Седмични новини за ритейл
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Седмични новини за ритейл

Седмични новини за ритейл

"Пикадили" влезе във фалит; Ръст на продажбите на бира през 2016 г.; Дигиталните портфейли продължават да печелят вниманието на потребителите, показва изследване на Mastercard; LG и Huawei ще се опитат да заемат мястото на Samsung на върха сред Android телефоните; Alibaba със скок на приходите от облачни услуги

6749 прочитания

© Цветелина Белутова


Рубриката е подготвена от екипа на "Регал" (regal.bg). Вашите новини от сектора очакваме на e-mail: [email protected]

"Пикадили" влезе във фалит

"Пикадили" е неплатежоспособна и от 17 февруари е в процедура по несъстоятелност. Решението на Софийския градски съд е, че началната дата на неплатежоспособността на "Пикадили" е краят на 2012 г. В компанията има назначен временен синдик и вече е свикано общо събрание на кредиторите през април. Избраният от тях постоянен синдик ще трябва да решава задачата как с малкото активи да задоволи частично фирмите с вземания. Дружеството притежава имот в Елин Пелин от 73 декара, купен в края на 2008 г. срещу почти 7 млн. лв. Имотът служи като обезпечение към Инвестбанк. На хартия общите активи към средата на миналата година са 25 млн. лв., но няма яснота какво друго влиза в тях.

За да установи състоянието на неплатежоспособност, съдът поръчва експертизи на икономическите показатели на "Пикадили" и установява, че дружеството притежава право на собственост върху незастроен недвижим имот за логистичен център, върху който са наложени няколко възбрани, и 20 превозни средства. Върху търговското предприятие е учреден особен залог в полза на Инвестбанк – клон София. Съдът установява също, че краткосрочните задължения на веригата нарастват устойчиво – от 52.7 млн. лв. към 31 декември 2012 г. на 52.5 млн. лв. през следващата до 84 млн. лв. към 31 декември 2015 г. Най-значителни са дълговете към доставчици и клиенти, следват задължения към персонала и към държавата (публичните задължения са 18.3 млн. лв.).

Веригата е извършвала плащания към своите кредитори за целия изследван период, но според съда от това не следва, че затрудненията й са временни. Към 31 декември 2015 г. вече е налице и свръхзадлъжнялост, тъй като общата стойност на всички активи на фирмата е 71.5 млн. лв., а паричните й задължения – 83.9 млн. лв.

Ръст на продажбите на бира през 2016 г.

Продадените количества бира през миналата година от членовете на Съюза на пивоварите в България са най-високите за последните 8 години, става ясно от обобщените данни на браншовата организация. Компаниите, членуващи в съюза – "Болярка - ВТ", "Бритос", "Загорка", "Каменица", "Карлсберг България" и "Ломско пиво", са реализирали общо 5.181 млн. хектолитра бира, което е с 2.5% повече от продажбите им през 2015 г.

По данни на браншовата организация, която обединява най-големите производители на бира в страната, нейните членове държат общо 93% от пазара като количество продадени бири.

Общият пазар на бира в страната също расте. "През 2015 г. е бил 5.3 млн. хектолитра, което е с 2% повече от 2014 г. Все още нямаме официални данни от Националния статистически институт за размера на целия пазар на бира в страната през 2016 г., но според годишния доклад на Агенция "Митници" през миналата година са реализирани 5.6 млн. хектолитра", коментира за "Капитал" Ивана Радомирова, изпълнителен директор на браншовата структура. Така на практика 2016 г. става втора поредна година на нарастване на бирения пазар след няколко предишни, в които продажбите на пиво в страната се свиваха.

По-лесно пазаруване с нови технологии

Дигиталните портфейли продължават да печелят вниманието на потребители от целия свят, използващи смартфони и лаптопи за разплащане, и да доминират в разговорите за нови методи за плащане със споменаване в 75% от общия брой дискусии. Данните са от Петото годишно изследване на Mastercard за дигиталните плащания.

В същото време потребителите показват засилен интерес към внедряването на нови технологии, които правят пазаруването по-бързо, по-лесно и по-сигурно. Темата за виртуалната реалност генерира най-позитивна нагласа, като потребителите вярват, че в бъдеще ще могат да извършват плащане с едно кимване на главата.

Петото издание на проучването на Mastercard, проведено в партньорство с Prime Research и Synthesio, проследява 3.5 млн. разговора през 2016 г. в редица социални медии, сред които Twitter, Facebook, Instagram и Weibo.

Нарастващата употреба на дигитални портфейли в магазини, онлайн и в приложения генерира повече от 2 млн. споменавания, като 84% от разговорите са се провели в Twitter (84%).

Активирането на нови технологични решения като изкуствен интелект и умни домашни асистенти е втората най-дискутирана тема за плащания, която е набрала скорост през 2016 г.

Битката на смартфоните

LG и Huawei ще се опитат да заемат мястото на Samsung на върха сред Android телефоните, пише Financial Times. Samsung, която изглежда отслабена след изтеглянето на Galaxy Note 7 поради проблеми с батерията, сега има още по-големи проблеми на бизнес ниво, след като наследникът на компанията Ли Джае-юн беше арестуван заради корупция.

Samsung понесе финансов удар от повече от 5 млрд. долара заради Galaxy Note 7. От компанията обявиха, че новият телефон от висок клас - Samsung S8, ще се появи на 29 март.

В последното тримесечие на изминалата година Samsung отстъпи първото място като производител на телефони на Apple. Това се случва за пръв път от две години. Общите продажби на телефони по света обаче отбелязват забавяне, а през миналата година Аpple за пръв път в последните десет години обяви спад в продажбите на iPhone, както и в приходите си.

Alibaba със скок на приходите от облачни услуги

Годишните приходи от бизнеса с облачни услуги на Alibaba са нараснали с внушителните 115%. Огромният скок на AliCloud, както се нарича това звено на компанията, е довел до нов интерес от страна на инвеститорите, които досега се отнасяха скептично към облачните идеи на Alibaba поради огромната конкуренция в сектора. Приходите вече достигат 254 млн. долара, но дори така те остават малък фрагмент от общия оборот на Alibaba - едва 3% от общо 7.7 млрд. За сравнение - най-големият облачен бизнес в света - този на Amazon Web Services - генерира приходи от 11 млрд. долара за миналата година. Подразделението на Amazon обаче има далеч по-дълга история - основано е през 2006 г., дълго преди облачните услуги да се смятат за бъдещето на онлайн индустрията.

Инвестициите в облачните услуги стават все по-големи на международно ниво. Наскоро Snap обяви, че ще инвестира 2 млрд. долара в Google Cloud през следващите 5 години. От другата страна на океана, в Китай, общите инвестиции в облачни услуги са достигнали 14.2 млрд. долара за цялата 2016 г., докато през 2015 г. те са били с 3 млрд. долара по-малко.

Накратко

"Lidl – за твоето дете" е новата инициатива на "Лидл България", която включва серия от активности в три области – здравословно и балансирано хранене, спорт, образование и развитие на талантите. Благодарение на партньорството с детския научен център "Музейко" всяка втора неделя от месеца деца и родители ще могат да посещават центъра на цена от 2 лева.

"Billa България" започна второ издание на националната кампания "Ние обичаме България". Проектът цели подпомагането на паметници на културата и природни забележителности, които се нуждаят от ремонт и поддръжка. Тази година търговската верига ще подкрепи Мадарския конник с финансови средства за облагородяването на района, оборудването на информационния център и въвеждането на иновативни технологии.

McDonald's планира да започне да предлага доставка на храна по-късно през годината в САЩ. Това е основна част от стратегията на най-голямата верига за бързо хранене в света, чрез която ще се опита да си върне част от клиентите, загубени през последните години. Компанията има сериозни проблеми с дигитализацията и разчита предимно на физическите си магазини, докато все повече хора се насочват към храна за вкъщи. Според McDonald's веригата е загубила над 500 млн. посещения в ресторантите си от 2012 г. насам.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK