Кризата застига пазара на диаманти
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Кризата застига пазара на диаманти

Производителите не са склонни да се откажат от високите цени

Кризата застига пазара на диаманти

Anglo American е сред най-силно засегнатите компании

3182 прочитания

Производителите не са склонни да се откажат от високите цени

© Reuters


Забавеният растеж в Китай доведе до срив в цените на суровини, вариращи от желязната руда до медта. Тази криза вече започва да се усеща и в диамантената индустрия, което е лоша новина за компании с високи експозиции към нея като Anglo American, пише Bloomberg.

Спадащото търсене на диаманти и бижута в Китай, който е вторият най-голям пазар след САЩ, е поредният сигнал, че проблемите на азиатската държава няма да засегнат само производителите на индустриални метали. Същевременно подразделението на Anglo American - De Beers, един от лидерите на бизнеса с добив, обработка на търговия и диаманти, се опитва да запази високите цени за клиентите си.

Високи цени

"Това е катастрофа за нас. De Beers се държи, сякаш бизнесът е в нормалното си състояние, а той не е. Пазарът е много по-слаб, отколкото производителите се опитват да внушат", коментира Гай Харари, основател на платформата за търговия с диаманти Bluedax. По-слабото от очакваното търсене на азиатските пазари е довело до натрупване на непродадена стока и спад на цените за крайните потребители. Същевременно производителите не са склонни да се откажат от високите цени, извоювани от тях в минали периоди.

Anglo American, която държи 85% от De Beers, разчита на печалбите от диаманти, за да компенсира влошените резултати в другите си подразделени. През първото полугодие De Beers е осигурил над една трета от общата печалба на групата.

Китайски пазар

Няколко поредни години след 2009 г. търсенето на диаманти в Китай е нараствало с 16%, а цените са се повишавали с по над 20%. De Beers очаква тази година китайският пазар да се повиши само с 4%. Забавеният растеж и правителствената кампания против корупцията в страната се отразяват тежко на търсенето на луксозни стоки. Chow Tai Fook Jewellery Group, която е най-голямата публична компания за търговия с бижута в света, отчита спад с 13% на продажбите през последното тримесечие. "Това не представлява край на бума на китайския пазар, а по-скоро нормализирането му. Проблемът е в нарасналите складови запаси на големите търговци в страната. Това води до блокиране на цялата верига в диамантената индустрия", коментира Кейрън Ходгсоън, анализатор в Panmure Gordon & Co.

Макар големите производители като De Beers и Rio Tinto Group все пак да намаляват производството и цените, това се прави в по-слаби темпове от свиването на пазара. Според данните на International Diamond Consultants цените на необработените диаманти са спаднали с 15% от началото на годината, но анализаторите изтъкват, че това не е достатъчно. "Ако цените не спаднат, те няма да могат да продават диамантите си", изтъква Харари. Във все по-голям проблем за индустрията се превръща намаленото финансиране от страна на банките, от които търговците са силно зависими за изкупуване на нешлифовани диаманти.

Забавеният растеж в Китай доведе до срив в цените на суровини, вариращи от желязната руда до медта. Тази криза вече започва да се усеща и в диамантената индустрия, което е лоша новина за компании с високи експозиции към нея като Anglo American, пише Bloomberg.

Спадащото търсене на диаманти и бижута в Китай, който е вторият най-голям пазар след САЩ, е поредният сигнал, че проблемите на азиатската държава няма да засегнат само производителите на индустриални метали. Същевременно подразделението на Anglo American - De Beers, един от лидерите на бизнеса с добив, обработка на търговия и диаманти, се опитва да запази високите цени за клиентите си.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK