Продажбите на български колбаси са се свили с над 2% до 470 млн. лв.
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Продажбите на български колбаси са се свили с над 2% до 470 млн. лв.

Продажбите на български колбаси са се свили с над 2% до 470 млн. лв.

Производителите им са били с четири по-малко през 2015 г.

Боряна Генчева
29044 прочитания

Анализът за сектора е част от специалното издание "Регал 500+", което съдържа класация за най-големите производители на бързооборотни стоки в България през 2015 г. Подредени са 25-те най-големи производителя в 25 категории бързооборотни стоки, класирани по приходи от продажба на продукция за 2015 г. Вижте повече за изданието на www.regal.bg/500.

Пазарът на преработени меса - свинско, телешко, агнешко, пилешко, пуешко, в България нараства с миниатюрните 0.9% до 670 млн. лева през 2015 г. Най-големият сегмент на колбасите, който формира 71% от стойността на продажбите, се свива с 2.4% до 474 млн. лева. Продажбите на осолени, сушени и пушени меса леко нарастват (с 1.2%) до 101 млн. лева. Истински бум (16% ръст) има при приготвените храни от месо, чиито обороти достигат до 95 млн. лева.

През 2015 г. в сектора са работили 188 фирми – с три повече в сравнение с предишната година. Производителите на колбаси са намалели с четири до 136, на осолени, сушени или пушени меса – с шест до 77, а на готови ястия с месо са се увеличили с три до 71.

Челната тройка

"Ключови фактори, влияещи върху развитието на пазара на преработени месни продукти, са икономическата ситуация, цените на прясното месо и иновациите в категорията. Поради тези фактори, пазарът е изправен пред много предизвикателства и тази тенденция ще се запази през следващите години", каза Милтос Триантафилу, главен изпълнителен директор на "Белла България", за "Регал". През юли тази година лидерът при производителите на преработени меса в България "Фермата" (1), се вля в "Белла България", която и до този момент беше мажоритарен собственик в дружеството.

"Фермата" завършва 2015 г. с ръст (1.55%) на приходите от продажба на продукция до 95.8 млн. лева. Печалбата след данъци е 7.854 млн. лева. Принос вероятно има фактът, че собственикът на "Белла България" "Импала инвест Б.В." придоби гръцката "Никас" (съвместно с "Чипита"), в това число и "Никас" (България) – 12-о в класацията за сектора през 2014 г. През октомври тази година обаче гръцките медии разпространиха изявление на "Импала" и "Чипита", че няма да си сътрудничат по проекта и че "Чипита" поема изцяло инвестициите и преструктурирането на гръцкото месопре­работвателно предприятие.

През 2015 г. обаче "Фермата" е произвеждала не само в собствената си фабрика, "Фермата" в с. Костиево, община Марица, в наетите фабрики "Сачи" и "Идеа" в района на Пловдив и в "Орехите" в Добрич, но и във фабриката на "Никас" в Благоевград. Работата там започва от май 2015 г., а през август производството във фабрика "Сачи" е спряно и продуктите са насочени към другите производствени единици. "Ние сме лидер на пазара във всички категории, в които сме активни. През 2015 г. лансирахме успешно нови продукти в сегментите на кренвиршите, надениците и сурово сушените колбаси. Иновациите ще продължат да са приоритет за компанията и в бъдеще", добави Милтос Триантафилу. Компанията произвежда под марките "Сачи", "Леки", "Народен", "Перелик", "Орехите", "Чардака", "Маджарски", "Соларис", "Женда", "Месара".

През 2015 г. приходите от производство на преработени меса на "Месокомбинат Ловеч"(2), най-голямото дружество в системата на "Бони холдинг", намаляват само с 0.8%. Категорията, в която дружест­вото работи под марка "Бони", генерира 42.5% от приходите му (останалите са от производство на месо). Над 83% дял имат колбасите, 12% солените, сушени и пушени меса и 5% готовите ястия.

Свиването на пазара на колбаси е посочено като основна причина за намаляването (с 11.7%) на приходите от продажби на продукция на старозагорското КЕН (3) в доклада за дейността му през 2015 г. От приходите на компанията 89% се генерират от малотрайни колбаси—кренвирши, наденици, дебарцини, ТХК. Заради спада компанията отстъпва от второ на трето място през 2015 г. Като голям проблем пред месопреработвателните предприятия от КЕН посочват малкия размер на животновъдните стопанства в страната, който принуждава компаниите да работят със суровини от ЕС и трети страни. КЕН АД е собственост на Румен Нонов, Румен Кузманов и Пламен Исионов. Завършва 2015 г. с печалба от 6.018 млн. лева.

Между 15 и 30 млн. лева – без промяна

Класацията между 4-а и 7-а позиция остава без промяна в сравнение с 2014 г. "Деликатес-2" (4), с. Житница, завършва 2015 г. с ръст (1.83%) на продажбите на преработени меса под марката "Деликатес Житница", основно колбаси, до 29.8 млн. лева. Компанията е собственост на Величко Яков и Иван Антонов. От преработени меса идват около 70% от продажбите ѝ, останалите 30% са от свинско месо. В нея работят 227 души. Продава в областите Пловдив, Пазарджик, Смолян, Кърджали и Велико Търново. Износът ѝ за Великобритания, Гърция и Кипър през 2015 г. е нараснал с 14.5% до 174 хил. лева.

През 2015 г. "Карол Фернандес мийт" (5), Благоевград, обявява продажби на преработени меса за 26.6 млн. лева, което е с 0.65% по-малко от предходната. Спадът вероятно се държи на свиването на износа с 64% до 453 хил. лева. През 2014 г. от него са идвали около пет процента от приходите на българско-испанската компания. КФМ е лидер в сегмента на сушените, осолени, пушени меса на българския пазар с продажби за 9.030 млн. лева (спад от 0.69%). Произвежда продукти с традиционно специфичен характер ("Панагюрска луканка", филе "Елена" и др.) и широка гама месни продукти и деликатеси под марките "Маестро", "Чановете", "Молерите" "Иберико" и "Наше село". Собственост е на девет физически лица. Българското участие в собствеността е 67.66%, а испанското – 32.34%.

"През 2015 г. дружеството е привлякло нови клиенти, увеличило е асортимента си и е подобрило външния му вид", пише в отчета за дейността на "Макро кор" (6). Дружеството обявява приходи от продажби на преработени меса на вътрешния пазар под марката "Браво" за 20.241 млн. лева, което е с 11% по-малко от предишната година. В същото време печалбата му след облагане е нараснала над два пъти – от 286 хил. лева на 598 хил. лева. "Макро кор", София, е собственост на кипърската офшорка "Гарлистрейд лимитид" и се управлява от Валентина Присова.

"Елит мес Минев-Родопа-В.Т." (7) отчита приходи от продажби на преработени меса за 15.55 млн. лева, което е с 6.7% по-малко, отколкото 2014 г. От дружеството обясняват спада с работата си за "Билла" и "Кауфланд". Компанията от Велико Търново е собственост на Величко Минев (мажоритарен собственик) и на съпругата му Еленка Минева. Основен дял в портфолиото ѝ имат трайно варено-пушените и сурово сушените колбаси. През 2015 г. компанията е била ориентирана към разработването на нови продукти с по-ниска себестойност и добро качество. В това отношение основен проблем пред нея е, че основните суровини за месопреработката в България са от ЕС, цените им се определят в евро и са по-високи от тези от местните суровини.

"Еко мес" (8) е производител на сурово сушени колбаси от с. Величково, община Пазарджик. Собственост е на Росен Радованов. През 2015 г. отчита продажби на продукция за 14.918 млн. лева, което е със 7.7% повече от предишната. Това го придвижва от десета на осма позиция в класацията. В рамките на общите му приходи от преработени меса идват 14.02 млн. лева (3.53% ръст). През 2015 г. дружеството започва поетапно да купува и въвежда в експлоатация нови машини, увеличава работниците си с 63 – до 212. Освен това успява и да реализира малък износ за 595 хил. лева.

Общите приходи от продажби на "Тандем В" (9) за 2015 г. са за 15.370 млн. лева. От тях от преработени меса идват 87%, като спадът в този сегмент е 4.63%. В доклада за дейността си от компанията отчитат, че се представят под възможностите си в категорията на сурово сушените колбаси и деликатеси. По тяхна оценка "Тандем В" е най-силен бранд на пазара в София в категорията на висококачествените месни продукти. През 2015 г. предприятието, собственост на Кирил Вътев и децата му, е покрило изискванията по IFS, версия 6, оптимизирало е ERP системата си и е заздравило бранда си. Броят на работниците е увеличен с 20 души до 138. През 2016 г. в "Тандем В" се е вляло "Тандем Габрово".

Големите ръстове

"Лотос" (10) завършва 2015 г. с ръст в приходите от продажби от 89.5% до 12.8 млн. лева. Този рекорден за топ 25 в категорията ръст издига димитровградската компания от 23-а на 10-а позиция. Ръстът се обяснява основно с новата инвестиция в производство на варено-пушени меса, шунки и шпекови колбаси. Освен това дружеството, в което равни дялове имат Йордан Иванов Иванов, Димитър Стефанов Димитров и Тошо Иванов Димов, произвежда сурово сушени колбаси, месни полуфабрикати, разфасовано свинско и говеждо месо, пилешко месо и пилета. Продава под марките "Лотос", "Селска трапеза", "Тракиянска оплетка", "Древяна", а при пилешкото месо – "Славянска". Основните му партньори са "Метро", "Кауфланд", регионалният склад "Кофлекс фриго" и собствените му магазини в Димитровград и Хасково. В плановете му за 2016 г. е било строителството на собствена хладилна база за суровините.

С ръстове от порядъка на 50% са още две компании в класацията – "Бозмов" (16) и "Плевен мес" (25). През 2015 г. приходите от продажби на продукция на русенската компания "Бозмов" се увеличават с 55% до 9.565 млн. лева заради новия цех, пуснат в експлоатация предишната година. Компанията е на втора позиция в сегмента на сушените, солените и пушените меса, от които идват 92% от приходите ѝ, и растежът е 58%. Останалото се генерира от колбаси. Дружеството е собственост на Ивелин Тодоров Бозмов и има 11 фирмени магазина в Русе и региона.

Ръстът при "Плевен мес" от 51% при преработените меса се дължи на чувствителното увеличаване на производството на готови храни в сравнение с предишната година. С приходи от 2.98 млн. лева в този сегмент дружеството се класира на девета позиция сред най-големите производители в него. Производството на колбаси и сушени меса е намалено. Като цяло в приходите от продукция на предприятието за 2015 г. има спад с 18.5% до 7.78 млн. лева, идващ от сегмента на месото. Собственици на "Плевен мес" са Ивелина Антимова Генова и Николай Антимов Моллов.

С двуцифрен ръст на продажбите (15%) e и "Колбасо" ООД (14), гр. Батановци, община Перник. Равни дялове в дружеството имат Стамен Алексов и Михаил Михайлов. Ръста си през 2015 г. от "Колбасо" обясняват с подобрената организация на производството, допълнително назначените хора, разширяването на продажбите (в "Метро" и в "Кауфланд") и увеличаването на предлагания асортимент. Най-голям ръст е постигнат при сурово сушените луканкови салами – 15.5%, малотрайните колбаси – 7.85%, трайно варено-пушените салами – 6.94%.

Другите в класацията

Новата фирма в класацията е "Прима фуудс" (13) – дружество за пилешки полуфабрикати от София със собственици Нейко Иванов Пелтеков и Пламен Тихомиров Трифонов. Създадено е в края на 2011 г. и работи основно за износ. През 2014 г. например 70% от продукцията му е отивала за Холандия, 28% за Великобритания, 1.4% за Румъния и 0.1% са оставали в България. Сертифицирано е по BRC. През 2015 г. продукцията му – готови шишчета, филета, панирани продукти, нараства с 19% и отново цялата се реализира на външни пазари. През 2015 г. фирмата е лидер в сегмента на готовите храни, следвана от "Компас" и "Сами М".

Сред останалите компании ръст в рамките на 1% има "Компас". Спадове в рамките на 10% от бизнеса с преработени меса се наблюдават при "Лалов и Вачев", "Пепи комерс" и "Чех Йосиф Новосад". В рамките на до 20% е спадът при "Месокомбират Карлово", "Градус -1", "Мес-ко", "Примо трейд", "Димитър Маджаров-2". Приходите на "Сами-М" намаляват с 25%, а на "БИС-98" – с 33%.

Годишна класация Регал 500+





Най-големите производители в 25 категории на бързооборотни стоки в страната. Изданието съдържа информация за:

▪ 25 категории стоки, топ 25 компании във всяка от тях

▪ Финансови данни – продажби, износ и др.

▪ Анализ на развитието на секторите

Още информация може да намерите на www.regal.bg/500

Анализът за сектора е част от специалното издание "Регал 500+", което съдържа класация за най-големите производители на бързооборотни стоки в България през 2015 г. Подредени са 25-те най-големи производителя в 25 категории бързооборотни стоки, класирани по приходи от продажба на продукция за 2015 г. Вижте повече за изданието на www.regal.bg/500.

Пазарът на преработени меса - свинско, телешко, агнешко, пилешко, пуешко, в България нараства с миниатюрните 0.9% до 670 млн. лева през 2015 г. Най-големият сегмент на колбасите, който формира 71% от стойността на продажбите, се свива с 2.4% до 474 млн. лева. Продажбите на осолени, сушени и пушени меса леко нарастват (с 1.2%) до 101 млн. лева. Истински бум (16% ръст) има при приготвените храни от месо, чиито обороти достигат до 95 млн. лева.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    yez18383939 avatar :-|
    Pronto

    С всяка година ям по-малко салам. Кренвирши не купувам Като се замисля какво слагат, й понякога ми се и гади.

  • 2
    georginm avatar :-|
    georginm

    като спрат да правят скъпи боклуци може и да започнат да консумират хората. 90 % поне от тия колбаси са отврат ...

  • 3
    dragozow avatar :-|
    dragozow

    Да ги хванат и да ги затворят всички колбасари, да ги накажат до живот да си ядат продукцията.

  • 4
    gen.kolev avatar :-|
    Ген. Колев

    Тези начело в класацията какви боклуци се говори, че влагат в "луканките" си не е истина, съответно дотъпкани със солидно количество химикали, за да се маскират основните гадости.... ама Ганьо е всеяден и нагъва всичко дето му "наливат" рекламите и му предлагат веригите - ти в 2-та случая става дума за чисти боклуци, а често и съвсем се припокриват.
    На мен поне ми е известен само един истински производител на колбаси от истинско месо без компромис с качеството за всичките му продукти, но е представен за съжаление само в Пловдив и околията....огромна е разликата между продуктите му и тези на всички останали пишман колбасари....който се досеща и е опитвал ще знае за какво иде реч....

  • 5
    cobourga avatar :-|
    cobourga

    Колбасите са си гадост........, но по-голяма гадост от БГ колбас няма !!!!! При възможност не бих си купил БГ колбас, особено кренвирши......... У нас измамите са повсеместни във всички хранителни продукти. Винаги гледат да те излъжат : било с опаковката, било с вода или сол, било с разни нови "добавки", от които на човек може да му се завие не само свят !!!!!! Измамници, а не добросъвестни производители......

  • 6
    izd58309978 avatar :-P
    izd58309978

    Той Ганьо, все си мисли, че някой го лъже.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK