С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 13 яну 2017, 12:28, 25952 прочитания

Фермери в мола

В няколко търговски и бизнес центъра се експериментира с продажба на храни на малки производители

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
93% от потребителите изпитват съмнение в качеството на храните в България, а за 42% то се влошава през последните години, показва проучване на Pragmatica от есента на миналата година.
Твърде много Е-та, дълги срокове на годност, съмнения за ползването на хормони на растежа, ГМО и т.н. Списъкът с притесненията, често основателни, за качеството на храните расте, а производителите казват, че темата с недоверието започва да влияе пряко и върху покупките в цели сегменти.

Различното отношение създава нова бизнес ниша, затова през последните години започнаха да се отварят все повече специализирани магазини за месо, млечни продукти, хляб, плодове и зеленчуци, зад които стоят малки, често семейни, компании. В интернет пък вече има десетки платформи за поръчка на продукти от дребни стопанства, а фермерските пазари започват да навлизат постепенно в живота на големите градове.


И макар да не звучи типично, отскоро тази вълна започна да обхваща и големите търговски и бизнес центрове в страната. Първите опити за организиране на фермерски пазари в молове и големи офис сгради вече се случват в София, Варна, Бургас и други по-големи градове.

Новата вълна

Общото между всички пазари в молове е, че зад концепцията стоят неформални организации на производители по места, кооперативи или сдружения, а идеята е да се продават малки количества продукция с по-високо качество там, където има по-голям поток от клиенти.



През миналата година кооперативът "Хранкооп" отвори обект в столичния мол "Сердика", като идеята за него е била на мениджмънта на търговския център. В магазина се предлагат над 450 продукта от 40 доставчика, а плановете включват и в четвъртъците да бъде организиран фермерски пазар на покрива на мола. Пилотният дебют беше през миналата есен. Опитът досега показва нарастващ интерес на клиентите. "Фермерският пазар в мол "Сердика" е във фаза на стабилизация, оборотите преди коледните празници се увеличиха много, правим между 300 и 350 продажби на ден, увеличихме зареждането", коментира председателят на кооперация "Хранкооп София" Николай Генов. Пред "Капитал" управителят на "Сердика център" в София Димитър Кехайов коментира, че "начинът на живот на съвременните хора налага предлагането на фермерски и биопродукти". По негова оценка вече има клиенти, които идват специално заради тези продукти.

От около две години фермерски пазар се провежда всяка събота в "Мол Варна", а организатор е сдружение "Фермерски пазари - Варна". "В началото бяхме резервирани към идеята, но нямахме друга алтернатива да влезем през студените месеци някъде на закрито", разказва управителят на сдружението Христина Петрова. По думите й организацията е поела риск, но не съжалява, защото отреденото място в търговския център е подходящо за пазар. "Смятам, че клиентите на мола и на фермерския пазар са различни категории, като вторите идват специално заради фермерските продукти", коментира още тя. Данните на сдружението към момента показват, че продажбите на земеделците се увеличават, макар и с бавни темпове.
Държавата и общините също с идеи за пазари на производители

От 2017 г. държавата и общините ще стартират подобна програма - идеята е във всеки областен град да се провежда регулярно фермерски пазар, на който стоката си ще могат да продават производители и преработватели на земеделска продукция, както и малки ферми, които имат регистрация за директни доставки на малки количества животински храни. Организирането на пазарите ще е задача на местните власти, като финансирането ще бъде от държавния бюджет, като идеята е схемата да работи до 2020 г. Започването й чака одобрение от ЕК.
През 2016 г. земеделското министерство и общините организираха пилотно такива фермерски пазари, като участие в тях са взели над 1000 производителя.

Освен в моловете концепцията започва да пробива и в големите офис сгради, където също има голям поток от хора. Фермерски пазари "Здравец" например гостуват в различни бизнес центрове в столицата като "Капитал Форт", "Софарма бизнес тауърс", "Вертиго бизнес тауърс", BSR – София, и др. Според организатора на събитията Павлин Петров в някои от тях фермерите участват веднъж месечно, в други всяка седмица, а през 2017 г. към списъка ще бъдат добавени нови места за продажба в столицата. "Така отиваме при хора, които не могат да отделят време, за да обикалят множество малки магазини, но същевременно имат отношение към чистата храна, както и нужните познания и възможности", разказва Петров. По думите му участието на самите производители на такива пазари е свързано не толкова с търговския елемент, колкото с получаване на обратна връзка за продукцията. Това от своя страна дава възможност на фермерите да тестват какво се търси, какво евентуално трябва да подобрят в производството си, което е особено важно за стартиращи фирми или такива с планове за собствен търговски бизнес в бъдеще. Във всеки пазар се включват 15 - 20 производителя, като стремежът е да има разнообразие от продукти, уточни Петров.

