Футурист и еколог
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Футурист и еколог

Благодарение и на странната си форма Prius невероятно аеродинамичен.

Футурист и еколог

Четвъртото поколение на Toyota Prius е по-ефективно и приятно за шофиране

Георги Пауновски
7899 прочитания

Благодарение и на странната си форма Prius невероятно аеродинамичен.

© Георги Пауновски


След 23 години пазарно присъствие и над 3.5 млн. продажби в цял свят Toyota Prius влезе в четвъртото си поколение с амбицията да е още по-енергийно ефективна, като същевременно засили сериозно фактора удоволствие от шофирането. От първата си генерация автомобилът се отличава от общия фон със своята външност, но най-новото му издание определено е като дошло от бъдещето. Дизайнът е доста сходен с този на първия сериен модел на Toyota на водород Mirai, като се отличава със странна комбинация от остри ръбове и обтекаемост.

Визията е от типа или се влюбваш, или я намразваш, но лично на мен по-скоро ми хареса. Още повече че нито една форма не е самоцелна, а е подчинена на аеродинамиката. Крайният резултат е намалена консумация на гориво и много по-малко паразитни шумове в салона дори при движение с висока скорост.

Приветлив и функционален интериор

Като стана дума за интериора, той е изцяло преработен. Постигната е максимална изчистеност, а лично аз харесах това, че физическите бутони за най-често правените настройки са запазени. Разбира се, не липсва реагиращ на допир екран, с който се работи лесно. През мултимедията могат да се ползват уеб базирани услуги и да се теглят полезни приложения.

Истинско произведениe на изкуството е изглеждащият като изработен от син кристал селектор за управление на безстепенната автоматична трансмисия. На волана има оптималното количество бутони, а данните за скоростта и различна сервизна информация се извеждат на няколко разположени едно до друг екранчета в средата на арматурното табло. В Prius присъства и хед-ъп дисплей, който обаче ме разочарова с твърде бедната информация, която дава, като указанията от навигацията не присъстват.

За сметка на това на разположение е подложка за безжично зареждане на мобилни телефони. Що се отнася до местата за съхранение на дреболии в салона, те са достатъчно на брой, така и не намерих обаче място, където да поставя голяма бутилки минерална вода. Материалите в салона са видимо по-качествени, а озвучаването от JBL е великолепно.

Повече място за багаж и допълнителен простор отзад

Предните седалки са удобни, а за возещите се отзад има повече пространство благодарение на увеличената дължина на колата с 6 см (до 4.54 метра). Багажният обем е скочил с 50 литра до минималните 502 и максималните 1633 литра.

Новият Prius разчита на подобрена хибридна система, която е по-компактна, по-лека и по-ефективна. Предимството на технологията, използвана в автомобила, е, че батериите се зареждат от работата на бензиновия двигател и трансформираната в ток кинетична енергия, освободена при движение по инерция и спиране. Хибридната система включва бензинов двигател със същия обем като досега - 1.8 литра, работещ по цикъла на "Аткинсън" с мощност 98 конски сили и електромотор със 72 конски сили. Общата системна мощност е 122 конски сили или с 14 по-малко от предшественика.

Намален разход при запазена динамика

Без това да се отразява сериозно на динамиката (ускорението до 100 км/ч става за 10.6 секунди), консумацията на гориво е намалена с 600 милилитра до 3.3 л/100 км в смесен цикъл. Бордовият компютър, на навъртелия над 15 хиляди километра тестови Prius, пазеше данни за консумацията няколко месеца назад, като данните варираха между 5 и 6 на сто. В рамките на теста постигнах 4.5 л/100 км, без особен стремеж към икономично шофиране.

Хибридната технология на Prius пести гориво основно в градски условия, където немалки разстояния могат да се изминат само на ток. Електромоторът се използва при потегляне и при движение с до 50 км/ч. Ролята му е и да подпомага бензиновия при рязко натискане на педала на газта. Хибридът разполага с изцяло електрически режим на движение, като при напълно заредени батерии и нежно галене на педала на газта изминава около пет километра.

Извън града и по магистрала

Като цяло обаче разчитах на екорежима на придвижване, при който електрониката решава кога кой мотор да използва. Prius показа добра горивна ефективно и при шофиране извън града по маршрута София - Челопеч - Панагюрище, като консумацията беше около 4 л/100 км при работещ на пълна мощност климатик. Реално всички населени места по маршрута бяха преминати на електричество, без отделяне на вредни емисии. Дори при скорост около 90 км/ч при движение по лек наклон колата се теглеше само от електромотора.

Eдинствените условия, при които хибрид като Prius няма никакви екопредимства спрямо автомобил с нормален двигател, са при магистрално шофиране. При поддържане на постоянни около 130-140 км/ч се използва предимно бензиновият двигател, който работи при сравнително високи обороти, а разходът скача на 6-7 на сто. Полза от електрическия мотор все пак има, като с включването си той осигурява по-бързо доускорение, като класическата дисциплина от 80 до 120 км/ч се покорява за 8.3 секунди.

Факторът удоволствие

Още след първите километри зад волана на Prius ми направи впечатление много по-комфортната возия от предшественика. Заслугата е на новата глобална платформа Toyota New Global Architecture (TNGA). Предимствата и проличаха особено силно при шофиране по път със завой, където хибридът се представи много по-убедително от предшественика си. От една страна, колата държи по-добре пътя заради сваления център на тежестта, а от друга, сериозно е намален и наклонът в завой. Воланът е доста приятен и директен, като Prius вече определено става и за по-спортно каране. Е, при катерене на нагорнища в спортен режим бензиновият мотор ръмжи доста неприятно, но пак една идея по-тихо от при предшественика.

Серийно Prius e снабден със системи са сигурност, обединени под името Toyota Safety Sense (TSS). Сред тях са предупреждение за опасност от сблъсък и аварийно спиране с реакция и на пешеходци, сигнализация за напускане на избраната лента на движение с коригиране на траекторията, адаптивен круиз контрол и предупреждение за автомобил в мъртвата зона на огледалата. Мнозина биха оценили и програмата за автономно паркиране, която работи доста прецизно.

С калкулатор в ръка

Една от причините да харесвам хибридите е, че те някак те карат да шофираш по-плавно, по-малко рисково, като влизаш в състезание със себе си, при което се взимат предвид не секундите, а милилитрите. При Prius например в края на всяко пътуване излиза графика, оценяваща стила на шофиране, що се отнася ефективността, като има и съвети как да бъдат подобрени резултатите.

Финансово погледнато обаче, в България покупката на хибрид не е оправдана заради липсата на фискални стимули за по-екологичните автомобили. А допълнителните компоненти в колата неизбежно я оскъпяват. В случая цените на модела на Toyota тръгват от 53 750 лева с ДДС, с включена хибридна преференция от 2500 лева, давана от дилъра, което пак е с над 10 хиляди лева повече от подобно оборудвана Corolla, която е сходна като размери.

Хибридът се предлага в три нива на оборудване.
Фотограф: Георги Пауновски
Черно-бялата комбинация за салона е доста стилна.
Фотограф: Toyota

След 23 години пазарно присъствие и над 3.5 млн. продажби в цял свят Toyota Prius влезе в четвъртото си поколение с амбицията да е още по-енергийно ефективна, като същевременно засили сериозно фактора удоволствие от шофирането. От първата си генерация автомобилът се отличава от общия фон със своята външност, но най-новото му издание определено е като дошло от бъдещето. Дизайнът е доста сходен с този на първия сериен модел на Toyota на водород Mirai, като се отличава със странна комбинация от остри ръбове и обтекаемост.

Визията е от типа или се влюбваш, или я намразваш, но лично на мен по-скоро ми хареса. Още повече че нито една форма не е самоцелна, а е подчинена на аеродинамиката. Крайният резултат е намалена консумация на гориво и много по-малко паразитни шумове в салона дори при движение с висока скорост.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK