за годината. Традиционно хит са и поръчките на торти, на които се падат около 9% от всички доставки. Те са приоритет за дамите, като 80% от поръчките се правят от жени. Тортите заедно с баниците с късмети са сред хитовите поръчки в последните дни преди Коледа заради офис партитата.

Повече потребители

Броят на хората, които поръчват храна, също се е увеличил през 2014 г. Ръстът е 25%, като от BG Menu отчитат 50% повишение на активните потребители за същия период. Обикновено те са на възраст между 25 и 55 години, с постоянна работа и висока степен на заетост, технически грамотни, а 8% са чужденци. През последната година обаче ясно се отграничава и групата на търсещите изгодни оферти и намаления. "Хората все по-ясно си дават сметка, че поръчката за вкъщи или офиса може да им спести не само време, но и пари. Тук изборът е доста по-рационален и се избягва спонтанността на поръчките в заведенията. Освен това може да комбинирате с налични напитки или друга храна", обясни още Владимир Давчев.

Стимул за онлайн поръчките е и тенденцията все повече ресторанти да предлагат и безплатна доставка.

От BG Menu прогнозират ръстът на пазара да продължи и през 2015 г., като тенденцията ще е валидна не само за България, но и за Балканите. В началото на 2014 г. компанията придоби първия доставчик на храна в Румъния - Quicky.ro, и водещото приложение за поръчки на храна онлайн - Oliviera.ro, и оперира успешно под бранда HelloHungry. За изминалата година компанията е постигнала средно 600% ръст на всички пазари, на които оперира, като планира и да навлезе и в други държави в региона.

Поръчките за доставка на храна за дома и офиса са нараснали двойно през 2014 г. Това показва пазарно проучване на сайта BG Menu, сочен за лидер в сегмента.

Данните от него показват, че най-много поръчки на храна - между 60 и 70% от всички, се правят на софийския пазар. Интересът расте и в други градове, но размерът на средната поръчка в тях остава значително по-нисък спрямо този в столицата. В София например през отминаващата година той е бил 34 лв., като през декември е достигнал 36-37 лв. заради коледните партита. В страната остава средно 14.5 лв. Разликата се обяснява  с това, че освен "бърза храна" софиянци имат афинитет към по-висок клас ресторанти, коментираха от BG Menu.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

8 коментара
  • 1
    sultana avatar :-|
    султана глаушева

    Какво е гурме бургер?

  • 2
    sjf18531334 avatar :-|
    Чоко

    До коментар [#1] от "султана глаушева":

    Определено не е от Макдоналдс или подобните им.

    Ето ти връзки:

    http://www.boomburgers.bg/bg
    http://www.isofia.in/%D0%BC%D0%B5%D1%81%D1%82%D0%B0/292/meat_gourmet_sandwiches_and_burgers_%28%D0%BC%D0%B8%D0%B9%D1%82_%D1%81%D0%B0%D0%BD%D0%B4%D0%B2%D0%B8%D1%87%D0%B8_%D0%B8_%D0%B1%D1%83%D1%80%D0%B3%D0%B5%D1%80%D0%B8%29.htm

    Има и други.

  • 3
    sultana avatar :-|
    султана глаушева

    До коментар [#2] от "Alee":
    Изгледах ги. Все кюфте, ама иначе разказано, напудрено. Аз ли съм тъпа,светът ли е иначе, не знам. Но с две думи - това,което изгледах са кюфтета, а аз в едно кюфте не виждам нищо гурметско. Но днес е бъдни вечер, бъди здрав и щастлив и се чувствай добре в собствената си кожа!

  • 4
    kalin76 avatar :-|
    kalin76

    странно, как идва свежо ирландско месо в България, предполагам с Бългериан Еър, но те нямат директни полети до Дъблин, относно кюфтето гурме на Кърниградска

  • 5
    ss avatar :-P
    SS

    Със нарастването на мързела на съвременната "домакиня" нараства и така нареченото "гурме" !!!

  • 6
    lgrozeva avatar :-|
    Лили

    Гурме или не, важното е да се предлага разнообразие. Понякога нямаш време, понякога не ти идва на ум какво да приготвиш. Никой не те бие по главата да поръчваш онлайн или изобщо да се храниш навън, но е хубаво човек да има избор. Със здраве всички :)

  • 7
    neznam_koi avatar :-P
    neznam_koi

    Посочените сайтове за поръчка въобще не са познати нито на мен нито на моето обкръжение. Поръчваме храна поне по три пъти седмично. Смятам тази статия за поръчкова рекламна. И като допълнение София НЕ Е България.

  • 8
    chesten5139 avatar :-|
    Навуходоносор

    До коментар [#7] от "neznam_koi":


    Може ли да ме информираш за останалите сайтове за поръчки, за да си полезен, а не само злобен?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK