С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
8 22 дек 2014, 18:30, 8145 прочитания

Поръчките на храна от вкъщи са се удвоили за година

София държи близо 70% от пазара на този тип услуга

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Поръчките за доставка на храна за дома и офиса са нараснали двойно през 2014 г. Това показва пазарно проучване на сайта BG Menu, сочен за лидер в сегмента.

Данните от него показват, че най-много поръчки на храна - между 60 и 70% от всички, се правят на софийския пазар. Интересът расте и в други градове, но размерът на средната поръчка в тях остава значително по-нисък спрямо този в столицата. В София например през отминаващата година той е бил 34 лв., като през декември е достигнал 36-37 лв. заради коледните партита. В страната остава средно 14.5 лв. Разликата се обяснява  с това, че освен "бърза храна" софиянци имат афинитет към по-висок клас ресторанти, коментираха от BG Menu.


Гурме бургер

Най-масовите поръчки на храна за вкъщи в България са на пица и китайска кухня. Бърза храна се поръчва средно четири пъти на месец и е категорията с най-сериозен ръст, докато по-висок клас храна се поръчва средно два пъти месечно, показват данни от системата на BG Menu. Платформата дава избор между повече от 550 ресторанта при средно време за доставка 45 - 50 минути.

"Пазарът се развива много бързо и интересът на потребителите е все по-голям. Основните причини за това са свързани с динамичния начин на живот в големите градове – хората са заети и нямат много свободно време, обикновено всички членове на семейството работят. Освен това търсят разнообразие", обясни Владимир Давчев, основател на BG Menu.



От платформата не разполагат с официални данни за обема на пазара за доставка на храна, но по неофициална информация той се изчислява на около 20 млн. лв. годишно. Това включва както директните доставки от заведения, така и през специализирани платформи като BG Menu и Foodpanda. За момента съотношението между двата типа поръчки е четири към едно, но делът на сайтовете за поръчка на храна расте, тъй като предлагат избор между много заведения и различни видове кухня.

Като отчетлива тенденция през годината се очертават нарастващите поръчки на храна за вечеря. Променят се и предпочитанията на потребителите към определен тип кухня. Ако допреди две години сушито беше хитът в премиум сегмента, сега то е изместено от гурме бургерите, отбеляза Владимир Давчев. По думите му за месец през онлайн платформата за доставка на храна се поръчват между 8000 и 9000 от тях, като 70% от поръчките са от мъже.

С все повече фенове се сдобиват и индийската и турската кухня, които държат съответно около 5% и 4% от всички поръчки за годината. Традиционно хит са и поръчките на торти, на които се падат около 9% от всички доставки. Те са приоритет за дамите, като 80% от поръчките се правят от жени. Тортите заедно с баниците с късмети са сред хитовите поръчки в последните дни преди Коледа заради офис партитата.

Повече потребители

Броят на хората, които поръчват храна, също се е увеличил през 2014 г. Ръстът е 25%, като от BG Menu отчитат 50% повишение на активните потребители за същия период. Обикновено те са на възраст между 25 и 55 години, с постоянна работа и висока степен на заетост, технически грамотни, а 8% са чужденци. През последната година обаче ясно се отграничава и групата на търсещите изгодни оферти и намаления. "Хората все по-ясно си дават сметка, че поръчката за вкъщи или офиса може да им спести не само време, но и пари. Тук изборът е доста по-рационален и се избягва спонтанността на поръчките в заведенията. Освен това може да комбинирате с налични напитки или друга храна", обясни още Владимир Давчев.

Стимул за онлайн поръчките е и тенденцията все повече ресторанти да предлагат и безплатна доставка.

От BG Menu прогнозират ръстът на пазара да продължи и през 2015 г., като тенденцията ще е валидна не само за България, но и за Балканите. В началото на 2014 г. компанията придоби първия доставчик на храна в Румъния - Quicky.ro, и водещото приложение за поръчки на храна онлайн - Oliviera.ro, и оперира успешно под бранда HelloHungry. За изминалата година компанията е постигнала средно 600% ръст на всички пазари, на които оперира, като планира и да навлезе и в други държави в региона.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Тонка Трайкова: Направили сме инвестиции за повече от 22 млн. евро 2 Тонка Трайкова: Направили сме инвестиции за повече от 22 млн. евро

Управляващият съдружник на благоевградската месопреработвателна компания КФМ пред "Капитал Градове"

16 яну 2020, 1741 прочитания

Сделките на 2019: Малко, малки, местни 3 Сделките на 2019: Малко, малки, местни

Само три са големите продажби - на БТК, bTV и "Нова тв". Типичната сделка е за хотел, а купувачите са все местни

16 яну 2020, 2554 прочитания

24 часа 7 дни

17 яну 2020, 3361 прочитания

17 яну 2020, 2846 прочитания

17 яну 2020, 2121 прочитания

17 яну 2020, 2051 прочитания

17 яну 2020, 1933 прочитания

Всички новини
Бюлетин

Бюлетин "Ритейл"

Седмичен бюлетин с най-важното от ритейл сектора

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Ритейл" Затваряне
Лека индустрия: Планове за нови продукти и пазари

Компаниите от сектора разчитат на иновации и инвестиции

Още от Капитал
Сделките на 2019: Малко, малки, местни

Само три са големите продажби - на БТК, bTV и "Нова тв". Типичната сделка е за хотел, а купувачите са все местни

Най-печелившите взаимни фондове за 2019 г.

Българските инвестиционни схеми реализираха много успешна година, а чуждите борси са основният източник на печалби

По Scala-та на добрия вкус

Как домашните рецепти за сладки и соленки на Калина Иванова се превърнаха в продукти за масовия пазар

Скритите мащаби на водната криза

Водният режим в Перник е най-строгият от години насам, но това далеч не е единственото място, където има подобен проблем

Зеленият път

Как неизползваните жп линии в София може да се превърнат във велоалеи и пешеходни зони

Всичко се връща, Руши също

Рушен Видинлиев за новите си роли и преоткритата страст към музиката

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10