KIA Sportage стана толкова добър, колкото изглежда
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

KIA Sportage стана толкова добър, колкото изглежда

Автомобилът в стандартното и GTLine изпълнение (на заден план)<br>

KIA Sportage стана толкова добър, колкото изглежда

Повишеният комфорт и безупречното пътно поведение впечатляват най-много

Георги Пауновски
23529 прочитания

Автомобилът в стандартното и GTLine изпълнение (на заден план)<br>

© KIA


"Силата да изненадваш", това е мотото на корейския производител KIA и компанията не спира да го защитава. Защитава го, като през 1993 г., когато пуска първия модел със задвижване 4Х4 в С-сегмента – Sportage. Защитава го, като осем поредни години бележи ръст на продажбите в Европа, дори през кризисните години.

KIA изненадва приятно и с четвъртото поколение на Sportage. Не е типично за производителите да променят коренно визията на най-важния си модел, но корейците го направиха. Новият Sportage има общи черти с предшественика си само в профил, задницата и особено предницата са коренно различни.

По-мускулест и със спортна версия

Новата генерация изглежда по-мускулеста и още по-спортна, особено във версията GT Line, отличаваща се с фарове за мъгла като кубчета лед, повече хром, двойка ауспухови тръби и по-различни джанти. Визията обаче е и по-дискусионна. Докато предишният Sportage се харесваше почти на всички, сегашният вероятно ще поражда противоречиви чувства.

Като автомобил кросоувърът е много по-добър. Още със сядането зад волана следват изненада след изненада – декоративен шев на таблото, големи класически бутони за настройка на най-ползваните функции във времето, в което все повече се залага за управление през реагиращ на допир дисплей. Не липсва и сериозен по размер екран в средата на арматурното табло – 7- или 8-инчов. На разположение е също врата на багажника с електрическо задвижване и озвучаване от JBL.

Повече място за пасажерите и техния багаж

Приятно изненадва и увеличеното място в салона, това се дължи както на прибавените 4 см към дължината и три към междуосието, така и на изцяло преосмисленото усвояване на обема. Така в Sportage вече спокойно могат да пътуват и дангалаци, както и трима души на задната седалка. Багажният обем варира от 491 до 1492 литра. Предните седалки не само са по-комфортни за дълъг път, но и вече могат да са с подгряване и вентилация.

Първият от тестваните от мен автомобили беше само с предно предаване и задвижван от най-мощния бензинов двигател в гамата – 1.6-литров с мощност 177 конски сили (с 11 повече от досега) и 265 Нм (+60 Нм). Скоростната кутия беше шестстепенна механична. Комбинацията е идеална за шофиране по планински маршрут и точно такъв избирам сред подготвените от организаторите.

Натрапчиво комфортен

Преди да успея за усетя мотора, съм приятно изненадан от много комфортната возия – неравностите се поемат много по-спокойно и с по-малко сътресения. След първите няколко завоя откривам и разлика във волана – далеч по-прецизен и даващ по-добра обратна връзка.

Иначе, настъпен, най-мощният бензинов Sportage е приятно пъргав, като спринтът до 100 км/ч отнема 9 секунди. Двигателят е еластичен, като не принуждава водача да сменя постоянно предавките. Моторът не натрапва и присъствието си, като почти не се чува.

Вече на магистрала съм впечатлен и от тишината в салона, постигната със запълване на кухините в структурата на купето и шасито с пяна, допълнителната изолация, и специалните стъкла, както разбирам впоследствие.

Вече обича завои

Най-голямата разлика спрямо предшественика идва от пътното поведение в завой. Още си спомням колко разочарован бях от нестабилността на стария Sportage. Новият е много по-добър в тази дисциплина – следва командите от волана по-послушно, накланя се далеч по-малко и просто те предизвиква да го караш на ръба. В края на пробната обиколка кросоувърът отчете разход около девет на сто, което е много добро постижение предвид стила ми на каране.

Дизел със 185 конски сили

Следва среща с най-мощния изобщо мотор в гамата – двулитров дизел със 185 к.с. и 400 Нм въртящ момент (+17 Нм). Комбиниран е с добре познатия шестстепенен автоматик, който с не особено адекватната си работа не позволява на мотора да разкрие пълните си възможности.

