Новият извънземен Lexus
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Новият извънземен Lexus

RX се предлага в три нови цвята, а черната С-колона създава впечатление, че покривът плава над колата

Новият извънземен Lexus

RX прибави впечатляваща визия към другите си силни страни

Георги Пауновски
18326 прочитания

RX се предлага в три нови цвята, а черната С-колона създава впечатление, че покривът плава над колата

© Георги Пауновски


Добре е да предлагаш върхови технологии, но е още по-добре, ако те излизат на пазара във впечатляваща "опаковка". Тази максима е в сила за почти всички продукти, но е особено валидна за автомобилите. Ръководителите на премиум марката на Toyota – Lexus, стигнаха до този извод и новите им модели са сред най-разпознаваемите и привличащите погледите на пътя.

Отличаващият се с много ръбове и агресивно излъчване стил промени до неузнаваемост и кросоувъра RX, който от лансирането му през 1998 г. вече си спечели немалко фенове заради своята практичност, комфорт на лимузина, лукс и не на последно място хибридното задвижване. Най-продаваният кросоувър на японците впечатлява и с нови технологии – светодиодни фарове, устойчива на драскотини боя и най-съвременни системи за сигурност – адаптивен круиз контрол, активен асистент за поддържане на избраната лента на движение, сигнализация за превозно средство в мъртвата зона на огледалата и набор от камери, даващи пълна картина на зоната около колата. Не липсва и автоматично отваряне на багажника - с приближаване на ръка до емблемата на петата врата.

Лукс и високи технологии в салона

Салонът е издържан в типичния за Lexus стил, отличаващ се с физически бутони за най-често правените настройки и управление чрез подобен на мишка на компютър блок за останалите. Мултимедията използва 12.3-инчов дисплей с висока резолюция, на който едновременно могат да се следят няколко различни типа информация – от навигацията, бордовия компютър и аудиосистемата например. Озвучаването е великолепно, като 15-те говорителя са на Mark Levinson.

Тестовият автомобил беше в изпълнението F-Sport, като фабричният тунинг пакет включва 20-цолови джанти, различни брони, прагове и аеродинамични елементи отвън и спортни седалки и елементи отвътре. Скрити за окото остават подобренията по ходовата част и спирачките, които са разчетени за по-динамично шофиране.

Като цяло в RX материалите са една идея по-добри от предшественика, като при F-Sport версията освен страхотната кожа присъстват и алуминиеви акценти и удобен за хващане спортен волан. Въпреки премиум атмосферата обаче все още могат да се открият не чак толкова изискани пластмаси.

Дигиталното приборно табло на Lexus RX предлага различна графика в зависимост от избрания режим на шофиране. Новост е визуализирането на информация пред погледа на водача (хедъп дисплей). Предните седалки са удобни, като са сложени една идея по-ниско, отколкото при предшественика. Така водачът усеща по-добре автомобила, като пак има поглед отвисоко към пътната обстановка.

Отзад в RX е приятно широко, а седалките за много удобни. Багажникът е направо огромен, като сгъващите се в три части облегалки на задните седалки позволяват гъвкавост и различни комбинации според конкретните нужни. Минималният обем е нараснал с 93 литра до 539 литра.

На бензин и ток

Макар да се предлага и с бензинови двигатели, стане ли дума за Lexus, почти всеки се сеща за, а и си поръчва хибрид. При RX450h комбинацията от V6 3.5-литров бензинов мотор и два електромотора генерира системна мощност от 308 конски сили, което е напълно достатъчно за размерите и теглото на кросоувъра (за техническите данни виж таблицата).

Задвижването е псевдо 4Х4, като задните колела получават тяга от електрически двигател. Набор от сензори анализират постоянно скоростта, сцеплението, позицията на волана и поведението на колата, за да преценят кога да активират задния мост.

Четирите колела са задвижващи и при рязко подаване на газ, като при това положение се използва пълният капацитет на бензиновия двигател и електромоторите. Водачът на Lexus RX може да избира между няколко режима на шофиране – еко, нормален и два спортни. При всеки от тях се променя работата на адаптивното окачване, кормилното управление, вариаторната автоматична скоростна кутия.

Пази чиста градската среда

На разположение е и изцяло електрически режим на шофиране, който е активен при скорост до 50 км/ч, като с напълно заредени батерии успях да измина около 5 километра на ток с нулеви вредни емисии. Това беше достатъчно при шофиране по пътища, различни от магистрала, да преминавам през всички населени места извън града, без колата да отделя вредни емисии.

Основно шофирах в екорежим, при който повечето настройки са насочени към комфорта и лежерното пътуване. В него RX вози приятно меко, като филтрира малките неравности, а по-големите предава с нежно полюшване, смяната на предавките не се усеща, а двигателят не се чува. Воланът е лек, но все пак достатъчно информативен.