Участието за производителите на подобни пазари в някои случаи е свързано с плащането на такса или процент от оборота, а в други е безплатно и е за сметка на приемащия търговски или бизнес център като опит за осигуряване на още една възможност за служителите или посетителите му.

Рисковете пред концепцията

Макар и да се развива бързо, концепцията за фермерски пазари в търговските и офис центрове крие и рискове. От една страна, организаторите им трябва да гарантират качеството и автентичността на продуктите, защото всеки опит за измама е възможно да компрометира цялата идея. Сдруженията, които стоят зад идеята, твърдят, че правят проверки на място на всички участници и познават бизнеса и методите им на производство. Вторият проблем е свързан с факта, че за малки производители е трудно да осигуряват постоянни количества, а част от тях могат да участват на пазари само сезонно, когато имат реколта. По този начин е трудно гарантирането на определен брой фермери участници.

Невинаги организирането на фермерското изложение в мол е печеливша формула. Това поне показва опитът през миналата година да стартира фермерски пазар в мол "Бургас плаза". "През януари и февруари преместихме фермерския пазар в мола заради ниските температури. Бяхме предплатили наем за три месеца, но част от фермерите през март побързаха да се върнат на обичайното място - Славейковото пазарче в централната част на града. Така фермерският пазар излезе от мола и наемът за март "изгоря", разказва управителят на "Хранкооп Бургас" Галина Желязкова. По думите й присъствието в търговския център е имало предимства - топло е, уютно, има паркинг за търговците и клиентите. "В същото време липсваше специално отделено място за фермерските продукти, щандовете на производителите бяха на пътеката покрай магазините", разказва още тя, допълвайки, че част от постоянните клиенти на фермерските продукти твърдят, че изобщо не посещават молове.

Накратко, има опити за бягство от конфекцията в храните, но е рано да се прогнозира дали присъствието в мола или офиса ще се превърне в дългосрочен бизнес.
И други алтернативи

В софийския "България мол" се планира отварянето на "първи български хипермаркет на малките и средните производители, непредставени в търговските вериги". Зад идеята стои фирма "Вердон инвест", която отлага отварянето вече няколко месеца. Според предварителната информация магазинът ще е с площ над 4000 кв.м и с допълнително изградени хладилни камери и складови помещения, а в него се очакват над 350 производителя.

Акцент ще са млечните и месните продукти, вината, плодовете и зеленчуците. Производителите ще наемат площи, а хипермаркетът ще се управлява от компания оператор, която ще получава процент от оборота. Фирмите сами ще определят продажните си цени и ще има правото да ги сменят, когато поискат. Тяхна е грижата за доставка на стоката до обекта.

Сходен проект през миналата година беше обявен и за опразненото от "Пикадили" помещение в софийския бизнес център "Софарма тауърс", който към този момент не е стартирал. Идеята е на компанията "Прайм парк", като целта е създаването на търговски обект тип хали, но от по-висок клас.

Българската търговско-промишлена палата и през 2017 г. ще организира различни изложения за български компании в нова изложбена зала, наета в столичния ЦУМ. Планирано е представяне на български производители от секторите текстил, храни, био- и натурални продукти, сувенири и др. За пръв път ще има и изложби, представящи продукти от сладкарската индустрия, съобщи Милен Моллов от палатата, като идеята е те да се провеждат два пъти годишно.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

"Кауфланд България", "Лигна груп" и "Лидл България" взеха наградите на германската икономика "Кауфланд България", "Лигна груп" и "Лидл България" взеха наградите на германската икономика

Германско-българската камара връчва своите награди за 16-а поредна година

28 яну 2020, 1340 прочитания

Philips обмисля продажба на бизнеса си с домакински уреди Philips обмисля продажба на бизнеса си с домакински уреди

Решението е на дневен ред, след като печалбата на нидерландската компания спадна със 17% през последното тримесечие

28 яну 2020, 847 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Ритейл"

Седмичен бюлетин с най-важното от ритейл сектора

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Ритейл" Затваряне
Кои са най-големите компании в млечния сектор

Топ 25 от класацията на "Регал" на преработвателите показва, че през 2015 г. продажбите на повечето дружества спадат

Още от Капитал
Две италиански офис сделки

Инвеститори от Рим купиха сгради до летището и над бизнес парка за 23.5 млн. евро

Глътка надежда за БНР

Изненадващо медийният регулатор реши да даде шанс на Андон Балтаков, който има опит в доказани медийни компании като "Асошиейтед прес" и CNN.

Битката за столичната адвокатура

Изборите на органи на софийската колегия имат значение не само за професионалните интереси на гилдията, но и за институционалната зрялост на държавата

Възраждането на "Пирогов"

В болницата бяха открити нови клиники и приходите я нареждат на първо място в София

Ново място: Музей на илюзиите

Оптични илюзии, интерактивност и древни експонати

Кино: "18% сиво"

През Европа към себе си със стил и чувство

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10