"Фантастико" започва онлайн продажби чрез eксклузивен партньор
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Фантастико" започва онлайн продажби чрез eксклузивен партньор

Целта на веригата е за 1.5-2 години онлайн продажбите да достигнат 5% от всичките им "офлайн" приходи, които са над 350 млн. лв.

"Фантастико" започва онлайн продажби чрез eксклузивен партньор

Електронният супермаркет еbag.bg е ориентиран към седмичните покупки на потребителите

Боряна Генчева
41085 прочитания

Целта на веригата е за 1.5-2 години онлайн продажбите да достигнат 5% от всичките им "офлайн" приходи, които са над 350 млн. лв.

© ГЕОРГИ КОЖУХАРОВ


Рекламата на новия онлайн супермаркет еbаg.bg, която може би сте забелязали във Facebook, се появи в брошурата на "Фантастико", на сайта и на FB страницата на търговската верига, макар да не се посочва изрично връзка между тях. А сред продуктите от 11 категории, които предлага електронният магазин, има и собствени марки на "Фантастико", което потвърждава наличието на такава.

"Еbag.bg официално започна да работи на 15 май и в момента предлага над 5000 артикула бързооборотни стоки за клиентите в София. Покриваме около 95% от основните хранителни категории", казва Иван Александров, управител на еbag.bg. Снимали още нови 2000, които предстои да бъдат качени на сайта. Така продуктите ще станат 7000 – толкова, колкото е асортиментът на един малък магазин на "Фантастико" (големите предлагат около 15 000 артикула).

"Определено може да се каже, че "Фантастико" започна онлайн продажби ексклузивно чрез своя партньор www.ebag.bg. Гледаме на този онлайн магазин като на съвместен партньорски проект", казаха от веригата в отговор на въпрос на "Регал". Досега те не правили опити за интернет продажби, тъй като "не сме смятали, че моментът е бил подходящ, както и не сме имали подходящ партньор като Иван Александров от ebag.bg", казват те.

Идея от година

Иван Александров, управителят на еbag.bg, идва от дигиталния маркетинг. Шест години той е управляващ директор на дигиталната агенция ilyan.com. После решава, че е време за нещо ново и различно, и около година работи по този проект. "Основното беше, че аз лично мразя да пазарувам, да отделям два-три часа за тази рутинна дейност през уикенда, вместо да правя нещо интересно", обяснява той. Еbag.bg се опитва "да хване" планираните седмични поръчки и така да освободи време на хората.

Александров потърсил "Фантастико" за партньор, "защото са българска верига, гъвкави са, достатъчно са напреднали технологично и с надеждата, че ще оценят перспективността на проекта". Както и се случило.

Начинът на доставка

"Фантастико" е седмата по големина верига в страната по приходи, сочи редовната секторна класация на "Капитал 100". Общите продажби на осемте компании в групата са около 350 млн. лв. "Фантастико" има 36 магазина в София. До края на 2015 г. предстои да бъдат открити още два супермаркета - през септември в кв. "Младост 4" и през декември втори в кв. "Овча купел". На този етап около 6% от покупките в магазините на търговската верига имат характер на седмични.

Сега продуктите на сайта са от асортимента на "Фантастико". Клиентите поръчват като минималната цена на поръчка 30 лева. Избират часови слот между 12 и 21 часа, в който искат стоките да им бъдат доставени. Служителите на сайта окомплектоват в помещения и с хладилни коли ги закарват до адресите. Ако поръчката е направена до 11 часа, доставката е в рамките на същия ден. Цените за доставка са такива, че стимулират плащанията с карти, противно на масовата практика на наложен платеж.

Дистрибуцията се осъществява от онлайн магазина. Екипът е разработил и софтуера за разпределение на доставките. За сайта са ползвали готов шаблон – с цел да останат ресурси за по-важни неща.

Анализът на партньорите показал, че съществуващите проекти в България работят на принципа "ако нещо ви липсва, ние можем да ви го доставим експресно, но на цена с 20-30% над тази в магазина". Те обаче искали да обхванат планираните седмични покупки и затова избрали цената в онлайн магазина да е еднаква с тази във физическия "Фантастико", както и да се следват промоциите в него.

"Решението цените да са аналогични на тези в супермаркетите ни е съвместно - между нас и партньора ни ebag.bg - така разбираме честния подход към клиента. Нашето първоначално проучване на онлайн търговията с хранителни продукти показа, че в много от случаите се работи със значителна надценка", казват от веригата.

За първите три седмици от съществуването си онлайн магазинът е изпълнил около 100 поръчки. "Таргетът ни е чрез еbag.bg онлайн продажбите ни да достигнат 5% от всички продажби "офлайн" за срок от година и половина - две", казват от веригата. Това би трябвало да означава цел от 18 млн. лв.

От компанията също така се надяват така да достигнат до нови клиенти, които поради отдалеченост от обектите нямат възможността често да пазаруват от тях. "Ще се стараем постоянно да допълваме асортимента и да подобряваме цялостната услуга", казаха от "Фантастико".

Другите храни в интернет

Играчите в сегмента на онлайн продажбите на храни в България засега се броят на пръсти. Един от пионерите - enoti.bg, сега предлага около 9000 артикула. На пазара са shop24.bg, supermag.bg. Отделни малки квартални магазини в София и във Варна също предлагат такава услуга.

Голямото очакване е обаче кога търговските вериги ще навлязат в този сегмент. Първият опит на Ramstorе преди десетина години беше изпреварил времето си и претърпя неуспех. Опити правиха и от "Пикадили", но честите смени на собствеността там "накъсаха" процеса. Миналата година от КООП обявиха, че отварят онлайн магазин за храни. Сега той предлага изцяло бебешки продукти. В cash&carry сегмента "Метро" отвори онлайн платформа за работа с професионалните си клиенти.

Рекламата на новия онлайн супермаркет еbаg.bg, която може би сте забелязали във Facebook, се появи в брошурата на "Фантастико", на сайта и на FB страницата на търговската верига, макар да не се посочва изрично връзка между тях. А сред продуктите от 11 категории, които предлага електронният магазин, има и собствени марки на "Фантастико", което потвърждава наличието на такава.

"Еbag.bg официално започна да работи на 15 май и в момента предлага над 5000 артикула бързооборотни стоки за клиентите в София. Покриваме около 95% от основните хранителни категории", казва Иван Александров, управител на еbag.bg. Снимали още нови 2000, които предстои да бъдат качени на сайта. Така продуктите ще станат 7000 – толкова, колкото е асортиментът на един малък магазин на "Фантастико" (големите предлагат около 15 000 артикула).


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

16 коментара
  • 1
    vladimiryosifov avatar :-?
    Владимир Йосифов

    Минерална вода !!!

  • 2
    petar_bo avatar :-P
    petar.bo

    Аз от Фантастико и на място не бих пазарувал, пък камо ли онлайн.

  • 3
    amodomio avatar :-|
    AModoMio

    Вече пазарувах онлайн от “Фантастико“ и съм доволна. Всичко бе в добър вид. Дори ми направи впечатление, че бяха написали произхода на стоката, а мен това ме задоволява.

  • 4
    k7 avatar :-|
    k7

    Откога го мисля и чакам този модел, ето че стана :)

  • 5
    jujo_si avatar :-|
    jujo_si

    Може да има успех но в никакъв случай няма да е голям. Цените са прекалено високи! Когато купувам онлайн си представям че цените ще са по-ниски от в магазина, защото няма разходи за магазин, за продавачи, има само склад. С цени по 10-20% над кауфланд и метро клиентелата на сайта остава да са хора с много и лесни пари които ги мързи да пазаруват. Самото фантастико не го приемам като магазин от който да пазаруваш седмични поръчки, там е прекалено скъпо. Но магазините са наблизо до хората така че е окей за малки непредвидени поръчки за до 10лв.

  • 6
    bgstranger avatar :-P
    bgstranger

    Не съм някакъв маркетингов специалист, затова ще споделя какво ме спира на първо четене, въпреки че идеята ми допада.

    1. Реално поръчваш от днес за утре. Малко са хората, които плануват какво ще вечерят... утре вечер.
    2. 4.5 за доставка - оня ден жена ми си поръча фиба от Китай и я изпратиха безплатно.
    3. Минимум 30 лв. - отиде възрастната клиентела. За последно баба ми даде 30 кинта за един пазар преди деноминацята. Нищо, че тия с компютър са малко и му викат "Сакйпа"

    Все пак е добре да го има като опция.

  • 7
    petianp avatar :-|
    petianp

    Това ще бъде неуспешен проект от какъвто и ъгъл на го погледнеш! Ценовото - скъпо!
    Продуктите: най-вероятно със срок на годност денят на доставка или най-много на следващия ден! /Във всеки магазин гледам, какво служителите ми слагат в опаковката, особено ако е нарязан колбас, сирена и т.н. - в общия случай гледат да ти пробутат крайната част на продукта, която е дефектна, изсъхнала и т.н!
    Доставчиците - потенциални информатори на бандите за обири на жилища!
    Връщане на некачествената стока - не ми се мисли какъв цирк ще бъде с продавачите!
    Благодаря, но този тип пазаруване на храни за мен е неудачен!

  • 8
    staska avatar :-|
    staska

    Не мисля, че ще заработи.

  • 9
    itacademybg avatar :-?
    IT-Academy.BG

    Съдейки по коментарите, все още важи тенденцията, че към всичко ново се подхожда скептично. Пожелавам успех на начинанието и ще видим резултата след 1-2 години :)

  • 10
    ninoemcee avatar :-|
    Dimitar Mihaylov

    Ех този наш консерватизъм. Като гледам коментарите 3 от 10 човека биха ползвали услугата - 30%. Целта на ФФ е 5% от продажбите да са онлайн. Като гледам май ще е успешна стъпка.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK