С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
3 6 яну 2017, 8:30, 22697 прочитания

Кафето: по-удобно и с мляко

Растат само продажбите на капсулите и разтворимите миксове

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Кафето: по-удобно и с мляко

Преглед на оригинала

Автор: Капитал
Джезвето, кубинската кафеварка и дори еспресо-машината бавно потеглят към рафтовете с исторически експонати за сметка на домашните автомати за кафе на капсули и разтворимите напитки три в едно. Дори да е преувеличено, промяната в начина на приготвяне на кафе в страната е факт: продажбите на капсули за домашни кафе-машини растат с 26% през 2016 г. в сравнение с предишната година, а втората категория с бурно развитие са кафе миксовете – разтворимите кафе напитки. Така с поглед към все по-удобното кафе и неговите вариации с мляко, чието приготвяне изисква минимално време, пазарът на кафе продължава да расте.

През 2016 г. той е 275 млн. лв., което е ръст с около 3.7% в сравнение с предишната година, изчисляват от сектора. На опаковките за вкъщи се падат около 60% от пазара в стойност по изчисления на "Нестле България", а останалите се консумират в хотели, ресторанти, кафенета (т. нар. хорека). Като количество обаче консумираното у дома кафе носи 80% от обема. Това означава, че вкъщи българите са изпили 10 063 тона кафе, което обаче е с 37 тона по-малко в сравнение с 2015 г. В същото време тенденцията е самото кафе да поскъпва, а и самите клиенти да избират все по-скъпо кафе, каквото е това в капсулите и разтворимите кафе напитки и затова пазарът продължава тенденцията от предишните години да расте в стойност.


Милиард и половина чаши кафе

Изчисленията на "Нестле България" показват, че в страната всяка година се консумират над милиард и половина чаши кафе. "Пазарът расте в стойност и като потребление спрямо 2015 г. Тенденцията е устойчива през последните години, което е видно и от данните на НСИ", коментира Теодор Тошков, бизнес мениджър "Напитки" в Nestle България. Според данните напоследък всяко домакинство в България е консумирало средно годишно по 3.9 кг кафе (виж графиката)

Най-продаваното



Албена Колева, маркетинг мениджър на "Якобс Дау Егбертс БГ" (Jacobs Douwe Egberts), коментира, че България е пазар със сравнително ниска консумация на кафе от глава на населението (около 2.5 кг годишно на глава от населението), но процентът домакинства, които пият кафе, е един от най-високите в Европа.

"Кафето се консумира от всички – за нас целева група са всички потребители на възраст 18-55 години. Интересното е, че има доста голяма взаимозаменяемост между различните сегменти – не може да се каже, че хората избират само мляно или само разтворимо кафе – те консумират различен вид кафе в зависимост от това дали е сутрин или следобед, дали са вкъщи, в офиса или навън, дали са сами или с приятели", отбелязва Албена Колева.

Според нея пазарът нараства в стойност през последната година основно заради ръста, който отбелязват кафе миксовете (3 в 1, 2 в 1) и сегментът на капсулите.

"Мляното кафе обаче продължава да бъде най-големият сегмент на пазара в обем - близо половината кафе, което се продава в магазините в България е мляно и все още е кафето, което българите предпочитат и купуват най-често", коментира Албена Колева.

Jacobs Douwe Egberts продължава да е пазарен лидер в обем, като Nova Brasilia е марката, която се консумира в най-много домакинства в България, посочва тя. Според данните на "Капитал" за пазара Nova Brasilia се купува от около 60% от домакинствата, основно във вариантите му на мляно кафе и кафе за джезве, като ръст бележи и разтворимото кафе. Освен дългогодишния най-популярен бранд в България компанията разпространява на пазара и Jacobs - мляно, разтворимо и миксове.

Профилът на лидера говори, че българите все още предпочитат вкуса на робустата пред арабиката, въпреки че в големите градове консуматорите пазаруват арабика.

Шампионът в стойност

Погледнато като пари, кафето е най-голям бизнес за "Нестле България", които разполагат с брандове, пазарни лидери в разтворимото кафе и капсулите за вкъщи и за хорека канала – Nescafe и Nescafe Dolce Gusto.

На трето място по пазарен дял са германската Tchibbo, които разпространяват кафета с едноименния бранд, но само в магазините и хипермаркетите и още не са решили да предприемат експанзия в хорека канала.

Четвърти по продажби и в обем, и в стойност продължава да бъде италианският бранд Lavazza, който е лидер в хорека канала. Останалите производители и вносители на кафе си разделят продажби с дял под 4% всеки.

Белите чаши

Кафе миксовете, еднократните дози и капсулите са сегментите с най-голям ръст в обем през 2016 г.

"Това се дължи най-вече на факта, че са удобни и лесни за употреба, което привлича все повече потребители. Кафе миксовете се консумират от по-млади потребители заради по-мекия им и млечен вкус. Това е и сегментът, с който много от младежите влизат в категорията и започват да изграждат навиците си за пиене на кафе", коментира Албена Колева. Тя допълва, че и по-възрастните потребители започват да предпочитат продуктите 3 в 1 и 2 в 1, когато вече не търсят толкова силен вкус.

Освен "удобните" кафета, каквито са капсулите, падовете, разтворимото кафе и миксовете, на пазара има още една тенденция – все повече млади хора пият кафето не чисто, а с мляко или сметана, а в заведенията се консумират напитки, в които млякото, ароматите, шоколадът преобладават.

"В последните четири години се увеличава съществено делът на т.нар. бели чаши – кафе с мляко или сметана – спрямо черните чаши", казва Теодор Тошков.

Компаниите се опитват да отговорят на тенденцията, като произвеждат продукти, при които вкусът на мляното кафе например се откроява независимо дали се пие със или без мляко.

Все повече през деня

Хората консумират все повече кафе за удоволствие през деня и вечерта, а не само заради ползата му при събуждане, сочи проучване на Added Value за Nestle, проведено през 2016 г.

"Това говори за развиваща се кафе култура, в която българите откриват все повече поводи за консумация на кафе под различни форми. Основната все още преминава през приготвяне на мляно кафе от еспресо машина, но се увеличава консумацията на капсули, както и на кафе миксове", казва Теодор Тошков. Той допълва, че делът на традиционните методи за приготвяне на кафе като джезфе, кубинка и филтър машини все повече отстъпват на удобното кафе.

Тенденциите, които според него променят консумацията, са няколко – като първото са търсенето на по-качествено и скъпо кафе, на нови усещания и здравословният начин на живот.
Хипермаркетите продават най-добре

През веригите минават повече от половината от продажбите на кафе. В ритейл канала най-значим принос имат супермаркетите над 400 кв.м, следвани от малки и средни магазини до 40 кв.м. Електронната търговия все още има незначителен дял под 1%, но расте с двуцифрени темпове.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Да пазиш традицията "Под Балкана" Да пазиш традицията "Под Балкана"

Животновъдната ферма на семейство Кулови край Карлово е затворила целия цикъл на производство

6 дек 2019, 1800 прочитания

LVMH тества границите на лукса LVMH тества границите на лукса

Може ли шик конгломератът да се разрасне още

5 дек 2019, 1319 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Ритейл"

Седмичен бюлетин с най-важното от ритейл сектора

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Ритейл" Затваряне
Фермери в мола

В няколко търговски и бизнес центъра се експериментира с продажба на храни на малки производители

Още от Капитал
Какво прави една реклама ефективна

Николай Караджов, Светослава Диновска и Радомир Иванов от агенцията Saatchi&Saatchi Sofia, пред "Капитал"

Къде е еко-то в данъка за колите

Новите данъчни идеи на София се мотивират със замърсяването на въздуха, но реално нямат връзка с това

Язовир "Черна дупка"

Пресъхването на язовир "Студена" заплаши Перник с пълно безводие до края на годината и разкри огромните пропуски при управлението на водите в България

Румънското управленско дуо: От едната страна на барикадата

Новият премиер Лудовик Орбан и преизбраният президент Клаус Йоханис обещават про-ЕС ера и реформи в Румъния

ЕСМ на 50

Поглед към влиянителния музикален лейбъл навръх 50-годишнината му

Гледни точки

Новата поредица прожекции "Киноточка" започва с документален филм за музиката в киното

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10