"Силата да изненадваш", това е мотото на корейския производител KIA и компанията не спира да го защитава. Защитава го, като през 1993 г., когато пуска първия модел със задвижване 4Х4 в С-сегмента – Sportage. Защитава го, като осем поредни години бележи ръст на продажбите в Европа, дори през кризисните години.
KIA изненадва приятно и с четвъртото поколение на Sportage. Не е типично за производителите да променят коренно визията на най-важния си модел, но корейците го направиха. Новият Sportage има общи черти с предшественика си само в профил, задницата и особено предницата са коренно различни.
По-мускулест и със спортна версия
Новата генерация изглежда по-мускулеста и още по-спортна, особено във версията GT Line, отличаваща се с фарове за мъгла като кубчета лед, повече хром, двойка ауспухови тръби и по-различни джанти. Визията обаче е и по-дискусионна. Докато предишният Sportage се харесваше почти на всички, сегашният вероятно ще поражда противоречиви чувства.
Като автомобил кросоувърът е много по-добър. Още със сядането зад волана следват изненада след изненада – декоративен шев на таблото, големи класически бутони за настройка на най-ползваните функции във времето, в което все повече се залага за управление през реагиращ на допир дисплей. Не липсва и сериозен по размер екран в средата на арматурното табло – 7- или 8-инчов. На разположение е също врата на багажника с електрическо задвижване и озвучаване от JBL.
Повече място за пасажерите и техния багаж
Приятно изненадва и увеличеното място в салона, това се дължи както на прибавените 4 см към дължината и три към междуосието, така и на изцяло преосмисленото усвояване на обема. Така в Sportage вече спокойно могат да пътуват и дангалаци, както и трима души на задната седалка. Багажният обем варира от 491 до 1492 литра. Предните седалки не само са по-комфортни за дълъг път, но и вече могат да са с подгряване и вентилация.
Първият от тестваните от мен автомобили беше само с предно предаване и задвижван от най-мощния бензинов двигател в гамата – 1.6-литров с мощност 177 конски сили (с 11 повече от досега) и 265 Нм (+60 Нм). Скоростната кутия беше шестстепенна механична. Комбинацията е идеална за шофиране по планински маршрут и точно такъв избирам сред подготвените от организаторите.
Натрапчиво комфортен
Преди да успея за усетя мотора, съм приятно изненадан от много комфортната возия – неравностите се поемат много по-спокойно и с по-малко сътресения. След първите няколко завоя откривам и разлика във волана – далеч по-прецизен и даващ по-добра обратна връзка.
Иначе, настъпен, най-мощният бензинов Sportage е приятно пъргав, като спринтът до 100 км/ч отнема 9 секунди. Двигателят е еластичен, като не принуждава водача да сменя постоянно предавките. Моторът не натрапва и присъствието си, като почти не се чува.
Вече на магистрала съм впечатлен и от тишината в салона, постигната със запълване на кухините в структурата на купето и шасито с пяна, допълнителната изолация, и специалните стъкла, както разбирам впоследствие.
Вече обича завои
Най-голямата разлика спрямо предшественика идва от пътното поведение в завой. Още си спомням колко разочарован бях от нестабилността на стария Sportage. Новият е много по-добър в тази дисциплина – следва командите от волана по-послушно, накланя се далеч по-малко и просто те предизвиква да го караш на ръба. В края на пробната обиколка кросоувърът отчете разход около девет на сто, което е много добро постижение предвид стила ми на каране.
Дизел със 185 конски сили
Следва среща с най-мощния изобщо мотор в гамата – двулитров дизел със 185 к.с. и 400 Нм въртящ момент (+17 Нм). Комбиниран е с добре познатия шестстепенен автоматик, който с не особено адекватната си работа не позволява на мотора да разкрие пълните си възможности.
Особено объркана е кутията в спортен режим, но при ръчна смяна, с планките зад волана, ситуацията малко се подобрява. Sportage вече разполага и с нова седемстепенна автоматична трансмисия с двоен съединител, но тя за момента се предлага само с най-мощното бензиново предложение.
Тестовият дизелов автомобил обаче е 4Х4, като системата за задвижване на четирите колела е последна разработка на майсторите в бранша от Magna.
Способен и извън пътя
В нормални условия колата е с предно предаване, което се отразява благотворно на разхода (и все пак 8 на сто в рамките на теста ми се видя доста), като при засичане на първи признаци за превъртане на колелата и загуба на стабилност се активират и задните колела.
Блокът за управление постоянно променя съотношението на тягата между предния и задния мост, което се отразява добре и на проходимостта. Възможностите извън пътя се повишават от заключващия се централен диференциал и програмата за подпомагане на спускането по наклон.
Пази се от катастрофи и спасява пешеходци
Втория ден успявам да тествам и вариант с базовия двигател - 1.6-литров атмосферен, със 136 конски сили. Напълно приличен мотор, не особено пъргав, но все пак достатъчно добре балансиран. Разходът се оказа около 9 на сто в смесен цикъл, като нито за момент не усетих двигателят да има проблеми с придвижването на колата.
В рамките на теста проверявам и работата на новите системи за сигурност. Поне на част от тях - асистентът за поддържане на избраната лента за движение, сигнализация за автомобил в мъртвата зона на огледалата и сигнализацията за опасна близост до предното превозно средство. Sportage е снабден и със система, която задейства автоматично спирачките при опасност от удар с друг автомобил или с пешеходец.
В заключение мога да кажа, че Sportage има всички данни да е още по-успешен модел, доставящ още по-голямо удоволствие от шофирането. Достигнатите до момента над 3.5 млн. продажби в цял свят пък са само началото.
дължина | височина | ширина | междуосие |
4.48 м. | 1.64 м. | 1.86 м. | 2.67 м. |
двигатели | ускорение 0-100 км/ч | максимална скорост | комбиниран разход |
1.6 (132 к.с.) | 11.5 сек | 182 км/ч. | 6.7 л/100 км. |
1.6 (177 к.с.) | 9.5, 9.1* сек | 202, 201* км/ч. | 7.6, 7.5* л/100 км. |
1.7 дизел (115 к.с.) | 11.5 сек. | 178 км/ч. | 4.6 л/100 км. |
2.0 дизел (136 к.с.) | 10.3, сек | 186 км/ч. | 4.9 л/100 км. |
2.0 дизел (185 к.с.) | 9.5, 9.5* сек | 201, 201* км/ч. | 5.9, 6.3* л/100 км. |
* - автоматик |
Конкурентите* | ||
Renault Kadjar | 35 490 | |
Ford Kuga | 36 990 | |
Nissan Qashqai | 37 590 | |
KIA SPORTAGE | 37 960 | |
Mazda CX-5 | 39 980 | |
Hyundai Tucson | 44 990 | |
Honda CR-V | 44 990 | |
Volkswagen Tiguan | 47 960 | |
Toyota RAV4 | 49 950 | |
* - в лева с ДДС за версиите 4х2 |

"Силата да изненадваш", това е мотото на корейския производител KIA и компанията не спира да го защитава. Защитава го, като през 1993 г., когато пуска първия модел със задвижване 4Х4 в С-сегмента – Sportage. Защитава го, като осем поредни години бележи ръст на продажбите в Европа, дори през кризисните години.
KIA изненадва приятно и с четвъртото поколение на Sportage. Не е типично за производителите да променят коренно визията на най-важния си модел, но корейците го направиха. Новият Sportage има общи черти с предшественика си само в профил, задницата и особено предницата са коренно различни.
2 коментара
Браво на КИА, но дистрибуторът за България е собственост на Делян Пеевски!
Като чуя НОВИЯТ КИА и падам от смях. Нима няма рекламна компания която да се справи със задачата да ползва българския език по правилата!