Всъдеход на електрическа диета
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Всъдеход на електрическа диета

Хибридът с опционалния пакет R-Design<br>

Всъдеход на електрическа диета

Хибридът на Volvo ХС90 консумира 2.1 л/100 км при 408 к.с. мощност

Георги Пауновски
3607 прочитания

Хибридът с опционалния пакет R-Design<br>

© Volvo


Най-безопасният автомобил в света, тестван някога от независимата организация EuroNCAP, един от най-иновативните по отношение на оформлението на кокпита, сред най-впечатляващите кросоувъри по отношение на дизайна и спечелил куп отличия в различни страни, включително и SUV на годината в България. Това успя да направи Volvo ХС 90 от дебюта си през пролетта на миналата година до днес.

Сега кросоувърът хвърля ръкавицата на конкуренцията с модификация, разполагаща с мощност 408 конски сили, която по стандартите за измерване на средния разход показва консумация от 2.1 л/100 км. Това става възможно благодарение на технологията Twin Engine, която дебютира в зареждащата се от контакта хибридна версия на кросоувъра ХС90.

Два мотора - една цел

Автомобилът разчита на двулитров четирицилиндров бензинов двигател с турбокомпресор, осигуряващ 320 конски сили и 320 Нм въртящ момент, задвижващ предните колела, и електрически мотор, който прибавя 88 к.с. и 240 Нм, свързан със задните гуми. За разлика от други хибриди тук мощност не се губи и автомобилът разчита на впечатляващите 408 коня.

Това превръща ХС90Т8 Twin Engine в най-бързата модификация на всъдехода, като ускорението до 100 км/ч става за 5.6 секунди срещу 6.5 секунди за изпълнението Т6, което разчита на бензинов мотор с 320 к.с и е с 218 кг по-леко. При разхода на гориво предимствата на хибрида са още по-сериозни - 2.1 л/100 км в смесен цикъл, срещу 8 л/100 км.

Тук е моментът да уточня, че хибридът може да консумира толкова само в идеални условия, докато зарядът на батерията се изчерпи. Аритметиката е проста - първите 43 километра колата минава само на ток, за следващите 57 може да се задоволи с 2.1 литра бензин и така се формира средната консумация.

Уникалното предимство на ХС90Т8 Twin Engine е, че позволява ежедневните пътувания в града да се извършват само на ток, без колата да има ограниченията на електромобилите. Изминаването на 100 км на електричество, ако хибридът се зарежда нощем, струва малко над 2 лева.

Колко харчи в действителност

На международния тест на автомобила в Германия и Австрия с колега от Словакия навъртяхме над 500 километра с ХС90Т8 Twin Engine. Без да имаме претенции за икономично шофиране, дори напротив, установихме консумация от 4.2 л/100 км, докато батериите бяха пълни, 8 л/100 км след изчерпването им при шофиране по извънградски планински маршрут и 9.6 л/100 км при каране само по магистрали, на места без скоростни ограничения, по които се движихме с над 220 км/ч.

За това, че не се доближихме до заводския разход, има няколко обяснения. От една страна, заради студа батериите така и не можаха да осигурят пълния пробег на ток (обхватът не надвиши 33 километра). От друга, не избрахме вариант да караме първо само на ток, а после на бензин, а се доверихме на режима "хибрид", който според производителя е най-икономичен. При него електронен контролен блок анализира редица фактори, за да прецени кога да се ползва само електромоторът, кога само бензиновият двигател и кога и двата.

Избери си режим

Водачът на хибридното Volvo XC 90 може да избере няколко настройки за шофиране – изцяло на ток, вече споменатите хибридни, спортни, запазване на заряда на батерията, 4Х4, офроуд и индивидуални, при които решава кой агрегат какви настройки да има (примерно комфортно окачване, но пък максимална динамика). За разлика от версиите на всъдехода с класическо задвижване 4Х4 хибридът е всъщност две по две, тъй като бензиновият двигател върти предните колела, а електромоторът задните. Това обаче не се отразява на проходимостта, уверихме се на специално подготвен за целта тестови полигон. Там пробвахме и режима офроуд на ХС90Т8 Twin Engine, при който въздушното окачване осигурява максимален просвет, а автоматичната скоростната кутия имитира наличие на бавни предавки.

Най-приятната за каране версия на ХС90

Така или иначе обаче през повечето време хибридният всъдеход на Volvo ще се кара основно поасфалт, а там това е най-приятната за шофиране версия на модела. От една страна, това се дължи на мощността. От друга, заради батериите в пода и допълнителното тегло на задния мост, където се намира електромоторът, автомобилът е много по-балансиран и стабилен. Типичното за всички версии на ХС90 прецизно кормилно управление с електрическо серво допълва факторите, допринасящи за удоволствието от шофирането.

Заслужава отбелязване и фактът, че със съответното оборудване всъдеходът улеснява максимално водача. Уверих се в това, когато попаднахме в задръстване край Мюнхен. С активирането на асистента за придвижване в такива пътни условия автомобилът не само поддържаше бавното темпо на колоната, като спираше и тръгваше сам, но и следваше извивките на пътя напълно автономно, без да има нужда да държа волана.

За щастие в рамките на теста не ни се наложи да тестваме системите за сигурност, които превръщат ХС90 в най-сигурния автомобил света. Най-иновативната сред тях задейства автоматично спирачките, ако при навлизане в кръстовище има опасност от удар в друго превозно средство. По този повод създателите на колата отбелязват, че при определянето на това с какви системи за сигурност да разполага тя, са се ръководили от статистиката за тежките катастрофи и са се опитали да елиминират най-опасните сценарии.

Колко струва да си еко

Предвид липсата на каквито и да е преференции за собствениците на екологични автомобили в България, логично модификацията Twin Engine е най-скъпата в гамата на XC90. При идентично оборудване най-мощното и икономично Volvo е с 26 500 лева по-скъпо от изпълнението Т6. Въпреки стартовата цена от 153 250 лева с ДДС българската квота за тази година за зеления модел е почти изчерпена. Благодарение на запазените седем места моделът ползва и данъчен кредит.

Входът за зареждане с ток е разположен на предния десен калник
Фотограф: Volvo
Горната част на скоростния лост на хибрида е изработена от кристал.
Фотограф: Volvo

Най-безопасният автомобил в света, тестван някога от независимата организация EuroNCAP, един от най-иновативните по отношение на оформлението на кокпита, сред най-впечатляващите кросоувъри по отношение на дизайна и спечелил куп отличия в различни страни, включително и SUV на годината в България. Това успя да направи Volvo ХС 90 от дебюта си през пролетта на миналата година до днес.

Сега кросоувърът хвърля ръкавицата на конкуренцията с модификация, разполагаща с мощност 408 конски сили, която по стандартите за измерване на средния разход показва консумация от 2.1 л/100 км. Това става възможно благодарение на технологията Twin Engine, която дебютира в зареждащата се от контакта хибридна версия на кросоувъра ХС90.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK