Износът движи производството на храни и напитки
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Износът движи производството на храни и напитки

Продажбите зад граница на птичите меса и гъшия дроб са се увеличили с 56%

Износът движи производството на храни и напитки

Какви тенденции показа анализът на над 500 компании в 25 категории бързооборотни стоки за 2014 г.

Боряна Генчева, Регал
7993 прочитания

Продажбите зад граница на птичите меса и гъшия дроб са се увеличили с 56%

© АНЕЛИЯ НИКОЛОВА


Износът е основният двигател за растежа в производството на храни и напитки в България през 2014 г. Това е основният извод от проучването "Регал 500+", което обхваща над 500 фирми от 25 основни категории бързооборотни стоки. Над четвърт от общите продажби в анализираните групи през миналата година са зад граница. Специалното издание показва кои са най-големите компании по приходи от продажби на продукция от съответната категория през 2014 г., както и общата картина. В анализа са ползвани информация от Търговския регистър, фирмени и експертни данни, данни от НСИ и други бази данни.

Изводът накратко: в дванадесет продуктови категории от 25-те анализираните приходи от продажби на стоки, произведени в България, се увеличават през 2014 г. в сравнение с предходната. Това са преди всичко секторите, в които износът се е увеличил. В някои случаи продажбите в цялата група са издърпани нагоре от добрите експортни резултати на една компания.

Растящите сектори

Най-растящият сектор през 2014 г. е производството на кафе (25% повече приходи от продажби спрямо 2013 г.). Увеличението се дължи основно на нарасналия експорт на лидера в категорията "Монделийз България продакшън".

Ръстът при перилните и почистващите препарати (16%) е свързан преди всичко с по-големия износ на "Фикосота". Експортът на същата компания придвижва напред с 15% и продажбите на хартиени изделия, произведени в България.

Зад 15-процентното увеличение при готовите ястия стои не само успешният експорт на лидера в групата "Палиррия България". Принос имат и други компании и в резултат продажбите в категорията нарастват в почти всички сегменти.

По-големият износ стои в основата на ръста от 13% при слънчогледовото олио. Лидерът "Олива" е най-големият износител в класацията. След топ 25 на експортните компании има още пет фирми от сектора.

Приходите от преработени зеленчуци нарастват с 10%. Износът на най-голямата компания в сектора "Олинеза" се увеличава с 42% При птичите меса и гъшия дроб ръстът е почти 6%. Лидерът в категорията - "Пилко", е и сред топ 25 на износителите за миналата година.

Ръстове, но под 3%, има също при червените меса, бутилираната вода, рибата и рибните продукти, хляба и хлебните изделия - все категории, ориентирани в голяма степен към вътрешния пазар.

С фокус в чужбина

С най-голям относителен дял на износа от 25-те анализирани сектора е малката категория на ароматизаторите (шест компании с общи продажби за 106 млн. лева през 2014 г.). Близо 83% от ароматизаторите са отпътували зад граница през 2014 г. На второ място е преработката на плодове - 76% дял на задграничните продажби. При производството на слънчогледово олио делът на износа е 65%, при кафето - 60%. От продажбите на продукти за лична хигиена и козметика 57% са в чужбина. Между 40% и 50% е делът на износа от общите продажби при рибата и рибните продукти (46%), готовите ястия (45%), преработените зеленчуци (41%), птичите меса и гъшия дроб (40%). Средният дял на продажбите зад граница от общите продажби за 25-те категории е 27.5%. Над това ниво е делът на износа и при ядките и сушените плодове, хартиените изделия, вината, перилните и почистващите препарати, млякото и млечните продукти и захарните, шоколадовите изделия и бонбоните.

Секторите с най-голям износ

В седем сектора продажбите зад граница през 2014 г. са за над 100 млн. лева. Заедно те генерират над две трети (65%) от общия износ в 25-те анализирани категории. Експортът на слънчогледово олио нараства с 44% през миналата година и то има 15% дял от общите продажби в чужбина. С дялове от по 11% са млякото и млечните продукти и захарните, шоколадовите изделия и бонбоните. При първата категория ръстът в експорта е 3.5%, а при втората - 21%. Делът на птичите меса и гъшия дроб от общия износ е една десета. Продажбите зад граница в стойност на тази категория са се увеличили с 56%. Приносът на хляба и хлебните изделия е 6.6% - с 15% повече, отколкото предишната година. Износът на преработвани плодове е 6% от общия, на лична хигиена и козметика и на кафето - около 5%. При плодовете стойността на продажбите зад граница остава без промяна, при козметиката расте с 5%, а при кафето увеличението е 21%.

Сред категориите с по-малък обем на износа ръст се наблюдава при хартиените изделия, готовите ястия, перилните и почистващите препарати. Увеличава се дори експортът на категориите напитки - натурални сокове, безалкохолни, вода, които като цяло са най-малко експортно ориентираните сектори в българското производство на бързооборотни стоки.

Специалното издание "Регал 500 +" може да бъде купено чрез заявка на regal.bg/500. Предлага се в хартиен вариант и като pdf. За абонатите на вестник "Капитал" е безплатно. Те ще го получат с броя в събота, 12 декември.

Износът е основният двигател за растежа в производството на храни и напитки в България през 2014 г. Това е основният извод от проучването "Регал 500+", което обхваща над 500 фирми от 25 основни категории бързооборотни стоки. Над четвърт от общите продажби в анализираните групи през миналата година са зад граница. Специалното издание показва кои са най-големите компании по приходи от продажби на продукция от съответната категория през 2014 г., както и общата картина. В анализа са ползвани информация от Търговския регистър, фирмени и експертни данни, данни от НСИ и други бази данни.

Изводът накратко: в дванадесет продуктови категории от 25-те анализираните приходи от продажби на стоки, произведени в България, се увеличават през 2014 г. в сравнение с предходната. Това са преди всичко секторите, в които износът се е увеличил. В някои случаи продажбите в цялата група са издърпани нагоре от добрите експортни резултати на една компания.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK