Kia Niro идва с амбициите да е по-добрият хибрид
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Kia Niro идва с амбициите да е по-добрият хибрид

Kia Niro се предлага в десет цвята, като два от тях са нови за марката, включително и синият.

Kia Niro идва с амбициите да е по-добрият хибрид

Моделът разчита на практичност, икономичност и функционалност

Георги Пауновски
11452 прочитания

Kia Niro се предлага в десет цвята, като два от тях са нови за марката, включително и синият.

© Георги Пауновски


На пръв поглед Kia има добро покритие с модели в популярния в Европа С-сегмент. Там са хечбекът, комбито и купето Cee’d и кросоувърът Sportage. Маркетинговите анализатори на марката обаче смятат, че в него има място за още един модел. Той трябва да е функционален, икономичен, иновативен, забавен за каране и насочен към младите семейства.

Всички тези черти са събрани в Kia Niro - първият от общо 11 екомодела, които марката ще лансира на пазара в следващите четири години. Става дума за хибриди, плъгин хибриди и електрически автомобили. Niro е класически хибрид от старата школа, в който литиево-йонните полимерни батерии се зареждат от работата на бензиновия двигател и превърнатата в ток кинетична енергия, отделяна при спиране и движение по инерция.

С визия на кросоувър

С дължината си от 4.35 метра колата се позиционира точно между вече споменатите Cee’d и Sportage, като е с 25 см по-късна от първия модел и точно с толкова по-ниска от втория. Най-общо Niro има визията на кросоувър с типичните защитни елементи по калниците и праговете, рейките на покрива и т.н. В същото време обаче просветът е типичните за лека кола 16 см, а задвижването е само предно.

Какво го движи

Автомобилът използва 1.6-литров бензинов двигател с мощност 107 конски сили и електромотор с 49 коня. Общата системна мощност е 141 к.с., а максималният въртящ момент - 265 Нм. Голямата е изненада е скоростната кутия, която не е типичната за хибридите вариаторна, а автоматична с двоен съединител и шест предавки. Изборът й се обяснява с това, че CVT трансмисиите са скучни и правят моторите шумни, без да могат да осигурят прецизна работа при динамично каране.

Ролята на електромотора в Niro е спомагателна, като при потегляне и движение с ниска скорост колата разчита само на него. Нормалното придвижване става чрез бензиновия двигател, а при пълно подаване на газ най-доброто от себе си дават и двата агрегата.

Има и спортни заложби

В спортен режим Niro се ускорява до 100 км/ч за 13.5 секунди, което не е кой знае какво постижение. Така или иначе обаче динамиката е по-добра от сходна по размери кола с разход около 3.8 л/100 км, колкото е консумацията на корееца.

Шофьорът на Niro няма възможност да зададе принудителен режим на изцяло електрическо движение, като колко време хибридът ще върви на ток зависи от натиска върху педала на газта, скоростта и заряда на батерията. След няколкостотин километра в хибрида на Kia като водач и пасажер мога да кажа, че това е кола за спокойно семейно пътуване.

Ако не се упражнява сериозен натиск на педала на газта, на борда е приятно тихо при всяка скорост. Окачването вози изключително комфортно, като се спестяват неприятните сътресения при преминаване през неравности. Niro се предлага с два вида окачване, като кой ще се монтира зависи от избора на джанти - 16- или 18-цолови.

Въпреки приятната возия Niro стои добре в завой, а спортният режим на кутията, или ползването на варианта за ръчна смяна на скоростите, позволяват поддържане на отлична динамика и по пресечен терен. Това, което донякъде не ми се понрави като любител на по-спортното шофиране, е твърде синтетичният волан със сериозен ход от край до край.

Колко харчи всъщност

В рамките на теста в своеобразен смесен цикъл Niro показа най-нисък разход от 4.5 л/100 км, като най-високият беше 7.8 на сто. Колко ще е той зависи основно от стила на шофиране, като след всяко пътуване електрониката показва данни през колко от времето се е шофирало икономично, агресивно или нормално. В пестенето на енергия е ангажирана и навигацията, която предупреждава шофьора да не ускорява излишно, ако предстои завой или ограничение на скоростта.

Данните за спецификата на терена пред автомобила се използват и за предварително зареждане на батерията, когато предстои изкачване, за да може електромоторът да помогне повече на бензиновия двигател и за максимално изчерпване на заряда в нея, когато идва спускане, при което акумулаторите ще се заредят.

Солиден набор от системи за сигурност

Иначе Niro спира превъзходно, като в зависимост от нуждите това става чрез съпротивителната сила на електромотора или заедно мотор на ток и накладки. В зависимост от нивото на оборудване колата може да разполага с адаптивен круиз контрол, система за самостоятелно спиране при риск от удар в превозно средство или пешеходец, сигнализация за кола в мъртвата зона на огледалата, асистент за предотвратяване на неволно напускане на избраната лента на движение и т.н.

Акумулаторите на Niro са със сравнително малък капацитет - 1.66 киловата, като са събрани в компактен и тежащ едва 33 кг блок, монтиран под задната седалка. Това решение позволява Niro да има багажник с обем между 427 и 1425 литра, което е повече от хечбеците в сегмента, но по-малко от повечето кросоувъри в него. Багажникът е с правилна форма, двоен под и сравнително нисък товарен праг.

Място за петима и ергономия на ниво

Работното място на водача предлага отлична ергономия, като всички основни настройки се правят чрез големи бутони. На копчета са дублирани дори и функциите на мултимедийната система, която е с тъчскрийн, което лично на мен много ми хареса. Дисплеят в средата на арматурното табло е с размер 7 или 8 инча, като предлага ясна картина, като навигацията предлага красиви триизмерни графики.

Между километража и уреда, който отчита дали се шофира икономично, който заменя оборотомера, е поставено елипсовидно екранче, на която може да се следи различна полезна информация. Отзад Niro предлага простор пред коленете без аналог при хечбеците в Golf-класа, като съперничи по това и на немалко от кросоувърите в сегмента.

На задната седалка спокойно пътуват трима души, като за тях има отделен вентилационен отвор, а също и контакт, който предлага напрежение 220 волта. Срещу доплащане озвучаването може да е JBL.

Ако трябва да обобщя, Niro e много приятен автомобил, който е сред малкото емоционални и практични подобни модели на пазара, а в същото време има част от предимствата на кросоувър, съчетани с нетипична за този клас автомобили икономичност. Развитието на модела ще продължи с представянето на негова плъгин (зареждаща се от контакта) хибридна версия и електромобил. Цените за българския пазар на Niro още не са известни.

Колата се прави в Корея, като очакванията са за 25 хиляди продажби годишно.
Фотограф: Георги Пауновски
Салонът предлага две цветови комбинации, като тапицериите са текстилни, кожени или комбинация от двата материала.
Фотограф: KIA

На пръв поглед Kia има добро покритие с модели в популярния в Европа С-сегмент. Там са хечбекът, комбито и купето Cee’d и кросоувърът Sportage. Маркетинговите анализатори на марката обаче смятат, че в него има място за още един модел. Той трябва да е функционален, икономичен, иновативен, забавен за каране и насочен към младите семейства.

Всички тези черти са събрани в Kia Niro - първият от общо 11 екомодела, които марката ще лансира на пазара в следващите четири години. Става дума за хибриди, плъгин хибриди и електрически автомобили. Niro е класически хибрид от старата школа, в който литиево-йонните полимерни батерии се зареждат от работата на бензиновия двигател и превърнатата в ток кинетична енергия, отделяна при спиране и движение по инерция.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK