Властелинът от Швеция
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Властелинът от Швеция

Стартова цена за ХС 90 е 120 770 лева с ДДС. Тестовият автомобил струваше около 170 000 лева <br /><br />

Властелинът от Швеция

Второто Volvo XC90 e сред най-луксозните и технологично екипирани SUV модели

Георги Пауновски
4940 прочитания

Стартова цена за ХС 90 е 120 770 лева с ДДС. Тестовият автомобил струваше около 170 000 лева <br /><br />

© Volvo


След 12 години на пазара първият SUV на Volvo излезе в заслужена пенсия. Междувременно шведската марка беше купена от китайската Geely, която ще вложи цели 11 млрд. долара в нови модели. Първият от тях е новото XC90. Поглед към чакащия ме за тест автомобил ме накара подсъзнателно да отбележа, че единствено силуетът и формата на задните светлини осъществяват визуалната връзка с предшественика.

Моделът е първият, в който дебютира преработената емблема на Volvo и се появяват Т-образните дневни светлини, наречени "Чукът на Тор", който ще станат емблематични за новите модели на скандинавците. Прибавил 15 сантиметра към дължината си и 12 към своето междуосие, каченият на изцяло нова платформа луксозен всъдеход изглежда мускулест, но не и тромав.

С качването в салона не ме напуска усещането, че съм в много по-голям автомобил. Тестовото ХС90 беше от второто ниво на оборудване Inscription, екипирано с всички екстри за модела и с опционалните седем места, което позволява ползване на данъчен кредит.

Лукс и внимание към детайла

За разлика от много други коли, в които просто се качвам и потеглям, при ХС 90 се наложи да отделя около десет минути, за да разуча как се правят поне основните настройки. Работата е там, че броят на традицонните бутони и врътки е сведен до минимум и всичко се наглася през 9-инчов "таблет" в средата на арматурното табло.

С него се борави лесно, като дори настройките в движение почти не отвличат вниманието на пътя. Особено ми хареса функцията, че може да се персонализира началният екран, като се обособят зони за поне пет показателя с бърз достъп до управлението им - в моя случай навигация, радио/мултимедия, телефон, бордови компютър и климатизация.

Що се отнася до общата атмосфера на борда, тя може да се опише с думите лукс от най-висока класа и внимание към детайла. Замяната на традиционното приборно табло с дигитално на 8-инчов TFT дисплей дава възможност водачът сам да избере коя информация да е приоритетно изобразена - километражът, оборотомерът, мултимедията, указанията на навигацията и т.н.

Слухът веднага долавя и изключително качествения звук, генериран от разработена съвместно с британската Bowers & Wilkins опционална аудиосистема. Тя е с мощност 1400 вата, 19 високоговорителя, а цялото вътрешно пространство играе ролята на събуфер. Важно е да се отбележи, че XC90 е пълноценен седемместен автомобил, като седалките с нова конструкция освобождават повече място за пътниците отзад. След проверка от моя страна мога да гарантирам, че дори на седалките в багажника могат да се возят двама пасажери с ръст около 170 см.

Превоз с фокус върху комфорта

Означението Т6 на тестовия автомобил ми подсказа, че под предния капак е монтиран двулитров четирицилиндров бензинов мотор, даващ характеристики на шестцилиндров. Това ще рече 320 конски сили и 400 Нм въртящ момент, прехвърляни към четирите колела от последно поколение "Халдекс" съединител. Скоростната кутия е осемстепенна, автоматична.

Стартирането на мотора става със завъртането изработен от кристал четвъртит бутон, разположен зад лоста за скоростите. Пред него пък се намира врътката, с която се променят настройките на колата - комфортни, екологични, спортни и за офроуд. Тръгвам на комфортен, като при него кутията сменя предавките неусетно, а въздушното окачване направо игнорира малките неравности.

Воланът не е нито тежък, нито лек, като дава добра обратна връзка към водача. С увеличаването на скоростта тежестта в кормилото нараства, но в нито един момент то не става неприятно твърдо. При рязко подаване на газ кутията размишлява кратко, преди да реши на коя предавка да мине. Ако искате да елиминирате това забавяне, просто придвижване лоста към себе си и минавате в спортен режим на трансмисията.

При него всяко докосване на педала на газта е последвано от лек подскок от страна на тежащия над два тона автомобил. Ако шофирате с тези настройки, ускорението до 100 км/ч отнема скромните 6.6 секунди. Спринтирането на XC90 обаче става под съпровода на доста странен звук, нещо средно между рев, дрънчене и свистене, който твърдо не ми допадна.

Дори в режим спорт XC90 показва, че не е създаден за спортно каране. Благодарение на прехвърлянето на въртящ момент между левите и десните колела автомобилът е много стабилен и описва завоите прецизно, но от клатушкането може да ви хване морска болест въпреки втвърдените амортисьори. Автомобилът доставя истинско удоволствие при шофиране по магистрала с плавни завои. Скоростта не се усеща, шумът в салона е сведен до минимум, а неравностите се преминават с полюшвания като круизен кораб. Освен с бензинов и дизелов двигател XC90 е сред малкото модели в сегмента, които предлагат плъгин хибридна версия с мощност 408 конски сили и среден разход от 2.1 л/100 км.

Безопасност, издигната в култ

Volvo XC90 предлага всички измислени системи за сигурност. Присъстват и две уникални за автомобилния свят иновации. Пакетът за защита при внезапно напускане на платното затяга предпазните колани, за да бъдат пътниците в изправено положение, докато конструкцията на седалката е така направена, че да абсорбира енергията, която би могла да увреди гръбначния стълб. Системата за автоматично спиране в кръстовище пък предотвратява един от кошмарите на шофьорите - удар от внезапно изскочил автомобил, който не е бил забелязан. За щастие не тествах нито една от тях.

На няколко пъти обаче получих предупреждение, че се приближавам твърде бързо към предното превозно средство. При липса на реакция от страна на водача ХС90 опитва да избегне катастрофата, като задейства автономно пълния си спирачен капацитет. Полезна е и системата City Safety, която предотвратява инциденти с ниска скорост с превозни средства, велосипедисти и пешеходци както през деня, така и през нощта. Сериозна роля за безопасното шофиране нощем имат изцяло светодиодните фарове, които осигуряват много по-добра видимост на дълги и къси светлини, като излъчват по-малко натоварващ очите сноп.

дължинависочинаширинамеждуосие
4.95 м.1.78 м.1.92 м.2.98 м.
двигателиускорение 0-100 км/чмаксимална скоростсреден разход
T6 (320 к.с.)6.5 сек230 км/ч7.7 л/100 км
D5(224 к.с.)7.8 сек220 км/ч5.7 л/100 км
T8 Hybrid (408 к.с.)5.6 сек237 км/ч2.1 л/100 км

Салонът на автомобила в едно от най-луксозните му изпълнения
Фотограф: Volvo

След 12 години на пазара първият SUV на Volvo излезе в заслужена пенсия. Междувременно шведската марка беше купена от китайската Geely, която ще вложи цели 11 млрд. долара в нови модели. Първият от тях е новото XC90. Поглед към чакащия ме за тест автомобил ме накара подсъзнателно да отбележа, че единствено силуетът и формата на задните светлини осъществяват визуалната връзка с предшественика.

Моделът е първият, в който дебютира преработената емблема на Volvo и се появяват Т-образните дневни светлини, наречени "Чукът на Тор", който ще станат емблематични за новите модели на скандинавците. Прибавил 15 сантиметра към дължината си и 12 към своето междуосие, каченият на изцяло нова платформа луксозен всъдеход изглежда мускулест, но не и тромав.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK