Германците, които още обичат Гърция
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Германците, които още обичат Гърция

2.5 млн. германски туристи са почивали в Гърция за 2014 г. при общо 22 млн. чужди туристи там.

Германците, които още обичат Гърция

Туризмът в полуфалиралата държава изглежда единственото стабилно нещо. Засега

Зорница Маркова
11420 прочитания

2.5 млн. германски туристи са почивали в Гърция за 2014 г. при общо 22 млн. чужди туристи там.

© Reuters


Далечен остров, кристална вода, слънце, сиртаки, риба, празен банкомат. Истинска почивка с буквално откъсване от света. На някого това може да му се стори романтично, но за мнозина последната част с парите би означавала стрес и проблеми. Затова основното послание, което всички организатори на почивки предават на туристи, е: вземете повече кеш.

Изглежда обаче кризата в съседна Гърция не притеснява тези, които са решили да прекарат отпуската си там. Докато на политическо ниво европейските държави водят спорове с популисткото гръцко правителство, гражданите на същите тези държави нямат нищо против да седят и пият в същата държава. Това поне показват прогнозите на големите международни туроператори, които не само че не отчитат спад в записванията на европейски туристи в Гърция, а дори очакват леко увеличение спрямо година по-рано.

Няма място за притеснение

Германия е най-важният европейски партньор на Гърция не само заради финансовата помощ, която до голяма степен се диктува от Ангела Меркел и нейния екип. Германците са и най-многобройната група от туристи, които почиват на гръцкото море. През миналата година общо 2.5 млн. гости от Германия са били в Гърция, а увеличението от предходната година е с 9%. През 2015 г. се очаква броят им да е поне същият и дори да се увеличи леко. "Досега няма никакви сигнали, че заради променената политическа обстановка по-малко германци ще предпочетат почивка в Гърция", коментира по време на най-голямата туристическа борса в Берлин ITB президентът на Германското туристическо сдружение Норберт Фибиг. Прогнозите му се потвърждават конкретно и от туроператорите.

От най-големия организатор за почивки TUI коментираха пред "Капитал", че голяма част от туристите питат за актуалната ситуация и се информират дали трябва да се подготвят с нещо допълнително, но досега никой не се е отказал от вече резервираната си ваканция. От компанията не отчитат и намаляване на интереса спрямо същия период на миналата година. "Точно обратното, имаме лек ръст от 1%", каза Аня Браун от отдела по комуникации на туроператора. Все пак този ръст е по-малък от този за последния сезон. "Миналата година беше абсолютно рекордна за нас, сега очакваме да повторим нивата от 2014 г.", каза тя.

"Гърция продължава да е сред най-предпочитаните летни дестинации и в сравнение с миналата година имаме двуцифрен ръст", казаха пък от другия голям туроператори DER Touristik, който е част от концерна Rewe. "За периода на лятната ваканция имаме съвсем малко още свободни места", добавиха оттам.

Стабилните позиции на гръцкия туризъм имат своето обяснение. През последните години на криза като че ли бизнесът в морската държава осъзна, че туризмът е единственият сектор, който може да привлича приходи отвън. След протестите през 2012 г., когато по площадите в Атина се горяха германски знамена и ликът на Меркел беше разкъсван, туризмът преживят своята криза, и то най-вече заради отдръпването на германските туристи. За последните две-три години обаче се забелязва напълно противоположното поведение на гръцките хотелиери.

"Гръцкият продукт никога не е бил толкова качествен, както в момента. През изминалите години браншът положи големи усилия, инвестираха се огромни средства в модернизация на базата и туристическата инфраструктура. Освен това гърците са изключително гостоприемни хора. Германските туристи ходят с удоволствие там и като се връщат, разказват за прекрасната си ваканция", коментира още Аня Браун от централата на TUI в Германия. Затова страната е на трето място по предпочитане след Испания и Турция. "В дългосрочен план не виждам никаква причина интересът към Гърция да намалее", добави още тя. На тази база не може да се очаква, че хотелите ще намалят рязко цените, за да привлекат повече туристи. Ако има промяна в цените, тя ще дойде при евентуално излизане на Гърция от Еврозоната и преминаване към драхмата.

"И сега офертите са изгодни, но ние не наблюдаваме значително падане. Ако Гърция действително се раздели с еврото, може да наблюдаваме, че слабата валута ще доведе до поевтиняване на услугата. Това би се усетило обаче едва през следващата година", коментираха за "Капитал" от централата на Neckermann в Оберурзел в Германия.

От другата страна

Погледнато от страната на посрещача статистиката потвърждава, че няма място за притеснение. Поне засега. По данни на местната статистика през 2013 г. близо 18 млн. чужди туристи са посетили страната, а през миналата година броят им вече е бил 22 млн. По данни на Световния съвет по туризъм през 2014 г. приходите на Гърция от туризъм са били близо 29 млрд. евро, което е 17% от БВП на страната.

Въпреки това положението не е никак розово. При едно задълбочаване на кризата неудобството с празните банкомати може да прерасне в сериозен проблем с обслужването на туристите. Повече кеш в джоба не решава проблема, ако се стигне до недостиг на гориво, до стачки на обществения сектор или липсата на достатъчно храна. Развитието на една криза не може да се предвиди до точните й размери и форми. Само теоретично една стачка на фериботите би причинила катастрофални щети.

Има и друг проблем, който може да отнеме от конкурентоспособността на гръцкия туризъм, и той до голяма степен се корени в семейни компании. В момента островният бизнес се ползва от преференциални данъчни условия, които му гарантират по-големи печалби. Премахването на тези облекчения обаче е едно от условията на международните финансиращи институции за предоговарянето на заемите за Гърция.

Макар практически страната да е във фалит, възможността да се стигне до споразумение с Европа и МВФ не е съвсем зачеркната. В един момент гръцкото правителство все пак може да се съгласи с някои от условията на кредиторите и да увеличи данъците. На бизнес ниво това означава по-малко приходи и печалби, а на ниво клиенти – по-високи цени. Което би вкарало туризма в омагьосан кръг.

Не без значение е и въпросът доколко уютно ще се чувстват туристите в държава, в която местното население е сериозно финансово притеснено и разчита на социални помощи, които дори не се плащат. Из интернет вече циркулират снимки на магазини с празни рафтове заради запасяването на гърците с хранителни провизии. На мнозина подобна картина без съмнение би вгорчила вкуса на ваканцията. И отново кръгът ще се завърти, ако догодина те се откажат от плажовете на Гърция. Тоест добрата новина е, че засега туризмът е стабилен. Не се знае само колко дълго ще продължи това "засега".

Далечен остров, кристална вода, слънце, сиртаки, риба, празен банкомат. Истинска почивка с буквално откъсване от света. На някого това може да му се стори романтично, но за мнозина последната част с парите би означавала стрес и проблеми. Затова основното послание, което всички организатори на почивки предават на туристи, е: вземете повече кеш.

Изглежда обаче кризата в съседна Гърция не притеснява тези, които са решили да прекарат отпуската си там. Докато на политическо ниво европейските държави водят спорове с популисткото гръцко правителство, гражданите на същите тези държави нямат нищо против да седят и пият в същата държава. Това поне показват прогнозите на големите международни туроператори, които не само че не отчитат спад в записванията на европейски туристи в Гърция, а дори очакват леко увеличение спрямо година по-рано.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

9 коментара
  • 1
    romolus avatar :-|
    Додо

    Зорница, изненадващо положителна статия. Не правя никакви намеци, но сякаш, Гърция ти допада като скорошна дестинация за почивка?
    Защото, не мисля, че от гръцка страна са решили да правят ПР на туризма си....безплатно

    Аз чета други неща, и то доста сериозни, и те са за 50 000 (?) отказани резервации дневно! Ще сложа линка най-отдолу.
    също така, британските туроператори предупреждават доста всчики британски турсти да имат кеш, и да очакват проблеми.
    Но, как може да е по-различно, след като по цикладите вече има големи проблеми с доставки на храни и продукти от първа необходимост, скора и по другите острови ще се случи това.
    Интересно ми е, когато излезе някаква новина, а то е въпрос само на време, при тази липса на кеш в Гърция, и като излезе новина за пребити и ограбени туристи, какво после следва от това, мисля е ясно.
    Тоест, липса на сигурност, липса на продукти в магазините, застояла или развалена храна в ресторантите, липса на лекарства в аптеките, липса на банкноти в банкоматите, липса на бензин в бензиностанциите и т.н.
    Между другото, ТУИ днес продадахо гръцкият си офис...
    Въобще, туризмът в Гърция го отпиши, само това ще кажа.

    Приятно четена на тази, поучителна статия по-долу:

    Greece crisis: 50,000 tourists cancel holidays each DAY as food RUNS OUT and cash is GONE

    http://www.express.co.uk/finance/city/588572/Greece-crisis-tourists-cancel-holidays-food-rus-out-cash-gone


  • 2
    romolus avatar :-|
    Додо

    Greece crisis: 50,000 tourists cancel holidays each DAY as food RUNS OUT and cash is GONE

    http://www.express.co.uk/finance/city/588572/Greece-crisis-tourists-cancel-holidays-food-rus-out-cash-gone

  • 3
    scorpio_85 avatar :-|
    Станислав Кирков

    Интересно е ако банките останат затворени по-дълго време докога ще продължи безпроблемният внос на ел. енергия. Това вече би имало "интересни" последици върху туризма, а и не само.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 4
    damianrm1 avatar :-P
    damianrm1

    Всички туристи за в Гърция, освен кеш да си носят и ..консерви! Кеша помага, но не се яде ... хахаха :-)

    В Гърция ще е супер за почивка, но следващата година :-)

  • 7
    bormashina avatar :-P
    bormashina

    [quote#4:"damianrm1"]Всички туристи за в Гърция, освен кеш да си носят и ..консерви! Кеша помага, но не се яде ... хахаха :-) [/quote]
    Българските туристи винаги са тръгвали с пълни багажници и резервоари за Гърция. Храна, алкохол, вода, всичко се носи. От банкомати не теглят, с карти не плащат, то нема и за какво - не харчат нищо освен за тесното студио и 1 брой бира/фрапе на плажа за да ползват гратис шезлонг. Така че никаква криза не може да ги застигне.
    Важното е да се снимаш за фейсбук от Гърция, а че мажеш филии с пастет за вечеря кой ще разбере. Македонци и сърби са същата работа.

  • 8
    vvlad avatar :-|
    vlad

    До коментар [#7] от "bormashina":

    И кисели краставички също! .... Но кой ще помни какво е изял през почивката си, по скоро ще си спомня за чистите плажове и прозрачното море. Всичко това в дългите мрачни и студени зимни дни прави съществуването някакси по-поносимо ;)

  • 9
    stilka avatar :-|
    Зай Бай

    До коментар [#7] от "bormashina":
    Важното е да се снимаш за фейсбук от Гърция, а че мажеш филии с пастет за вечеря кой ще разбере.
    - - - - -
    В голяма грешка си! 70-80 % от хората по таверните са българи. Но сърбите и румънците наистина масово мажат филии и пекат скара.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK