Продажбите на хляб и хлебни изделия са нараснали до близо 700 млн. лв.

Продажбите на хляб и хлебни изделия са нараснали до близо 700 млн. лв.

Топ 25 от класацията на "Регал" показва, че през 2015 г. съотношението на основните сили на пазара се запазва

26387 прочитания

Анализът за сектора е част от специалното издание "Регал 500+", което съдържа класация за най-големите производители на бързооборотни стоки в България през 2015 г. Подредени са 25-те най-големи производителя в 25 категории бързооборотни стоки, класирани по приходи от продажба на продукция за 2015 г. Вижте повече за изданието на www.regal.bg/500

Хлябът и хлебните изделия са една от растящите категории в сектора на храните и напитките през 2015 г., макар и с под процент. По стойност на генерираните продажби общо тя се нарежда на трета позиция с почти 688 млн. лева приходи за периода. Докато през 2014 г. продажбите в подкатегорията "Хляб" са почти на нивата от предходната година, през 2015 г. те падат с 3.6% до 318 млн. лева, въпреки че броят на компаниите, декларирали продажби на хляб, е нараснал с 28 до 353. От сектора обясняват тези данни с намаляващата консумация на хляб през последните години, което се потвърждава и от последните данни на Националния статистически институт за доходите на домакинствата за последните десет години до 2015 г. Те показват, че потреблението на хляб и тестени изделия намалява с 3.7 кг средно на лице спрямо 2004 г. Главната причина за тази трайна тенденция е промяната в хранителните навици на българите и търсенето на диетични и здравословни продукти. Производителите смятат обаче, че хлябът незаслужено е натоварен с негативите на твърде калоричен продукт, който не се вписва в желания модел на хранене, и това намалява консумацията му.

Производителите на хляб

Тенденцията не засяга сериозно първите 25 дружества в класацията. Оборотите им също намаляват, но с по-малко (1.2%) на фона на общия спад. През 2015 г. те достигат общо 181 млн. лева (57% от общите продажби в подкатегорията). Приходите от износ на хляб са едва 1.3%. За цялата категория на хляба и хлебните изделия обаче те са с дял 19% от общите, или 18-о място сред 25-те в сектора, главно благодарение на експорта на хлебни изделия. В подкатегорията на хляба само четири компании в топ 25 отчитат износ, като приходите от него са едва 4 млн. лева общо за всички играчи на пазара, 3.4 млн. лв. от които са генерирани от една компания.

Конфигурацията на пазара

Съотношението на силите като цяло повтаря картината от 2014 г. с малки изключения. "Симид София" твърдо води, като отчита за 2015 г. продажби почти 2.5 пъти по-високи от тези на втория в класацията. Следващите компании в топ 10 си разменят позиции с по една нагоре или надолу. Появява се и нов играч - "Яна-1" ЕООД (10), който оперира с хлебозавод в с. Ресен край Велико Търново. С приходи от хляб за малко над 5 млн. лева и ръст 279% компанията се нарежда на 10-а позиция. Прави впечатление, че в класацията за 2014 г. присъства компания на същия собственик ЕТ "Яна-1-Димитър Димитров", която тогава е 15-а по приходи от продажби на хляб, но през миналата година изпада от топ 25.

Лидерът

С общите си продажби на хляб (почти 74 млн. лева) дружествата, свързани с името на Митко Караджов и притежаваната от него "Комат 2", запазват като група пазарния си дял от 23% от година по-рано. Въпреки че общо за категорията хляб и хлебни изделия лидерът "Симид София" ЕООД (1) отбелязва минимален ръст, конкретно при хляба продажбите му са намалели с 3.18%. От другите компании в групата пловдивската "Хебър" ЕАД (2) отчита през 2015 г. ръст от 7%, което я изкачва от трета на втора позиция. Това е единствената компания от свързаните дружества, която има приходи от износ (почти 3.5 млн. лв.), които намаляват с малко спрямо година по-рано. Още едно от дружествата прави крачка нагоре в класацията - "Симид агро" ЕООД (4), макар и с минимален ръст на оборота от 0.23%. През 2015 г. компанията използва кредит, за да финансира строителството на нов завод за замразени тестени и хлебни изделия, става ясно от отчета ѝ. Единственият представител на групата, който слиза със стъпало от предишната си, осма, позиция, е регистрираният в Пазарджик "Хлебмаш комерс 95" АД (9), също собственост на "Комат 2". Компанията е намалила продажбите си на хляб и хлебни изделия спрямо 2014 г. с почти 7%.

Спад в продажбите

Три компании от топ 10 отбелязват за 2015 г. по-значителен спад на продажбите. Сред тях е "Добруджански хляб" АД (3) на Енчо Малев. Макар да отстъпва само с една позиция надолу от второто си място през 2014, компанията за втора поредна година регистрира намаляване на приходите си от продукция с почти 11%. От отчета на дружеството става ясно, че влага сериозни усилия и ресурси за развитието на фабриката си във Варна, като се фокусира върху производството на продукти за хорека канала - специални и луксозни хлебни изделия, закуски от бутер и бундер тесто, кроасани, кайзери и др. Хлябът формира 85% от оборота на "Добруджански хляб" и е единственият артикул, който се изнася извън граница, като продажбите от експорта му през 2015 са се удвоили до 263 хил. лева.

По-малко хляб в стойност е продала и другата компания от Добрич - "Савимекс" ЕООД (5). С 25% падат приходите на дружеството, чийто едноличен собственик е Ивелин Савов. Хлябът формира 35% от продажбите на продукция, като останалите приходи на компанията са главно от солети и макаронени изделия. За поредна година спад регистрира и MИO OOД (7), което оперира c двe пpoизвoдcтвeни бaзи - в Пaзapджиĸ и в Пaвлиĸeни. С 37% са намалели продажбите на компанията, приходите на която се формират главно от хляб и малки количества брашно и трици.

С по-малък процент, но също намаляващи, са и продажбите на хляб, които декларират останалите дружества в топ 10 (с изключение на "Яна-1"). Въпреки спада на приходите от малко под 3% дружеството на Димитър и Маргарита Добреви - "Елиаз" ООД (6), се изкачва с едно стъпало нагоре в класацията. В портфолиото на компанията основен дял има хлябът, който осигурява 57% от реализираната продукция през 2015 г. За собствени нужди "Елиаз" произвежда и различни видове брашна. С малко са намалели продажбите на хляб и на "Хлебозавод Стражица" ООД (8), но в класацията дружеството също прави стъпка нагоре.

С ръст

"Хлебна промишленост" АД (11), което миналата година беше на десета позиция, отстъпи мястото си, въпреки че приходите му скачат със 7.6%. Предприятието, което е основен производител и доставчик на хляб, хлебни и сладкарски изделия за общините Харманли, Любимец и Свиленград, е последният участник в топ 25, реализирал за периода продажби на хляб за над 5 млн. лева. Останалите 14 дружества декларират приходи от продажби на хляб в диапазона между 2.8 и 4.8 млн. лева, като при 9 от тях трендът е негативен.

За пръв път в топ 25 се появява "Бал-Клас" ООД (22), което отчита ръст на приходите 59%. В хлебозавода на дружеството в Балчик се произвеждат ръжените и пълнозърнестите хлябове с марка Stone Bread. Още един нов играч влиза в топа. Това е бургаският производител на хляб и хлебни изделия "Сладкар-2000" ООД, който заема 25-о място в класацията.

Годишна класация "Регал 500+"





Най-големите производители в 25 категории на бързооборотни стоки в страната. Изданието съдържа информация за:

▪ 25 категории стоки, топ 25 компании във всяка от тях

▪ Финансови данни - продажби, износ и др.

▪ Анализ на развитието на секторите

Още информация може да намерите на www.regal.bg/500

Анализът за сектора е част от специалното издание "Регал 500+", което съдържа класация за най-големите производители на бързооборотни стоки в България през 2015 г. Подредени са 25-те най-големи производителя в 25 категории бързооборотни стоки, класирани по приходи от продажба на продукция за 2015 г. Вижте повече за изданието на www.regal.bg/500

Хлябът и хлебните изделия са една от растящите категории в сектора на храните и напитките през 2015 г., макар и с под процент. По стойност на генерираните продажби общо тя се нарежда на трета позиция с почти 688 млн. лева приходи за периода. Докато през 2014 г. продажбите в подкатегорията "Хляб" са почти на нивата от предходната година, през 2015 г. те падат с 3.6% до 318 млн. лева, въпреки че броят на компаниите, декларирали продажби на хляб, е нараснал с 28 до 353. От сектора обясняват тези данни с намаляващата консумация на хляб през последните години, което се потвърждава и от последните данни на Националния статистически институт за доходите на домакинствата за последните десет години до 2015 г. Те показват, че потреблението на хляб и тестени изделия намалява с 3.7 кг средно на лице спрямо 2004 г. Главната причина за тази трайна тенденция е промяната в хранителните навици на българите и търсенето на диетични и здравословни продукти. Производителите смятат обаче, че хлябът незаслужено е натоварен с негативите на твърде калоричен продукт, който не се вписва в желания модел на хранене, и това намалява консумацията му.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал