Българите купуват най-често онлайн дрехи и обувки
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Българите купуват най-често онлайн дрехи и обувки

Reuters

Българите купуват най-често онлайн дрехи и обувки

Въпреки ръста на електронната търговия 40% от потребителите предпочитат наложения платеж

Мария Иванова
10730 прочитания

Reuters

© Reuters


Българските потребители най-често купуват онлайн дрехи и обувки, като близо две трети (60%) пазаруват такива стоки в интернет. Сред най-предпочитаните за интернет покупки стоки и услуги са още различните видове техника (40%) и резервациите за почивка (39%). Това показват резултатите от проучване за електронната търговия в България, проведено по поръчка на Visa Европа от "Ноема". Една четвърт от участниците в анкетата посочват, че правят резервациите за почивката си единствено онлайн.

По данни на Visa Европа, делът на електронната търговия в страната все още е сравнително нисък – около 2.45% от общия обем на търговията, но расте бързо, като очакванията са в следващите пет години да достигне 6%. През миналата година ръстът на онлайн плащанията в България беше с около 40%, като те представляват около 25% от всички плащания, припомня Красимира Райчева, която е мениджър на Visa Европа за България.

Кой какво купува

Проучването на нагласите на българските потребители към онлайн плащанията показва, че дамите най-често купуват онлайн дрехи и обувки (69%), докато 67% от мъжете пазаруват техника в интернет. Различията между половете си личат и при предпочитанията на стоките и услугите, които потребителите купуват единствено онлайн – при резервациите за почивки, които са най-предпочитаната група в тази категория, делът на мъжете, които плащат за тях онлайн, е 17% в сравнение с 26% за жените. Значително по-голяма част от мъжете обаче плащат единствено онлайн битовите си сметки – 19%, докато това правят само 12% от жените.

И в София, и в останалата част от страната дрехите и обувките, почивката и техниката са най-предпочитаните за пазаруване онлайн стоки и услуги. Доста по-рядко, oсобено извън столицата, българите купуват в интернет билети за концерти и детски продукти например. За сметка на това пък 17% от потребителите извън София плащат за битови услуги онлайн, при само 10% за столицата.

Откъде и как се пазарува

Въпреки положителното развитие на електронната търговия значителна част от потребителите все още предпочитат да платят в брой – чрез наложен платеж (40%) или на касите на easypay (18%), закупените от тях през интернет стоки. Тази тенденция е особено изразена при жените, от които 43% посочват, че най-често плащат онлайн покупките си чрез наложен платеж, а 21% – чрез easypay. Въпреки това в огромната си част анкетираните потребители смятат, че онлайн плащанията са удобни, лесни и пестят време (по 99%), като оценяват положително и това, че при тях не се изисква лично посещение при търговеца и може да се плаща по всяко време (по 98%). Почти всички потребители (93%) отчитат като предимство и възможността, която електронните плащания им дават, да следят разходите си. Отделно от това, 17% от участвалите в проучването посочват, че ако сайтът, от който пазаруват, не предлага възможност за онлайн разплащане с карта, биха се отказали от покупката.

По отношение на предпочитаните онлайн търговци, близо половината (45%) от потребителите посочват, че най-често пазаруват от сайтове на различни по големина български марки. На интерес се радват и големите чуждестранни търговци (21%), както и сайтовете за групово пазаруване (20%). Близо две трети от българите посочват като съществен фактор при избора на сайт за онлайн пазаруване наличието на възможност за безплатна доставка (63%) и продуктовото разнообразие (60%). Почти половината (42%) отбелязват като важен фактор и предоставяните от онлайн търговеца гаранции за сигурността на плащанията и за защита на личните данни (42%), показва още проучването.

Онлайн мода

Над половината (53%) от българките, които пазаруват модни стоки и услуги в интернет, предпочитат да правят това вечер след работа, а около една четвърт (26%) избират почивните дни за онлайн покупки. Това показват резултатите от онлайн анкета на MasterCard. В основната си част (51%) дамите пазаруват в интернет през лаптопите си, като една трета от тях използват настолен компютър, а 16% правят покупките си през мобилен телефон или други "умни" устройства. Най-често купуваните през интернет от жените модни стоки са дрехи (29%), чанти и аксесоари (20%) и обувки (11%).

Българските потребители най-често купуват онлайн дрехи и обувки, като близо две трети (60%) пазаруват такива стоки в интернет. Сред най-предпочитаните за интернет покупки стоки и услуги са още различните видове техника (40%) и резервациите за почивка (39%). Това показват резултатите от проучване за електронната търговия в България, проведено по поръчка на Visa Европа от "Ноема". Една четвърт от участниците в анкетата посочват, че правят резервациите за почивката си единствено онлайн.

По данни на Visa Европа, делът на електронната търговия в страната все още е сравнително нисък – около 2.45% от общия обем на търговията, но расте бързо, като очакванията са в следващите пет години да достигне 6%. През миналата година ръстът на онлайн плащанията в България беше с около 40%, като те представляват около 25% от всички плащания, припомня Красимира Райчева, която е мениджър на Visa Европа за България.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK