Седмични новини за ритейл
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Седмични новини за ритейл

Седмични новини за ритейл

Вместо израелски мол - "Практикер" в Шумен; "Фикосота" продаде марките си за млечни продукти на "Елви"; Очакват се още инвестиции при бизнес имотите; Hagleitner открива сервизен център в София; Amazon отваря пети логистичен център в Полша

7564 прочитания

© Капитал


Рубриката е подготвена от екипа на "Регал" (regal.bg). Вашите новини от сектора очакваме на e-mail: editors@regal.bg

Вместо израелски мол - "Практикер" в Шумен

Израелската компания Plaza Centers, която щеше да строи търговски център в Шумен в годините на бума, е продала терена си от 26 дка на "Практикер ритейл" в средата на февруари срещу 1.96 млн. лв. Инвеститорът планираше да изгражда шопинг мол върху парцела, в който да вложи около 38 млн. евро, но проектът така и не беше започнат. Сега на терена вероятно ще бъде изграден нов обект от веригата "Практикер".

От 2014 г. българският бизнес на "Практикер" се притежава от собствениците на веригата за техника "Технополис" - Тодор Белчев и Божидар Колев. Германската компания от типа "направи си сам" реши да продаде бизнеса си във всички пазари, на които присъства, след като влезе в несъстоятелност през есента на 2013 г. Така основен акционер в "Практикер" е дъщерната компания на "Видеолукс" (едноличен собственик на "Технополис") "Знайко", която държи над 91% от акциите. Останалият дял се държи от "Практикер риъл естейт", в която са съсредоточени имотните активи на веригата. Тя пък е станала собственост на "Видеолукс". Към момента според сайта й компанията има 9 хипермаркета – два в София и по един в Пловдив, Варна, Бургас, Русе, Стара Загора, Плевен и Велико Търново. През декември миналата година компанията започна изграждането на хипермаркет и в Ямбол. Според сайта й плановете за развитие на веригата включват обновяване и модернизиране на всички хипермаркети "Практикер" и избор на по-силни локации за някои от тях.

Продавачът Plaza Centers развива проекти за търговски центрове в Централна и Източна Европа вече над 20 години. Компанията разработва търговско-развлекателни обекти в Унгария, Полша, Чехия, Латвия, Румъния, Гърция, Сърбия и Индия. Фирмата е изградила над 40 проекта за молове в региона, като само в Унгария са над 20, сред които и най-големият в страната - "Арена плаза".

"Фикосота" продаде марките си за млечни продукти на "Елви"

"Фикосота" продаде марките си за млечни продукти "Тертер" и "Булгарея" на специализираната габровска компания "Елви", позната най-вече с бранда си "Боженци". По оценки в сектора двата бранда на "Фикосота" заедно са в топ 3 при пакетираното сирене и в топ 5 при опакования кашкавал като стойност на продажбите. Киселото мляко "Боженци" е сред трите най-продавани в страната и в обем, и в стойност.

Продуктите "Тертер" и "Булгарея" се произвеждат на ишлеме - сиренето и кашкавала - в "Мизия милк" - Търговище, а киселото мляко - в "Елви".
"Решихме, че няма да развиваме този пазарен сегмент. Въпрос на фокус и на избор е дали да продължиш да инвестираш, или да излезеш от даден бизнес. Искаме да се съсредоточим върху марки и продуктови категории, в които сме много напред", коментира Красен Кюркчиев, съсобственик на "Фикосота". Млечните продукти са имали малък дял в бизнеса на компанията - около 2% от приходите.

"Взехме решението за покупка, защото виждаме потенциал в "Тертер" и "Булгарея". Това са класни качествени продукти и за нас покупката означава разширение на пазарните ни позиции във високия ценови сегмент", коментира Веселин Кръстев, един от двамата съдружници в "Елви".

Очакват се още инвестиции при бизнес имотите

Общата инвестиционна стойност в сектора на бизнес имотите през 2016 г. е достигнала почти 262 млн. eвро, сочат данните на Colliers International. Най-големите сделки, които формират 36% от общия обем, са продажбата на Sofia Airport Center, логистичната база на СОМАТ и стоков базар "Илиянци". Най-голям дял от транзакциите имат сделките с хотели. През втората половина на 2016 г. доминиращи отново са българските инвеститори - 75%.

Второто полугодие е първото от година насам, в което се отчита ръст на общия обем търговски площи. Той се дължи на откриването на Mall Markovo Tepe в Пловдив. От Colliers посочват, че индикаторът "наситеност на търговски площи на 1000 души население" запазва нивото си от 323 кв.м, като бележи несъществено увеличение за страната - 111 кв.м. В периода юли - декември наемните нива на първокласни локации в търговските центрове и на бул. "Витоша" регистрират леко покачване със стойности съответно 35 евро/кв.м и 45 евро/кв.м.

През 2017 г. предстои да започне реализацията на нов търговски център в Русе - Shopping Arena Ruse, който ще бъде част от мултифункционален комплекс.

Hagleitner открива сервизен център в София

Пет години след като откри свое представителство в страната, австрийската компания за хигиенни продукти и материали Hagleitner прави следващата крачка - собствена сграда за административно-логистичния й център. Hagleitner произвежда и продава професионални почистващи системи – дозатори, почистващи препарати, консумативи и т.н.

В България австрийската компания започна директни продажби през 2012 г., след като прецени, че местният пазар е достатъчно развит. Дотогава присъстваше на пазара чрез търговски партньори. За тези пет години оборотите на "Хаглайтнер хигиене" нарастват стабилно, като продажбите вече достигат 5 млн. лв.

Пазарни оценки показват, че българският пазар за професионални хигиенни продукти е около 20 лв. на човек, или малко над 140 млн. лв. годишно. Делът на "Хаглайтнер хигиене България" в момента е приблизително 3%, като за последните пет години е нараснал шест пъти (0.5% през 2012 г.).

Amazon отваря пети логистичен център в Полша

Amazon ще отвори петия си логистичен център в Полша през тази година, обяви американската компания. Най-големият онлайн търговец в света продължава да се разраства в страната, като се възползва от по-ниската средна заплата в сравнение със страните от Централна Европа, както и удобното географско положение, позволяващо лесна връзка с важния пазар в Германия.

Новият логистичен център в Полша, където безработицата вече е на рекордно ниски нива от 8%, може да помогне на бизнеса на Amazon. В момента компанията на Джеф Безос има 7000 работници в Полша, които са заети в трите действащи центъра, разположени близо до границата с Германия. Миналата година Amazon обяви, че ще отвори друг логистичен център - в пристанището Шчечин. Още преди той да заработи, от компанията обявиха, че планират да изградят и пети център, отново близо до границата с Германия - в Сосновиеч. В последната година компанията е открила над 2500 нови работни места в страната, а инвестициите в Полша от 2014 г. насам са 737 млн. долара.

Amazon обяви също, че ще разшири дейността си във Великобритания с 5000 работни места, както и във Франция, където ще наеме още 1500 души.

Накратко

Шест български вина получиха "Златен ритон" на "Винария": "Кабиле шардоне/Совиньон блан" на "Вила Ямбол", "Шардоне Еленово" на "Едоардо Миролио", "Grand Prix Golden Rhithm розе" на "Черноморско злато", "Gaetan Rose" на "Оряховица", "Villa Marvella каберне фран" на "Черноморско злато", "Мискет червен" на изба "Карабунар".

"Billa България" ще подкрепи три от своите дългосрочни кампании чрез отчисления по 0.01 лв. за всяка продадена бройка от марката Billa. През февруари със събраната сума ще се закупят помощни средства за незрящи хора и хора с увредено зрение.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK