С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
25 яну 2017, 11:22, 21091 прочитания

Продажбите на хляб и хлебни изделия са нараснали до близо 700 млн. лв.

Топ 25 от класацията на "Регал" показва, че през 2015 г. съотношението на основните сили на пазара се запазва

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Анализът за сектора е част от специалното издание "Регал 500+", което съдържа класация за най-големите производители на бързооборотни стоки в България през 2015 г. Подредени са 25-те най-големи производителя в 25 категории бързооборотни стоки, класирани по приходи от продажба на продукция за 2015 г. Вижте повече за изданието на www.regal.bg/500

Хлябът и хлебните изделия са една от растящите категории в сектора на храните и напитките през 2015 г., макар и с под процент. По стойност на генерираните продажби общо тя се нарежда на трета позиция с почти 688 млн. лева приходи за периода. Докато през 2014 г. продажбите в подкатегорията "Хляб" са почти на нивата от предходната година, през 2015 г. те падат с 3.6% до 318 млн. лева, въпреки че броят на компаниите, декларирали продажби на хляб, е нараснал с 28 до 353. От сектора обясняват тези данни с намаляващата консумация на хляб през последните години, което се потвърждава и от последните данни на Националния статистически институт за доходите на домакинствата за последните десет години до 2015 г. Те показват, че потреблението на хляб и тестени изделия намалява с 3.7 кг средно на лице спрямо 2004 г. Главната причина за тази трайна тенденция е промяната в хранителните навици на българите и търсенето на диетични и здравословни продукти. Производителите смятат обаче, че хлябът незаслужено е натоварен с негативите на твърде калоричен продукт, който не се вписва в желания модел на хранене, и това намалява консумацията му.


Производителите на хляб

Тенденцията не засяга сериозно първите 25 дружества в класацията. Оборотите им също намаляват, но с по-малко (1.2%) на фона на общия спад. През 2015 г. те достигат общо 181 млн. лева (57% от общите продажби в подкатегорията). Приходите от износ на хляб са едва 1.3%. За цялата категория на хляба и хлебните изделия обаче те са с дял 19% от общите, или 18-о място сред 25-те в сектора, главно благодарение на експорта на хлебни изделия. В подкатегорията на хляба само четири компании в топ 25 отчитат износ, като приходите от него са едва 4 млн. лева общо за всички играчи на пазара, 3.4 млн. лв. от които са генерирани от една компания.

Конфигурацията на пазара



Съотношението на силите като цяло повтаря картината от 2014 г. с малки изключения. "Симид София" твърдо води, като отчита за 2015 г. продажби почти 2.5 пъти по-високи от тези на втория в класацията. Следващите компании в топ 10 си разменят позиции с по една нагоре или надолу. Появява се и нов играч - "Яна-1" ЕООД (10), който оперира с хлебозавод в с. Ресен край Велико Търново. С приходи от хляб за малко над 5 млн. лева и ръст 279% компанията се нарежда на 10-а позиция. Прави впечатление, че в класацията за 2014 г. присъства компания на същия собственик ЕТ "Яна-1-Димитър Димитров", която тогава е 15-а по приходи от продажби на хляб, но през миналата година изпада от топ 25.

Лидерът

С общите си продажби на хляб (почти 74 млн. лева) дружествата, свързани с името на Митко Караджов и притежаваната от него "Комат 2", запазват като група пазарния си дял от 23% от година по-рано. Въпреки че общо за категорията хляб и хлебни изделия лидерът "Симид София" ЕООД (1) отбелязва минимален ръст, конкретно при хляба продажбите му са намалели с 3.18%. От другите компании в групата пловдивската "Хебър" ЕАД (2) отчита през 2015 г. ръст от 7%, което я изкачва от трета на втора позиция. Това е единствената компания от свързаните дружества, която има приходи от износ (почти 3.5 млн. лв.), които намаляват с малко спрямо година по-рано. Още едно от дружествата прави крачка нагоре в класацията - "Симид агро" ЕООД (4), макар и с минимален ръст на оборота от 0.23%. През 2015 г. компанията използва кредит, за да финансира строителството на нов завод за замразени тестени и хлебни изделия, става ясно от отчета ѝ. Единственият представител на групата, който слиза със стъпало от предишната си, осма, позиция, е регистрираният в Пазарджик "Хлебмаш комерс 95" АД (9), също собственост на "Комат 2". Компанията е намалила продажбите си на хляб и хлебни изделия спрямо 2014 г. с почти 7%.

Спад в продажбите

Три компании от топ 10 отбелязват за 2015 г. по-значителен спад на продажбите. Сред тях е "Добруджански хляб" АД (3) на Енчо Малев. Макар да отстъпва само с една позиция надолу от второто си място през 2014, компанията за втора поредна година регистрира намаляване на приходите си от продукция с почти 11%. От отчета на дружеството става ясно, че влага сериозни усилия и ресурси за развитието на фабриката си във Варна, като се фокусира върху производството на продукти за хорека канала - специални и луксозни хлебни изделия, закуски от бутер и бундер тесто, кроасани, кайзери и др. Хлябът формира 85% от оборота на "Добруджански хляб" и е единственият артикул, който се изнася извън граница, като продажбите от експорта му през 2015 са се удвоили до 263 хил. лева.

По-малко хляб в стойност е продала и другата компания от Добрич - "Савимекс" ЕООД (5). С 25% падат приходите на дружеството, чийто едноличен собственик е Ивелин Савов. Хлябът формира 35% от продажбите на продукция, като останалите приходи на компанията са главно от солети и макаронени изделия. За поредна година спад регистрира и MИO OOД (7), което оперира c двe пpoизвoдcтвeни бaзи - в Пaзapджиĸ и в Пaвлиĸeни. С 37% са намалели продажбите на компанията, приходите на която се формират главно от хляб и малки количества брашно и трици.

С по-малък процент, но също намаляващи, са и продажбите на хляб, които декларират останалите дружества в топ 10 (с изключение на "Яна-1"). Въпреки спада на приходите от малко под 3% дружеството на Димитър и Маргарита Добреви - "Елиаз" ООД (6), се изкачва с едно стъпало нагоре в класацията. В портфолиото на компанията основен дял има хлябът, който осигурява 57% от реализираната продукция през 2015 г. За собствени нужди "Елиаз" произвежда и различни видове брашна. С малко са намалели продажбите на хляб и на "Хлебозавод Стражица" ООД (8), но в класацията дружеството също прави стъпка нагоре.

С ръст

"Хлебна промишленост" АД (11), което миналата година беше на десета позиция, отстъпи мястото си, въпреки че приходите му скачат със 7.6%. Предприятието, което е основен производител и доставчик на хляб, хлебни и сладкарски изделия за общините Харманли, Любимец и Свиленград, е последният участник в топ 25, реализирал за периода продажби на хляб за над 5 млн. лева. Останалите 14 дружества декларират приходи от продажби на хляб в диапазона между 2.8 и 4.8 млн. лева, като при 9 от тях трендът е негативен.

За пръв път в топ 25 се появява "Бал-Клас" ООД (22), което отчита ръст на приходите 59%. В хлебозавода на дружеството в Балчик се произвеждат ръжените и пълнозърнестите хлябове с марка Stone Bread. Още един нов играч влиза в топа. Това е бургаският производител на хляб и хлебни изделия "Сладкар-2000" ООД, който заема 25-о място в класацията.
Годишна класация "Регал 500+"

Най-големите производители в 25 категории на бързооборотни стоки в страната. Изданието съдържа информация за:

25 категории стоки, топ 25 компании във всяка от тях
▪ Финансови данни - продажби, износ и др.
▪ Анализ на развитието на секторите

Още информация може да намерите на www.regal.bg/500

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Депутатите смекчиха изискванията за търговците на горива 1 Депутатите смекчиха изискванията за търговците на горива

Промените в Закона за нефта и нефтопродуктите влизат в сила от 25 януари

22 яну 2020, 1867 прочитания

По торбичката посрещат 10 По торбичката посрещат

Комуникационната поука от колажите на Красимир Каракачанов с торбичката на Billa

21 яну 2020, 11287 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Ритейл"

Седмичен бюлетин с най-важното от ритейл сектора

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Ритейл" Затваряне
Производителите на олио в България са реализирали близо 500 млн. лв. оборот

Рафинериите обаче отчитат с 18% по-слаби продажби зад граница

Още от Капитал
Сделките на 2019: Малко, малки, местни

Само три са големите продажби - на БТК, bTV и "Нова тв". Типичната сделка е за хотел, а купувачите са все местни

Първи борсов тест за 2020

Интересът към предложените 14% от акциите на "Телелинк" в края на януари, ще е показателен за апетита на инвеститорите

Най-печелившите взаимни фондове за 2019 г.

Българските инвестиционни схеми реализираха много успешна година, а чуждите борси са основният източник на печалби

Поредното шоу на Ревизоро

Кариерата на новия министър на околната среда и водите в различните управления се движи между бутафория и лобистки поправки

Ново място: Sweet and Lemon

От сурови торти до сaндвичи с омлети и specialty кафе

Зеленият път

Как неизползваните жп линии в София може да се превърнат във велоалеи и пешеходни зони

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10