С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
9 3 юли 2015, 16:55, 11124 прочитания

Германците, които още обичат Гърция

Туризмът в полуфалиралата държава изглежда единственото стабилно нещо. Засега

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Далечен остров, кристална вода, слънце, сиртаки, риба, празен банкомат. Истинска почивка с буквално откъсване от света. На някого това може да му се стори романтично, но за мнозина последната част с парите би означавала стрес и проблеми. Затова основното послание, което всички организатори на почивки предават на туристи, е: вземете повече кеш.

Изглежда обаче кризата в съседна Гърция не притеснява тези, които са решили да прекарат отпуската си там. Докато на политическо ниво европейските държави водят спорове с популисткото гръцко правителство, гражданите на същите тези държави нямат нищо против да седят и пият в същата държава. Това поне показват прогнозите на големите международни туроператори, които не само че не отчитат спад в записванията на европейски туристи в Гърция, а дори очакват леко увеличение спрямо година по-рано.


Няма място за притеснение

Германия е най-важният европейски партньор на Гърция не само заради финансовата помощ, която до голяма степен се диктува от Ангела Меркел и нейния екип. Германците са и най-многобройната група от туристи, които почиват на гръцкото море. През миналата година общо 2.5 млн. гости от Германия са били в Гърция, а увеличението от предходната година е с 9%. През 2015 г. се очаква броят им да е поне същият и дори да се увеличи леко. "Досега няма никакви сигнали, че заради променената политическа обстановка по-малко германци ще предпочетат почивка в Гърция", коментира по време на най-голямата туристическа борса в Берлин ITB президентът на Германското туристическо сдружение Норберт Фибиг. Прогнозите му се потвърждават конкретно и от туроператорите.

От най-големия организатор за почивки TUI коментираха пред "Капитал", че голяма част от туристите питат за актуалната ситуация и се информират дали трябва да се подготвят с нещо допълнително, но досега никой не се е отказал от вече резервираната си ваканция. От компанията не отчитат и намаляване на интереса спрямо същия период на миналата година. "Точно обратното, имаме лек ръст от 1%", каза Аня Браун от отдела по комуникации на туроператора. Все пак този ръст е по-малък от този за последния сезон. "Миналата година беше абсолютно рекордна за нас, сега очакваме да повторим нивата от 2014 г.", каза тя.



"Гърция продължава да е сред най-предпочитаните летни дестинации и в сравнение с миналата година имаме двуцифрен ръст", казаха пък от другия голям туроператори DER Touristik, който е част от концерна Rewe. "За периода на лятната ваканция имаме съвсем малко още свободни места", добавиха оттам.

Стабилните позиции на гръцкия туризъм имат своето обяснение. През последните години на криза като че ли бизнесът в морската държава осъзна, че туризмът е единственият сектор, който може да привлича приходи отвън. След протестите през 2012 г., когато по площадите в Атина се горяха германски знамена и ликът на Меркел беше разкъсван, туризмът преживят своята криза, и то най-вече заради отдръпването на германските туристи. За последните две-три години обаче се забелязва напълно противоположното поведение на гръцките хотелиери.

"Гръцкият продукт никога не е бил толкова качествен, както в момента. През изминалите години браншът положи големи усилия, инвестираха се огромни средства в модернизация на базата и туристическата инфраструктура. Освен това гърците са изключително гостоприемни хора. Германските туристи ходят с удоволствие там и като се връщат, разказват за прекрасната си ваканция", коментира още Аня Браун от централата на TUI в Германия. Затова страната е на трето място по предпочитане след Испания и Турция. "В дългосрочен план не виждам никаква причина интересът към Гърция да намалее", добави още тя. На тази база не може да се очаква, че хотелите ще намалят рязко цените, за да привлекат повече туристи. Ако има промяна в цените, тя ще дойде при евентуално излизане на Гърция от Еврозоната и преминаване към драхмата.

"И сега офертите са изгодни, но ние не наблюдаваме значително падане. Ако Гърция действително се раздели с еврото, може да наблюдаваме, че слабата валута ще доведе до поевтиняване на услугата. Това би се усетило обаче едва през следващата година", коментираха за "Капитал" от централата на Neckermann в Оберурзел в Германия.

От другата страна

Погледнато от страната на посрещача статистиката потвърждава, че няма място за притеснение. Поне засега. По данни на местната статистика през 2013 г. близо 18 млн. чужди туристи са посетили страната, а през миналата година броят им вече е бил 22 млн. По данни на Световния съвет по туризъм през 2014 г. приходите на Гърция от туризъм са били близо 29 млрд. евро, което е 17% от БВП на страната.

Въпреки това положението не е никак розово. При едно задълбочаване на кризата неудобството с празните банкомати може да прерасне в сериозен проблем с обслужването на туристите. Повече кеш в джоба не решава проблема, ако се стигне до недостиг на гориво, до стачки на обществения сектор или липсата на достатъчно храна. Развитието на една криза не може да се предвиди до точните й размери и форми. Само теоретично една стачка на фериботите би причинила катастрофални щети.

Има и друг проблем, който може да отнеме от конкурентоспособността на гръцкия туризъм, и той до голяма степен се корени в семейни компании. В момента островният бизнес се ползва от преференциални данъчни условия, които му гарантират по-големи печалби. Премахването на тези облекчения обаче е едно от условията на международните финансиращи институции за предоговарянето на заемите за Гърция.

Макар практически страната да е във фалит, възможността да се стигне до споразумение с Европа и МВФ не е съвсем зачеркната. В един момент гръцкото правителство все пак може да се съгласи с някои от условията на кредиторите и да увеличи данъците. На бизнес ниво това означава по-малко приходи и печалби, а на ниво клиенти – по-високи цени. Което би вкарало туризма в омагьосан кръг.


Не без значение е и въпросът доколко уютно ще се чувстват туристите в държава, в която местното население е сериозно финансово притеснено и разчита на социални помощи, които дори не се плащат. Из интернет вече циркулират снимки на магазини с празни рафтове заради запасяването на гърците с хранителни провизии. На мнозина подобна картина без съмнение би вгорчила вкуса на ваканцията. И отново кръгът ще се завърти, ако догодина те се откажат от плажовете на Гърция. Тоест добрата новина е, че засега туризмът е стабилен. Не се знае само колко дълго ще продължи това "засега".
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Полската AmRest ще отваря още заведения Burger King, KFC и Starbucks в България Полската AmRest ще отваря още заведения Burger King, KFC и Starbucks в България

Досега компанията е инвестирала 15 млн. лева в страната и има 24 обекта

16 дек 2019, 982 прочитания

Nespresso отвори първия си магазин в България 6 Nespresso отвори първия си магазин в България

Производителят на кафе планира разрастване в страната

15 дек 2019, 5491 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Ритейл"

Седмичен бюлетин с най-важното от ритейл сектора

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Ритейл" Затваряне
България може да спечели туристи след атентата в Тунис

Европейските летовници търсят по-сигурни дестинации след атаката в курортния град Сус

Още от Капитал
Любимата пица на София

Успехът на малката пицария Franco’s в центъра на града се крие в качествените продукти, добрата цена и бързото обслужване

Зеленият вятър на промяната

Брюксел предлага най-мащабната реформа след въвеждането на еврото, за да стане ЕС въглеродно неутрален до 2050 г.

"Светкавична война" увеличи отново парите за партиите

Увеличението на държавната субсидия ще разхлаби финансовата примка за опозицията

Походът на електробусите

През 2020 г. се очаква доставката на близо 300 превозни средства на ток за градския транспорт в големите градове

20 въпроса: Даниел Ненчев

Телевизионният водещ издаде "Идеи без граници", първата си книга

Пича с фотоапарата

Фотографският проект на актьора Джеф Бриджис

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10