Зарежда и с адреналин

Преминаването в спортен режим, което практикувах при изпреварване, променя характера на колата. На приборното табло се появява оборотомер, който заменя уреда, показващ колко икономично се кара, скоростната кутия започва да държи по-високи обороти, воланът натежава, а окачването се втвърдява.

При подаване на газ кросоувър се ускорява динамично, за моя радост без онзи типичен за хибридите звук, все едно ги подлагащ на изтезание. Напротив, RX звучи сякаш под предния капак се крие не шест-, а поне осемцилиндров агрегат. Впоследствие обаче разбрах, че този звук до голяма степен е изкуствен, като част от озвучаването идва от специален говорител. Дори и така обаче усещането е приятно.

Сериозни резерви имах към представянето на Lexus RX в завой. Оказа се обаче, че и на такъв терен кросоувърът доставя удоволствие и позволява динамично шофиране. Окачването осигурява отлична стабилност с приемлив наклон на каросерията, а с прехвърляне не въртящ момент към предните и задните колела се подпомага следването на зададената с волана траектория.

Вариаторът избира най-подходящата за случая предавка, като бързо реагира на рязкото подаване на газ. Отлично работят и спирачките, но все пак педалът се усеща леко синтетичен, което идва от специфичното спиране при хибридите – в повечето случаи спират чрез електрическия мотор, работещ като генератор, а сравнително рядко с накладките и дисковете.

Вместо заключение

Ако трябва да обобщя, макар и на практика на същата платформа като предшественика си, промените по окачването и кормилното управление на Lexus RX създават усещането, че караш доста по-различен и определено по-добър автомобил. Що се отнася до разхода на гориво, при изминати близо 900 километра той беше около 7.5 л/100 км, което е добър показател за автомобил с размерите, теглото и мощността на RX.

Ако се чудите дали кросоувърът става за преходи извън пътя, отговорът е по-скоро не. И ограничението не е толкова в задвижването 2Х2, което между другото се справя отлично дори в кал и сняг, колкото в твърде ниския ъгъл на заход. Особено версията F-Sport с по-издадената напред предница закача при всяка по-сериозна неравност. И все пак дори с този подчертано паркетен SUV можете да стигнете до много повече места, отколкото със стандартен автомобил.

Най-достъпната версия на Lexus RX e 200t (с бензинов турбомотор с 238 к.с), а хибридното изпълнение струва поне 119 950 лева.

дължинависочинаширинамеждуосие
4.89 м.1.69 м.1.90 м.2.79 м.
двигателиускорение 0-100 км/чмаксимална скоросткомбиниран разход
RX200t (238 к.с.)9.5 сек200 км/ч.7.9 л/100 км.
RX450h (313 к.с.)7.7 сек200 км/ч.5.3 л/100 км.

Добре е да предлагаш върхови технологии, но е още по-добре, ако те излизат на пазара във впечатляваща "опаковка". Тази максима е в сила за почти всички продукти, но е особено валидна за автомобилите. Ръководителите на премиум марката на Toyota – Lexus, стигнаха до този извод и новите им модели са сред най-разпознаваемите и привличащите погледите на пътя.

Отличаващият се с много ръбове и агресивно излъчване стил промени до неузнаваемост и кросоувъра RX, който от лансирането му през 1998 г. вече си спечели немалко фенове заради своята практичност, комфорт на лимузина, лукс и не на последно място хибридното задвижване. Най-продаваният кросоувър на японците впечатлява и с нови технологии – светодиодни фарове, устойчива на драскотини боя и най-съвременни системи за сигурност – адаптивен круиз контрол, активен асистент за поддържане на избраната лента на движение, сигнализация за превозно средство в мъртвата зона на огледалата и набор от камери, даващи пълна картина на зоната около колата. Не липсва и автоматично отваряне на багажника - с приближаване на ръка до емблемата на петата врата.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    emilm13 avatar :-|
    emilm13

    Много добър автомобил (въпреки, че статията е платена) но дизайнът на предницата е меко казано "капризен", а както казваха бащите на дизайна: Всяка форма без функция е КИЧ!

  • 2
    qyd1424884427392548 avatar :-|
    Ned Apostolov

    Аз имам от по-малката версия NН-300 хибрид. Кaчествена кола. Относно дизайна - това което казва основния дизайнер на Лексус, е, че са искали колата да изглежда като шлифован диамант, затова и имаш множеството ръбове и пречупени ъгли. Отделно са заложили доста време в малките неща - дизайна на страничните огледала, така че при висока скорост да не генерират шум в купето, което си е така, колата е доста тиха. Общо взето съм доволен клиент, макар и с по-малкия брат на RX.

  • 3
    qvd50491823 avatar :-P
    Костадин Иванов

    До коментар [#1] от "emilm13":
    С тази решетка предницата напомня зурлата на Дарт Вейдър


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.