Особено объркана е кутията в спортен режим, но при ръчна смяна, с планките зад волана, ситуацията малко се подобрява. Sportage вече разполага и с нова седемстепенна автоматична трансмисия с двоен съединител, но тя за момента се предлага само с най-мощното бензиново предложение.

Тестовият дизелов автомобил обаче е 4Х4, като системата за задвижване на четирите колела е последна разработка на майсторите в бранша от Magna.

Способен и извън пътя

В нормални условия колата е с предно предаване, което се отразява благотворно на разхода (и все пак 8 на сто в рамките на теста ми се видя доста), като при засичане на първи признаци за превъртане на колелата и загуба на стабилност се активират и задните колела.

Блокът за управление постоянно променя съотношението на тягата между предния и задния мост, което се отразява добре и на проходимостта. Възможностите извън пътя се повишават от заключващия се централен диференциал и програмата за подпомагане на спускането по наклон.

Пази се от катастрофи и спасява пешеходци

Втория ден успявам да тествам и вариант с базовия двигател - 1.6-литров атмосферен, със 136 конски сили. Напълно приличен мотор, не особено пъргав, но все пак достатъчно добре балансиран. Разходът се оказа около 9 на сто в смесен цикъл, като нито за момент не усетих двигателят да има проблеми с придвижването на колата.

В рамките на теста проверявам и работата на новите системи за сигурност. Поне на част от тях - асистентът за поддържане на избраната лента за движение, сигнализация за автомобил в мъртвата зона на огледалата и сигнализацията за опасна близост до предното превозно средство. Sportage е снабден и със система, която задейства автоматично спирачките при опасност от удар с друг автомобил или с пешеходец.

В заключение мога да кажа, че Sportage има всички данни да е още по-успешен модел, доставящ още по-голямо удоволствие от шофирането. Достигнатите до момента над 3.5 млн. продажби в цял свят пък са само началото.

 
дължинависочинаширинамеждуосие
4.48 м.1.64 м.1.86 м.2.67 м.
двигателиускорение 0-100 км/чмаксимална скоросткомбиниран разход
1.6 (132 к.с.)11.5 сек182 км/ч.6.7 л/100 км.
1.6 (177 к.с.)9.5, 9.1* сек202, 201* км/ч.7.6, 7.5* л/100 км.
1.7 дизел (115 к.с.)11.5 сек.178 км/ч.4.6 л/100 км.
2.0 дизел (136 к.с.)10.3, сек186 км/ч.4.9 л/100 км.
2.0 дизел (185 к.с.)9.5, 9.5* сек201, 201* км/ч.5.9, 6.3* л/100 км.
* - автоматик   
 

Конкурентите*  
Renault Kadjar35 490 
Ford Kuga36 990 
Nissan Qashqai37 590 
KIA SPORTAGE37 960 
Mazda CX-539 980 
Hyundai Tucson44 990 
Honda CR-V44 990 
Volkswagen Tiguan47 960 
Toyota RAV449 950 
* - в лева с ДДС за версиите 4х2  

С моделадебютират четири нови цвята

Фотограф: Георги Пауновски
Ергономия и стил определят облика на салона
Фотограф: KIA

"Силата да изненадваш", това е мотото на корейския производител KIA и компанията не спира да го защитава. Защитава го, като през 1993 г., когато пуска първия модел със задвижване 4Х4 в С-сегмента – Sportage. Защитава го, като осем поредни години бележи ръст на продажбите в Европа, дори през кризисните години.

KIA изненадва приятно и с четвъртото поколение на Sportage. Не е типично за производителите да променят коренно визията на най-важния си модел, но корейците го направиха. Новият Sportage има общи черти с предшественика си само в профил, задницата и особено предницата са коренно различни.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    hakamoto avatar :-|
    hakamoto

    Браво на КИА, но дистрибуторът за България е собственост на Делян Пеевски!

  • 2
    mechodecho avatar :-|
    mechodecho

    Като чуя НОВИЯТ КИА и падам от смях. Нима няма рекламна компания която да се справи със задачата да ползва българския език по правилата!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK