Лято 2015: Руски отлив и падащи цени
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Лято 2015: Руски отлив и падащи цени

Слабите записвания карат някои хотелиери да правят отстъпки от около 20% в цените към туроператорите

Лято 2015: Руски отлив и падащи цени

Спадът при ранните записвания на най-големия пазар е около 50%, ръст има само при продажбите в Централна Европа

Деница Ватева
19369 прочитания

Слабите записвания карат някои хотелиери да правят отстъпки от около 20% в цените към туроператорите

© ЮЛИЯ ЛАЗАРОВА


Малко намаление има и на германския и британския пазар, но то може да се компенсира.

Силен спад при ранните записвания от Русия и Украйна и намаление на резервациите от някои западноевропейски държави, а оттам и падащи цени на хотелиери. Такава е ситуацията към март в туристическия сектор, който се готви за второ тежко лято, след като през 2014 г. завърши сезона с между 10 и 15% по-малко туристи и приходи. Летният сезон е ключов за българската икономика и хиляди предприемачи, защото носи 2/3 от годишните постъпления от около 3 млрд. евро.

Още след края на предходния летен сезон повечето хотелиери и туроператори очакваха проблеми и за предстоящия заради икономическите трусове в Русия и Украйна - първия и шестия най-голям пазар за морския туризъм. Ранните записвания през тази година потвърдиха лошите прогнози, като спадовете се движат между 30 и дори 40-50% за отделните компании и пазари. Ситуацията е допълнително усложнена и заради намалението от някои западни пазари като Германия и Великобритания в началото на кампанията по ранни записвания, което според данни от различни компании започва да се наваксва в последните седмици. Така засега окуражителни данни идват единствено от централноевропейските пазари, но те не са достатъчни за компенсирането при другите.

Руският проблем

Големият проблем през този сезон са изключително слабите записвания на източните пазари. До края на март данните на туроператорите и хотелиерите показват спад до 50-60% от Русия, който от няколко години е лидер с около 600 хил. туристи. Причините са няколко. От една страна, икономическите трудности в страната и силната обезценка на рублата правят хората предпазливи в разходите си, включително и за пътувания. От друга страна, много фирми в страната от сектори като енергетика например, които традиционно са имали социални програми, осигуряващи финансиране на ваканции на служителите си, са орязали този тип разходи, което също дава отражение. В резултат към момента се отчита спад на записванията в България, както и във всички други държави. По данни на хотелиери от курортите Слънчев бряг и Златни пясъци той се движи до 40-50%, дори 60%."На руския пазар има срив от 55-60%", коментира търговският директор на "Албена" Маргита Тодорова. По думите й по-малко са записванията и от други източни пазари, като Украйна например.

Отделно от това в Русия тече и сериозно прегрупиране в туроператорския бизнес, като например само през миналото лято спряха да работят четири компании, водещи туристи в България. Същевременно обаче през сезон 2014 почивки в курортите по Черноморието започнаха да предлагат две от най-големите туристически дружества в Русия - "Корал травел" и "Пегас туристик", а за предстоящия сезон в България идва и компанията "Анекс тур", която вече е обявила продажби на почивки в курорти като Слънчев бряг, Златни пясъци, Св. Константин и Елена, Дюни и др.

"Това, което отчитаме, е значителен спад на записванията през туроператори в Русия, а същевременно има по-активни индивидуални записвания", коментира Цена Канариева, изп. директор на дружеството "Лагуна турс", което е част от холдинга "Диневи груп". По думите й тази тенденция е особено валидна за лоялните клиенти, които и друг път са почивали в комплексите на компанията.

Сега големият въпрос пред туристическия бранш е дали и колко от намалението в Русия може да бъде наваксано. Според изп. директор на асоциацията на туроператорите в Русия (АТОР) Майя Ломидзе в търсенето на почивки по всички външни направления ще има спад, но на този етап не може да се прогнозира с колко (виж интервюто). Очакванията на бранша в страната са изборът на почивка да бъде изтеглен в последния момент, като най-рано през май може да има по-точна оценка.

Труден старт и на западните пазари

Сривът на записванията от изток съвпадна и с проблеми на западните пазари. "До момента записванията от Великобритания са с 15% по-малко, а от Германия - с 18%", коментира Христо Гълбачев, управител на "Астрал холидейз" - компанията партньор на групата Thomas Cook. Ранните записвания са били слаби и при други фирми от сектора, като обаче в последните седмици се вижда известно раздвижване.

"През ноември имаше чувствително изоставане на записванията в Германия, което постепенно се компенсира", коментира Венцислав Танчев, управител на "Сънтурс" и партньор за България на Alltours. По думите му към момента намалението е 3%, като се очаква до края на сезона да бъде натрупано увеличение от 5 на сто. На този етап данните на фирмите показват сходни с миналогодишните записвания от скандинавските държави, като очакванията са тази тенденция да се запази до края на сезона.

Добрата новина идва единствено от Централна Европа, като към момента е отчетено увеличение на интереса от Полша, Чехия и Словакия. През миналата година и трите пазара показаха ръст над 20%, като според финалните данни на летищата в Бургас и Варна Полша и Чехия са влезли в топ 5 на пазарите, от които са дошли най-много пътници.

Ценова война

Раздвижването на централноевропейските пазари може да е добра новина за туризма, но то не може да компенсира нито очертаващия се отлив на изток, нито евентуалното намаление от ключови пазари в Западна Европа, ако не се компенсира изоставането към момента. Затова и хотелиерите, и туроператорите признават, че битката през този сезон е да се минимизират очертаващите се загуби, като повечето от тях залагат на намаления на цените. Няколко представители на сектора говорят за отстъпки от около 20% в сравнение с миналата година.

Христо Гълбачев от "Астрал холидейз" разказва, че в момента се провеждат постоянно срещи с хотелиери за предоговаряне на условията заедно с партньорите от Тhomas Cook. Подобна тенденция очертава и Венцислав Танчев от "Сънтурс". "За 16-17 сезона на пазара не помним да сме получавали такива намаления, има хотели, с които вече сме предоговаряли условия по 5-6 пъти", коментира още той. И допълва, че туроператорите също стопяват маржовете си, за да представят конкурентни оферти на пазара. Според Маргита Тодорова от "Албена" вътрешната конкуренция между хотелиерите е много сериозна, като процентът на намаленията, давани на туроператорските фирми, е много висок за този период на годината. "На практика се очертава ценова война, от която никой няма да спечели", коментира Цена Канариева от "Лагуна турс". По думите й хотелиерите, които договарят ниски цени през този сезон, трудно ще убедят партньорите си през следващите години да платят реалната цена за продукта.

Какво може да се направи

Макар че през последните седмици туристическият бранш настоява държавата да вземе спешни мерки за спасяването на сезона, а Министерството на туризма обявява, че има такива, истината е, че за повечето от тях е прекалено късно - всички големи изложения са приключили, а европейските туроператори започват програмите си буквално след седмици. Стартираната преди дни рекламна кампания от Министерството на туризма по европейските канали Euronews, Eurosport, National Geographic и Discovery Channel се приема скептично от бранша, а според негови представители България трябва да пренасочи рекламен бюджет към няколко държави, в които в момента на практика няма никаква активност от страна на Министерството на туризма. "Трябва да се организира масирана рекламна кампания в Централна и Източна Европа, където текат записвания, за пазари като Германия и Великобритания вече е късно", смята Маргита Тодорова от "Албена". Според Венцислав Танчев от "Сънтурс" в Централна Европа туристите планират по-късно почивката си и промотирането на България в държави като Полша и Чехия би имала ефект. Заради очакваните по-късни записвания в Русия от бранша смятат, че също е възможно да се постигне ефект независимо от многото неизвестни там. "Нужна е информационна кампания, каквито например правят Турция и Египет. Те гръмко и многократно заявяват, че са готови да приемат руски туристи. Предлагат конкретни стъпки - субсидирани превози, специални цени. България прави много от това, но не говори за това достатъчно", смята Майя Ломидзе от асоциацията на туроператорите в Русия.

 
Майя Ломидзе, изп. директор на Асоциацията на туроператорите в Русия (АТОР):

Намалението е за всички пазари 

- Какви са очакванията ви за пътуванията на руски туристи в България през лятото?

- Нелоши, но е сигурно, че търсенето по всички външни направления ще намалява. Не е ясно с колко, защото ситуацията се сменя всеки ден и не може да се прогнозира дългосрочно. Ще има спад, но дали ще е 10 или на 50% засега не е ясно.

Кога ще може да се каже?

- В началото на май вероятно. Сега планирането е за три месеца напред, повече или по-малко. Всичко зависи от покупателната способност на хората, от икономическата ситуация в страната, от външнополитическата ситуация. Много са фактори, които правят прогнозите трудни.

Смятате ли, че България е конкурентна на пазара?

-Да, има ред причини за това. България не е скъпо направление. Освен това се направиха много положителни стъпки към руския пазар - от държавата и от консулството. Такива например са многократната виза за деца, която ще стимулира посещенията на семейства. Българските ни партньори са лоялни и разбират ситуацията. И това ви прави конкурентни. Освен това не сте в еврозоната и почивката излиза по-евтино.

Какво може да се направи, за да се намали този срив в записванията към момента?

- Нужна е информационна кампания, каквито например правят Турция и Египет. Те гръмко и многократно заявяват, че са готови да приемат руски туристи. Предлагат конкретни стъпки - субсидирани превози, специални цени. България прави много от това, но не говори за това достатъчно.

Как избират да летуват руснаците тази година? Чакат ли до последния момент с резервациите?

- Колкото по-евтино, толкова по-добре. И много от тях чакат до последния момент, защото зависи дали рублата ще поскъпва. Тя доста падна, затова хората пазят парите си, не ги дават и не прогнозират далеч в бъдещето. Има обаче и противоположна тенденция - има такива, които планират почивка и мислят за море дългосрочно. Но и едните, и другите, но не са взели решение къде и кога да отидат. Така всички чакат до последния момент.
Малко намаление има и на германския и британския пазар, но то може да се компенсира.

Силен спад при ранните записвания от Русия и Украйна и намаление на резервациите от някои западноевропейски държави, а оттам и падащи цени на хотелиери. Такава е ситуацията към март в туристическия сектор, който се готви за второ тежко лято, след като през 2014 г. завърши сезона с между 10 и 15% по-малко туристи и приходи. Летният сезон е ключов за българската икономика и хиляди предприемачи, защото носи 2/3 от годишните постъпления от около 3 млрд. евро.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

32 коментара
  • 1
    t_ avatar :-|
    t_

    Мдаааа, от руска страна много ще боли. Държавата може да помогне, но хотелиерите трябва да смъкнат цените. Последните няколко години ги вдигаха заради руснаците. Тази година ще ги смъкват. Пазарът е безмилостен.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 2
    izabell avatar :-|
    izabell

    Отливът от руски туристи с нищо не може да бъде "наваксано".Ще има полупразни хотели и пустеещи заведения за хранене, доста ще фалират.

  • 3
    saveral avatar :-|
    saveral

    Те българите вече не искат да почиват по БГ Черноморието и отиват в Гърция или Турция, а какво остава за западноевропейците, които обикновено разполагат с много повече възможности.

  • 4
    haralampi avatar :-|
    haralampi

    Прави ми впечатление, че има доста по-малко полети до Бургас от Германия в средата на юни в сравнение с минали години (справка Туи флай). Някой знае ли защо?

  • 5
    historama avatar :-|
    historama

    Държавата бе забравила, че е необходимо да се рекламира дестинацията, нещо което редовно правят и Турция, и Египет, и Кения, т.е. дори и големите тур. дестинации. Подобни рекламни кампании не се правят в последния момент. На 15.04. в Лувъра започва голямото изложение на тракийските съкровища - бизнесът поиска рекламна кампания в Париж - няма да се случи.
    Има и друго -там където има много руски туристи, качеството пада, и другите националности се отдръпват, включ. и българите. Защото дори и българите позабравиха нощните събирания по стаите с пиене до зори, крещенето в коридорите, и яденето от блок-масата до пръсване.-

  • 6
    ssdd avatar :-|
    ssdd

    ЕЕЕ и кво сега, нашите кретени начело с плевнята плюха, плюха, та се удавиха, колко лоши са руснаците. То не бяха глупост след глупост и то официално. И сега чакате руснаци на морето. Еми няма руснаци на морето. Айде сега да изпофалират малко мутренски хотели, да се разчисти терена. Остана да се радвате на тъпи английски тинейджъри, дошли да повръщат по алеята на слънчев бряг.

  • 7
    peter1946 avatar :-|
    Peter Stoychev

    Научете се, че не държавата е длъжна да ви осигури почиващи, а вие с грижата си към тях. Когато разберете,че не клиента има нужда от вас, а вие от него ще имате бизнес.

  • 8
    livon avatar :-|
    Ливон

    До коментар [#5] от "historama":

    Ние правехме ли пари от тях? Сигурно шотландците или англичаните са по-сладки от руснаците. Ама си плащат и създават работни места. А сега - нъц!

  • 9
    birmingam avatar :-|
    Христо Иванов

    Пак ще дойдат братушките само, че ще резервират в последната минута. Няма да има отлив на руски туристи, но ако ние си свършим работата. ТРЯБВА МНОГО ГОЛЯМА МАСИРАНА РЕКЛАМА НА РУСКИЯ ПАЗАР- СЕГА. Няма кой да научи за нас без реклама.

  • 10
    mimeto71 avatar :-|
    mimeto71

    Направо ще е ужас.Спад на руснаците с 40% ще е катастрофа,нищо не може да ги компенсира.Освен това не само при тях ще има спад.Живея във Варна и си спомням предишното лято,заведенията стояха полупразни.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK