2015: Година на преоценка в туризма
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

2015: Година на преоценка в туризма

Конфликтът между Русия и Украйна, както и слабата руска рубла са основни предизвикателства пред летния сезон

2015: Година на преоценка в туризма

След бурни растежи и спадове секторът ще трябва да търси нови източници на растеж

Деница Ватева
9164 прочитания

Конфликтът между Русия и Украйна, както и слабата руска рубла са основни предизвикателства пред летния сезон

© АНЕЛИЯ НИКОЛОВА


Позитивни очаквания за ски сезона и много неизвестни около лято 2015.
Турция, Полша и Чехия са държавите с най-голям потенциал за ръст на туристите.

Трудна година. Така туристическият бранш видя изминалата 2014 г., която започна със сравнително добри резултати за зимния туризъм и надежди за добър летен сезон. Впоследствие обаче влошената ситуация в Русия и Украйна, позамъгленият имидж на България в Западна Европа и липсата на реални възможности за осигуряване на туристи от алтернативни пазари доведоха до лоши резултати за сектора. По оценка на бранша лято 2014 е най-лошото от четири години насам като спадът в броя на туристите и приходите се движи между 5-6 и 10-12% за различните курорти.

Логично секторът навлиза в новата година с голяма доза напрежение. Засега добрата новина е, че предварителните резервации за зимния сезон показват увеличение с до около 5%. За предстоящото лято обаче има силни притеснения заради несигурната ситуация най-вече в Русия -  държавата, от която идват най-много туристи през последните три години. Така туристическият сектор се очаква да бъде изправен пред предизвикателството да направи преоценка и да потърси нови източници на растеж, резултатите от което ще предопредели развитието му за следващите няколко години.

Добри прогнози за зимния сезон

На фона на добрите предварителни резервации и достатъчната снежна покривка във всички големи ски курорти туристическият сектор очаква растеж през зимния сезон. Данните до момента показват около 5% увеличение на резервациите, като то е основно от съседните държави. За трета поредна година се очаква най-висок ръст да бъде отчетен при туристите от Турция, най-вече в Пампорово, но на сравнително ниска база. Хотелиерите в Банско очакват и повече гости от съседните Гърция, Румъния и Сърбия. Данните на хотелиерите показват още, че записванията от Великобритания вървят с добър темп. От сектора обаче не са оптимисти за руския пазар, където заради слабата рубла се очаква по-висок спад от официално прогнозираното от министерството на туризма намаление от 1-2% на гостите.

Неизвестни за лятото

Макар да е сравнително рано за прогнози, в туристическия бранш има сериозни притеснение за летния сезон. Едната причина за това са неизвестните около ситуацията в Русия и Украйна, която доведе до значителен спад през миналата година. Силната обезценка на руската рубла и размествания на местния туроператорски пазар правят прогнозите за пътуванията от тази държава почти невъзможни. Подобна е и ситуацията в Украйна, където заради обезценката на местната валута и икономическата несигурност също имаше отчетен спад. Засега сравнително по-оптимистични са очакванията за западните пазари. Сключените предварително договори през есента за новия сезон показват, че не се очаква по-малък брой гости спрямо миналата година.

Година на кръстопът

Всъщност кризата на източните пазари покрай влошените отношение Русия - Украйна - ЕС доведе до изненадващия спад на туризма през миналата година, но тя показа и че секторът на практика няма резерви да компенсира едно такова намаление за разлика от преки конкуренти като Турция и Гърция, които отчитат увеличение на туризма през 2014 г.

От съюза на собствениците в Слънчев бряг отчетоха, че намаление на гостите през сезона е поне 5%, резултатите в курортите по Северното Черноморие показват до 10% спад. Затова и хотелиерите и туроператорите се обединяват около мнението, че новата година ще е време за преоценка и за търсене на нови източници на растеж. От усилията през 2015 г. зависи развитието на сектора за следващите няколко години. Според хотелиери една от основните задачи пред България е да се опита да се върне на западноевропейските пазари, особено Германия, където губи конкурентност спрямо други дестинации още от 2009 г. насам. Другата възможност, която вижда секторът, е свързана с целенасочени усилия на пазарите с потенциал. "Една такава държава е Турция", коментира председателят на Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация Благой Рагин. По думите му през последните години има сериозен интерес от турски туристи към зимните курорти, но проблемът на този пазар са визите. Преди началото на ски сезона новият министър на туризма Николина Ангелкова обяви, че издаването им ще бъде облекчено, като резултатите предстои да се разберат.

Сериозен потенциал според туристическия бранш има и в централноевропейските държави. През миналия летен сезон големите туроператори отчетоха над 20% ръст на записванията от Полша, данните бяха добри и за други държави от региона, като Чехия например. Според хотелиерите от тези пазари е възможно да бъде постигнато ново увеличение, като потенциал има и за по-специализирани видове туризъм, като къмпингуване например. "България може да увеличи и скандинавските туристи, ако има агресивна реклама на тези пазари", коментира председателят на българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация Благой Рагин.

Междувременно туристическият бранш очаква 2015 г. да бъде сравнително успешна за културно-историческия туризъм. Предварителните данни за готвените пролетни програми показват леко увеличение на европейските туристи. Така например ръст се чака на обиколните турове с френски, германски, италиански туристи. През следващата година се очаква поне същият брой азиатски туристи, които традиционно пътуват в България покрай Празниците на розата в Карлово и Казанлък. През пролетта на 2014 г. техният брой достигна около 25 хил. души по оценка на туроператори.

Световният съвет по туризма очаква през новата година международните пътувания да продължават да се увеличават, като ръстът ще е между 2 и 5%. Отново най-голямо увеличение се очаква при азиатските туристи, а Европа ще остане най-посещаваният континент. През 2014 г. международните пътувания надхвърлиха 1.1 млрд.

Големите зимни курорти отчитат около 5% ръст на предварителните записвания. Засега увеличение има от Великобритания и съседните държави, а в Русия се отчита спад
Фотограф: ЦВЕТЕЛИНА БЕЛУТОВА
Позитивни очаквания за ски сезона и много неизвестни около лято 2015.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    gorgozil avatar :-P
    Gorgozil

    Време е назначените червени барони в туристическият сектор да спрат да гледат на туристите като на дойни крави и да започнат да инвестират в качество на услугите, а не само в нови легла. И за да не съм голословен:
    - родният феномен кирлива "платена тоалетна" е време да изчезне
    - измекярски прояви като прескъпи чадъри и шезлонги трябва да бъдат заменени с по-нормални приоми за заплащане на услугата "чист плаж", а и самата услуга трябва да се подобри
    - болестите на мръсните ръце, които галено наричаме "летен грип" са недопустими за добра туристическа дестинация
    - мръхлявите мутри (собственици на туристически бизнеси) могат да спрат нагло да си карат и паркират колите в пешеходни и озеленени зони като за начало
    - задължителното въвеждане на сепаратори за кенефните води (които отделят тежките частици и мазното) са сравнително евтин начин да се започне повдигането на санитарният стандарт
    и тн и тн и тн ...

  • 2
    gorgozil avatar :-|
    Gorgozil

    ... ама иначе продължавайте да отчитате % покачване и % спад в поръчките ... може и нещо да помогне за изграждането на България като добра туристическа дестинация ...

  • 3
    daskal1 avatar :-|
    daskal1

    До коментар [#1] от "Gorgozil":

    Добри препоръки, ако има кой да слуша. Между другото преди седмица бях няколко дни на почивка в Клеаруотър край Тампа. Направи ми впечатление че чадърите и сенниците на хотелите като "Хаият" или "Хилтън" са на втора плажна линия. Позаинтересувах се и се оказа че плажът е зонира като: 1. "общинска граница" (до нивото на качване на прилива - зона достъпна за всички; 2. "свободна зона" ( нещо като първа линия най-близо до водата след приливната линия където могат да си слагат чадъри и шезлонги туристите които не са от хотелите на бреговата ивица; 3. "транспортна зона" - коридор за колите на спасители и специализиран медицински персонал, както и за наеми на водни ски, полети с парашути и т.н. развлечения (кулите на спасителите са зад тази ивица; 4. "запазена зона" за хотелите по бреговата ивица и накрая 5. "спортни игрища". Тоалетните са общински, безплатни и чисти, никой не краде тоалетната хартия. Мисля си, нима не може и в България да се направи нещо подобно?

  • 4
    simo87 avatar :-|
    simo87

    До коментар [#3] от "daskal1":

    Звучи прекрасно, но не вярвам да се случи и у нас.
    Аз имам впечатления от организирането на плажната ивица в Гърция, изоставаме с много и от тях.

  • 5
    ss avatar :-P
    SS

    Единствено имиджът на качествена алкохолна дестинация може да изиграе ролята на локомотив !
    През призмата на празната бутилка на "туриста" няма да му пука нито за чистата плажна ивица,нито за чадърите и шезлонгите, нито за платената тоалетна защото ще може да се облекчава безплатно навсякъде, нито даже за "летният грип" защото спиртът е абсолютен дезинфектант !!!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK