Бързо ли скача цената на бензина?
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Бързо ли скача цената на бензина?

Обръща ли се тренда?

Бързо ли скача цената на бензина?

В последния месец цените на горивата на дребно възстановиха голяма част от спада през декември и януари

12958 прочитания

Обръща ли се тренда?

© Георги Кожухаров


Ако има хора, които да забелязват колебанията в цената на горивата по-добре от търговците на фючърси по стоковите борси в Лондон и Ню Йорк, то това са българските шофьори. Последните са и доста по-шумни от трейдърите на който и да е пазарен под. Сега те имат нов повод за недоволство - цените на бензина отново скочиха, като се събудиха старите подозрения, че този скок изпреварва силно вдигането на петрола на световните пазари.

Цената на петрола падаше осем поредни месеца, като тази на бензин А-95 започна да го следва едва в последните пет от тях (от септември до януари). В същото време ръстът от последния месец - от около $45 за барел през януари до средно $61 за барел през февруари, беше бързо последван от скок в цените на бензина от средно 1.88 лв. за литър през януари до 2.16 лв. днес. Това ще накара не един български шофьор да повдигне традиционния въпрос – "Цакат ли ме с цената на бензина?"

Всеки недвусмислен отговор на въпроса не би бил коректен. Но пък следенето на тенденциите води до някои интересни заключения:

Първо, гледайки цената на сорт "брент", прави впечатление, че в последния месец цената му е скочила с около 16% спрямо предишния. В същото време цената на бензин А-95 на дребно се е повишила с 17%. Тоест може да се направи извод, че движенията на горивата у нас следват световните тенденции. Ако погледнем обаче цените на бензина преди облагането с данъци и акцизи, виждаме, че ръстът е с 22%. Последното е особено важно, тъй като едва около 40% от стойността на горивата на дребно се формира от петрола. Акцизът, който се начислява на количество, е постоянна величина и действа "успокояващо" на цените - те спадат по-бавно и се качват по-плавно в сравнение с петролните. Тук виждаме обаче обратния тренд.

Когато сравним темповете на поскъпване в последния месец с тези в периода юни-декември 2014, когато е отбелязан най-големия спад на петрола – с над 55%, се вижда, че цените на колонката падат само с 23%, а преди данъците - с 35,7%.

Подобно движение, макар и не толкова отчетливо, се е случвало и преди – през периода март-юни 2012 г. цената на петрола пада с 22 процента, но само с 4% на дребно и с 6% - преди данъците. По-късно през годината, когато на световните пазари "брент" се търгува с 18% по-скъпо, цените не пропускат да скочат с 8% на дребно и с 13% преди данъци. Същото става и през лятото на 2013 г. – цената на суровия нефт спада значително в началото на годината, последвана мудно от бензина, но когато се усеща засилване на петрола през септември, бензиностанциите не изпускат шанса да последват тренда. 

Изводите от графиката са, че движението на цените на дребно у нас следват колебанията на световните пазари в общия случай, но малки изключения могат да бъдат забелязани в критични за пазарите моменти като този в последните няколко месеца. 

През 2012 г., в разгара на общественото недоволство срещу цените на горивата, "Лукойл България" увери, че при формирането на цените отчита спецификата на българския пазар и по-ниската покупателна способност на потребителите. Тогава компанията заявява, че по тази причина се стреми изменението на цените да се случва по-плавно, за сметка на намаляване на печалбата. Взимайки предвид, че в последните години цената на петрола генерално вървеше нагоре, от най-големия играч на пазара у нас не се очакваше да дава обяснения за обратното явление - защо покачва цените толкова бързо и с толкова по-сериозен процент при най-слабия сигнал за засилване на петрола. 

Припомняме, че през декември, когато "Капитал" разглеждаше темата за начина, по които петролният срив ще се отрази на България, компаниите се надпреварваха да обясняват защо не бива да очакваме бърз спад в цените на горивата, аналогичен на този при суровия петрол. Ще бъде интересно да видим готовността им да обсъдят скоковете в цените днес. Поне за сега, от "Лукойл" не отговориха на запитването на "Капитал" по въпроса. 

Ако има хора, които да забелязват колебанията в цената на горивата по-добре от търговците на фючърси по стоковите борси в Лондон и Ню Йорк, то това са българските шофьори. Последните са и доста по-шумни от трейдърите на който и да е пазарен под. Сега те имат нов повод за недоволство - цените на бензина отново скочиха, като се събудиха старите подозрения, че този скок изпреварва силно вдигането на петрола на световните пазари.

Цената на петрола падаше осем поредни месеца, като тази на бензин А-95 започна да го следва едва в последните пет от тях (от септември до януари). В същото време ръстът от последния месец - от около $45 за барел през януари до средно $61 за барел през февруари, беше бързо последван от скок в цените на бензина от средно 1.88 лв. за литър през януари до 2.16 лв. днес. Това ще накара не един български шофьор да повдигне традиционния въпрос – "Цакат ли ме с цената на бензина?"


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

29 коментара
  • vassilun

    "През 2012 г., в разгара на общественото недоволство срещу цените на горивата, "Лукойл България" увери, че при формирането на цените отчита спецификата на българския пазар и по-ниската покупателна способност на потребителите."

    Лукойл (а най-добре НАП) да отговорят има ли друга рафинерия на този свят, която да е винаги на загуба?!

  • 2
    oserv avatar :-|
    Patilan

    До коментар [#1] от "vassilun":

    има - във Венецуала ;)

  • 3
    dreamboxer avatar :-|
    hypercube

    Много интересна статия, проучване и статистики. Поздравления за автора - пише с факти.

  • 4
    vassilun avatar :-P
    vassilun

    [quote#2:"Patilan"]има - във Венецуала ;) [/quote]

    Не знаех, че във Венецуела има рафинерия! :-) Те май изнасят суров петрол за омразните империалисти от САЩ и внасят бензин пак от тях!

  • 5
    kol4o_7 avatar :-|
    kol4o_7

    Отказът на ЛукОйл да монтира и подържа, измерителни уреди на акцизните си складове е причина за постоянната липса на счетоводна печалба на дружеството.
    А тя не е никак малко.

  • 6
    geordgeo avatar :-?
    geordgeo

    То ако се намери някой да обясни как се формира цената на бензина у нас направо да го правят финансов министър - все ще излиза на +...

  • 7
    kamendc avatar :-|
    Камен

    Разликата между цената на суровия петрол и цената на дериватите му се нарича крак спред - той включва цената за рафиниране плюс печалбата на рафинериите. Второто ясно, че се изменя според конюнктурата, а първото се изменя както според макроикономиката, така и според микса на произвежданите деривати.
    Не че защитавам Лукойл, но изглежда крак спреда се качва в Европа последните 2-3 месеца, може да видите например мартенския контракт. Търгуват се фючърси за крак спреда, така че който мисли, че той се качва по-бързо от цената на петрола, и спада по-бавно от нея, може да търгува и да направи пари от това (ако е прав).

  • 8
    tonihangelov avatar :-|
    tonihangelov

    100% картелирен пазар.
    Ще си счупят телефоните да се договарят,
    Какво дреме защита на потребителите ? Само ходят по бакалии и кафенца като мишки и следят за етикетчета.

  • 9
    today avatar :-|
    today

    Каквото и да обяснявате, заради сложния режим за внос на практика почти няма конкуренция, и затова цените са високи.

  • 10
    oyh53308658 avatar :-|
    oyh53308658

    Пазарна икономика


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK