Производителите на олио в България са реализирали близо 500 млн. лв. оборот
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал
Новият брой: Ало, Маджо

Производителите на олио в България са реализирали близо 500 млн. лв. оборот

Производителите на олио в България са реализирали близо 500 млн. лв. оборот

Рафинериите обаче отчитат с 18% по-слаби продажби зад граница

22337 прочитания

Анализът за сектора е част от специалното издание "Регал 500+", което съдържа класация за най-големите производители на бързооборотни стоки в България през 2015 г. Подредени са 25-те най-големи производителя в 25 категории бързооборотни стоки, класирани по приходи от продажба на продукция за 2015 г. Вижте повече за изданието на www.regal.bg/500

С приходи за почти 493 млн. лева през 2015 г. слънчогледовото олио заема шеста позиция по продажби в сектора на бързооборотните стоки. Категорията е сред растящите, въпреки че увеличението от 5% е по-малко в сравнение с 2014 г., когато ръстът на годишна база беше 13 на сто. Делът на износа обаче намалява. Докато през 2014 г. почти 65% от слънчогледовото олио са реализирани зад граница, през следващата година процентът пада на 50, като в стойност продажбите зад граница вървят надолу с 18%. Въпреки това категорията е сред най-големите износители в класацията. Тя се нарежда на второ място след захарните и шоколадовите изделия. В глобален план според анализ на Българската стопанска камара през 2015 г. България е на пета позиция сред световните износители на ­олио. Компаниите в топ 25 формират 98% от производството на слънчогледово олио в страната.

Сред първите десет в класацията

не се наблюдават сериозни размествания. За поредна година "Олива" АД (1) заема челна позиция с двойно по-голям резултат от втория в класацията. Компанията отчита ръст 9.3% на продажбите на слънчогледово олио, чийто дял от общите ѝ продажби на продукция е 70%. Компанията с мажоритарен акционер "Билдком", собственост на Ангел Георгиев, увеличава с процент пазарния си дял спрямо 2014 г. - до 28%. Реализираното на чужди пазари слънчогледово олио формира 93% от приходите на дружеството в тази продуктова категория. Това поставя "Олива" на първо място в топ 25 на големите износители в сектора на бързооборотните стоки през 2015 г.

Възходящи резултати постига и вторият в класацията - "Бисер олива" АД (2), Стара Загора, собственост на притежателите на "Градус", фамилията Ангелови. След като през 2014 г. дружеството има с 15.5% по-малко приходи от основния си продукт – олиото, през 2015 продажбите му нарастват с почти 28%. Износът също се движи нагоре (с 29%), като делът му от общите продажби на продукция е 60%. Сред големите износители в сектора компанията заема девето място. На практика

Целият износ на олио се извършва от 17 компании

Като при десет от тях тенденцията е към спад, в повечето случаи съществен. Две от дружествата за 2015 г. не отчитат продажби извън страната. Монтанското дружество "Фаустина груп" ЕООД (11) е загубило пазар зад граница от едва 350 хил. лева, реализирани през 2014 г. При регистрираното в Балчик дружество "Сън фуудс" ЕООД (5) обаче промяната е голяма. През 2014 г. компанията е работила изцяло за износ, като приходите ѝ тогава достигат почти 29 млн. лева. През 2015 г. обаче дружеството не отчита продажби зад граница и въпреки това приходите му от продажби на олио се увеличават със 17%.

От трите лидера в категорията, които се нареждат и в топ 25 по продажби на бързооборотни стоки през 2015 г., "Клас олио" АД (3), чийто едноличен собственик на капитала е Нерин Йълмаз, има 73% спад на износа, но ръст на приходите от олио със 7.8%.

Друга компания, която редуцира износа си с голям процент (82%), но увеличава приходите си от продажби (+48%), е варненската "Октопод-С" ООД (10). От 12-о място в класацията на "Регал" през 2014 тя се издига на десета позиция. Дружеството, което е собственост на "Слънчев дар" АД и "Октопод инвест холдинг", също така търгува със селскостопански суровини и е концесионер на пристанищен терминал Сомовит.

Отличникът по ръст на продажбите през 2014 г. - пазарджишката "Марица олио" АД (4), също забавя темпото. Компанията, собственост на братята Васил и Георги Марини, е намалила продажбите си на олио с около 2%. Делът на слънчогледовото олио в портфолиото ѝ, изчислен на база продажби, е 69%. Дружеството работи преобладаващо за износ, но през миналата година регистрира 64% спад на приходите от експорт.

Позитивна е тенденцията при следващите четири компании в класацията. Те декларират двуцифрени ръстове в проценти през 2015 г. Две от дружествата декларират продажби само за вътрешния пазар – "Сън фуудс" и "Кехлибар" ООД (8), а "Звезда" АД (6) и "Олимекс" ООД (7) - преобладаващо за външни пазари.

Приходите от експорт на рафинерията "Звезда" в Долна Митрополия, собственост на македонската "Брилянт", се увеличават значително – с 42.5%. Компанията изнася 99% от произведеното олио. Видинската "Олимекс" ООД (7) се съвзема от 18-процентния спад на приходите през 2014 г. Тя постига ръст от 22% при продажбите на олио, а получените приходи от експорт са с 15% нагоре. Компанията реализира 77% от продажбите си на пазари извън страната.

Най-голяма промяна на позицията в топ 10 има при "Папас олио" АД (9). Дружеството, което има рафинерии в Ямбол, Балчик и инсталация за производство на студено пресовани растителни масла в Бяла Слатина, слиза четири стъпала надолу със спад от 61% на продажбите в категорията общо и с 69% на приходите от износ. Година по-рано компанията е отчела трицифрен растеж – 166%. Пред в. "Капитал" финансовият директор на компанията Цветелина Пенева обяснява този резултат със затруднения, предизвикани от ниското качество на реколтата от маслодаен слънчоглед, което е довело до по-ниска рентабилност при маслата. "Цените на суровината паднаха, преговорите със земеделските производители, които задържаха част от количествата в очакване на по-високи цени, бяха трудни. Конюнктурата на външните пазари също беше неблагоприятна заради конкурентния натиск на Украйна", коментира тя пред изданието.

Останалите 15 компании в топ 25 имат приходи от продажби на олио през 2015 г.

Под 10 милиона лева

Динамиката при тях е доста по-голяма. "Геострой – инженеринг" ЕООД например се издига от 19 но 12 позиция с ръст на приходите от почти 170%. "Гайтек олива" ООД (20) също прави две стъпки нагоре с 82% увеличение на продажбите. Още две компании регистрират ръст с почти 50% - ЕТ "Декаданс-Димитър Шишков" (19) и "Ник-Сот груп" ЕООД (23). Второто дружество не присъства в класацията през 2014 г.

По-значителни спадове установяваме при "Астра Биоплант" ЕООД (17), Русе. В предишната класация дружеството попадаше в групата на производителите с приходи над 10 млн. лева от продажбата на олио. През 2015 "Астра Биоплант", чиято основна дейност е производството на биодизел, намалява продажбите си в категорията с 65%.

"Ултрамекс" ЕООД (21) отчита голям спад (71%) и слиза от 14 да 21 място в класацията. Година по-рано дружеството, свързано с "Белла България", има 149% ръст на продажбите на олио. Според финансовия отчет на компанията през декември 2015 г. дружеството става собственост на Любомир Дачев (след като преди това е притежание на регистрирания в Амстердам, Холандия, фонд "Импала инвест"). През март 2016 г. то отново променя собствеността си, като едноличен собственик на капитала вече е гръцкият гражданин Михаил Мелекопулос.

Годишна класация Регал 500+



Най-големите производители в 25 категории на бързооборотни стоки в страната. Изданието съдържа информация за:


▪ 25 категории стоки, топ 25 компании във всяка от тях
▪ Финансови данни - продажби, износ и др.
▪ Анализ на развитието на секторите


Още информация може да намерите на www.regal.bg/500

Анализът за сектора е част от специалното издание "Регал 500+", което съдържа класация за най-големите производители на бързооборотни стоки в България през 2015 г. Подредени са 25-те най-големи производителя в 25 категории бързооборотни стоки, класирани по приходи от продажба на продукция за 2015 г. Вижте повече за изданието на www.regal.bg/500

С приходи за почти 493 млн. лева през 2015 г. слънчогледовото олио заема шеста позиция по продажби в сектора на бързооборотните стоки. Категорията е сред растящите, въпреки че увеличението от 5% е по-малко в сравнение с 2014 г., когато ръстът на годишна база беше 13 на сто. Делът на износа обаче намалява. Докато през 2014 г. почти 65% от слънчогледовото олио са реализирани зад граница, през следващата година процентът пада на 50, като в стойност продажбите зад граница вървят надолу с 18%. Въпреки това категорията е сред най-големите износители в класацията. Тя се нарежда на второ място след захарните и шоколадовите изделия. В глобален план според анализ на Българската стопанска камара през 2015 г. България е на пета позиция сред световните износители на ­олио. Компаниите в топ 25 формират 98% от производството на слънчогледово олио в страната.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    crusible avatar :-?
    crusible

    Капитал, пишете за олио, а пък сте поставили снимка със зехтин. Ианче, дано все повече българи загърбят олиото за сметка на зехтина. Вярно, по скъп е, но пък и хранителните качества са драматично по-добри!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK